راهکار‌هایی ساده برای ساخت مغز کودک در بهار امسال، میزان مصرف آب در مشهد ۲.۵ درصد کاهش یافت لباس‌های مشکی را چگونه بشوییم تا بور نشوند؟ | بهترین دما برای شستن لباس‌های مشکی پیش‌بینی‌ها از ثبت سال ۲۰۲۴ به عنوان گرم‌ترین سال در جهان حکایت دارند + جزئیات محکومیت بیش از ۶میلیارد دلاری آمریکا به دلیل تحریم بیماران پروانه‌ای ایران پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ٢١ تیر ١۴٠٣) | کاهش دمای ۴ تا ۵ درجه‌ای در استان ویدئو | بوسیدن مار کبرا توسط جوان تایبادی رفع مشکل نبود آب در شهرستان میان‌جلگه تا پایان امشب (۲۱ تیر ۱۴۰۳) مرگ ۳ نفر در اثر واژگونی خودروی حامل سوخت قاچاق در محور بم -کرمان (۲۱ تیر ۱۴۰۳) هشدار پلیس فتا درباره کلاهبرداری‌ها در پوشش محرم نقشه وحشتناک زن معتاد در مشهد برای اخاذی از مردان + عکس آب یخ سبب بروز کبد چرب می‌شود؟ چند نکته برای مراقبت از «کودکان با نیاز‌های ویژه» در منزل دستگیری ۱۲ نفر پس از انهدام یک شرکت هرمی در پرند روان شناسی پارکینگ راه‌اندازی خط اتوبوسی مشهد-کربلا + جزئیات پیش‌بینی رگبار باران در برخی نقاط کشور (۲۱ تیر ۱۴۰۳) هشدار سازمان غذا و دارو | فریب فرآورده‌های پیشگیری از تب دنگی را نخورید سرقت‌های سریالی با پابند الکترونیک در مشهد آخرین اخبار از مذاکره با عربستان درباره حج عمره
سرخط خبرها

پیش‌بینی‌ها از ثبت سال ۲۰۲۴ به عنوان گرم‌ترین سال در جهان حکایت دارند + جزئیات

  • کد خبر: ۲۳۸۶۷۷
  • ۲۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲
پیش‌بینی‌ها از ثبت سال ۲۰۲۴ به عنوان گرم‌ترین سال در جهان حکایت دارند + جزئیات
امسال می‌تواند گرم‌ترین سال جهان باشد، کارشناسان معتقدند که باید منتظر ثبت رکودهای جدیدی ناشی از گرمای هوا در ماه ژوئن باشیم.

به گزارش شهرآرانیوز؛ سرویس نظارت بر تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا اعلام کرد که ماه ژوئن گرمترین ماه در تاریخ ثبت شده و ادامه روند دما‌ استثنایی است که به گفته برخی دانشمندان، سال ۲۰۲۴ را در مسیر گرمترین سال ثبت شده جهان قرار می‌دهد.

سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا (C ۳ S) در یک بولتن ماهانه اعلام کرد از ژوئن ۲۰۲۳ به میزان ۱۳ ماه متوالی، هر ماه از ژوئن ۲۰۲۳ به‌عنوان گرمترین ماه سیاره از زمان شروع رکورد‌ها در مقایسه با ماه مشابه در سال‌های گذشته رتبه‌بندی شده است.

برخی از دانشمندان اظهار کردند آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که سال ۲۰۲۴ می‌تواند از سال ۲۰۲۳ به‌عنوان گرمترین سال از زمان شروع رکورد‌ها پس از تغییرات آب‌وهوایی ناشی از انسان و پدیده آب‌وهوای طبیعی ال نینو، پیشی بگیرد.

تقریبا ۹۵ درصد احتمال دارد که سال ۲۰۲۴ گرمتر از سال ۲۰۲۳ از زمان شروع رکورد‌های دمای سطح جهانی در اواسط دهه ۱۸۰۰ باشد. آب‌وهوای تغییر یافته در سال ۲۰۲۴ پیامد‌های فاجعه باری را در سراسر جهان به همراه داشته است.

بیش از ۱۰۰۰ نفر در زیارت حج، در ماه گذشته در گرمای شدید جان باختند. مرگ‌ومیر ناشی از گرما در دهلی نو که موج گرمای طولانی بی‌سابقه‌ای را تحمل کرد در میان گردشگران یونانی ثبت شد.

ال نینو، پدیده طبیعی است که همیشه می‌آید و می‌رود. ما نمی‌توانیم ال نینو را متوقف کنیم، اما می‌توانیم از سوزاندن نفت، گاز و زغال‌سنگ جلوگیری کنیم. پدیده طبیعی ال نینو که آب‌های سطحی در شرق اقیانوس آرام را گرم می‌کند، تمایل دارد میانگین دمای جهانی را افزایش دهد.

