زن ۶۰ ساله شوهرش را آتش زد دستگیری اعضای گروه ۲۹ نفره شیطان پرستی در شیروان دبیرکل جمعیت هلال احمر کشور با استاندار خراسان رضوی دیدار کرد در شهرستان مشهد کمبود مدرسه داریم بارش باران در محور‌های مشهد، نیشابور و تربت حیدریه (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) شمار جان‌باختگان ایرانی در حج تمتع به ۱۴ نفر رسید (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) بعد از غذا، چای و شیرینی بخوریم؟ | به این شرط بعد از خوردن غذا بخوابید بیست‌وششمین جشنواره خیران مدرسه‌ساز خراسان‌رضوی در مشهد برگزار شد کشف ۲۲ هزار لیتر سوخت قاچاق در مرز‌های خراسان‌رضوی (۳۱ خرداد ۱۴۰۳) طلا‌های اهدایی مرد به زن هِبه و قابل‌استرداد است از قند و شکر دوری کنید وزیر آموزش‌وپرورش: در ۳۳ ماه خدمت شهید رئیسی، ایران به کارگاه مدرسه‌سازی تبدیل شد خراسان‌رضوی در مسیر تبدیل‌‌شدن به قطب تجهیزات پزشکی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۳۱ خرداد ۱۴۰۳) | وقوع بارش‌های رگباری و وزش باد شدید مصرف چه دارو‌هایی در گرما خطرناک است؟ ابتلای ۴۵ درصد مردم کشور به کبد چرب استرس، کلسترول خون را بالا می‌برد؟ ۲۱ درصد ظرفیت سدهای خراسان‌رضوی پر شده است
سرخط خبرها

افزایش ۲۰۰ درصدی بارش باران در مشهد نسبت به سال گذشته

  • کد خبر: ۲۳۱۳۰۴
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
افزایش ۲۰۰ درصدی بارش باران در مشهد نسبت به سال گذشته
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: میزان بارندگی مشهد در سال زراعی جاری، ۲۰۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته است.

به گزارش شهرآرانیوز، غلامرضا ممدوحی روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: میزان بارندگی مشهد در این مدت ۲۳۶ میلی متر ثبت شده که ۱۸ درصد از میانگین بلند مدت بیشتر است.

وی بیان کرد: از ابتدای سال زراعی جاری (مهرماه ۱۴۰۲) تاکنون ۱۶۱ میلی‌متر باران در خراسان رضوی ثبت شده که ۹۸ میلی‌متر بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است، اما در مقایسه با دوره آماری بلندمدت کاهش هشت درصدی را نشان می‌دهد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: بارش‌های بهاری امسال رواناب ایجاد نکرده است تا آب مناسبی در پشت سد‌ها ذخیره شود، لذا در حال حاضر فقط ۱۷ درصد ظرفیت سد «دوستی» پر آب است.

به گفته وی، ذخیره سد «کارده» مشهد نیز تغییری نداشته و میزان آب ۲ سد «طرق» و «ارداک» هم از نظر آب ذخیره شده در پشت سد به میزان سال گذشته رسیده است.

ممدوحی تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود چرا سیلاب اخیر در پشت سد دوستی جمع نشده است، کارشناسی نیست؛ چون این آب در جای دیگری جریان داشت و باید آن را در سد شوریجه ذخیره می‌کردیم و آن جا نتوانستیم آب را جمع کنیم که از مرز خارج شد.

ثبت ۷۲ میلی‌متر بارندگی برای چند ساعت در مشهد

وی با اشاره به سیل شهر مشهد ادامه داد: پیش از این در مشهد و در ۲۴ ساعت بارش ۷۲ میلی متر را تجربه کرده بودیم، اما در بارش‌های اردیبهشت ظرف مدت چند ساعت این حجم از باران بر روی شهر بارید.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از سیل باید آزادسازی بستر رود‌ها و مسیل‌ها را جدی بگیریم، افزود: طول آب راه‌ها در استان ۵۰۰ هزار کیلومتر است که پارسال از بودجه خود شرکت آب منطقه‌ای و بدون کمک از تهران ۳۳۸ کیلومتر آزادسازی داشتیم.

وی ادامه داد: ۵۲ درصد از آزادسازی بستر رودخانه‌ها در بین استان‌های فلات شرق کشور، متعلق به خراسان رضوی و ۴۸ درصد متعلق به ۱۴ استان دیگر بوده است.

ممدوحی گفت: همچنین ۲۱۴ کیلومتر از رودخانه‌ها نیز لایروبی شد که باز هم ۶۵ درصد از لایروبی‌ها در خراسان رضوی و مابقی در ۱۴ استان دیگر انجام شده است.

وی گفت: معضل اصلی اعتبارات است، چراکه هر ۱۰۰ متر عملیات ساماندهی برای آزادسازی بستر رود‌ها و مسیل‌ها نیاز به ۱۰ میلیارد ریال هزینه دارد، تا پول نباشد نمی‌شود این طرح‌ها را جلو برد.

بارش‌های شدید و رگباری اردیبهشت ماه امسال در مشهد و دیگر شهرستان‌های خراسان رضوی موجب ایجاد سیلاب و جان باختن ۱۰ نفر در شهرستان‌های مشهد و فریمان شد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->