مردم خراسان‌رضوی ۱۵۰۰ رأس دام به کمیته امداد اهدا کردند مستمری حق پرستاری خردادماه معلولان واریز شد (۲۹ خرداد ۱۴۰۳) مجلس یازدهم و اشتباهات فاحش در قبال افراد دارای معلولیت | چرا ماده ۲۷ اجرا نشد؟ تکلیف سنگین رئیس جمهور آینده در موضوع حمایت از حقوق معلولان عضویت معلولان در کتابخانه ملی لغو نشده است جدیدترین رنکینگ ورزشکاران دارای معلولیت تکواندو اعلام شد | پاراتکواندوکار ایران در صدر جهان ایستاد حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد تعداد کودکان کار و خیابان را اتباع تشکیل می‌دهند چرا امتحانات نهایی دانش‌آموزان استثنائی به صورت ویژه برگزار نشد؟ رقابت هزار داوطلب معلول خراسان رضوی در اولین آزمون استخدامی دولت+ فیلم توجه شهید جمهور به جامعه هدف بهزیستی از یادگاری‌های دولت سیزدهم بود داوطلبان آزمون استخدامی معلولان بخوانند | نکات کلیدی مربوط به آزمون استخدامی معلولان چیست؟ مستمری کمک‌هزینه لوازم بهداشتی اردیبهشت واریز شد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) بحران لوازم بهداشتی برای معلولان | مستمری لوازم بهداشتی واریز نشد آزمون بزرگ معلولان در نخستین آزمون استخدامی اولین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت ۱۷ خردادماه برگزار خواهد شد مسکن ویژه معلولان خراسان رضوی در انتظار اعتبار | مبلغ وام اشتغال معلولان در سال جدید هنوز مشخص نیست مستمری حق پرستاری اردیبهشت ماه معلولان بسترگرا واریز شد (۶ خرداد ۱۴۰۳) مستمری حق پرستاری و لوازم بهداشتی اردیبهشت معلولان کی پرداخت خواهد شد؟ سالی که نکوست از بهارش پیداست درخواست فعالان حقوق معلولین از سرپرست ریاست جمهوری برای اجرای قانون حمایت از معلولان
سرخط خبرها

تکلیف سنگین رئیس جمهور آینده در موضوع حمایت از حقوق معلولان

  • کد خبر: ۲۳۳۵۱۰
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۲
تکلیف سنگین رئیس جمهور آینده در موضوع حمایت از حقوق معلولان
انتظارات معلولان از رئیس دولت چهاردهم بیشتر شامل چه چیزهایی خواهد بود و چگونه محقق خواهد شد.

کمتر از ۲ هفته دیگر، مردم با حضور پای صندوق‌های رای باید رئیس دولت چهاردهم را از میان نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری برگزینند تا تکلیف تشکیل دولت پس از شهادت آیت الله رئیسی مشخص شود.

آنچه حائز اهمیت است، این است که شخصیتی که در نهایت سکان هدایت کشور را برعهده خواهد گرفت، فارغ از هر دسته و جناح فکری و سیاسی باید رئیس جمهور تمام مردم ایران باشد و در صیانت از حقوق ایشان، چه در داخل و چه خارج از ایران بکوشد. در این بین، یکی از اقشاری که باید مورد توجه جدی دولت چهاردهم و رئیس آن باشد، ایرانیان دارای معلولیت می‌باشند.

براساس آخرین آمار، ایران دارای بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار شهروند دارای معلولیت است و این افراد صاحب قانونی مدرن تحت عنوان «قانون حمایت از حقوق معلولان» هستند که بسیاری از مواد قانونی مندرج در آن، صرفا روی کاغذ می‌باشد و تاکنون یا اجرا نشده است یا اجرای ناقصی داشته است.

رئیس جمهور آینده ایران باید در اولین اقدام ممکن برای اجرای دقیق قانون، ردیف اختصاصی بودجه اجرا را ترمیم و عددی واقعی برای آن در نظر بگیرد. در حال حاضر و با بودجه موجود، عملا گره‌ای از مشکلات و معضلات معلولان باز نمی‌شود.

مسئله مهم دیگر، انتصاب مجری این قانون، یعنی رئیس سازمان بهزیستی است. در دولت سیزدهم و با انتخاب رئیس کنونی سازمان که سابقه حضور اداره کل بهزیستی همدان را در کارنامه خویش داشت، گمان بر آن بود که فردی از بدنه بتواند بسیاری از امور را سامان دهد. اما خیلی زود مشخص شد چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد و مشکلات، بیش از پیش تداوم یافت.

رئیس جمهور آینده باید بداند نیاز‌های گسترده معلولان با بودجه محدود و مدیران ضعیف هیچگاه اجرایی نشده و نخواهد شد. نمونه این مسئله را می‌توان در عدم اجرای صحیح ماده ۲۷ از قانون حمایت از حقوق معلولان جست که بهزیستی نه تنها کاری نکرد، بلکه به استناد صحبت‌های فعالان حقوق معلولان و انعکاس مطبوعات، علیه آن نیز اقدام انجام داد.

معلولان باید از سرپناه و معیشت و اشتغال آبرومند برخوردار باشند. مطابق قانون و همت شهید جمهور، این مهم نه برای معلولان که برای آحاد جامعه دست یافتنی‌تر از گذشته شده است. با این حال، اقدامات بیشتری در این حوزه‌ها برای معلولان لازم است تا جامعه هدف بهزیستی بهتر از گذشته زندگی کند.

رئیس جمهور آینده، رئیس جمهور همه ماست و برآوردن نیاز‌ها و حقوق اجتماعی افراد، علی الخصوص معلولان، تاثیر شگرفی در افزایش اعتماد اجتماعی به حاکمیت و تداوم همراهی مردم با سیاست‌های دولت خواهد داشت. 

آقای رئیس جمهوری! بار سنگینی بر دوش شماست. آنرا به سلامت به مقصد برسانید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->