یک خیابان به وسعت غدیر | خیابان فدائیان اسلام مشهد در عید ولایت خاطره ساز شد + فیلم اطعام ۱۱ هزار نفر در بزرگ‌ترین سفره اطعام کشور در مشهد + فیلم فضا آرایی معابر منتهی به حرم مطهر و برگزاری جشنواره عید تا عید در منطقه ثامن مشهد کیفیت هوای مشهد امروز چگونه است؟ (۵ تیر ۱۴۰۳) + عکس سرویس‌دهی رایگان دوچرخه‌های اشتراکی بایدو در مشهد به مناسبت عید غدیر تشکیل دبیرخانه دائمی نشست شهرداران کشور‌های عضو بریکس در مشهد مقدس  اطعام ۱۱ هزار نفر در روز عید سعید غدیر خُم در بوستان ملت مشهد اعمال‌قانون ۲۳۳۴ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۹ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۴ تیر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بولوار وکیل آباد، میدان استقلال و پیرامون حرم امام‌رضا (ع) (۴ تیر ۱۴۰۳) افتتاح برج پرچم در مشهد به‌مناسبت عید غدیرخم سرویس‌دهی مترو و اتوبوسرانی مشهد روز عیدغدیر (سه‌شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۳) رایگان است نگاهی به تاریخچه برگزاری عید ولایت و موقوفه‌های مربوط به آن در مشهد| چراغ روشن وقف در جشن غدیر شهردار مشهد: تخریب دیوار‌های خطرساز شهر برای حفظ جان مردم امسال هر روز یک اتوبوس به اتوبوسرانی شهرداری مشهد اضافه می‌شود اعلام محدودیت‌های ترافیکی عید سعیدغدیرخم در مشهد دلجویی شهردار مشهدمقدس از نیروی حفاظت فیزیکی بوستان خورشید بارش شدید باران خسارتی نداشته است | احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها تا پایان امشب (۳ تیر ۱۴۰۳) بوستان‌های چهل‌بازه، وکیل‌آباد، کوه‌پارک و کوهشار مشهد تعطیل شدند (۳ تیر ۱۴۰۳) نخستین جلسه شورای بسیج اداری استان خراسان رضوی در مشهد برگزار شد+ فیلم  کشف ۳۱۲۰ کیلوگرم آرد نانوایی در یکی از هتل‌های مشهد اعلام برنامه‌های شهرداری مشهد به‌مناسبت دهه امامت و ولایت | نورافشانی ۵۰ نقطه مشهد در شب عید غدیرخم
سرخط خبرها

حفظ مشارکت شهروندان در نگهداری فضای سبز شهری مشهد

  • کد خبر: ۲۳۴۱۲۰
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۴
حفظ مشارکت شهروندان در نگهداری فضای سبز شهری مشهد
با تغییر در سبک و نحوه زندگی شهروندان و تبدیل خانه ها از حیاط هایی با درختان سایه انداز بزرگ به آپارتمان های چند طبقه، گل های آپارتمانی نیز تبدیل به هم زیستان جدید شهرنشینان شدند و این هم  زیستی قواعدی را برای حفظ این موجودات سبز ایجاد کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، هر گل گیاه آپارتمانی بسته به نوع و جنس خود، نحوه نگهداری خاصی را می طلبد و از این رو دانش و دسترسی به احتیاجات آنان در سال های اخیر از اهمیت بسیاری برخوردار شده است؛ موضوعی که توجه سیاست گذاران حوزه مدیریت شهری را به خود جلب کرده و منجر به شکل گیری فضاهایی برای پاسخگویی به این نیازها شده است.

تاکنون دو مرکز با چنین هدفی در شهر مشهد راه اندازی شده است؛ که نخستین آن‌ها واقع در بوستان وفا واقع در منطقه ۹ شهرداری مشهد است؛ فضایی که شهروندان می‌توانند با حضور در مرکز مشاوره گل و گیاه  آن از مشاوره‌های رایگان بهره‌مند شده و ملزومات موردنیاز برای حفظ هم زیستیمان با این موجودات سبز را در شهر فراهم کند.

بخش آموزشی کیلینیک شاید مهم ترین قسمت این فضا محسوب شود؛ در این فضای آموزشی که مراجعه کنندگان بوستان وفا می توانند از آن بهره مند شوند، اموزش هایی در خصوص نگهداری از گیاهان و گل های آپارتمانی،پرورش قارچ صدفی،ساخت تراریوم(باغ شیشه ای) نگهداری کاکتوس،تاثیر کاشت گیاهان معطر در فضای سبز خانگی ،گلهای فصلی و پیازی،پرورش قارچ(دکمه ای و صدفی) ،گیاهان دارویی ،درخت ودرختچه ها، مبارزه بیولوژیک آفات و بیماری های گیاهی،پرورش آلوئه ورا و سبزیکاری به افراد ارائه می شود.

مزرعه خانواده و اموزش بخش مرتبط دیگری است که شهروندان می توانند به صورت همزمان با کسب آموزش های مورد نیاز بخشی از نیازهای خانوار را پرورش داده و در مزرعه های کوچک خود به کشت و کار بپردازند.

دمنوش سرا نیز که محلی برای سرو و فروش دمنوش های طبیعی و گیاهی پرورش یافته در مجموعه هستند نیز در کنار محلی برای فروش تجهیزات و ملزومات بخش های تکمیل کننده این مرکز مشاوره هستند.

چنانچه ذکرشد؛ این مرکز تنها مرکز مشاوره امدادگیاه شهر نبوده و دومین مرکز مشابه نیز در بوستان نیلوفرآبی واقع در منطقه ۱۰ شهرداری مشهد، در حال حاضر به ارائه خدمات می‌پردازد. این مرکز مانند مرکز مشاوره مشابه واقع در بوستان وفا با هدف آموزش و جلب مشارکت آگاهانه در زمینه کاشت و نگهداری گل و گیاه، ارتقای فرهنگ نگهداری از فضای سبز، کاهش هزینه‌های نگهداری و سهیم کردن مردم در موضوع حفظ فضای سبز دایر و فعال است.
بزودی سومین مرکز مشاوره گل و گیاه راه اندازی می شود

حسین مختاری مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد با تاکید بر اینکه این مرکز مشاوره‌ها به جهت رفع نیاز‌های مردم در دو منطقه شهری، راه اندازی شده است از پیشرفت ۷۵ درصدی مرکز مشاوره بهشت واقع در منطقه ۴ شهری شهرداری مشهد خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه در صورت بازخورد مناسب، این تعداد افزایش خواهد یافت، عنوان کرد: مرکز مشاوره بهشت با مساحتی بالغ بر ۴۲۰ متر مربع بزودی راه اندازی خواهد شد.

مختاری افزود: حفظ مشارکت شهروندان در امر نگهداری از فضای سبز از موضوعات قابل توجهی است که خواهد توانست به گسترش فضای سبز منازل و شهر کمک کند. این مشارکت نیز نیازمند همراهی متخصصان در امور مختلف مربوط به نگهداری گل و گیاه است که این مراکز می تواند پاسخگوی این نیاز باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->