دعوت شهردار مشهد از زائران و مجاوران امام رضا(ع) برای مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری دعوت شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به حضور در انتخابات ریاست جمهوری تمام واحد‌های اقامتی مشهد هیچگونه افزایش قیمتی در تابستان نخواهند داشت فوت پاکبان مشهدی براثر بی‌احتیاطی یک موتورسوار (۷ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۲۷۹۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۷۵ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۷ تیر ۱۴۰۳) رکورد پرواز‌های فرودگاه مشهد با ۲۳۲ پرواز در یک روز، شکست رفع خطر از گود‌های پرخطر مشهد در دستورکار مدیریت شهری مشهد، مهیای نهضت جدید آسفالت ترافیک سنگین در میدان‌های فهمیده و استقلال و تقاطع شهید کامیاب | موتورسوار بر اثر واژگونی موتورسیکلت جان باخت (۷ تیر ۱۴۰۳) محلات مشهد مهمان محبان علی (ع) بودند نرخ مراکز اقامتی خراسان‌رضوی به صورت گسترده اطلاع‌رسانی شود ترافیک سنگین در محدوده مجموعه شهید بهشتی، میدان جانباز و تقاطع خیام مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳) اجتماع هواداران قالیباف در مشهد محدودیت ترافیکی ایجاد کرد (۶ تیر ۱۴۰۳) قطارشهری مشهد: در خردادماه امسال، بیش‌از ۷ میلیون و ۷۹۴ هزار سفر انجام شده است در خردادماه امسال، به بیش‌از ۲ میلیون زائر و مجاور در پایانه‌های مسافربری خدمت‌رسانی شده است شهروند خبرنگار | درخواست نصب نیمکت و سایبان برای ایستگاه اتوبوس رضا شهر در مشهد+ پاسخ اعمال‌قانون هزار و ۸۸۷ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۵نفر در تصادفات مصدوم شدند (۶ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای مشهد در آستانه هشدار آلودگی (۶ تیر ۱۴۰۳) زمین‌های رهاشده رباط طرق مشهد پارکینگ می‌شود ترافیک سنگین در چهار ضلع میدان‌های فردوسی، استقلال و جهاد | اتخاذ تمهیدات ترافیکی لازم برای حضور نامزد‌ها در مشهد (۶ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کدام پارک‌ها و بوستان‌های مشهد دارای مجموعه‌های بازی برای کودکان هستند؟

  • کد خبر: ۲۳۵۲۷۹
  • ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۷
کدام پارک‌ها و بوستان‌های مشهد دارای مجموعه‌های بازی برای کودکان هستند؟
طراحی بوستان های شهری و محلی اگر در راستای هدف شکل گیریشان باشد؛ میبایست به صورت فضاهایی برای گذران اوقات فراغت و فاصله گرفتن از زندگی شهری محصور در آپارتمان طراحی شوند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ بوستان ها فضایی عمومی هستند که تمام شهرنشینان در هر سن و جنسی سهمی از آن دارند که در این بین گروه سنی کودکان و نوجوانان باتوجه به نیازشان به بازی و سرگرمی بخش مهمی محسوب می شوند. از این رو وجود وسایل بازی مناسب برای گروه‌های سنی مختلف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. این وسایل بازی در دوران کنونی فراتر از چند تاب و سرسره ساده هستند و کیفیت و طراحیشان به موضوع مهمی بدل شده است.

پژوهش‌ها نشان از تاثیر بسزای بازی در افزایش اعتماد بنفس کودکان و نوجوانان دارد و همچنین تاب بازی و نقاشی از جمله فعالیت‌های مورد علاقه گروه سنی ۷-۹ سال و توپ بازی و آواز خواندن جزو بازی‌های محبوب گروه سنی ۱۰-۱۲ است.

در این بین سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد با توجه به این مهم برخی از فضا‌های موجود در بوستان‌های شهر را به استقرار مجموعه‌های بازی که شامل تجهیزات جدید بازی کودکان و نوجوانان (ترامپولین، سرسره‌های بادی، چرخ و فلک و...) می‌شود، اختصاص داده است که در گزارش ذیل نگاهی گذرا به وضعیت بوستان‌های مناطق مختلف مشهد از منظر دارا بودن چنین مجموعه‌هایی می‌اندازیم.

