پایان مهلت تبلیغات نامزدهای انتخابات در ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه (۷ تیر ۱۴۰۳) مشهد کانون انتخابات در آخرین روز تبلیغات ریاست‌جمهوری + فیلم پیش بینی انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ براساس نظرسنجی ایسپا (۶تیر ۱۴۰۳) تقدیر شورای‌عالی اجماع نیروهای انقلاب از قاضی‌زاده هاشمی نامه قاضی‌زاده هاشمی به خانواده شهید رئیسی: باید از شهید مظلوم‌مان دفاع کنیم پورمحمدی: مشارکت بالا به رفع تحریم کمک می‌کند | برای روش مصرف انرژی رفراندوم بگذاریم قاضی‌زاده‌هاشمی انصراف داد (۶ تیر ۱۴۰۳) سپاه امام‌رضا(ع) مردم را به شرکت در انتخابات دعوت کرد هشدار سازمان ملل: گسترش جنگ به لبنان به طور بالقوه آخرالزمانی است مخبر در گفت‌وگو با پوتین: روابط راهبردی تهران-مسکو غیر قابل تغییر است نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری تا چه زمانی می‌توانند انصراف دهند؟ جزئیاتی از موشک هایپرسونیک جدید نیروهای مسلح یمن (۶ تیر ۱۴۰۳) زاکانی در برنامه «بدون تعارف»: آمدم که به دهه ۹۰ برنگردیم + فیلم عملیات مشترک نیروهای مسلح یمن و مقاومت عراق | کشتی رژیم صهیونیستی در بندر حیفا هدف قرار گرفت حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک صهیونیست‌نشین «العین الثالثه» کاخ سفید: کمک‌های نظامی به تل آویو ادامه دارد اطلاعیه شماره ۶ ستاد انتخابات کشور درباره حضور نماینده کاندیدا‌ها در شعب اخذ رأی‌ قالیباف در اجتماع هواداران خود در مشهد: کشور تاب اختلاف و دعوا و بهانه جویی ندارد| ما سیاست بلدیم، اما کار‌های خلاف انجام نمی‌دهیم+ فیلم و عکس (۶ تیرماه ۱۴۰۳) وعده‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری برای بهبود رفاه اجتماعی چیست؟
سرخط خبرها

گزارش کامل از سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ + فیلم (۱ تیر ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۳۴۹۴۸
  • ۰۱ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲
گزارش کامل از سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ + فیلم (۱ تیر ۱۴۰۳)
سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» در محل مناظرات در رسانه ملی آغاز شد.

به گزارش شهرآرانیوز، طبق جدول تنظیم شده توسط صداوسیما، قرار است دو مناظره انتخاباتی باقی مانده بین ۶ کاندیدا در تاریخ‌های دوشنبه ۴ تیر و سه‌شنبه ۵ تیر برگزار شود.

سومین مناظره انتخاباتی، با موضوع فرهنگی و تحت عنوان «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» خواهد بود.

مطابق با قرعه کشی که از قبل با حضور نماینده نامزدها در صداوسیما صورت گرفته، شماره صندلی نامزدها در مناظره سوم به این ترتیب است:
شماره یک: مصطفی پورمحمدی
شماره دو: محمدباقر قالیباف
شماره سه: مسعود پزشکیان
شماره چهار: جلیلی
شماره پنج: امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی
شماره شش: زاکانی

این مناظره نیز از شبکه یک سیما پخش می‌شود و شبکه‌های رادیویی انتخاب و ایران نیز هم‌زمان این مناظره را پخش می‌کنند؛ مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از شبکه سلامت سیما برای ناشنوایان نیز روی آنتن می‌رود.

بخش اول مناظره امشب نامزدهای ریاست‌جمهوری به «سبک زندگی» می‌پردازد

سوالات کارشناسان در این بخش:

پرسش مردمی: برای مهدهای کودک ارزان قیمت چه برنامه‌ای دارید؟

برای آینده جوانان و ازدواجشان چه برنامه‌ای دارید؟

چگونه باید اعتراضمان به وضعیت را نشان دهیم که جزو اغتشاشات نشویم؟

مجدانی:‌ راهکارشان برای آسیبهای سبک زندگی اسلامی چیست؟

فتح‌اللهی: حل مساله آمار بالای سقط جنین در کشور را جزو راه حلهای حل مشکل جمعیت می دانید؟

رحمانی: در برابر پدیده بی حجابی غیر از رویکرد فرهنگی چه راهکاری را مدنظرتان است؟

پورمحمدی: زنان ایرانی بی‌بندوباری را نمی پسندند | زنان در جمهوری اسلامی پیشرفت زیادی داشتند

مصطفی پورمحمدی در بخش نخست پاسخ به سوالات کارشناسان و مردم گفت: امام(ره) انقلاب را با زنان پیروز کرد و انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد.

وی افزود: سه دیدگاه درباره زنان هست: اولی: ابزاری و نمایشی و لجام گسیخته با بی‌بندوباری که مردم و زنان ایران آن را نمی پسندند. دومی: حضور حداقلی و حضور به ضرورت یا اضطرار است. سومی: نگاه امام خمینی است که اعتقاد به حضور واقعی و جدی و تاثیرگذار البته با وقار و رعایت شئونات است. و سبک زندگی تراز نظام اسلامی.

پورمحمدی گفت: زنان در جمهوری اسلامی پیشرفت زیادی داشتند اما آیا به جایگاه واقعی خود رسیده‌اند؟ آیا سهم زنان در مجلس همین ۱۴-۱۵ نفر باید باشد؟

وی افزود: هنوز به زنان اعتماد نداریم و آن ها را باور نکرده‌ایم؛ میخواهیم آنها ما را باور کنند و سبک زندگی که بهش باور داریم را از ما بپذیرند؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: متاسفانه دیگران دارند کعبه آمال زنان ما را در هالیوود و بالیوود و BTS و نتفلیکس تعریف می‌کنند! عده ای جای زبان رضایت و اعتماد را با زبان تهدید و باتوم در فرهنگ اشتباه گرفته اند.  اگر به زبان باتوم روی بیاوریم جوابش ناسزا و فحش و درشت گویی است.

پورمحمدی گفت: زن لطیف است و نمی شود با خشونت و زیردستی و تحمیل با او رفتار کرد. آنچنانکه شهید سلیمانی گفت اینها دختران و پسران و فرزندان ما هستند. بر جوانان و زنان و دخترانمان رحماء باشیم؛ ذلیل و خاکسار باشیم. چنانکه شهید رئیسی اینچنین با مردم عمل کرد و پاسخ شایسته دریافت کرد. درود بر او.

قالیباف: امروز خانواده مهم‌ترین مرکز توجه دولت‌ است | قول می دهم زنان را در دوراهی خانه داری و فعالیت اجتماعی قرار ندهیم

محمد باقر قالیباف در بخش نخست پاسخ به سوالات کارشناسان و مردم گفت: خانواده بدون شک مهمترین جایی است که باید مورد توجه دولت‌ها باشد؛ بخصوص در دولت چهاردهم.

وی افزود: بر این باوریم که جایی که باید مورد توجه باشد، خانواده است که می تواند بر مشکلات فائق شود. اگر ایران قوی می خواهیم باید خانواده قوی داشته باشیم. زن محور حرکت در خانواده است. حتما نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم ولی حتماً عدالت جنسیتی در اولویت کار ماست. زن به عنوان مادر و همسر و تربیت کننده فرزندان و مادرخرج در خانه است؛ هر بی‌تدبیری و اشکال و مشکل اقتصادی که می بینیم، زن هست که در خانواده جبران همه کاستی ها را از سطح ملی تا خانواده را انجام می دهد. تنها کسی که غمخوار و غمگسار خانواده است مادر است.

محمد باقر قالیباف اضافه کرد: انقلاب این فرصت را داد و امام و شهدا این فرصت را فراهم کردند که خانمها به اجتماع بیایند. این قول را می دهم که در دولت بعد به گونه ای عمل کنیم که زن را در دوراهی قرار ندهیم که یا زن خانه دار باش یا موثر در جامعه! باید هر دو را برای زنان فراهم کنیم. خودشان هستند که باید انتخاب کنند هردوی آنها را یا هرکدام از آنها را.

وی گفت: هر نشستی درباره زنان داریم، مردان می‌نشینیم و راجع به زنان تصمیم می‌گیریم!

پزشکیان: برخورد ما با زنان اخلاقی نیست

پزشکیان در بخش نخست پاسخ به سوالات کارشناسان و مردم گفت: حقوق معلمان کفاف زندگی شان را نمی‌دهد. برخورد ما در جامعه با قشر زنان اخلاقی نیست. در تئوری هم هرچه بگوییم در عمل آنی نیست که باید باشد.

وی افزود: در محله و مدرسه چگونه دختران را آموزش داده‌ایم که وضعیت اینطوری شده است؟ تبعیض ها باعث شده وقتی افراد در جامعه می آیند عقده ای باشند و نتوانند با هم حرف بزنند. ریشه اینها به همان مدرسه برمیگردد. باید به ریشه ها بپردازیم.

مسعود پزشکیان گفت: دختران و زنان را خودمان تعلیم دادیم. ما باید خودمان را نقد کنیم. برخوردهای ما با دختران درست نیست. ما باید علیه برخورد با زنان اعتراض کنیم چرا که قرآن به ما این موضوع را تذکر می‌دهد.

جلیلی: پیروزی‌های انقلاب مرهون نقش زنان است | ایران با الگوی جدیدی زنان خود را وارد صحنه کرده

جلیلی در بخش نخست پاسخ به سوالات کارشناسان و مردم گفت: خیلی از موفقیتهای ما در تاریخ و پس از انقلاب مرهون زنان و نقش آفرینی زنان مسلمان است. مورگان شوستر ۱۱ ماه در ایران بوده ولی از عزم زنان مسلمان ایران می گوید و به عزت زنان مسلمان ایرانی درود می فرستد.

