زنانِ یک فیلم زنانه | مروری بر شخصیت‌های زن در سریال «در انتهای شب» مستند «دوئل» روایتی از مسیر پر پیچ و خم علیرضا حیدری + زمان پخش همه چیز درباره حواشی و فعالیت‌های عجیب «بنیامین بهادری» حضور ۴۰ بازیگر خارجی در فصل دوم «سلمان فارسی» اکران مجدد «آمِلی پولن» برای گردشگران المپیک «پیانو» در راه ایتالیا مدرسه‌ای به وسعت ایران با «میم مثل معلم» از شبکه دو سیما اقتصاد بی‌رنگ هنر | جای خالی حراج‌های هنری در گالری‌های مشهد نقد قطعه «جوکر» از امیر عظیمی و حمید صفت + زمان پخش تئاتر «شابلون» از امروز به روی صحنه می‌رود (۲ مرداد ۱۴۰۳) صحبت‌های وزیر ارشاد درباره معیار‌های تلویزیون، سینما و شبکه نمایش‌خانگی جدایی «قنبر از صنم» هم به داد گیشه نرسید | نگاهی به فروش سینما‌های استان در اولین ماه تابستان هشت بذر برای کاشتن یک درخت اعلام فهرست فیلم جشنواره تورنتو جزئیات مراسم یادبود سومین روز درگذشت «سعید راد» ماجرای زنی که سوژه پادکست جنایی شد! مجموعه شعر «تو و من و شب» را بخوانید «حبس مجرد» در جمع هشت فیلم پرفروش داستانی «هنر و تجربه»
سرخط خبرها

دادوستدهای نو در فضای رسانه‌ای

  • کد خبر: ۲۳۵۷۲
  • ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۵
دادوستدهای نو در فضای رسانه‌ای
یونس شکرخواه روزنامه نگار و مدرس دانشگاه
هنوز رادیو سریع‌ترین رسانه است. رسانه‌های آنلاین و اجتماعی هم از مزیت سرعت در اطلاع‌رسانی برخوردار هستند. رادیو مشروعیت دارد، اما رسانه‌های اجتماعی از این جنبه شبیه رادیو نیستند. اعتماد به خبر‌های رسانه‌های اجتماعی در اندازه‌های اعتمادی که به رادیو‌ها می‌شود نیست. علت روشن است؛ رادیو آدرس دارد و رسانه‌های اجتماعی نه، پس اعتماد به سرعت می‌چربد.
اما اعتماد از کجا می‌آید؟ آیا اعتماد همیشه برای رادیو و تلویزیون‌ها باقی می‌ماند؟ تلویزیون‌های محلی از نظر سرعت و قدرت تولید، بازی را به تلویزیون‌های ملی باخته‌اند، تلویزیون‌های ملی به ماهواره‌های پخش مستقیم و آن‌ها هم اسیر لبه تیز رقابتی تلویزیون‌های اینترنتی شده‌اند.
اعتماد از کجا می‌آید؟ خوش بوَد گر محک تجربه آید به میان! مردم از هر رسانه‌ای که در معرض آن قرار بگیرند استفاده خواهند کرد؛ مشروط به اینکه صحت، دقت و امانت و صداقت، مسئولیت اجتماعی، اخلاق و آگاهی‌بخشی و تعهد و شجاعت را در آن ببینند. این صفات دقیقا در یک نظریه ارتباطی مهم به‌نام «کاربرد و رضایت» طرف جست‌وجوی مخاطبان است.
رسانه‌های چاپی در این میان چه وضعیتی دارند؟ آن‌ها نه سرعت رادیو و رسانه‌های آنلاین و اجتماعی را دارند و نه بودجه‌های سرسام‌آور تلویزیون‌ها و ماهواره‌ها را. پلنگ تیزپای رسانه‌های چاپی، روزنامه است. روزنامه‌ها همیشه تلاش داشته‌اند ۳ سطح محلی، ملی و بین‌المللی را تعقیب و منعکس کنند. روزنامه‌ها به‌تدریج از نظر سرعت و طول انتشار از رقبای خود یعنی از رسانه‌های آنلاین ۲۴ساعته بدون توقف، عقب افتاده‌اند. اما هنوز می‌توان گفت که روزنامه‌ها نشان‌دارترین رسانه‌ها هستند.
چه باید کرد؟ دنبال علل و آسیب‌شناسی وضع موجود نیستم که بحث عمیق دیگری را می‌طلبد؛ چه از جنبه رفتار دولت‌ها با روزنامه‌ها و چه از جنبه رفتار روزنامه‌ها با خودشان. من به‌عنوان روزنامه‌نگاری که قریب به ۴ دهه با روزنامه‌نگاری زیسته و آن را تدریس کرده است، به رسانه‌های چاپی پیشنهاد می‌کنم با همه توان در کنار رفتار خبری خود ۲ نکته را در دستور کار خود قرار دهند؛ خبر تعقیبی را و تحلیل خبر‌ها را. این دو جنبه هنوز از حرفه‌ای‌ها بر‌می‌آید؛ به‌ویژه از حرفه‌ای‌های روزنامه‌نگار.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->