شهردار مشهد از اجرای عملیات روکش آسفالت بزرگراه آزادی این شهر خبر داد شهردار مشهد: ۴ پروژه در راستای ساماندهی کال زرکش اجرا خواهد شد آخرین فرصت بهره‌مندی از تخفیفات ویژه عوارض ساخت‌وساز در مشهد؛ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ نورافشانی ۵٠ نقطه شهر مشهد در شب عید غدیرخم پایه‌گذاری سومین مجتمع رفاهی شهرداری مشهد ترافیک روان در دوربرگردان غیرهم‌سطح شهید میرزایی مشهد طراحی سامانه صدور بارنامه توسط شهرداری مشهد + فیلم شهروندخبرنگار | گلایه شهروند از ترافیک و عملیات عمرانی بولوار فکوری مشهد + پاسخ شهردار مشهد مقدس: در راستای سامان‌دهی «کال زرکش» ۴ پروژه در حال اجراست آمادگی هتل های مشهد جهت استقبال از زائران دهه ولایت | افزایش قیمت نخواهیم داشت حفظ مشارکت شهروندان در نگهداری فضای سبز شهری مشهد کارگر فرودگاه مشهد کیف پول ۷۰۰ میلیونی را به صاحبش برگرداند خدمت‌رسانی ۳۸۰۰ دستگاه تاکسی در روزهای عرفه و عید سعید قربان در مشهد ایستگاه شریعتی مترو مشهد میزبان «مترو گالری» ۱۱ هزار سفر با دوچرخه‌های بایدو در یک هفته گذشته ترافیک سنگین در معابر بزرگراهی مشهد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) کیفیت هوای هفت منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط «پاک» قرار دارد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) سیاحی که عکاسی را به جواهر تبدیل کرد
سرخط خبرها

فضای سبز مشهد با پساب تصفیه شده آبیاری می‌شود

  • کد خبر: ۲۳۳۳۴۵
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۴
فضای سبز مشهد با پساب تصفیه شده آبیاری می‌شود
معاون مهندسی آب سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد گفت: نیاز آبی فضای سبز شهر مشهد در سال ۱۴۰۳، حدود ۲۶ میلیون مترمکعب است.این عدد در افق بلندمدت، یعنی تا سال ۱۴۲۵، به ۴۹‌میلیون مترمکعب می‌رسد و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید ۸۰ درصد آن از محل پساب تأمین شود.

به گزارش شهرآرانیوز، بارش‌های خوب بهار امسال هم نتوانست خشک‌سالی بزرگی را که مشهد از حدود ۵-۴ سال گذشته با آن درگیر شده است کم اثر کند. همین امر باعث شده تا این روز‌ها یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهرداری مشهد، تأمین آب برای آبیاری فضای سبز شهر و زنده نگهداشتن آن باشد.

اما در روز‌هایی که اولویت همه تأمین آب شرب برای مشهد است و امکان برداشت آن‌چنانی از چاه‌های پروانه‌دار به دلیل افت سفره‌های آب زیرزمینی و... نیست، شهرداری مشهد سراغ راه‌حل قانونی و البته پایدار استفاده از پساب تصفیه شده برای آبیاری فضای سبز رفته است؛ راه‌حلی که گام مهم آن قرارداد ۲۵ ساله خرید پساب برای فضای سبز بود و به دنبال آن هم کار ساخت پنج تصفیه‌خانه فاضلاب و احداث خط لوله ۱۵ کیلومتری انتقال پساب از تصفیه‌خانه پرکندآباد به مخزن نمایشگاه آغاز شد تا فرایند تأمین منابع آبی پایدار برای فضای سبز وارد فاز اجرایی و جدی‌تر شود.

در همین‌باره معاون مهندسی آب سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا به دو ماده قانون هوای پاک که وزارت نیرو را برای تأمین و تحویل پساب به مدیریت شهری الزام می‌کند استناد کرد و گفت: بر اساس ماده ۲۲ و ۲۷ قانون هوای پاک و بر اساس مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۹۸، وزارت نیرو برای تأمین آب مورد‌نیاز فضای سبز شهر‌ها که مهم‌ترین منبع آن نیز پساب است، تکلیف عملیاتی دارد. این تکلیف برای مشهد که مشکلاتی در تأمین آب برای آبیاری فضای سبز دارد و نیازمند منابع آب پایدار است نیز صدق می‌کند.