وی افزود: در یکی دو سال اخیر دشمنان خیلی روی موضوع زن در ایران متمرکز شده‌‌اند. آیا این نقطه ضعف در ایران بود یا قوت؟  عمیقاً معتقدم چون می دانند این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی است که ایران می تواند با آن موفقیتهای خود را به رخ بکشد. تمدن غرب در موضوع زن به بن بست رسیده و به چالشهای جدی خورده است.

سعید جلیلی گفت: همین کسانی که امروز در برابر کشتار ده‌ها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت می‌کنند و برخی هم با قاتلان عکس یادگاری می‌گیرند، یک دفعه در موضوع زن در ایران خیلی فعال می‌شوند. از بایدن گرفته تا ماکرون.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ایران با الگوی جدیدی زنان خود را وارد صحنه کرده و مدلی را به جهان نمایش می‌دهد که همه‌ آنها متحیر مانده‌اند. زن کارآفرین مسلمان دانشمند و مادر نمونه دارد خودش را نشان می‌دهد.

وی افزود: چیزی که خیلی زنان ما از آن نگران هستند، این است که چرا این نقش و موقعیت زن و نقش آفرینی زن دارد سانسور می‌شود؟ یکی دو ماه پیش یک شرکت هوایی مپنا را دیدم که از ۲۵۰ کارشناس ارشد و ۸۰ PHD که کار بزرگی انجام می‌دادند نیمی از آنها زنان بودند. خانم دیپلمات نروژی که در ایران درس خوانده بود به من می‌گفت چرا از قدرت‌های خود دفاع نمی‌کنید و آنها را عرضه نمی‌کنید؟

قاضی‌زاده: نگاه غرب به زن در کشتار دختران غزه دیده می‌شود | برخی از کاندیداها از زنان سو استفاده انتخاباتی می‌کنند.

قاضی زاده هاشمی در بخش نخست پاسخ به سوالات کارشناسان و مردم گفت: امروز روز تولد ریحانه عزیز ما، دختر کاپشن صورتی با گوشواره قلبی است که نماد خشونت غرب آدمخوار علیه ماست. برخوردهای شعاری با موضوع زن کار صحیحی نیست؛ نباید سوءاستفاده انتخاباتی از موضوع زنان شود.

وی افزود: ایران مهد خانواده است و زن هم بزرگترین سرمایه اجتماعی ماست. عاقبت نگاه جنسی به زن در غرب امروز خود را نشان می دهد. آنها هم مجبورند به ارزشهای خانواده محور برگردند. امروز باید میدان دار حمایت از خانواده در جهان باشیم. این را شهید رئیسی در اجلاس سازمان ملل شروع کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در جهان باید با تمام جنبش های هم ارزش با ما در موضوع خانواده ائتلاف کنیم. دلیلی ندارد همه‌ی ارزشهایشان را قبول داشته باشیم ولی میشود در برخی موضوعات ائتلاف کرد. زن یک مسئله نیست؛ یک فرصت و پیشران است.

وی اضافه کرد: دغدغه بانوان ما حجاب نیست؛ این یک مغالطه است. ظلم تاریخی به بانوان شده؛ بعضی متحجرانه و بعضی جنسیت‌زده و با شعار آزادی. مسئله بانوان ما تبعیض است.

زاکانی: اسلام جایگاه رفیع زن را در فرصت بودن قرار داده است | نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام میسر نیست

علیرضا زاکانی در بخش نخست پاسخ به سوالات کارشناسان و مردم گفت: خیلی از حرف‌هایی که زده می‌شود جنبه شعاری است اما اسلام جایگاه زن و دختر را به نحوی قرار داده که اینها یک فرصت هستند ونه اینکه مسئله باشند! آنها باید از دیگران دست‌گیری کنند، نیاز به دست‌گیری ندارند.

وی افزود: زن در کنار همسری و مادری باید بتواند پیشتازی عرصه اجتماعی را داشته باشد. رهبر معظم انقلاب هم از دولت این را خواسته‌اند و دولت مکلف است این کار را انجام دهد.

علیرضا زاکانی گفت: آزادی، امنیت و حفظ حریم مردم باید ارتقا یابد. نباید حرف‌های خوب دیگران را فقط تکرار کرد. امام در دهه شصت بیانیه ۸ ماده‌ای صادر و حریم خصوصی را از عمومی جدا کرده است. در حریم خصوصی نباید هیچکس دخالت کند.

وی اضافه کرد: حجاب هم شرعی و هم قانونی است؛ اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه قانونی میسر نیست. احترام، احترام و احترام.

پورمحمدی: پوشش و حجاب دغدغه جدی جامعه است | لایحه عفاف و حجاب را پس می‌گیرم 

پورمحمدی در نوبت دوم پاسخ‌دهی به سوالات گفت: حجاب حکم شرع و حکم قانون است و همه ما قبول داریم. ۴۰ سال است که تلاش می‌کنیم برای پوشش رسمی و اسلامی تا قانع کنیم و سبک مناسب را ترویج کنیم. خیلی هم از بیت‌المال هزینه کردیم. در صداوسیما و دانشگاه‌ها و مدارس و ... اما به سطح مطلوب دست نیافتیم. البته باید انتظارمان را هم تعریف کنیم. توقعمان چگونه است؟  چه کسی مقصر است؟ چه کسی باید توبیخ شود؟ مجریان و مربیان و دست اندرکاران و سخنوران و ماها یا مردم و جوانان و دختران و بانوان ما؟

وی افزود: به تهاجم فرهنگی به صورت جدی معتقدم و نگرانی اساسی باید داشته باشیم ولی خیلی از سبک‌های متفاوتی که ما نمی‌پسندیم نه بر اساس اعتقادات بلکه برای لجبازی و اعتراض است. به این باید عمیقاً توجه کنیم.

مصطفی پورمحمدی گفت: زنان و دختران ما نجیب و عفیف هستند؛ با زنانمان ستیز نکنیم. آیا اگر در خانه با زنان و دخترانمان ستیز کردیم ما پیروزیم؟ باید از خانه و مدرسه و اداره هر کاری را سامان دهیم و نکشد به جاهایی که ناچار شود پلیس عزیزمان که حافظ امنیت است و بسیجیان از جان بهترمان که شرف نظام و انقلابمان هستند را درگیر حوادث تلخ کنیم.

وی افزود: همه می‌دانیم موضوع حجاب پیچیده و ظریف است و نمی‌شود بی‌برنامه و فقط با روشهای تند با آن برخورد کرد. جواب نمی‌دهد! چرا اینقدر کشیدیم و کشیدند که پاره شد؟ ادامه بدهیم؟ موضوع زن و حجاب و عفاف و جایگاه زن ایرانی، نقطه قوت و امتیاز ماست. اشتباه نگیریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: قرار من با شما بانوان و دختران و جوانان عزیزمان این است: اگر موفق به اعتماد شما شدم، لایحه عفاف و حجاب که مطرح است و مورد بحث است را پس می گیرم حتما و در دولت با کارشناسان و دلسوزان و با خود خانمها می‌نشینیم و مفصل صحبت می‌کنیم که ببینیم چه راهکار و ضوابطی را باید اعمال کنیم.

قالیباف: لایحه حجاب و عفاف به موضوع ایجابی پرداخته است | در شهرداری شهر را با نگاه زنانه مدیریت کردیم

محمد باقر قالیباف در نوبت دوم پاسخ‌دهی به سوالات گفت: بدپوششی و بی حجابی حتماً آفت خانواده و جامعه ماست و نباید اجازه بدهیم این اتفاق بیفتد. اما مسئله این است که چگونه؟ آقای پورمحمدی گفت لایحه حجاب و عفاف را پس می‌گیرد؛ این لایحه هنوز به قانون تبدیل نشده و مسیر خود را طی می‌کند. اما همه‌ این قانون به موضوع ایجابی پرداخته است. نمی‌شود بدون احترام و با تنش و با خشونت کاری کرد؛ همه اینها محکوم است.

وی افزود: ۳۲ دستگاه طبق قانون مسئولند در این زمینه و باید نقش فرهنگی داشته باشند؛ کارشان را انجام نمی‌دهند و خلاصه می‌شود در پلیس ما. بعد این اتفاقات می‌افتد که هیچکدام از ما نمی‌پسندیم و باید جلوی این چیزها را بگیریم.

محمد باقر قالیباف گفت: در قانون خانواده و جوانی جمعیت بحث زن و خانواده را بعد از ۱۵ سال تصویب کردیم. در لایحه مبارزه با خشونت در منزل و بیرون، ظلمی که به زنها می شود را پرداخته‌ایم. الان در کمیسیونها تصویب شده است و در صحن مجلس است و مراحل سیر خود را طی می کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: در شهرداری مرکز مداخله برای زنان را ایجاد کردم. اگر زن در خانه مشکلی پیدا کرد و مرد ناجوانمردی زن را بیرون کرد، کاری کرده بودیم که آن خانم شب بتواند در جای امنی حضور یابد. ما در شهرداری شهر را با نگاه زنانه مدیریت کردیم و نه با نگاه مردسالار.