این اثر در ماه‌های اخیر فروکش کرد و اکنون جهان در شرایط خنثی قرار دارد و انتظار می‌رود شرایط خنک‌تر لانینا در اواخر امسال شکل بگیرد. انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی، عامل اصلی تغییرات اقلیمی است.

کشور‌ها تاکنون علیرغم وعده‌ها برای مهار گرمایش جهانی، به‌طور جمعی در کاهش این انتشار شکست خورده‌اند و دما را برای دهه‌ها به‌طور پیوسته بالاتر برده‌اند.

سرویس تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک اتحادیه اروپا اعلام کرد که در ۱۲ ماه منتهی به ژوئن، متوسط دمای جهان، بالاترین رکورد ثبت شده برای هر دوره‌ای بوده است که ۱.۶۴ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین در دوره ماقبل صنعتی شدن تا ۱۹۰۰ بود.

مرگ ۵۰ نفر در هند بر اثر گرمای هوا

رسانه‌ها های محلی هند گزارش دادند که نزدیک به ۲۰۰ نفر به دلیل گرمازدگی در بیمارستان بستری شده‌اند.

بیشتر قربانیان، حدود ۲۵ نفر، تنها در ایالت شرقی بیهار بوده‌اند. علاوه بر این، تلفات مشابهی از دهلی، ایالت شمالی اوتار پرادش، ایالت مرکزی مادهیا پرادش، ایالت‌های شرقی اودیشا و جارکند و ایالت غربی راجستان گزارش شده است.

کرودی لال مینا، وزیر مدیریت بلایای طبیعی و امداد راجستان مرگ پنج انسان بر اثر گرمازدگی در ایالت خود را تأیید کرد. گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از آن است که دست کم ده‌ها نفر در این ایالت در میان شرایط جوی غیرقابل تحمل جان خود را از دست داده‌اند.

در روزهای گذشته، درجه هوا به‌ویژه در بخش‌هایی از دهلی و راجستان تا نزدیک به ۵۳ درجه سانتی‌گراد افزایش یافت. بر اساس گزارش اداره هواشناسی هند، این میزان در این بخش از سال حدود ۸ تا ۱۰ درجه سانتیگراد بالاتر از حد نرمال در این کشور بوده است.

اداره هواشناسی در بیانیه مطبوعاتی منتشر شده شنبه گفت: شرایط موج گرمای غالب در شمال غرب، مرکز و شرق هند احتمالاً طی دو تا سه روز آینده به تدریج کاهش خواهد یافت.

آتش‌سوزی جنگل‌ها یکی از خطرهای گرمای هوا

حریق و آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع با گرم شدن هوا یکی از مخاطرات طبیعی بوده که در ایران و جهان تبدیل به معضل شده است. 

چالشی که زیست بوم کشور را تهدید می‌کند. برخی از این جنگل‌ها قدمت زیادی داشته و از بین رفتن آن ضمن آسیب زدن به لحاظ میراث فرهنگی و تاریخی به لحاظ طبیعی منجر به تغییرات اقلیمی می‌شود. صنعتی شدن جهان و افزایش تولید کربن از سوی کارخانجات صنعتی سبب شده تا بر اساس مسؤولیت اجتماعی کشور‌ها خود را ملزم به کاشت درخت کنند. در این راستا چین متعهد به کاشت ۸۰، عربستان ۵۰، پاکستان ۱۰، ایران و افغانستان یک میلیارد نهال شده‌اند.

به گفته کارشناسان جنگل‌داری، حدود ۱۴ هزار مورد آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور فقط در یک دهه گذشته رخ داده است. افزایش گرمای هوا و خشک شدن پوشش گیاهی و علفزار‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی، بر لزوم پیشگیری از بروز آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع را ضروری کرده است.

آتش‌سوزی‌های جنگلی ۲۰۲۳ کانادا

آتش‌سوزی‌های جنگلی در کانادا از ماه مارس ۲۰۲۳ آغاز گشت و در اوان ژوئن نیز شدت گرفت. این آتش‌سوزی‌ها همه استان‌ها و مناطق کانادا به غیر از نوناووت را تحت تأثیر قرار داده‌است. در بازه ۱ مارس تا ۵ ژوئن ۲۰۲۳، ۲۲۱۴ آتش‌سوزی ۳۸٬۰۰۰ کیلومتر مربع (۹٬۳۹۰٬۰۰۰ جریب فرنگی) , از مجموع ۹٫۹۸۵ میلیون کیلومتر مربع مساحت کشور را سوزاند و سال ۲۰۲۳ را به بدترین فصل آتش‌سوزی مدرن در کانادا تبدیل کرد. این رکورد قبلاً به آتش‌سوزی فورت مک‌موری ۲۰۱۶ تعلق داشت.

امسال کانادا شاهد بزرگ‌ترین آتش سوزی جنگل‌ها نسبت به مدت مشابه در سال‌های گذشته بود، به طوری که بیش از ۳ میلیون هکتار در آتش سوخت و ده‌ها هزار نفر تخلیه شدند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->