جواد روحانی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز در ارتباط با عدم مناسبسازی آزمونهای نهایی مدارس برای دانشآموزان دارای معلولیت عنوان کرد: امتحانات نهایی در مدارس به شیوه نامناسب برای دانشآموزان با نیازهای ویژه، مسئلهای جدید نیست و طی ۱۵ سال گذشته به شیوه کنونی برگزار میشود.
وی به مکاتبات استانی با وزارت آموزشوپرورش اشاره کرد و ادامه داد: برای بهرهمندی دانشآموزان از آزمون دسترسپذیرتر، مکاتباتی را با وزارتخانه انجام دادهایم، اما هنوز پاسخی نگرفتهایم.
روحانی بهرهمندی از منشیهای تخصصی در آزمونهای نهایی را راهکاری برای ارائه آزمون دسترسپذیر عنوان کرد و افزود: برای تسهیل شرکت در امتحانات نهایی، برای هر دانشآموز نابینا و کمبینا، یک منشی مخصوص در نظر گرفته شده است. همچنین، مدت زمان آزمون این دانشآموزان، دوبرابر زمان معمول آزمون است.
رئیس اداره آموزشوپرورش استثنائی خراسانرضوی اضافه کرد: دانشآموزان کمبینا که نیازی به منشی نداشته باشند، از برگههای امتحانی با حروف درشت بهرهمند شدهاند.
روحانی در مورد سایر دانشآموزان با نیازهای ویژه نیز خاطرنشان کرد: اختصاص منشی برای دانشآموزان جسمیحرکتی دارای ناتوانی دست پیشبینی شد و برای دانشآموزان ناشنوا نیز یک رابط زبان اشاره در نظر گرفته شد. دانشآموزان ناشنوا در امتحان نهایی زبان انگلیسی از سؤالات شنیداری معاف هستند.
این مقام مسئول به چرایی عدم برگزاری امتحانات نهایی ویژه یا اختصاص حوزه امتحانی مخصوص اشاره کرده و تصریح کرد: بریلکردن برگه سؤالات دانشآموزان کار دشواری است. از سوی دیگر، سؤالات به صورت الکترونیک و ۱۰ دقیقه پیش از فرایند برگزاری آزمون، به دست رئیس حوزه امتحانی میرسد و این، زمانی کافی برای بریلکردن سؤالات نیست.
روحانی تأکید کرد: دستگاههای بریلکردن خطوط (پرکینز)، دستگاههایی پرسروصدا هستند و برای استفاده از آنها، باید حوزه امتحانی ویژهای به دانشآموزان اختصاص داده شود؛ امری که تاکنون در استانی مانند خراسانرضوی که جمعیت دانشآموزیاش در حوزه معلولان، جمعیت بالایی محسوب میشود، محقق نشده است.