افزایش برخورد با پزشکان قلابی در مشهد قتل خونین مرد جوان به دست سگ‌گردان! زن جوان با قرص لاغری همسرش را به قتل رساند رفتارهای مخرب در مواجهه با فرزندان بزرگسال این خوراکی خوشمزه و رنگارنک کبد کودکان را تهدید می کند کشف بیش از ۳ هزار عدد قرص غیرمجاز از یک عطاری درمشهد (۵ تیر ۱۴۰۳) امدادرسانی نجاتگران هلال‌احمر به ۲۲۸ نفر سیل‌زده در اردبیل آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۵ تیر ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (۵ تیر ۱۴۰۳) | خراسان‌رضوی گرم‌َتر می‌شود واریز معوقات فروردین مستمری بگیران و بازنشستگان تامین‌اجتماعی ادامه دارد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیین‌نامه متناسب‌سازی ربطی به بازنشستگان کارگری ندارد | تامین اجتماعی «مکلف» به اجرای متناسب‌سازی از ابتدای امسال است استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی از مصادیق جرم انتخاباتی است پیرترین زندانی اوین پیرمرد ۹۳ ساله است| آمار زندانیان مهریه در تهران چند نفر است؟ معمای مرگ پیک موتوری در کنار اتوبان (۴ تیرماه ۱۴۰۳) بالک بازار لوازم آرایشی را از محصولات تقلبی و قاچاق نجات می‌دهد کشتار هولناک خانواده تهرانی به دست دختر ۱۸ ساله شان! نجات سه شهروند از حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۴ تیرماه ۱۴۰۳) غرق شدن دختر ۱۳ ساله در بند فریمان (۴ تیر ۱۴۰۳) کشف ۶۷ کیلوگرم شیشه توسط مرزبانان خراسان‌رضوی (۴ تیر ۱۴۰۳) انسداد جاده چالوس تکذیب شد (۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

علائم مسمومیت با داروی متادون چیست؟

  • کد خبر: ۲۳۲۴۶۵
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
علائم مسمومیت با داروی متادون چیست؟
عضو هیئت‌علمی گروه سم‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه متادون داروی جایگزین برای بیمارانی است که سابقه مصرف تریاک، شیره و کراک داشته‌اند، افزود: علائم مسمومیت با این بیماری می‌تواند شامل کاهش هوشیاری، کوتاه‌شدن تنفس و کوچک‌شدن مردمک‌های چشم باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر علی‌رضا قاسمی‌طوسی درباره ماهیت داروی متادون و اثرات آن اظهار کرد: متادون یک داروی ماده مخدر صناعی است که در حال حاضر به صورت قرص‌های ۲۰، ۴۰، ۵۰ میلی‌گرمی و آمپول و شربت، در مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها موجود است. این ماده حتماً باید توسط یک پزشک خبره و آگاه به فیزیولوژی تجویز و مصرف شود.

وی ادامه داد: این دارو یک مسکن قوی بوده که برای بعضی از درد‌های بسیار پیشرفته و مقاوم به سایر داروها، در بیمارستان‌ها تحت نظر پزشک معالج تجویز می‌شود و از همین رو مصرف‌کنندگان متادون باید مراقب مسمومیت کودکان و سالمندان با این دارو باشند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: متادون در برخی از مراکز درمان‌های نگهدارنده با مخدر (MMT) که در سطح شهر دایر است، به عنوان یک داروی جایگزین برای بیمارانی که سابقه مصرف تریاک، شیره و کراک و... را داشتند، تجویز و توصیه می‌شود و با توجه به اینکه متادون دوز مصرفی خاص خود را دارد، باید توسط یک پزشک تجویز شود و بیمار طبق دستور پزشک آن را مصرف کند.

وی در خصوص خطر مسمومیت با این دارو نیز گفت: علائم مسمومیت با داروی متادون زمانی ایجاد می‌شود که بیمار به‌اشتباه بیشتر از مقدار دوز تعیین‌شده توسط پزشک، اقدام به مصرف آن کند. گاهی نیز مشاهده شده که کودکی به‌اشتباه، شربت یکی از اطرافیان را که در یخچال یا در دسترس بوده استفاده کرده است یا سالمندی که درد‌های پیشرفته و مقاوم داشته، به‌دلیل فراموشی این دارو را مصرف کرده و دچار مسمومیت شده است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد علائم مسمومیت با داروی متادون را کاهش هشیاری فرد، کوتاه‌شدن و کم‌شدن تنفس، کوچک‌شدن مردمک‌های چشم برشمرد و گفت: در حال حاضر، میزان مرگ‌ومیر و معلولیت‌های ناشی از مسمومیت با متادون در بیمارستان‌ها وجود دارد که درصد زیادی از مسمومیت‌ها را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین، از مصرف خودسرانه این دارو یا منطبق بر نظرات افرادی که در علم پزشکی تخصصی ندارند، جداً خودداری شود.

وی تأکید کرد: در صورتی که در منزل عضوی با توصیه پزشک نیاز به مصرف این دارو دارد، جهت پیشگیری از مصرف و عدم مسمومیت اطرافیان با آن، باید دور از دسترس افراد، بالای کمد‌ها و قفسه‌های دارای قفل قرار داده شود تا امکان دسترسی کودک وجود نداشته باشد.

 فلوشیپ سم‌شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: تحت هیچ شرایطی، نباید داوری متادون را در یخچال نگهداری کرد و در صورتی که سالمندی در منزل با آن‌ها زندگی می‌کند، این دارو‌ها را دور از دسترس سالمندان عزیز قرار دهند که به‌اشتباه مصرف نکنند و حتماً یک زمان و یک وقت مشخص را برای مصرف قرص یا شربت متادون اختصاص دهند. درصورتی که فردی دچار مسمومیت با داروی متادون شد، بلافاصله بیمار را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل کنید یا با شماره‌گیری ۱۱۵، برای انتقال هرچه‌‌سریع‌تر فرد مسموم‌شده به بیمارستان، به اورژانس اطلاع دهید.

شایان ذکر است بخش مسمومین بیمارستان کودکان اکبر(ع) برای پذیرش کودکان و نیز بیمارستان امام‌رضا‌(ع) برای بزرگ‌سالان دچار مسمومیت، در شهر مشهد جهت ارائه خدمات تشخیصی، تخصصی و فوق‌تخصصی در خدمت بیماران است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->