۲۶ میلیون مترمکعب، نیاز آبی امسال برای فضای سبز

عبدا... سلطان احمدی با بیان اینکه نیاز آبی فضای سبز شهر مشهد در سال ۱۴۰۳، حدود ۲۶ میلیون مترمکعب است ادامه داد: این عدد در افق بلندمدت، یعنی تا سال ۱۴۲۵، به ۴۹‌میلیون مترمکعب می‌رسد و براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید ۸۰ درصد آن از محل پساب تأمین شود و مابقی از محل آب‌های کیفی است که برای شست‌وشوی خاک و نظافت مصرف خواهد شد.

ساخت لوکال‌ها سرعت گرفت

ساخت تصفیه‌خانه لوکال برای استفاده از پساب در آبیاری فضای سبز ایده‌ای بود که در مشهد و با ساخت تصفیه‌خانه چهل‌بازه پیش از این عملیاتی شده بود و با شدت گرفتن بحران آب، ساخت و تکمیل سه تصفیه‌خانه لوکال دیگر در شهر به سرعت آغاز شد تا تأمین آب برای فضای سبز شهر دچار چالش نشود. 

سلطان احمدی با اشاره به آخرین جزئیات ساخت این تصفیه‌خانه‌های جدید گفت: تصفیه خانه لوکال دانشجو با ظرفیت ۵۰ لیتر بر ثانیه پیش از این به بهره‌برداری رسیده بود و هم اکنون در حال تصفیه پساب است، تصفیه‌خانه لوکال آزادی حدود ۱۴۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت تصفیه پساب با پیشرفته‌ترین شکل موجود را دارد که از اسفندماه برای ساخت تحویل پیمانکار شده است. وی با اشاره به دیگر تصفیه‌خانه‌های لوکال درحال ساخت بیان کرد: «آفتاب» یکی دیگر از تصفیه‌خانه‌های لوکال شهرداری است که آن هم ۵۰ لیتر بر ثانیه ظرفیت دارد و پیمانکار ساخت آن به زودی انتخاب می‌شود. 

تصفیه‌خانه سیدی که درحال حاضر بیش از ۴۰‌درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ظرفیت آن ۱۴۰ لیتر بر ثانیه است نیز در مرحله انتخاب پیمانکار است و برآورد ما این است که ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است. با بهره‌برداری از همه این تصفیه‌خانه‌های لوکال، در مجموع چیزی نزدیک به ۲۹۱ لیتر بر ثانیه ظرفیت تصفیه پساب خواهیم داشت.

راه کم‌هزینه برای تصفیه پساب

معاون مهندسی آب سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد با تأکید بر اینکه ساخت تصفیه‌خانه‌های لوکال یکی از بهترین راه‌ها برای تأمین آب فضای سبز است تصریح کرد: تصفیه‌خانه‌های لوکال در محل تولید فاضلاب احداث می‌شوند و در همان محل نیز به بهترین شکل ممکن فاضلاب را تصفیه و پساب تولیدی را در شبکه جداسازی تزریق می‌کنند تا به مصرف فضای سبز برسد. با این روش از میلیارد‌ها تومان هزینه انتقال فاضلاب به پایین دست شهر‌ها و انتقال مجدد پساب با بالادست برای مصارف جلوگیری می‌شود و علاوه بر آن خطرات زیست محیطی به حداقل می‌رسد.

تصفیه فاضلاب کشف‌رود در کالورت التیمور

جدا از تصفیه‌خانه‌های لوکال، شهرداری قرار است در کشف‌رود هم یک تصفیه‌خانه احداث کند تا بخشی از فاضلاب رها شده در این رودخانه برای آبیاری فضای سبز شهر مصرف شود. سلطان احمدی در این باره نیز گفت: در حال حاضر فاضلاب رها شده از کالورت مشکلات زیست محیطی زیادی را در کشف‌رود ایجاد کرده است که با اجرای تصفیه‌خانه کالورت التیمور، بخش زیادی از این مشکلات حل می‌شود.

۱۱ میلیون مترمکعب پساب برای ۲۵ سال

وی ادامه داد: بسیاری از مشکلات زیست محیطی ناشی از تخلیه مستقیم فاضلاب به کشف‌رود رفع می‌شود. کالورت التیمور حدود ۳۰۰ لیتر بر ثانیه توان تصفیه پساب را دارد که به زودی وارد فرایند اجرایی و ساخت می‌شود.

وی افزود: در کنار این تصفیه‌خانه‌ها و با تصویب شورای اسلامی شهر مشهد قرارداد خرید ۱۱.۲ میلیون مترمکعب پساب به مدت ۲۵ سال بسته شد تا بخش مهمی از نیاز آبی فضای سبز شهر مشهد دست‌کم تا دو دهه آینده تأمین شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->