پزشکیان: با هرگونه برخورد خشن با هر انسانی مخالفم، چه رسد به زن | بی‌حجاب‌ها را با چه روشی می‌خواهیم با حجاب کنیم؟

پزشکیان در نوبت دوم پاسخ‌دهی به سوالات گفت: ظاهراً اینجا وضع خوب است پس چه می‌شود که نارضایتی در جامعه وجود دارد؟ با هرگونه زورگویی یا برخورد خشن با هر انسانی، چه رسد به زن مخالفم. چرا به اتفاقاتی که در خیابان می شود اعتراضی نکردیم؟

وی افزود: همه خانواده من از عروس‌ها تا خواهرانم با حجابند و حتی چادری هستند و مانتویی نیستند؛ ولی اگر کسی نخواهد مثل اینها باشد باید با او برخورد کنیم؟

مسعود پزشکیان گفت: کلی پول مراکز تربیت و دینی و مذهبی گذاشته‌ایم و نشده است؛ حال الان می‌خواهیم با این روشی که انتخاب کرده‌ایم درست کنیم؟ برخورد کردن و گرفتن و... اصلا آدم خجالت می‌کشد برخی رفتارها را بگوید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید نگاهمان را نسبت به زنان عوض کنیم. از اینکه فکر کنیم جنس دو هستند و فقط برای خانواده هستند باید ذهنمان را عوض کنیم. باید در پستها و جامعه حضور داشته باشند. باید در عمل بگوییم؛ در تئوری کافی نیست. به جای برخورد خشن با اینها ببینیم چه کردیم که این وضعیت در جامعه ایجاد شده است. بعد از فوت همسرم، اگر قرار بود با دخترم با تحکم و زور عمل کنم، اینی نمیشد که الان شده است.

وی افزود: با قانون رفتار عوض نمی‌شود؛ همانطور که قبلا نتوانستند به زور حجاب را از سر زنان ایران بردارند، ما هم با زور نخواهیم توانست حجاب بر سرشان بنشانیم.

جلیلی: نباید اجازه داد نقش زنان نادیده گرفته شود | حجاب برای حضور اجتماعی زن است

سعید جلیلی در نوبت دوم پاسخ‌دهی به سوالات گفت: نباید اجازه داد نقش پرشکوه زنان ایران در عرصه های مختلف سانسور شود. زن، همه‌ زنان ایران است. چرا نقش زنان خانه‌دار دیده نمی‌شود؟

وی افزود: خیلی از هزینه ها برای مقابله با آسیب های اجتماعی که در دستگاه های دیوان سالار می‌رود و خروجی‌اش صفر است را باید اینجا یعنی زنان خانه دار اختصاص داد. ما برای این طرح مفصل داریم. چند میلیون زن سرپرست خانوار داریم که علاوه بر نقش مادری کار بزرگتر انجام می‌دهد. آیا اینها نباید دیده شوند؟

سعید جلیلی گفت: حجاب برای حضور اجتماعی زن است؛ لباس حضور اجتماعی زن است؛ تا این حریم حفظ شود. تا صحبت از زنان می‌شود با مطرح‌کردن چند بحث نقش کلیِ زنان را سانسور نکنیم. همهٔ خانواده‌های ایرانی به داشتن حریم عاشقانه اهمیت می‌دهند.

قاضی‌زاده: مشاغل ما مردانه طراحی شده است | محدودیت را ما برای بانوان ایجاد کردیم

قاضی زاده هاشمی در نوبت دوم پاسخ‌دهی به سوالات گفت: کمی از زمان عقبیم. حرف‌هایی می‌زنیم که ۲۰-۳۰ سال پیش موضوع زنان بود. امروز قدرت اصلی ما زنان هستند. حرف زنان این است که تبعیض علیه زنان به معنی محدود بودن زیرساختها و فرصت‌ها علیهشان برداشته شود.

وی افزود: الان بیش از ۹۴-۵ درصد زنان ما باسوادند و بسیاری از آنها سواد دانشگاهی دارند ولی بسیاری بیکارند چون مشاغل ما مردسالارانه تعریف شده است.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی گفت: الان ۳.۵ میلیون ورزشکار داریم که ۴۰ درصدش زنان هستند؛ چقدر از امکانات ورزشی ما برای زنان است؟ جنس زن و مرد متفاوت است؛ نظام برنامه‌ریزی ما برای زنان و مردان باید متفاوت باشد. ما تنها کاری که کردیم زن و مرد را در مدارس جدا کردیم. در حالی که باید متناسب‌سازی امور هم صورت بگیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در دولت خانواده اعتباری برای خانواده‌ها در نظر گرفتیم. یک میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه که می‌تواند در اشتغال یا تامین جهیزیه یا ازدواجش استفاده کند و یا در حوزه دیگری سرمایه‌گذاری کند. اگر زمینه بارداری و فرزندآوری را آسان کنیم همه خانم‌ها علاقمندند که حداقل دو فرزند داشته باشند.

زاکانی: ظرفیت عظیم زنان چرا نادیده گرفته شده است؟ | نه محبوس بودن را برای زنان می‌پذیریم و نه ابزار بودن را

زاکانی در نوبت دوم پاسخ‌دهی به سوالات گفت: به عنوان پدر سه دختر و یک همسر، می‌گویم که جمع بین خانه‌داری و همسری و فرزندآوری و تعلیم و تربیت فرزند با فعالیت اجتماعی کاملاً شدنی است. وقتی با دخترهایم صحبت می‌کنم که مشت نمونه خروار است می‌گویند این ظرفیت عظیم زنان و بانوان چرا مورد غفلت واقع شده است؟

وی افزود: آقایان پزشکیان و پورمحمدی نکاتی را بیان می کنند ولی دوستان شما ۳۲ سال کشور در دستشان بود، باید پاسخ بدهید که چرا کاری نکردند؟ آقای پورمحمدی که بیشتر باید پاسخ دهد!  با فرار به جلو نمیشود پاسخ معتبر داد. خانمها فرصتند. موضوع شایسته سالاری است. در دولت خدمت بیشتر از دوره های قبل از بانوان استفاده خواهیم کرد.

علیرضا زاکانی گفت: امروز در شهرداری بیش از گذشته از خانم‌ها استفاده می‌کنیم. با موضوع زنان که نمی‌شود شعاری برخورد کرد. زنان هم در خانه و هم جامعه امنیت می‌خواهند؛ نقش می‌خواهند؛ اگر نقش ندهید کشور متضرر می‌شود.

وی افزود: صرف میدان دادن به زنان هنر نیست؛ باید بدویم که این ظرفیت را در خدمت کشور قرار دهیم و الگویی برای جهانیان شویم. نه محبوس بودن را برای زنان می‌پذیریم و نه ابزار بودن را.

بخش دوم مناظره با موضوع حکمرانی فضای مجازی | سوالات مردم و کارشناسان از نامزدها

بخش دوم سوالات به این شرح است:

برنامه شما برای شبکه اینترنت داخلی چیست؟

سیاست شفاف آن ها برای مقابله با فیلترینگ چیست؟

به ابعاد سواد فضای مجازی و هوش مصنوعی چقدر توجه دارید؟

پورمحمدی: فضای مجازی دنیای فرصت‌ها  و تهدیدات است | متاسفانه هر نهادی راه افتاد که یک پیامرسان راه بیندازد

پورمحمدی در پاسخ به سوالات این بخش گفت: فضای مجازی دنیای هزاررنگ فرصتها و تهدیدهاست. یعنی همه فرصتها در آن است درکنار تهدیدهای بسیار زیاد. اول باید آن را شناخت و اهمیتش را درک کرد. و روی فرصتهایش دست گذاشت و تهدیدهایش را شناخت. بدون فضای مجازی دیگر زندگی امکان پذیر نیست. بچه های ما از ابتدای زندگی با موبایل و بازیهای کودکانه رشد کرده اند و دنیایشان با دنیای همه ما متفاوت است.

وی افزود: برای مقابل با آسیبها که بسیار هم نگران‌کننده است، نمی شود خود را از فرصتها محروم کنیم. نمیشود فقط روی فیلترینگ مانور داد؛ البته تصمیمی بود که در یک مقطعی کار قابل دفاعی بود. ولی استمرارش نگران کننده و مشکل ساز.

مصطفی پورمحمدی گفت: مافیای وی پی ان هم کیسه مردم را خالی می کند هم سرعت را محدود میکند و هم امنیت را تحت الشعاع قرار می دهد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید از ابتدا روی ایجاد یک پیام رسان بسیار قوی تمرکز می کردیم. من این را در دولت یازدهم به طور جدی مطرح کردم. چون روی استفاده از فضای مجازی و اینترنت همیشه فعال بوده ام و  کارهای بزرگی در این حوزه کرده‌ام!

وی افزود: تاکید کردم آن موقع که باید یک پیامرسان توانمند ایجاد کنیم که در منطقه قدرت برتر و در عرصه جهانی، حداقل جهان اسلام حرف برای گفتن داشته باشیم.

پورمحمدی گفت: اما متاسفانه هر نهادی راه افتاد که یک پیامرسان راه بیندازد! و اینطور شد که الان گرفتار شدیم. با یک پیامرسان شرقی صحبت کردیم آماده شراکت و سهیم شدن بودند، اما متاسفانه نشد و آقایان همه عقب‌نشینی کردند.

قالیباف: با فیلترینگ مخالفم چون فساد زاست | حمکرانی فضای مجازی یک ضرورت است

قالیباف در پاسخ به سوالات این بخش گفت: بر این باورم که فضای مجازی فضای زندگی مردم است در همه ابعاد خودش. مثل فضای واقعی را در فضای مجازی داریم و در آن زندگی می‌کنیم. روشن بگویم که حتماً با موضوع فیلترینگ مخالفم چون خطرات زیادی و فساد زیادی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: اینجا یعنی فضای مجازی فرصتی است برای ما. ما در شرایطی تصمیم می‌گیریم و تبدیل به تهدید می‌کنیم. البته در سال ۱۴۰۱ که تهدید امنیتی داشتیم، در همه جا امنیت اولویت است اما در همه شرایط نباید اینطور باشد.

محمدباقر قالیباف گفت: حکمرانی در فضای مجازی مثل زندگی معمولی خودمان یک ضرورت است. الان بخش عمده اقتصاد در فضای مجازی است که باید استفاده کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم خودشان فرهنگ را تولید و خودشان مصرف می‌کنند؛ دولت‌ها باید آن را ناوبری و هدایت کنند. 
فرهنگ سه بخش است؛ یک بخش کالاها و تولیدات فرهنگی است؛ امروز پنجره طلایی جمعیتی را داریم در همین توان نیروهای متخصص و حرفه‌ای در فضای مجازی.

