به‌زودی مشکل هزینه سرویس مدارس استثنایی در مشهد حل می‌شود رشد و توسعه جامعه با مشارکت فراگیر معلولان قول ویژه رئیس جمهور به معلولان + فیلم سهم ناعادلانه معلولان از امکانات همگام با مناسب‌سازی محیط شهری برای معلولان همه ما ساکنان یک خیابانیم روایت اهالی آسایشگاه فیاض بخش که معلولیت مانع رسیدن به اهدافشان نیست | زندگی به توان امید لزوم مناسب‌سازی ۲۰۰۰ مکان در سند تحول مناسب‌سازی مشهد نامه‌ افراد دارای معلولیت به رئیس سازمان برنامه و بودجه ۱۳ هزار نفر متقاضی حق پرستاری در خراسان رضوی علت و معلول استخدام نصفه ونیمه معلولان وعده پیگیری اعتراض توان یابان که در آزمون استخدامی اخیر رد شده اند | صدای معلولان شنیده می‌شود؟ ۲۱‌هزار نابینا و کم‌بینا زیر پوشش بهزیستی خراسان رضوی درباره برخی بالا‌وپایین‌های زندگی نابینایان مشهد به بهانه روز عصای سفید | چشم نیمه‌باز شهر به مشکلات روشن‌دلان مناسب‌سازی‌نشدن مدارس خراسان رضوی، مانعی پیش پای معلولان مراکز پیشخوان دولت در خراسان رضوی برای تردد معلولان مناسب‌سازی می‌شود بررسی مشکلات تحصیلی دانش آموزان استثنایی در مشهد؛ از هزینه‌های حمل‌ونقل تا کمبود نیروی انسانی راهیابی دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی خراسان رضوی به مسابقات جهانی ۲۰۲۴ محاسبات سریع ذهنی راه‌اندازی سامانه اعزام مترجم، حلال مشکلات ناشنوایان | تسهیلات مناسب‌سازی منازل ناشنوایان خراسان رضوی به ۴۰ میلیون تومان رسید
سرخط خبرها

چرا امتحانات نهایی دانش‌آموزان استثنائی به صورت ویژه برگزار نشد؟

  • کد خبر: ۲۳۲۸۹۵
  • ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
چرا امتحانات نهایی دانش‌آموزان استثنائی به صورت ویژه برگزار نشد؟
رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنائی خراسان‌رضوی از چرایی عدم برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان دارای معلولیت به شکل ویژه و مناسب‌سازی‌شده سخن گفت.

جواد روحانی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز در ارتباط با عدم مناسب‌سازی آزمون‌های نهایی مدارس برای دانش‌آموزان دارای معلولیت عنوان کرد: امتحانات نهایی در مدارس به شیوه نامناسب‌ برای دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه، مسئله‌ای جدید نیست و طی ۱۵ سال گذشته به شیوه کنونی برگزار می‌شود.

وی به مکاتبات استانی با وزارت آموزش‌و‌پرورش اشاره کرد و ادامه داد: برای بهره‌مندی دانش‌آموزان از آزمون دسترس‌پذیرتر، مکاتباتی را با وزارت‌خانه انجام داده‌ایم، اما هنوز پاسخی نگرفته‌ایم.  

روحانی بهره‌مندی از منشی‌های تخصصی در آزمون‌های نهایی را راهکاری برای ارائه آزمون دسترس‌پذیر عنوان کرد و افزود: برای تسهیل شرکت در امتحانات نهایی، برای هر دانش‌آموز نابینا و کم‌بینا، یک منشی مخصوص در نظر گرفته شده است. همچنین، مدت زمان آزمون این دانش‌آموزان، دو‌برابر زمان معمول آزمون است.

رئیس اداره آموزش‌و‌پرورش استثنائی خراسان‌رضوی اضافه کرد: دانش‌آموزان کم‌بینا که نیازی به منشی نداشته باشند، از برگه‌های امتحانی با حروف درشت بهره‌مند شده‌اند.

روحانی در مورد سایر دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه نیز خاطرنشان کرد: اختصاص منشی برای دانش‌آموزان جسمی‌حرکتی دارای ناتوانی دست پیش‌بینی شد و برای دانش‌آموزان ناشنوا نیز یک رابط زبان اشاره در نظر گرفته شد. دانش‌آموزان ناشنوا در امتحان نهایی زبان انگلیسی از سؤالات شنیداری معاف هستند.

این مقام مسئول به چرایی عدم برگزاری امتحانات نهایی ویژه یا اختصاص حوزه امتحانی مخصوص اشاره کرده و تصریح کرد: بریل‌کردن برگه سؤالات دانش‌آموزان کار دشواری است. از سوی دیگر، سؤالات به صورت الکترونیک و ۱۰ دقیقه پیش از فرایند برگزاری آزمون، به دست رئیس حوزه امتحانی می‌رسد و این، زمانی کافی‌ برای بریل‌کردن سؤالات نیست.

روحانی تأکید کرد: دستگاه‌های بریل‌کردن خطوط (پرکینز)، دستگاه‌هایی پرسروصدا هستند و برای استفاده از آن‌ها، باید حوزه امتحانی ویژه‌ای به دانش‌آموزان اختصاص داده شود؛ امری که تاکنون در استانی مانند خراسان‌رضوی که جمعیت دانش‌آموزی‌اش در حوزه معلولان، جمعیت بالایی محسوب می‌شود، محقق نشده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->