اجرای طرح ملی «شهید رئیسی؛ تربیت کادر نوجوانان» در مشهد افزایش ظرفیت فضای باغ اردوگاه «خاتون» برای میزبانی از خانواده‌ها تله تقلیل‌گرایی و رویکرد شناختی در مطالعه دین تولیت آستان قدس رضوی در آئین دومین کنگره جهانی شهدای مقاومت در حرم امام‌رضا (ع): مبارزه با مستکبران، آموزه مکتب اهل‌بیت (ع) است خدمت‌رسانی ۵۵۰ خادم حرم امام‌رضا(ع) در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ آیت‌الله علم‌الهدی: حضور مردم در انتخابات، نشانه پایمردی ملت پای کار انقلاب است | ملت ایران، صاحب بصیرت است تولیت آستان قدس رضوی رأی خود را در صندوق انداخت (۸ تیر ۱۴۰۳) | حجت‌الاسلام مروی: ملت ایران شایسته خدمت عزتمندانه است آغاز فرایند اخذ رأی در حرم امام‌رضا(ع) (۸ تیر ۱۴۰۳) + فیلم و تصاویر همسر شهید رئیسی: مردم با بصیرت می‌توانند اقامه عدل کنند+ویدئو تدریس حضرت آیت‌الله سبحانی در مدرسه تابستانی «دارالعلم» درباره جواد اسدا... زاده یکی از شهدای مشهدی بمب گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی عبدی صالح که زینت مجتهدین بود بررسی سیره اخلاقی موسی‌بن‌جعفر(ع)| فقیر نواز و گره‌گشا، امام هفتم شیعیان استقرار ۲۸ صندوق رأی در حرم مطهر برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام ویژه برنامه‌های میلاد امام موسی‌بن جعفر(ع) در حرم امام رضا(ع) مراسم بزرگداشت شهدای ۷ تیرماه در مشهد برگزار می‌شود تبعیت از ولایت فقیه، تنها راه وصول به سعادت در عصر غیبت است مهم‌ترین آرمان غدیر، حکومت صالحان و شایستگان است
سرخط خبرها

عاشقانه‌های حبیب روی بوم

  • کد خبر: ۲۳۵۷۰۲
  • ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
عاشقانه‌های حبیب روی بوم
آن سال‌های نه خیلی دور، وقتی که هنوز دوربین‌های دیجیتال و موبایل‌های دوربین دار در دست مردم نبود، حبیب ا... برای عکاسان دور فلکه آب و اطراف حرم، روی پارچه‌های بزرگ، نقش حرم و بارگاه می‌کشید.

حبیب ا... انگشتان دست لرزانش را آرام روی گنبد کشید، طوری که انگار دانه دانه خشت‌های طلایی را خودش روی هم گذاشته است. بوم زبر نقاشی زیر انگشت‌های حبیب ا...، از خواب بیدار می‌شد و می‌درخشید. از توی نقاشی صدای اذان می‌آمد و ماه از پشت گنبد طلوع می‌کرد. آسمان لبریز از نور بود و ستاره‌ها هرکدام برای خودشان، سوسو می‌زدند.

صحن خلوت بود، آن قدر خلوت که دو آهو آمده بودند لب حوض تا آب بنوشند، آن قدر خلوت که خودش همیشه دلش می‌خواست برود داخل صحن و زیارتی بکند، آن قدر خلوت که فقط صدای بال کبوتر‌ها می‌آمد. چشم هایش را ریز کرد تا کبوتر‌ها را بهتر ببیند. اما، امان از پـــــــیری! این چشم‌ها دیگر آن چشم‌های جوانی نبودند. خیلی پای همین چشم‌ها ایستاد تا گرفتار قفس شیشه‌ای نشوند. اما وقتی چندین بار قلم موی نقاشی راهش را روی بوم گم کرد، دید که چاره‌ای ندارد. 

اولین بار که عینک را به چشم گذاشت، انگار هوای صحن دوباره صاف شده بود. ابر‌های تیره رفته بودند و آسمان دوباره آبی آبی بود. حبیب ا... توی جیب‌های کتش دنبال عینکش گشت، اما بازهم عینکش را جا گذاشته بود. عینکش مانده بود خانه؛ لب همان طاقچه‌ای که قرآن و کتاب مفاتیحش را می‌گذاشت. هنوز عادت نکرده بود عینک را توی جیبش بگذارد و همراه خودش بیاورد. انگشت هایش را روی بوم کشید و کبوتر‌ها را شمرد؛ یک، دو، سه....

***

آن سال‌های نه خیلی دور، وقتی که هنوز دوربین‌های دیجیتال و موبایل‌های دوربین دار در دست مردم نبود، حبیب ا... برای عکاسان دور فلکه آب و اطراف حرم، روی پارچه‌های بزرگ، نقش حرم و بارگاه می‌کشید. زائرانی که از راه‌های دور و نزدیک می‌آمدند، جلوی این نقاشی ها، عکس یادگاری می‌گرفتند و تصویرشان برای همیشه در قاب عکسی ماندگار، به یادگار می‌ماند. حبیب ا... تمام نقاشی هایش از حرم امام رضا (ع) را با عشق کشیده بود. قبل از اینکه قلم مویش را بردارد، وضو می‌گرفت، دو رکعت نماز زیارت می‌خواند و بعد نقاشی اش را شروع می‌کرد. 

اوقات زیارت آ ن قدر خوب به درودیوار و صحن حرم نگاه کرده بود که موقع نقاشی حواسش به همه جزئیات باشد. رنگ‌ها را می‌شناخت، نور و سایه را بلد بود. صحن را خلوت می‌کشید تا آدم‌هایی که جلوی نقاشی اش می‌ایستند که عکس یادگاری بگیرند، تنها زائران حرم باشند. خودش همیشه اولین زائر بود. هر نقاشی که تمام می‌شد، چند قدم عقب می‌رفت، نگاه می‌کرد و تمام صدا‌ها را می‌شنید. دلش هوایی می‌شد و باز شوق زیارت، تمام وجودش را پر می‌کرد.

***

حبیب ا... به ورودی حرم که رسید، دست بر سینه گذاشت و سلام داد. عینکش را مثل همیشه جا گذاشته بود. صدای بال کبوتر‌ها را که شنید، لبخند زد. صحن خلوت بود، آن قدر خلوت که دو آهو لب حوض ایستاده بودند و به او نگاه می‌کردند.

عکس: زهرا وزیری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->