نمایشگاه آثار چیدمان تجسمی و حجم «نویز سفید» در نگارخانه آسمان مشهد رشد خوش نویسی در توسعه و ترویج مهارت هاست آموزش داستان نویسی | نقطه چین های سرنوشت (بخش دوم) درباره «جستار سیاسی» با نگاهی به آثاری از جرج اورول و هرتا مولر | جمع بی طرفی و جامع نگری نمایشنامه «مولودی» تی‌. اس. الیوت منتشر شد گفتگوی جواد موگویی و سیدعباس عراقچی به زودی از شبکه سه + تیزر و توضیحات مجری محسن قصابیان به سریال «کوری» پیوست نوجوانان مشهدی در برنامه گروهی «مرز پرگوهر» تصویرگر مقاومت شدند + فیلم مهلت پایانی برای شرکت در جشنواره فیلم کوتاه تهران+ جزئیات فیلم «یکی از آنها» در آمریکا رقابت می‌کند صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۴ تاریخ و ساعت دقیق بازپخش سریال جومونگ در سال ۱۴۰۴ مشخص شد + ساعت تکرار «دنی ویلنوو» کارگردان جدید جیمزباند شد نگاهی به نقش‌آفرینی بازیگران مرد اصلی سریال «از یاد رفته» مستند «من علی صیاد شیرازی هستم» روی آنتن + زمان پخش انتشار کتاب «حریر غزاله» برنده جایزه «بوکر» انتشار نسخه دیجیتالی پروژه موسیقایی «سوئیت سمفونی مینودر» تشدید بیماری «ایرج جنتی عطایی» شاعر و ترانه‌سرا «پدر، مادر، خواهر، برادر» جیم جارموش در راه جشنواره فیلم نیویورک ۲۰۲۵
سرخط خبرها

روزنامه‌نگاری ایرانی در آستانه یک بزرگراه

  • کد خبر: ۲۴۳۰۳
  • ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
روزنامه‌نگاری ایرانی در آستانه یک بزرگراه
یونس شکرخواه روزنامه نگار
همه رسانه‌ها با همه ژانرهایشان حالا باید قدم در بزرگراهی تازه‌گشوده بگذارند که معلوم نیست چه پیچ‌ها و دره‌ها و ایستگاه‌هایی دارد؛ کووید ۱۹.
روزنامه‌نگاران ایرانی در رسانه‌های چاپی در این مسیر نقطه‌ضعف‌های آشکاری دارند؛ رنجورند به‌خاطر ضربه‌هایی که از دولت‌ها خورده‌اند، از دولت‌هایی که ذره‌ای تاب انتقاد و پرسشگری و رفتار مستند و تحقیقی رسانه‌ها با خودشان را نداشتند، دولت‌هایی که اصرار بر برخورد با رسانه‌ها دا‌شتند، اصرار بر تحمیل سیاست‌های ارتباطی نوشته و نانوشته خود به سیاست‌های رسانه‌های مستقل و حتی به رسانه‌های خودشان که بودجه‌هایشان را تأمین می‌کردند. رسانه‌های چاپی ایرانی رنجورند به‌خاطر خودسانسوری، عدم درک تغییرات محیطی روزنامه‌نگاری و ازدست‌دادن تدریجی مخاطبان و ابتلا به‌درد مزمن لاغری تیراژ. رسانه‌های چاپی ایرانی رنجورند به‌خاطر سونامی رسانه‌های نو که آگهی‌هایشان را تا ساحل آنلاین‌ها برد؛ و هنوز رنجورتر می‌شوند به‌خاطر همین بزرگراه کووید۱۹ که برای پیشروی جهانی خود همه منابع اقتصادی را صاف و فلج کرد و به پستو‌های خانه‌ها راند. حالا رسانه‌های چاپی ایرانی با کپسول‌های کوچکی از اکسیژن در ابتدای این بزرگراه ایستاده‌اند.
استراتژی‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای بازنگری در امکانات زیرساختی رسانه‌ای، تأمین محتوای مناسب برای این تغییرات بنیادین در زمینه پارادایم‌ها و گفتمان‌ها و چاره‌جویی برای بی‌اعتمادی مخاطبان، کجا و چگونه باید مدون شود؟ اگر قرار به‌داشتن یک طرح اقدام رسانه‌ای باشد، محور‌های اصلی چنین طرحی چه مواردی باید باشد؟ آیا زمامداران کماکان بر تحمیل بی‌فرجام سیاست‌های ارتباطی خود به سیاست‌های رسانه‌ای اصرار خواهند ورزید؟
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->