وی افزود: الان بچه‌های ما در دنیا در حوزه گیم می‌توانند در تراز دنیا حرکت کنند. الان با این سرعت اینترنت و رفتار فیلترینگ... بعد از فیلترینگ به جای مصون سازی خطر را بیشتر کردیم. هم خسارت مالی دیدیم و هم خسارت اخلاقی. بعد از فیلترینگ استفاده از وی پی ان از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد افزایش یافته است. در آینده نزدیک باید سرعت اینترنت حل شود و اعصاب خردی مردم برداشته شود.

قالیباف گفت: یک دلیل که مردم به سکوهای خارجی می‌روند بخاطر این است که احساس ناامنی می‌کنند. مقام معظم رهبری در این باره گفته‌اند که ورود به حریم شخصی حرام شرعی است.

پزشکیان: خیلی از شغل‌ها را با فیلترینگ از دست دادیم | با فیلترشکن دسترسی به فضای مستجهن راحت‌تر شده است

پزشکیان در پاسخ به سوالات این بخش گفت: خیلی از شغل‌ها را با فیلترینگ از دست دادیم و زندگی‌های خیلی‌ها به هم ریخته است. از اینور هم عده‌ای کاسب شده‌اند و دارند فیلترشکن می‌فروشند. چه کسی این‌ها را می‌فروشد؟ چرا بررسی نمی‌شود؟ وقتی اینطور صحبت می‌کنیم انگار مشکل جای دیگری است و همه ما اینجا مخالفیم! 

وی افزود: اگر از حقوق زنان دفاع می‌کردیم، وضع اینطور بود؟ اعتقاد دارم باید آزاد کنیم؛ توئیتر محل آموزش است و خیلی از علم را می شود آنجا یاد گرفت. اگر به ریاست‌جمهوری برسم درباره این ممنوعیت‌ها که باعث عصبانیت شده و شغلهای مجازی تخریب شده، جلویش را خواهم گرفت.

مسعود پزشکیان گفت: البته در بحرانهای خاص که لازم باشد باید مداخله کرد در اینترنت. در همه کشورها اینطور است. ولی الان چه لزومی دارد که اینترنت را فیلتر کنیم و عده ای هم فیلترشکن بخرند. 

وی اضافه کرد: تازه این فیلترشکنها را که می زنند خیلی راحت تر می توانند به آن فضاهای مستهجن دسترسی پیدا کنند. دولت اگر اینترنت را آزاد کند خیلی بهتر می‌تواند مدیریت کند و نگذارند به آن فضاها برخی بروند.

جلیلی: کاربران فعال فضای مجازی را تحسین می‌کنم | امروز نشان جای ویز را گرفته است

جلیلی در پاسخ به سوالات این بخش گفت: درود می‌فرستم به کاربرانی که در موضوع فضای مجازی منفعل برخورد نکردند؛ فعال برخورد کردند. سعی کردند سوار آن بشوند و حکمرانی کنند. پیامرسانهای بله و سروش و ایتا و روبیکا و نشان و بلد و اسنپ و تپسی و کافه بازار و بادصبا و... کار بزرگ انجام دادند یعنی برخورد فعالانه داشتند و نه منفعلانه.

وی افزود: امروز سکوهای مجازی نقش مهمی در حکمرانی دارد؛ خیلی از قدرتها و دولتها به دنبال بین المللی کردن سکوهای خود هستند و یا قوانین سختگیرانه گذاشتن برای سکوهای دیگران. مثلا کاری که امریکا با تیک تاک کرد. اروپا هم قانون دوقلو تصویب کرد و برای آمریکا و کشورهای دیگر هم حتی محدودیتهایی قائل شد.

سعید جلیلی گفت: امروز نشان جای ویز را گرفته چون خدمات خوبی داده است. خیلی از سکوهای دیگر هم همینطور. سکوهای ارتباطی می‌توانند سکوی جهش مردم ایران باشند.

وی افزود: اگر با استفاده از ظرفیت‌هایی که هست برای هر کسی که محتوا تولید می‌کند ۱۰ درصد هزینه اینترنت را بپردازید، چقدر اشتغال ایجاد می‌شود. و چقدر درامد کسب خواهند کرد. میلیون‌ها نفر با تولید محتوایشان می‌توانند درآمد کسب کنند.

قاضی‌زاده: اینترنت در خانواده یک کالای اساسی است | متخصصان حوزه فضای مجازی قالبا مهاجرت می‌کنند

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالات این بخش گفت: یکی از بهترین مشاغل زنانه، مشاغل اینترنتی هست. دولت هوشمند و اقتصاد دیجیتال بدون اینترنت ممکن است؛ نقد مسئولان و نظارت بر مسئولان هم بدون اینترنت امکان ندارد اتفاق بیفتد. شفافیت باید در بستر دولت هوشمند شکل بگیرد. 

وی افزود: باید اینترنت سریع و بی کیفیت و امن داشته باشیم. زیرساختهای کشور یک دهه در حوزه ارتباطات توسعه نیافته است. برخی محدودیتها هم فکر نشده و غیرحداقلی است.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: نیروی مجرب و متخصص ما در این حوزه بعضاً مهاجرت می‌کنند چون در بیرون درامدهای شگرفی دارند و ما نتوانسته‌ایم این نیروها را حفظ کنیم. رتبه ما از ۱۸۰، ۱۵۶ بود در اینترنت ثابت ولی پروژه فیبر نوری در دولت شهید رئیسی آغاز شده و سرعت اینترنت ثابت از ۹ به ۱۴ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

وی افزود: البته رشد سرعت‌ها در ایران محسوس نیست بخاطر استفاده از فیلترشکن. البته محدودیت‌ا موثر نبوده؛ تلگرام ۴۰ میلیون مشترک دارد و نشان می‌دهد که محدودیت‌هایی که گذاشتیم موثر نبوده است. یک جاهایی افراط کرده‌ایم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در خیلی از کشورهای جهان دسترسی به سایتهای مستهجن راحت نیست و آنجاها باید برخورد کرد. ولی بعضی کارها که شده نیاز نبوده است؛ مثلاً فیلتر گوگل پلی یا بعضی بازی‌ها...

وی اضافه کرد: بهترین قاضی برای فیلترینگ عرف جامعه است؛ باید نقش بدهیم به خانواده‌ها برای کنترل اینترنت. برای اینکار مدل‌هایی هم در داخل و خارج کشور هست. باید وارد بحث حکمرانی اینترنت در دنیا شویم. باایجاد سکوهای جهانگیر مثل تیک تاک

زاکانی: باید سرور پیام‌رسان‌های خارجی در ایران فعال شود | زاکانی: ستاد آقای پزشکیان ایشان را به قعر چاه می‌برد

زاکانی در پاسخ به سوالات این بخش گفت: هیچ ملت و دولتی نیست که سرزمین و افکار خود را بخواهد با درک درست در اختیار بیگانه قرار دهد. صیانت موضوعیت دارد ولی فیلترینگ با آن متفاوت است.

وی افزود: برخی همین آقایان که درباره فیلترینگ صحبت می کنند ابتدا بی پروایی کردند وامکان ظهور و بروز پیامرسانها را برای ما جوری فراهم کردند که مبتنی بر ضوابط کشور ما نبود. بعد آمدند دکانی باز کردند درباره فیلترینگ! همینها که در ستاد برخی آقایان هستند.

علیرضا زاکانی گفت: اگر سرور برخی از این پیامرسانها به ایران بیاید دیگر فیلترینگی وجود نخواهد داشت. اگر آنها متعهد به قواعد کشور ما باشند مانعی ندارند. اینترنت و فضای مجازی در زندگی همه هست؛ من سال ۸۱ سخنرانی داشتم برای دانشجویان و گفتم این فضای مجازی موهبت است.

وی افزود: ما پیام قوی برای جهان داریم. آنها میخواهند انقلاب را در حصار قرار دهند ولی این فرصت است که ما پیام را به دنیا برسانیم. الان در شهرداری داریم از هوش مصنوعی استفاده میکنیم ولی کدام یک از آقایان در مجموعه‌شان از این هوش مصنوعی استفاده میکنند؟

زاکانی گفت: از آمریکاییها حداقل این را یاد بگیریم که وقتی به تیک تاک رسیدند محکم ایستادند. درباره حجاب بان که برخی آقایان گفتند، اگر جدی گفتند که شوخی بود ولی اگر شوخی گفتند که نباید با مردم شوخی کنند. برخی اعضای ستادتان شما را دارند به قعر چاه می برند!

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: حجاب را جز با گفتگو و احترام و قوانین نمیشود صیانت کرد. ممکن است البته کسی که مامور باشد اصلاً پرده‌دری کند.

زاکانی خطاب به پزشکیان گفت: اگر شوخی کردید در آن دنیا مواخذه می‌شوید اگر جدی گفتید در مورد حجاب‌بان‌ها توبه کنید. بیشترین فیلتر زمان خود آقای پورمحمدی در دهه ۹۰ بوده است.

پورمحمدی: برخی از نامزدها را نامزد جدی نمی‌دانم

پورمحمدی در پاسخ به سوالات این بخش گفت: بحث جدی تر شد و مناظره باید همینطور باشد. همه مسائل و مشکلات را  گفتیم؛ خب پس کی مسئول بوده؟ همه می گویند کی بود کی بود من نبودم! آقای قالیباف حرفهای قشنگی زدید ولی چهار سال مجلس بودید چرا پیگیری نشد؟ چرا داریم تعارف می کنیم؟

وی افزود: داستان VPN جلوی چشم همه ما دارد اتفاق می افتد و گردش مالی اش 50 درصد کل گردش مالی فضای مجازی است!‌ خب آقا دولت عزیز ما در دولت شهید رئیسی که من هم مدافعم سه سال وقت داشتید چه  کردیم؟ دولتهای یازدهم و دوازدهم و سیزدهم را در کم کاری در این عرصه مهم مجازی مقصر می دانم. نمیخواهم الان از کسی اسم ببرم چون برخی آقایان را نامزد جدی نمی دانم!

