به گزارش شهرآرانیوز، حجتالاسلاموالمسلمین حجت گنابادینژاد در نشست شورای اقتصاد و فرهنگ استان که با حضور محمد حسینزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسانرضوی، محسن نصرپور مدیرکل صداوسیمای استان، مجید عسکری رئیس حوزه هنری خراسانرضوی و جمعی از مدیران دستگاههای فرهنگی استان برگزار شد، با تأکید بر اینکه بیتوجهی به اقتصاد و فرهنگ، باعث کجروی در حوزههای مختلف خواهد شد، اظهار کرد: همافزایی در این دو عرصه یک ضرورت راهبردی است. به طور مثال، امروزه گسترش و توسعه برخی خدمات در مشهدالرضا(ع) که تناسبی با هویت اصلی شهر ندارد، نشان از بیراههرفتن در عرصه اقتصاد است که بهخاطر بیتوجهی به عرصه اقتصاد فرهنگ ایجاد شده و نیاز به اصلاح آن احساس میشود.
وی افزود: عملکرد حوزه اقتصاد و میزان درآمدها نهفقط در مشهدالرضا(ع) بلکه در کل استان باید تحت تأثیر مستقیم مسائل فرهنگی باشد. در باقی استانها که هویت معنوی و فرهنگی و زیارتی خراسانرضوی را ندارند، همه شاخصها مبتنی بر اقتصاد است، اما اینجا به دلیل برخورداری از یک ظرفیت فرهنگی عظیم و خاص زیارت، باید رویه ویژهای در دستورکار قرار بگیرد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسانرضوی در پاسخ به گزارش عملکرد برخی دستگاههای اجرایی در حوزه حمایت از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی خاطرنشان کرد: تأکید ما این است که تا فعالشدن بازار کسبوکار برای جریان فرهنگ و هنر، باید کار را تعقیب کنید. نیازی هم نیست که ما برویم خودمان تولید کنیم بلکه میتوان با تسهیلگری شرایطی را فراهم کرد که تولیدکنندگان بخش خصوصی و مردمی خودشان میدانداری کنند. البته همکاری نهادهایی همچون آموزشوپرورش، موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس و جهاد دانشگاهی مهم و موثر است.
وی ادامه داد: جریان تولید و تجاریسازی، یکی از مسائل مهم در زمینه خلق، فرآوری و عرضه محصولات فرهنگی است. امروزه تولیدکنندگان خودشان میدانند چطور باید تولید کنند و این ما هستیم که باید بازار را برای این محصولات آماده کنیم. بهموازات این، موضوع برنامهریزی و طراحی چه از نظر صنعتی و اقتصادی و چه از نظر زیباییهای بصری و مسائل فنی هم باید در اولویت باشد تا در کنار آن، بتوان جریان توزیع و مصرف را در جهت حمایت از سرمایهگذار کنترل کرد.
حجتالاسلاموالمسلمین گنابادینژاد تصریح کرد: مهمانان این نشست هرکدام گزارش عملکردهای شایستهای در حوزه فعالیت خود ارائه کردند، اما ضرورت دارد این آمادگیهایی که ذکر شد و در همه دستگاههای مسئول به تناسب حوزه عملکردشان وجود دارد، همه در قالب صورتجلسه ثبت شود و مورد پیگیری قرار بگیرد. باید عناوین ذکرشده روی کاغذ بیاید و برای هرکدام، کمیتی قابلارزشیابی تعریف شود تا مثلاً ما بدانیم اگر قرار است تولیدمحتوای سینمایی در یک موضوع صورت بگیرد، این هدف در چه بازه زمانی و با چه مؤلفههای کیفی محقق خواهد شد.
وی تأکید کرد: غیر از ظرفیت تسهیلات و اعتبارات دفتر اقتصادی استانداری، میتوان از ظرفیتهای دیگر همچون شهرداری یا نهادهای عمومی هم استفاده کرد و این حمایت نیز متمرکز بر پرداخت نقدی نیست بلکه با تسهیلگری و فراهمآوری مقدمات میتوان زمینهای ایجاد کرد تا ظرفیت دستگاههای دولتی در مقام حامی، پای کار تولیدکنندگان و عرضهکنندگان محصولات فرهنگی بیاید.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استاندار خراسانرضوی با اشاره به آغاز طرح جدید عرضه محصولات فرهنگی همچون خط و آثار نگارگری در هتلها و مراکز اقامتی مشهد اظهار کرد: این خیلی خوب است که ما بخواهیم صنایع دستی را به هتلها ببریم، اما از آنجاکه در مشهدالرضا(ع)، اولویت مصرف با کالای مشهدی است، این هتلها میتوانند مصرفکننده همین محصولات باشند. این خیلی خوب است که هتلها، تالارهای عروسی و بسترهای فرهنگی به غرفههای عرضه محصولات مجهز شوند، اما بهتر از این، مصرف این اقلام در این اماکن است. اینها هرکدام طرحهای موفقی است که باید در شورای برنامهریزی استان، مصوبهای با این مضامین برایشان شکل بگیرد و پس از آن در شورای فرهنگ عمومی استان نیز بهعنوان مصوبه مطرح شود.