منطقه ۲ شهری مشهد که با وسعت ۳۵۲۳ هکتار و اختصاص بیش از ۱۰ درصد جمعیت شهر، بزرگترین محدوده در میان تقسیم بندی‌های شهرداری محسوب میشود؛ دارای سه مجموعه بازی در سه بوستان حجاب، شمیم و پردیس است. بوستان‌های شمیم و پردیس شامل دو مجموعه بازی و بوستان حجاب علاوه بر چنین مجموعه‌ای دارای استخر توپ و پیست اسکیت است.

منطقه ۳ شهرداری مشهد که دومین محدوده بزرگ شهرداری با وسعت ۳۳۰۷ هکتار است شامل دو مجموعه بازی مستقر در بوستان یاس واقع در طبرسی شمالی ۱۲ و بوستان بهار در خواجه ربیع ۸ می‌باشد.

منطقه ۴ مشهد نیز با حدود ۱۳۴۵ هکتار و جمعیتی بالغ بر ۲۷۹ هزار نفر که شامل محله‌های ایثار، فجر، وحید، تلگرد، کوی مهدی، گلشور (بهشت) و طلاب می‌شود ۴ مجموعه بازی واقع در بوستان بسیج، بوستان بهشت، بوستان ارم و بوستان اقاقیا به ترتیب در بزرگراه بابا نظر، میدان مفتح، پنج تن ۴۵ و طبرسی شمالی ۱۷ است.

منطقه ۵ شهرداری مشهد با وجود ۵ محله شامل مهدی آباد، ثامن، امیر المومنین، شهید آوینی نیزه تنها دارای یک مجموعه بازی واقع در بوستان وحدت است. این بوستان همچنین علاوه بر مجموعه بازی کودکان شامل یک شهربازی با دارا بودن وسایلی، چون چرخ فلک، تاب کودک، پیست ماشین برقی، دستگاه ماشین، بشقاب پرنده و فضای قایق رانی را شامل می‌شود.

از میان ۵۲ بوستان و پارک خطی در منطقه ۶ شهرداری باوسعت ۱۸۶۹ هکتار نیز، ۳ بوستان نصرت، رجاء، اردیبهشت و لچکی ۱۷ شهریور از فضای مجموعه بازی کودکان برخوردارند.

منطقه ۷ شهرداری مشهد واقع در جنوب شرقی شهر، شامل دو مجموعه بازی در دو بوستان میرزا کوچک خان و سحر و یک مجموعه بازی، یک مجموعه بازی کامپیوتری و اتاق فرار در بوستان ریحانه است.

منطقه ۸ با وسعت ۱۹۳۶ هکتار دارای یک مجموعه بازی، شهربازی، قایقرانی، شهر فرنگ، گریم، عکاسی، صنایع دستی، اسباب بازی و کالسکه رانی واقع در قدیمی‌ترین تفرجگاه شهری مشهد یعنی بوستان کوهسنگی است.

۴ بوستان وکیل آباد، پرنیان، کوهپارک و خورشید واقع در منطقه ۹ شهرداری نیز از جمله مهم‌ترین مجموعه‌های بازی کودکان هستند که شامل مجموعه بازی، پیست اسکی، سینما ۵ بعدی واقع در بوستان وکیل آباد، دفتر مشاور ورزشی و اسکیت در بوستان پرنیان، واگن قطار با کاربری صنایع دستی و هنری، سنگ تراشی و تولید محصولات خانگی و مجموعه بازی در مجموعه کوهپارک و عرصه هوایی جهت فعالیت آموزشی و تفریحی ریز پرنده‌ها (هلی شات) با متراژ ۸۰۰۰ در بوستان خورشید می‌شود.

منطقه ۱۰ شهرداری نیز با وسعت ۲۳۳۳ هکتار واقع در شمال غربی مشهد دارای سه مجموعه بازی در سه بوستان فروغ، سنبله و نیلوفر آبی و پیست اسکیت در بوستان شاهد شمالی است.

در منطقه ۱۱ شهرداری با وسعت ۱۵۳۶ هکتاری یک مجموعه بازی در بوستان چهل بازه، یک مجموعه بازی در بوستان مادر و کودک و مجموعه بازی و قایقرانی در بوستان بزرگ ملت قرار دارد.

مجموعه بازی منطقه ۱۲ شهرداری نیز واقع در بوستان نیایش در بلوار مجیدیه قرار گرفته است. در این میان بوستان‌های منطقه یک شهرداری به دلیل کمبود فضا و عدم امکان جایگذاری مجموعه‌های بازی فاقد چنین فضا‌هایی است.

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->