مصطفی پورمحمدی گفت: میگویند چرا خودتان نکردید و فلان! از چند پیام رسان تعریف میکنید ولی باید استراتژی روشن داشته باشیم. وقتی 6 پیامرسان بخواهیم درست کنیم کار درست نمی شود.

قالیباف: در حوزه فضای مجازی دچار اشکال هستیم | پیشرفت در حوزه فضای مجازی در دولت سیزدهم بالای ۷۵ درصد بوده است

قالیباف در پاسخ به سوالات این بخش گفت: در خودروسازی می بینیم که چندین کارخانه خودروسازی داریم ولی هرگز خودروساز نشدیم و با این سیاست فعلی هیچوقت خودروساز نمیشویم. در حوزه فضای مجازی هم دچار اشکال اینگونه شدیم.

وی افزود: امروز همه سیاست های کلان برای جهش در این فناوری را مصوب کرده‌ایم ولی در حوزه عملکرد و اجرا دچار مشکلیم.

محمدباقر قالیباف گفت: آقای پورمحمدی! در دولت یازدهم و دوازدهم ببینید در بحث شبکه ملی اطلاعات چه  کردید؟ ۵۰ درصد هم پیشرفت نکرده است! ‌در حالی که یک کار اساسی است و باید انجام می شد. ولی دولت سیزدهم این کار را کرد. امروز پیشرفت بالای ۷۰ درصد است و حتماً یک سال دیگر به آن دست می یابیم.

وی افزود: چرا پیامرسانها سرورها را داخل نمی آورند؟ چون نتوانستیم امنیت مادی و معنوی و حوزه شخصی افراد را تضمین کنیم. فکر میکنند اگر در  خارج باشد سرورها بهتر از اینجاست. مقام معظم رهبری فتوا دادند که دسترسی به حوزه های شخصی در فضای مجازی حرام قطعی است. ما این باور را در مردم باید به وجود بیاوریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: عدالت و مبارزه با فساد در بستر فضای مجازی ممکن می شود. کوچک سازی دولت و کاهش هزینه با فضای مجازی ممکن است. در دولت چهاردهم مبنای کارمان شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی در همه عرصه‌ها و بخصوص در حوزه مسائل اقتصادی است.

پزشکیان: جواب آقای زاکانی را نمی‌دهم چون تا آخر در انتخابات نمی‌ماند | باید با دنیا ارتباطات اینترنتی داشته باشیم

پزشکیان در پاسخ به سوالات این بخش گفت: لازم نیست به آقای زاکانی جواب بدهم چون فکر نمیکنم تا آخر بمانند!  همین اخلاقی که داریم می گوییم، اخلاق را مراعات نمیکنیم در بحثها و رفتارهایمان. با مردم هم همینطور عمل میکنیم.

وی افزود: مردم ببینند روند اخلاقی ما با کسب و کارها و اتاق های اینترنتی چگونه است؟ موانعی که در اینترنت هست اعصاب مردم را خراب می کند.

مسعود پزشکیان گفت: اگر زیرساختهای اینترنت را بهبود می دهیم نباید موانع دسترسی مردم را هم زیاد کنیم.  اگر بخواهیم آینده را مثلا در هوش مصنوعی و ... عقب نمانیم لازمه اش این است که با دنیا ارتباط اینترنتی داشته باشیم. با در نظر گرفتن محدودیتهای امنیتی که باید آنها را توجه کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: نباید نخبگان از کشور ما خارج شوند؛ باید بستر آماده کنیم خارج نشوند. می‌گویند تقصیر ماست؛ الان داریم تقصیر را گردن هم می اندازیم. ولی مساله این است که بستر را برای کار آماده نکرده‌ایم.

وی افزود: بیایید نظرسنجی از مردم انجام دهیم ببینیم راضی هستند یا نه؟ اوضاع خوب است یا نه؟ شفافیت با عدد و رقم مشخص می‌شود نه اینکه اینجا پشت تریبون بنشینیم و بگوییم که اوضاع خوب است! اگر به قدرت برسم بستر را برای کسانی که  کار می‌کنند آماده خواهم کرد.

جلیلی: به جای محدودیت باید مسئولیت پذیری گذاشته شود | شبکه ملی اطلاعات در دولت شهید رئیسی ۶۰ درصد پیشرفت داشته است

جلیلی در پاسخ به سوالات این بخش گفت: وظیفه دولت این است که از فرصتها در فضای مجازی استفاده حداکثری کند و تهدیدها را حداقلی کند. حق مردم است که داده های آنها حفظ شود. در فضای مجازی جلوی کلاه برداری و هرزه نگاری گرفته شود.

وی افزود: هر محدودیتی اگر پیش می آید و یا اگر درباره حقی صحبت میکنیم، چگونه حق پایدار می ماند؟ وقتی همراه با مسئولیت پذیری باشد.

سعید جلیلی گفت: به جای محدودیت باید مسئولیت پذیری هوشمندانه روشن و غیرسلیقه ای شکل بگیرد چه برای سکوهای داخلی و چه برای خارجی ها. مسئولیت پذیری است که آزادی را مستمر می کند. گزارشهایمان خوب است که واقعی باشد و عدد بگوییم! 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:  شبکه ملی اطلاعات در تمام این سالها چند درصد درست شده؟ ۲۰-۳۰ درصد! الان ۶۰ درصد موفقیت داشته است.   با فیبرنوری که انجام شده صدها برابر سرعت اینترنت بهتر می شود. اینها زحمات ارزشمند دولت شهید رئیسی است.

وی افزود: شاهد بودم مجلس محترم در همین برنامه چقدر جدیت انجام داد تا فیبرنوری به پیش برود و موانع برطرف شود. هشت درصد از تولید ناخالص ملی ما در فضای مجازی باید به ۲۰ درصد برسد.

جلیلی گفت: ایرانیان باید تولیدکننده در این حوزه باشند و فقط مصرف کننده نباشند. یک معنای هر ایرانی یک نقش پرشکوه در عرصه فضای مجازی این است. عدالت آموزشی و رسانه ای و خدماتی و دسترسی بهتر به امکانات چیزهایی است که از فضای مجازی می توان استفاده کرد.

قاضی‌زاده: دوستان توهین می‌کنند بکنند ولی بی‌انصافی نکنند

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوالات این بخش گفت: هرچه ما برای فرزندان خود و سلامت فکری و روحی و روانیشان انجام میدهیم،  نباید همین احساس را نسبت به بقیه خانوارها داشته باشیم؟ این سایتهای مستهجن روان انسان ها را تخریب می‌کند. بعضی حرفها که میزنیم از سر بی مسئولیتی است متاسفانه.

وی افزود: دوستان توهین می‌کنند بکنند ولی بی انصافی نکنند؛ به امار مراجعه کنند ببینند در این ۲ سال و ۱۰ ماه دولت آقای رئیسی چه اتفاقات بزرگی رخ داده است.

سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی گفت: یک سوال دارم؛ اصلا کل فیلترینگ را برداریم و همه چیز را به پلتفرمهای خارجی ببریم؛ اگر خواستند یکدفعه همه حسابهای ما را ببندند چه کنیم؟ اگر کسی کلاهبرداری کرد چه کنیم؟  مگر عکس حاج قاسم را اجازه داد اینستاگرام منتشر شود؟ مکرون می گوید ما باید اینترنت اروپایی را توسعه بدهیم.

وی اضافه کرد: چرا الان کسی از اوبر و آمازون در ایران صحبت نمیکند چون توانسته ایم پلتفرمهای خوبی توسعه بدهیم و مردم احساس نیاز نمی کنند. عدم سرمایه  گذاری دولت برای ایجاد شبکه های اجتماعی بزرگ و موثر و جهانی باعث شده است که عقب بیفتیم.

قاضی زاده گفت: باید پلتفرمهای بزرگ ایجاد کنیم و ما باید وارد حکمرانی اینترنت در دنیا شویم. دیگران نباید شاخصها و استانداردهای خود را برما تحمیل کنند.

زاکانی: تا اخر می مانم و نمی گذارم پزشکیان رییس جمهور شود | پورمحمدی یکی از عوامل اصلی فیلترینگ در کشور است

زاکانی در پاسخ به سوالات این بخش گفت: این چه نحوه صحبت کردن است؟ چرا عصبانی می شوید؟ هنر داشته باشید برنامه تان را بگویید؛ چرا تخریب می کنید؟ آقای پزشکیان شما قرآن و حدیث می خوانید و پای بندی شما پایبندی خوبی است  و آدم باارزشی است ولی کلاه سرتان می گذارند. وقتی هم مجلس بودید کلاه سرتان می گذاشتند.

پزشکیان در پاسخ گفت: تا آخر می مانید دیگر؟

زاکانی نیز پاسخ داد که حتماً؛ حتماً. حتما می مانم و نمیگذارم شما رئیس جمهور شوید.

وی افزود: شما کلی گویی می گویید و مطالبه گری فقط میکنید؛ برنامه ارائه کنید به مردم. اگر بنا باشد کسی راجع به فیلتر صحبت کند آقای پورمحمدی نباید صحبت کند چون ایشان بیشترین عاملیت را در این زمینه داشته است.

علیرضا زاکانی گفت: نمیگذارم حق شهید رئیسی نابود شود؛ کاری که روحانی نکرد و زیرساختها را توسعه نداد، این شهید بزرگوار رئیسی توسعه داد؛ حالا او بدهکار است چون اتوبان درست کرده ولی دست انداز دارد به گفته شما؟ آقای پورمحمدی می‌گوید در سال‌های ۹۲ و ۹۶ که پیامرسانها را فیلتر کردند نقشش چه بود؟ آیا ایشان از گذشته اش توبه کرده است؟

نوبت دوم از مناظره سوم نامزدهای ریاست جمهوری ۱۴۰۳ آغاز شد

در ادامه فرآیند مناظره امشب، بخش سوم سوالات مطرح شد.

