شهردار مشهد از اجرای عملیات روکش آسفالت بزرگراه آزادی این شهر خبر داد آخرین فرصت بهره‌مندی از تخفیفات ویژه عوارض ساخت‌وساز در مشهد؛ ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ نورافشانی ۵٠ نقطه شهر مشهد در شب عید غدیرخم پایه‌گذاری سومین مجتمع رفاهی شهرداری مشهد ترافیک روان در دوربرگردان غیرهم‌سطح شهید میرزایی مشهد طراحی سامانه صدور بارنامه توسط شهرداری مشهد شهروندخبرنگار | گلایه شهروند از ترافیک و عملیات عمرانی بولوار فکوری مشهد + پاسخ شهردار مشهد مقدس: در راستای سامان‌دهی «کال زرکش» ۴ پروژه در حال اجراست آمادگی هتل های مشهد جهت استقبال از زائران دهه ولایت | افزایش قیمت نخواهیم داشت حفظ مشارکت شهروندان در نگهداری فضای سبز شهری مشهد کارگر فرودگاه مشهد کیف پول ۷۰۰ میلیونی را به صاحبش برگرداند خدمت‌رسانی ۳۸۰۰ دستگاه تاکسی در روزهای عرفه و عید سعید قربان در مشهد ایستگاه شریعتی مترو مشهد میزبان «مترو گالری» ۱۱ هزار سفر با دوچرخه‌های بایدو در یک هفته گذشته ترافیک سنگین در معابر بزرگراهی مشهد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) کیفیت هوای هفت منطقه کلانشهر مشهد امروز در شرایط «پاک» قرار دارد (۲۷ خرداد ۱۴۰۳) سیاحی که عکاسی را به جواهر تبدیل کرد
سرخط خبرها

مبارزه با آفت سن گندم در ۱۴ هزار هکتار از مزارع مشهد

  • کد خبر: ۲۳۳۵۱۸
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶
مبارزه با آفت سن گندم در ۱۴ هزار هکتار از مزارع مشهد
مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: ۱۴هزار هکتار مزارع گندم و مبارزه صددرصدی با آفت سن غلات و تولید گندم عاری از سن‌زدگی انجام شد.

نسرین محسنی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز با اعلام این خبر، اظهار کرد: گندم در میان غلات نه‌تنها در ایران بلکه در جهان از اهمیت بسزایی برخوردار است. در ایران گندم مهم‌ترین محصول زراعی کشور است و نقش بارزی در تأمین تغذیه مردم دارد.

وی بیان کرد: سن غلات، یکی از آفات مهم غلات محسوب می‌شود که امنیت غذایی را تهدید می‌کند که به منظور جلوگیری از بروز خسارت به کشاورزان، سم‌پاشی این مزارع در جهت مبارزه با آفت سن غلات با استفاده از سموم میکروکپسول انجام گرفت.

محسنی اظهار کرد: آفت سن گندم، در تمام مراحل زندگی خود سن مادر یا دوره پورگی به قسمت‌های غلات از جمله جوانـه مرکزی، برگ‌ها، سـاقه، خوشه و دانه‌ها حمله کرده و با خرطوم خود شیره گیاهی را می‌مکد و باعث کاهش عملکرد و خسارت به محصول می‌شود.

وی اشاره کرد: آفت سن مادر با ورود به مزرعه و پس از یک تا دو هفته تغذیه از برگ، ساقه و جوانه مرکزی گیاه گندم، جفت‌گیری کرده و تخم‌­های خود را غالباً در پشت برگ‌های گندم می‌­گذارد. پس از تفریخ تخم‌­ها، پوره‌­ها خارج می­‌شوند.

وی تصریح کرد: خسارت حشرات کامل سن گندم به‌صورت کاهش مقدار محصول و خسارت پوره‌­ها و سن­‌های نسل جدید به صورت کاهش کیفیت محصول است که تغذیه­ پوره­‌ها و سن­‌های نسل جدید باعث می­‌شود تا دانه‌های نرم و لطیف، تبدیل به دانه‌های لاغر و چروکیده و پوک شوند که در نتیجه، این دانه‌­ها ارزش نانوایی ندارند.

محسنی گفت: شبکه مراقبت سن غلات، بعد از کشت محصول فعال شد و عملیات پایش و رصد مزارع به‌صورت مستمر انجام گردید تا علاوه بر مشاهده و اعلام اولین ریزش آفت، تراکم آن بررسی و در صورت رسیدن به شرایط مبارزه، زمان سم‌پاشی به کشاورزان اعلام گردید.

وی بیان کرد: سطح زیر کشت غلات در سال جاری ۱۴هزار هکتار است که تمام مزارع گندم در معرض آسیب این آفت هستند و می‌تواند در صورت عدم کنترل سالانه، به ۵۰ تا ۶۰ درصد محصول در مزارع گندم خسارت بزند.

محسنی گفت: شبکه مراقبت، با هدف جلوگیری از خسارت به محصولات راهبردی و استراتژیک در جهت تامین امنیت غذایی، پایش در تمام سطوح را به صورت مستمر پیگیری نمود و در این راستا با مبارزه صددرصدی با آفت سن غلات در مزارع گندم شهرستان مشهد، منجر به تولید گندم عاری از سن‌زدگی شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->