سناریوی وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند حریق گسترده دو کارگاه مبل‌سازی در حاشیه شهر مشهد قربانی گرفت (۶ تیر ۱۴۰۳) اعضای بیمار مرگ مغزی ساکن نیشابور به سه بیمار زندگی بخشید واژگونی خودرو در گناباد ۲ کشته بر جای گذاشت (۶ تیر ۱۴۰۳) یک توصیه پزشکی؛ هنگام گزش حیوانات خوددرمانی نکنید رجا درباره توقف چهارساعته قطار تهران-مشهد توضیحاتی داد (۶ تیر ۱۴۰۳) نتایج امتحانات نهایی چه زمانی اعلام می‌شود؟ صدور دستور توزیع ۶۵۰ هزار قوطی شیرخشک توسط اداره پایش زنجیره تامین شیرخشک همه چیز درباره تعداد انسان‌هایی که تاکنون روی زمین زندگی کرده‌اند هر ماه یک میلیون تومان علی‌الحساب به بازنشستگان پرداخت می‌شود رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر اعلام کرد: در حج تمتع امسال، ۲۲ زائر ایرانی در عربستان فوت شدند برای داشتن رابطه خوب با فرزندان بزرگ‌سال خود، با این ۶ رفتار خداحافظی کنید حمایت بیمه از انسولین‌های نسل جدید؛ دوسر برد برای بیمار و بیمه‌گر امّاواگر‌های مصرف آهن در زنان اشتغال و تأمین معیشت؛ دو چالش دختران مجرد دهه‌های ۵۰ و ۶۰ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (چهارشنبه، ۶ تیر ۱۴۰۳) | کاهش دمای روزانه در سطح استان از جمعه هزینه داروی بیماران خاص کمتر از ۱۰ درصد قیمت واقعی است سخنگوی قوه‌قضائیه: تضمین سلامت انتخابات از سوی مجریان باید به‌خوبی صورت گیرد | آخرین وضعیت پرونده فساد در فوتبال شناسایی ۱۲۲ مورد مثبت تب دنگی از ابتدای سال در کشور | تب دنگی در چهار استان شیوع دارد معجزه آناناس برای کاهش وزن و لاغری
سرخط خبرها

نشستن طولانی‌مدت خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در جوانان افزایش می‌دهد

  • کد خبر: ۲۳۴۲۸۰
  • ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸
نشستن طولانی‌مدت خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را در جوانان افزایش می‌دهد
محققان دانشگاه واشنگتن دریافتند که نشستن طولانی‌مدت موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در جوانان می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، براساس این تحقیقات، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در زنان کمتر از ۵۰ سال که به طور متوسط روزانه بیش از ۲ ساعت را به طور مستمر در مقابل تلویزیون نشسته‌اند، در مقایسه با سایرین ۷۰ درصد بیشتر است.

همچنین درمورد زنانی که روزانه یک ساعت را در مقابل تلویزیون به سر می‌برند، احتمال ابتلا به این نوع سرطان ۱۲ درصد افزایش می‌یابد.

تاکنون تصور می‌شد که سرطان روده بزرگ بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال بروز می‌کند، ولی مطالعات جدید نشان می‌دهد سن ابتلا به این بیماری طی دهه اخیر کاهش یافته است و افراد جوان نیز باید پیوسته غربالگری شوند.

غربالگری سرطان روده بزرگ نه‌تنها قادر به تشخیص بیماری است؛ بلکه از از وقوع آن نیز پیشگیری می‌کند. مهم‌ترین روش غربالگری سرطان روده بزرگ کولونوسکوپی است. در این روش یک لوله بلند که در سر آن یک لامپ و دوربین کوچک تعبیه شده است، وارد روده شده و پزشک را قادر به بررسی تمام بافت روده می‌کند. در صورت وجود پولیپ، از بافت نمونه‌برداری شده و برای آزمایش‌های بیشتر به آزمایشگاه ارسال می‌شود. آزمایش خون و مدفوع نیز دو روش غیرتهاجمی دیگر برای تشخیص سرطان هستند.

عوامل متعددی ازجمله نداشتن تحرک، مصرف سیگار و مصرف بیش‌ازاندازه گوشت قرمز در افزایش احتمال بروز سرطان کولورکتال (روده بزرگ) نقش دارند. روده بزرگ آخرین بخش از سیستم گوارشی است. در این بخش از روده، آب و نمک و ضایعات غذا خارج شده و آماده دفع می‌شوند.

سرطان روده بزرگ از رشد غیرقابل‌کنترل سلول‌ها ناشی می‌شود. معمولاً اولین مرحله سرطان روده بزرگ، ایجاد تومور‌های کوچک به نام پولیپ‌های آدنوماتوز است که در دیواره داخلی روده بزرگ تشکیل می‌شوند. ممکن است این پولیپ‌ها به سرطان بدخیم تبدیل شوند. سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق سیستم گردش خون و لنف در سراسر بدن گسترش یابند و سبب متاستاز شوند.

مراحل اولیه سرطان معمولاً بدون علامت است؛ بنابراین غربالگری هر شش ماه یک بار توصیه می‌شود. تغییر در اجابت مزاج و اسهال یا یبوست مداوم، احساس عدم تخلیه کامل مدفوع، نازک‌شدن قطر مدفوع، مشاهده خون در مدفوع، سندرم روده تحریک‌پذیر، شکم‌درد و نفخ مداوم، خستگی مزمن، کاهش اشتها، کم‌خونی، احساس درد در ناحیه شکم و کاهش وزن از مهم‌ترین علائم هشدار بیماری هستند.

سرطان روده سومین سرطان شایع در جهان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در آمریکاست. بر اساس گزارش مؤسسه ملی سرطان، در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۱۳۲ هزار نفر در آمریکا به سرطان روده بزرگ مبتلا شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->