پرسش‌های مردمی: راهکاری هست که فیلمهایی ساخته شود که مشکلات جامعه را نشان دهد ولی سیاه نمایی نشود؟

مجید شاه حسینی: در دولت سیزدهم طرح ناتمامی تهیه شد برای سینما و فضای مجازی و نمایش خانگی تا حقوق معنوی را تامین کند. سیاست شما در این مقوله چیست؟‌آیا این حقوق را به رسمیت می شناسید؟ و قانونی تدوین میکنید؟

طالبی: چه تدبیری دارند که فضای افسردگی را از بین ببرند و آنچه داریم را به مردم نشان دهند؟

شرفخانلو: برای پیوست فرهنگ به طرحهای توسعه ای و اقتصادی چه برنامه ای دارید؟

سبحانی‌ نسب: برای امنیت فرهنگی ما چه فکری کردید؟

گل علی بابائی: برنامه های شما برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از نویسنده ها چیست؟

پورمحمدی: هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی نیست | سیاست فرهنگی شهید رئیسی باید دنبال شود

پورمحمدی در پاسخ به بخش سوم سوالات گفت: هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی نیست؛ انواعش متفاوت است البته. عدالت فرهنگی هم برای فعالان و هم برای مصرف کنندگان باید مورد توجه باشد. باید تنوع فرهنگی و قومی را بپذیریم و ارتقا بدهیم توان‌ها را.

وی افزود: شهید رئیسی پروژه بزرگی را آغاز کرد: هنر برای همه. این فکر بسیار جالبی بود که ایشان آغاز کرد البته به خاطر حادثه ناگوار به پایان نرسید ولی باید این تفکر دنبال شود. تمرکززدایی از فرهنگ و هنر ضروری است.

مصطفی پورمحمدی گفت: فرهنگ امنیتی یا امنیت فرهنگی؟ امنیت برای فرهنگ یا فرهنگ برای امنیت؟ من که در این رشته سابقه دارم معتقدم که امنیت فرهنگی را هدفگیری کنیم و این می‌تواند بستر رشد و ارتقا را فراهم کند.

قالیباف: مصون‌سازی در اینترنت را لازم داریم اما محدویت را خیر | باید از پلتفرم‌های موفق داخلی حمایت کنیم

قالیباف در پاسخ به بخش سوم سوالات گفت: مصون سازی در اینترنت را لازم داریم اما محدویت را خیر. عضو شورای عالی فضای مجازی بودم به خاطر سمتم در مجلس؛ ۵ نکته کاربردی را میتوانم در زمینه فضای مجازی بگویم: ۱- باید از پلتفرمهای داخلی موفق بی قید و شرط حمایت کنیم؛ مثل نشان و بله و ایتا و ... ۲- کسب و کار را باید امنیتش را برقرار و تقویتش هم کنیم. این نیازمند یک گروه در شوراست. ۳- در تولید محتوا به شدت عقب هستیم؛ زیرساختها الان دارد آماده می شود ولی دولت باید از تولید  محتوا حمایت کند و پاداش بدهد در این زمینه. ۴-نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی هم لازم است تا این دغدغه از خانواده ها برداشته شود مخصوصاً از نیروهای نواجوانمان. ۵- حتماً باید با یک پلتفرم خارجی به صورت مشارکتی، کار کنیم.

قالیباف در ادامه افزود: باید از پلتفرم‌های موفق داخلی حمایت کنیم. در تولید محتوا به شدت عقب هستیم. همه جا عدالت اساس است و در حوزه فرهنگی و هنری هم این مهم است. باید بپذیریم که فرصت‌های تهران را کمتر در شهرستانها داریم.

محمدباقر قالیباف گفت: عدالت فرهنگی از چالشهای فرهنگی ماست که باید برای آن فکری شود.

پزشکیان: باید مشکلات سینما رفع شود | کودکان باید از مدرسه کتابخوانی را یاد بگیرند

پزشکیان در پاسخ به بخش سوم سوالات گفت: موانعی که باعث می شود هنرمندان ما در زیرزمینها فعالیت کنند را باید اصلاح کنیم. امسال ۱۷ فیلم‌های بلند که در کن به نمایش گذاشته شد یا زیرزمینی یا خارجی بود و در ایران مجوزهای لازم را نگرفته بودند. اصغر فرهادی را شما همگی می شناسید که در خارج چه اعتباری برایش قائلند.

وی افزود: واحدهای مسکونی مهر که در زمان آقای احمدی نژاد شروع به کار شد، نه مسجدش و نه مدرسه اش و نه ورزشگاهش و نه کتابخانه و جای تفریحش دیده نشده و فقط مسکن ساخته شده است. وقتی پیوستهای فرهنگی همراهش نباشد مشکلات رخ می دهد.

مسعود پزشکیان گفت: برای کتابخوانی یکی از مشکلات ما گرانی کتابهاست؛ تا کتابخوانان قدرت خریدی نداشته باشند طبیعتاً استفاده از کتاب کاهش می یابد. برای درست کردن این  مسائل باید از مدارس شروع کرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای کتابخوانی یکی از مشکلات ما گرانی کتابهاست؛ تا کتابخوانان قدرت خریدی نداشته باشند طبیعتاً استفاده از کتاب کاهش می یابد. برای درست کردن این  مسائل باید از مدارس شروع کرد.

وی اضافه کرد: باید دولت به فیلم و فیلمسازان کمک کند که تقویت شوند و موانع مقابل کارگردانان و هنر پیشه ها باید برداشته شود. نباید اینها ممنوع الخروج شوند یا از کشور خارج شوند.

پزشکیان در پایان گفت: زاکانی یا جای مردم نشسته یا جای خدا! اینکه آقای زاکانی گفته نمیگذارم شما رئیس‌جمهور شوید؛ نشان می‌دهد یا جای خدا نشسته یا جای مردم!

جلیلی: دشمن می‌خواهد جلوی پیشرفت هنری ما راهم بگیرد | زیر‌ساخت‌های خوبی برای تولیدات فرهنگی داریم

جلیلی در پاسخ به بخش سوم سوالات گفت: تاریخ کشور ما مملو از تولیدات فرهنگی است و این از افتخارات کشور ماست. امروز زیرساختهای فنی و نیروی انسانی بسیار ارزشمندی برای تولید فرهنگی داریم.

وی افزود: دشمن با تمام توان تلاش می‌کند جلوی این را بگیرد. همانطور که آمریکا سعی می کند از فناوری هسته ای یا صنایع دیگر ما جلوگیری کند، در همین زمینه های هنری هم این تلاشها را دارد. فیلم‌هایی مثل آرگو و ۳۰۰ و قبل از آنها «بدون دخترم هرگز» را نه تنها علیه انقلاب بلکه علیه ایران می سازند.

سعید جلیلی اضافه کرد: چون دشمن نتوانسته جلوگیری کند از زیرساختهای ما، پس حالا می خواهد نرم افزار را منحرف کند و امیدها را جلویش را بگیرد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: ما کارگردانی داریم فیلم‌های بسیار خوبی می‌سازد؛ مثلاً آقای احمدرضا معتمدی؛ ایشان کتابی نوشت به اسم فلسفه فیلم که سه فیلسوف برای آن مقدمه نوشتند. کتاب عمیق و خوبی است.  یا همین کارگردان آتش و باد؛ اصلا ایشان می‌گفت ۶ سال مطالعه تاریخی کردم در اسناد تا این را به دست بیاورم. میخواهم بگویم زیرساختهای ارزشمندی داریم برای تولیدات فرهنگی.

وی افزود: یکی از  کارهای اساسی برای تولیدات فرهنگی این است که دولت باید بداند چه نقشه کلانی دارد و آن مدیر فرهنگی باید این شایستگی ها را داشته باشد. مدیر فرهنگی ما باید کسی باشد که بین اهل هنر و خبرگان و مولدان فرهنگی شناخته شده باشد و او را بپذیرند و این قدرت را داشته باشد که جوانان این عرصه را راهبری کند. او حداقل باید یک مصرف کننده حرفه ای فرهنگی باشد اگر  تولید کننده حرفه ای هم نبود.

قاضی‌زاده: فرهنگ و هنرمندان باید مورد حمایت دولت قرار بگیرند | گفتمان مقاومت را به آمریکا رساندیم | ساخت سریال حشاشین بخاطر کم‌کاری ماست

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به بخش سوم سوالات گفت: دولت باید نقش پیشرانی را در عرصه فرهنگی ایفا کند. حوزه فرهنگ باید مورد حمایت دولتها قرار بگیرد. امروز فرهنگ ایران مورد هجمه است؛ سریالی مثل حشاشین مصری ها می سازند و تاریخ ما را آنگونه که میخواهند می سازند. این بخاطر خلأ و کم کاری است که اینطرف هست.

وی افزود: باید از آثار فاخر حمایت کرد؛ خوب نیست که کارهایی مثل سلمان فارسی سالها طول بکشد تا آماده شوند.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: قهرمانان تاریخی بزرگی داریم؛ شهدا که قهرمانان بزرگ ما هستند و همگی قابل روایت هستند.  دیگران قهرمان ندارند و میخواهند برای خودشان قهرمان بسازند. ولی ما قهرمان داریم و باید آنها را روایت کنیم و آنها را به جهانیان معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: توانسته‌ایم گفتمان مقاومت را به دانشگاه‌های آمریکا برسانیم؛ آیا فرهنگ و میراث ایرانی را نمی‌توانیم؟

زاکانی:کتاب دغدغه‌های فرهنگی رهبری را به پزشکیان هدیه می‌دهم | بیمه هنرمندان را به جد پیگیری می‌کنیم

زاکانی در پاسخ به بخش سوم سوالات گفت: دولت خدمت حامی مردم در تولیدات درست فرهنگی و هنری است. «بی‌بدن» که سازمان فرهنگی هنری شهرداری ساخت پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی کشور شده است.

وی افزود: توجه به هنرمندان و صندوق اعتباری هنر در دولت خدمت مورد توجه قرار خواهد گرفت. از دخالت دستگاه های غیرمتخصص در حوزه فرهنگ جلوگیری خواهم کرد.

علیرضا زاکانی گفت: همینجا دو کتاب معرفی می‌کنم: یکی دغدغه های فرهنگی برگرفته از بیانات رهبر معظم انقلاب است که به آقای پزشکیان تقدیم می‌کنم. کتاب دیگر، کتاب سالهای بنفش است که درباره عملکرد دولت آقای روحانی است. اگر این را مردم مراجعه کنند، فاجعه اتفاق افتاده را می‌فهمند. از آن سیاه چاله که دوستان میخواهند ما را برگردانند به آن، پرهیز می‌دهد.

زاکانی در واکنش به سخنان پزشکیان گفت: بنده، نه خدا هستم و نه ملت؛ امّا این دوران گذشته که کسی عکس مار را بکشد و کلمه مار را تصویر دهد! مردم آگاه شده‌اند و با بصیرتند. توهین به بصیرت مردم نکنید.

پورمحمدی: دعواهای ما باعث ندیده شدن دستاوردهای ما شده است | کتاب قله فرهنگ است

پورمحمدی در پاسخ به بخش سوم سوالات گفت: حقوق مالکیت بحث بسیار جدی است. یکی از مصائب فرهنگ و هنر همین سرقتهای فرهنگی و هنری است که خیلی آسیب می زند.

وی افزود: موضوع کتاب، قله فرهنگ است؛ خوشبختانه بخصوص با اشراف مقام معظم رهبری در این جهت پیشتازیم ولی به کمک نیاز دارد این حوزه. گرانی کاغذ و اقلام مشکل ساز شده است. به زندگی مفاخر فرهنگی و هنری‌مان باید توجه کنیم.

مصطفی پورمحمدی گفت: پیگیری و تقویت بخش خصوصی در کتاب باید بهش توجه شود. اجازه دهیم بخش خصوصی حضور قوی‌تری در فرهنگ داشته باشد.

وی اضافه کرد: شبکه نمایش خانگی که ایجاد شده در کشورمان، خیلی مهم است؛ اینها بسترهای قوی هستند تا اقتصاد قابل توجهی جذب شود. دستگاه های حاکمیتی از اینها احساس نگرانی نکنند؛ البته بحث نظارت مهم است. نهاد نظارتی بر شبکه های نمایش خانگی را باید اصلاح کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: رسالت ما در دولت قرار دفاع از هویت فرهنگی، عدالت فرهنگی و دفاع از امنیت جامع و حقوق خلاقان و آفرینندگان آثار هنری است.

قالیباف: باید فرهنگ را از سیاست‌زدگی دور کنیم | دولت باید تولی‌گری فرهنگ را انجام دهد

قالیباف در پاسخ به بخش سوم سوالات گفت: باید تلاش کنیم فرهنگ را از تصمیمات سیاسی یا به تعبیری سیاست‌زدگی دور کنیم. فرهنگ ساحتی دارد و صاحبانی دارد و افرادی دارد؛ پیشکسوتانی دارد؛ در بحث‌های تخصصی فرهنگ اهل خود فرهنگ باید کارها را دنبال کنند.

وی افزود: بنده به عنوان خدمت‌گزار در ۱۲ سالی که در شهرداری با همین نگاه به موضوع فرهنگ دنبال کردم. در شهرداری تهران ۳۶۰ کتابخانه و چندین سالن سینما و تئاتر تاسیس کردم. در بخش سازه‌های تمدنی هم باغ کتاب و باغ‌موزهٔ دفاع مقدس در تراز بین‌المللی هستند.

محمدباقر قالیباف گفت: دولت باید تولی‌گری فرهنگ را انجام دهد.

پزشکیان: ممیزی هنری نباید سلیقه‌ای باشد | دولت من دولت فرهنگی خواهد بود

پزشکیان در پاسخ به بخش سوم سوالات گفت: دولت باید از مداخله‌گری خارج شود وسیاست‌گذار و ناظر برنامه باشد. دولت کار را باید به سازمان‌ها و نهادها و بخش خصوصی بگذارد.

وی افزود: ممیزی باید شفاف باشد و مطابق قانون؛ نباید به هیچ‌وجه سلیقه‌ای باشد. به هیچ‌وجه اجازه‌ مداخله سایر دستگاه‌ها در حوزه تخصصی فرهنگ را نخواهم داد. قانون مالکیت معنوی یک ضرورت است.

مسعود پزشکیان گفت: تلاش می‌کنم دولت من دولت فرهنگی باشد نه اینکه فرهنگ را دولتی کنیم. تلاش می‌کنم امنیت فرهنگی را برای اهالی فرهنگ تضمین و از مداخله نهادهای غیرمسئول جلوگیری کنم. باید تلاش کنیم مهاجرت نخبگان اتفاق نیفتد.

وی اضافه کرد: باید منابع مورد نیاز صداوسیما برای تولید آثار فاخر تامین شود.

جلیلی: مدیریت فرهنگی یک مدیریت عابربانکی نیست | از سال ۱۳۶۸ به اینطرف شغل کارکنان صنعت سینما را ذیل صیادان فصلی جنوب ثبت کرده‌اند! 

جلیلی در پاسخ به بخش سوم سوالات گفت: رئیس‌جمهور باید حداقل یک مصرف‌کننده حرفه‌ای فرهنگ باشد. رئیس‌جمهور باید بتواند نقش راهبری را در فرهنگ کشور و اداره این بودجه‌های فرهنگی ایفا کند.

وی افزود: مدیریت فرهنگی یک مدیریت عابربانکی نیست که فقط پول بدهد؛ گزارش ثمره بودجه‌های فرهنگی بسیار مهم است. این هزاران میلیارد تومان که تخصیص داده می‌شود آثارش چیست؟ بودجه فرهنگی نباید میز و صندلی و دستگاه‌های چاق و چله شود؛ باید در آثار فرهنگی دیده شود.

وی اضافه کرد: قاعده‌مند کردن و استانداردسازی بر اساس منطق و قانون برای تولید کارهای فرهنگی بسیار مهم است.

سعید جلیلی گفت: اگر مدیر فرهنگی فرهنگ را خوب نشناسد با اندک چیزی ممکن است دچار خطاها و انحراف شود که هم هزینه ها را از بین ببرد و هم کمک لازم را نکند. وقتی دبیر شورای عالی فرهنگی بودم نامه ای درباره فیلمی آمد و گفتند خیلی مشکل دارد؛ فیلمنامه را گرفتم دیدم مشکلی ندارد؛ فیلم ساخته شد و خیلی دیده شد و نه تنها به امنیت ملی لطمه نزد بلکه خیلی هم کمک کرد.

وی افزود: الان ۳۵ صنف داریم که در صنعت سینما مشغول کارند؛ وقتی می‌بینید از سال ۱۳۶۸ به اینطرف شغل کارکنان صنعت سینما را ذیل صیادان فصلی جنوب ثبت کرده‌اند! این خیلی عجیب است!

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: الان ۳۴ میلیون بازی کننده رایانه ای داریم که هزاران میلیارد تومان گردش مالی آنهاست؛ این فرصت است برای ما. وقتی تولیداتی مثل بچه زرنگ و فیلشاه و پسردلفینی دارید که می تواند بازار جهانی پیدا کند اینها فرصت‌های شماست.

قاضی‌زاده: کسی در اینجا دولت روحانی را گردن نمی‌گیرد | دولت به کتاب و سینما و تفریح خانوار یارانه بدهد

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به بخش سوم سوالات گفت: باید بپذیریم که الان صداوسیما تنها بازیگر حوزه فرهنگ ما نیست؛ پلتفرمها جای زیادی گرفته‌اند و رقبایی به وجود آمده‌اند. باید تلاش کنیم که با یک تفاهمی با جامعه فرهنگی امور فرهنگی کشور را جلو ببریم. این جز با اعتماد و سپردن کار به خودشان و خودکنترلی ممکن نیست.

وی افزود: اگر در فضای مجازی تولیدی داشت و فیلم کمدی خوبی داشت یا برنامه آموزشی خلاقی داشت باید حتماً سهمی از فروش پنهای باند که فروخته می شود را داشته باشد تا تشویق شوند.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: رشد تولیدات فرهنگی جز با مردمی سازی محقق نمی شود. در بنیاد شهید رویدادهای مختلفمان را چند برابر کردیم با سپردن کار به مردم. بسیار باکیفیت تر و کم هزینه تر شد.

وی افزود: باید دولت به کتاب و سینما و خانوار ایرانی و تفریح خانوار یارانه بدهد. ما یک کارت هوشمند خانوار ایرانی تهیه کردیم برای این یارانه ها.

قاضی زاده هاشمی گفت: آقای زاکانی تلاش می‌کنند مقایسه‌ای شود بین دولت شهید رئیسی و دولت قبلش دولت آقای روحانی. ظاهرا کسی دولت آقای روحانی را گردن نمی‌گیرد!  اینکه حرف‌های کلی بزنیم و برنامه ندهیم و کارنامه ندهیم، درست نیست.

زاکانی: مردم سالاری دینی باید عمق پیدا کند | در دولت سیزدهم شادی‌های میلیونی متعدد رخ داده است

زاکانی در پاسخ به بخش سوم سوالات گفت: در حوزه فرهنگ و اجتماع و اقتصاد هم عملاً ما مشارکت مردم را ببینیم. مردم سالاری دینی باید عمق پیدا کند. دولت خدمت دولت حامی است. دولت حامی در جهت ایجاد بستر و فضای مناسب فرهنگی است.

وی افزود: باید به فرهنگ به عنوان مدار سایر نظامات توجه کرد و تعلیم و تربیت را به عنوان یک پیشران پذیرفت. باید به اصحاب فرهنگ و هنر احترام گذاشت.

علیرضا زاکانی گفت: ما محتاج به اصحاب فرهنگ و هنر هستیم تا بیشترین اثر و همکاری و همیاری مردم را داشته باشیم.

پورمحمدی: در همه مراحل باید انصاف داشته باشیم | برخی الان حسرت همان حجاب سال ۱۴۰۱ را می‌کشند

پورمحمدی در بخش جمع‌بندی پایانی گفت: جوری درباره گذشتگان قضاوت کنیم که دوست داریم آیندگان درباره ما داوری و قضاوت کنند. من در دولت نهم که بودم؛ به هرحال هدفمندی یارانه‌ها و مسکن مهر و سهام عدالت و انتخابات الکترونیک و ... شد؛ البته نواقصی هم بود. باید انصاف داشته باشیم.

وی افزود: باید به زنان کشور اعتماد کرد و از توان آنها برای توسعه کشور استفاده و به آن باور کرد. باید بین جذاب حداکثری یا سیاست تنگ نظرانه دفع حداکثری یکی را انتخاب کنید.

مصطفی پورمحمدی گفت: در بحث حجاب هی کشیدیم و کشیدیم تا پاره شد! برخی الان حسرت همان حجاب سال ۱۴۰۱ را می کشند (قبل از حوادث ۱۴۰۱)

وی اضافه کرد: بین دولت تصدی گر و فضول و مداخله گر و دولت تنظیم‌گر و تسهیل کننده باید مردم انتخاب کنند. بین دولت فرار از مسئولیت‌ها و دولت قرار مردم باید انتخاب کنند. دولت قرار شما مردم را سرمایه بی بدیل این کشور می‌داند و به وجود شما می‌بالد و در جریان مصائب و مشکلات شما هست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: با همه ظرفیت‌ها و هوش و آبرو و آسایش و پیشینه و صداقت و اخلاصمان به شما و کمک از خدا و روح شهیدان و اطاعات از رهبری و اماممان این راه را پی می گیریم.

پورمحمدی در پایان این شعر معروف را خواند؛
همراه شو عزیز
تنها نمان به درد
کاین درد مشترک
هرگز جدا جدا درمان نمی شود

قالیباف: توصیه‌ها و نگاه فرهنگی رهبر انقلاب در دنیا بی‌نظیر است | دستگاه‌های فرهنگی خروجی لازم را ندارند

قالیباف در بخش جمع‌بندی پایانی گفت: رهبر معظم انقلاب، فارغ از رهبر و ولی بودن برای ما؛ بدون شک یک شخصیت بی نظیر در عرصه مسائل فرهنگی و هنری در ابعاد مختلف هستند و در دنیا شناخته شده هستند در این عرصه. ایشان در سال ۹۵ توصیه داشتند به مدیران فرهنگی که"هزاران مجموعه خودجوش مردمی که کار فرهنگی میکنند باید روز به روز توسعه یابند و دستگاه های فرهنگی به اینها کمک کنند". ما با این  نگاه حکیمانه رهبر معظم انقلاب در عرصه فرهنگ چه کردیم؟

وی افزود: آیا ما امکانات و پول کم داشتیم یا آن را بد مدیریت کردیم؟ قریب به ۹۰ درصد این پول در دستگاه های فرهنگی برای هزینه جاری خودشان است!‌ چرا فرصت را به نیروهای خلاق و جوان در حلقه های میانی و مراکز مردمی ندهیم؟

محمدباقر قالیباف اضافه کرد: مردمی سازی که باید در اقتصاد بکنیم ولی نکردیم، در فرهنگ هم باید همینگونه باشد و مردمی کنیم فرهنگ را. حتما یک سازمان نظام فرهنگی مانند نظام پزشکی و نظام مهندسی باید داشته باشیم  تا خود اهالی فرهنگ مدیریت کنند.

وی افزود: اثرات فرهنگی مثل داوود خطر و سیاه ساکتی و خواب و بیدار در دوره نیروی انتظامی درست شد؛ و باعث شد که در ۷۰ روز بیش از ۸۰ درصد مردم کمربند ایمنی بستند و این از طریق تولیدات فرهنگی صورت گرفت.

پزشکیان: در دیدگاه اعتقادی فرقی بین زن و مرد نیست | برخورد ما با دختران بی‌حجاب نباید خشن باشد

پزشکیان در بخش جمع‌بندی پایانی گفت: در دیدگاه اعتقادی فرقی بین زن و مرد در رابطه با کار و تلاش دیده نشده است. ما باید کاری کنیم که زنان ما در همان جایگاهی قرار بگیرند که سازنده حیات طیبه برای جامعه ما باشند. این نوع نگاه یعنی قبول کردن در جایگاه‌های مختلفی که مرد قرار می‌گیرد زنان ما هم می‌توانند حضور داشته باشند.

مسعود پزشکیان گفت: نوع برخورد ما با دختران و زنانی که پوشش و لباس آنها با آنچه فکر می‌کنیم فرق می‌کند نباید به این شکل خشن و اجباری باشد. آیا می‌خواهید به زور عده‌ای را آنطور که دلتان می‌خواهید درست کنید؟ باید با زبان خوش و رفتار مناسب با خانم‌ها مواجه شویم.

وی افزود: در سه سال گذشته کسب و کار عده‌ای در فضای مجازی با مشکلات روبرو شده است؛ تا زمان تهیه زیرساختها، الان برای اینهایی که نانشان را بریدیم در فضای مجازی چه کرده‌ایم؟

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: درباره هنر و فیلم و سینما، دولت باید سیاستگذاری و نظارت کند و اختیار را به خانه سینما و خانه تئاتر بدهد. چرا باید هنرمندان و کارگردانان و هنرپیشه‌های ما بعضی‌شان ممنوع الخروج شوند و عده‌ای هم از کشور بیرون بروند؟ به جای اینکه دولت‌مان فرهنگی باشد فرهنگ را دولتی کرده‌ایم.

وی افزود: برجام همان دولتی که این‌ها به آن گیر می‌دهند را این دولت نتوانست به توافق در موردش برسد.

جلیلی: زمینه‌های زیادی برای تبادلات فرهنگی پیش روی ماست | دروغ مسئولان ممکن است میلیاردها تومان هزینه‌های فرهنگی را از بین ببرد

جلیلی در بخش جمع‌بندی پایانی گفت: یک جهان فرصت مشتاق شنیدن حرف ما در عرصه فرهنگ است. زمینه‌های زیادی برای تبادلات فرهنگی پیش روی ماست.

وی افزود: اگر رئیس جمهور یا مدیران فرهنگی ما در کنار بازاریابی برای فناوری های سطح بالا، یک محصول فرهنگی را هم ارائه کنند، مثل آتش و باد و آلبوم موسیقی نینوا را و ... میتواند یک جهان فرصت ایجاد کند.

سعید جلیلی گفت: سریال مختار زمینه‌های وحدت فرهنگی ایران و عراق را فراهم کرد. کار فرهنگی از خود دولت و اصلاح فرهنگ سیاسی شروع می‌شود. دین را باید دینی برپا کنیم و از خطاکار قهرمان نسازیم.

وی افزود: فرهنگ سیاسی مسئولان را باید توجه کرد؛ دروغ و خلافگویی مسئولان ممکن است میلیاردها تومان هزینه‌های فرهنگی را از بین ببرد.

قاضی‌زاده: هر جریانی که بخواهد بین ملت ایران اختلاف بیندازد از ما نیست | افتخار نیست که خبرنگار ما پایش به دادگاه باز شود

قاضی زاده هاشمی در بخش جمع‌بندی پایانی گفت: هر کس بخواهد به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خدشه وارد کند از ما نیست. صندوق حمایت از هنرمندان و فعالان گردشگری و فعالان رسانه را تقویت خواهیم کرد.

وی افزود: بودجه صداوسیما به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ با این توجه که به سمت تولید محصولات فاخر برود!  ۱۴ سال است از تولید مختارنامه گذشته و کاری در آن سطح نداشته‌ایم.

سیدامیرحسین قاضی‌زاده گفت: افتخاری نیست که دادسرای فرهنگ و رسانه داشته باشیم و پای خبرنگار را به دادگاه بکشانیم. از منتقدان خودم شکایت نخواهم کرد و به آن‌ها انگ بی‌شناسنامه نخواهم زد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: عده‌ای در کشور نانشان در حل نشدن مشکلات اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی است. برخی از همین دوستان این جلسه سال ۹۲ وقتی مسئلهٔ ورود زنان به استادیوم پیش آمد کار رئیس‌جمهور وقت را با چالش مواجه کردند.

وی افزود: دختران ایران از ریاکاری مسئولان ناراحتند وگرنه عفیفند.

زاکانی: کارنامه من مشخص است و پاسخگوی کارهایم هستم | خاطره جنگی زاکانی

زاکانی در بخش جمع‌بندی پایانی گفت: کارنامه من در طول انقلاب مشخص است و پاسخگوی کارهایم هستم. من به لطف خدا در تمام فراز و نشیب‌ها در طرف درست تاریخ ایستاده‌ام.

وی افزود: پیشینه‌ام مشخص است و برای روز روز آن پاسخگو هستم. مشهورم به اینکه در حق‌خواری جوری حرکت می‌کنم که مخالفین حقوق‌شان را استیفا می‌کنند.

علیرضا زاکانی گفت: برنامه‌ای برای تحول در کشور دارم و از بیان آن هم ابایی ندارم. با صدای رسا بیان می‌کنم. کارشناسان به من گفتند که برنامه اقتصادی من کشور را متحول می‌کند.

مجری برنامه مناظره با اعلام پایان این برنامه گفت: مناظره بعدی انتخابات ریاست جمهوری در روز دوشنبه، ۴ تیر ماه ۱۴۰۳ با موضوع سیاسی برگزار خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->