رمزگشایی از ۲۹ فقره سرقت کابل های برق در طرقبه شاندیز  ساخت دستگاه‌های تولید کمپوست برای استفاده خانگی انفجار مرگبار یک منزل مسکونی در قوچان + تصاویر (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعتراف تکان دهنده سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال ۵۹ داروی جدید تحت پوشش بیمه قرار گرفت شتابزدگی و عجله؛ علت ۸۴ درصد از حوادث برقی خراسان رضوی زمان برگزاری مجدد نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ برای داوطلبان سیل‌زده خراسان جنوبی اعلام شد معمای پرونده خونین برادرکشی در مشهد (۱۱ اردیبهشت) معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد+سند سارق انباری خانه‌ها دستگیر شد جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟ حمله با شمشیر در لندن یک کشته و چند زخمی بر جای گذاشت نجات ۳ نفر از درون حریق منزل مسکونی توسط آتش نشانان مشهدی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه اندازی «تاکسی هوایی» بین گناباد-مشهد درگیری ۲ همکلاسی در شوش رنگ خون گرفت (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری ۵ شرور و مخل نظم و امنیت در مشهد
سرخط خبرها

اردیبهشت، آغازِ اعزام مشمولان نظام‌وظیفه/ پایان مرخصی کرونایی سربازان/محدودیتی در ترخیص سربازان نیست

  • کد خبر: ۲۳۸۸۸
  • ۲۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷
اردیبهشت، آغازِ اعزام مشمولان نظام‌وظیفه/ پایان مرخصی کرونایی سربازان/محدودیتی در ترخیص سربازان نیست
اوایل اسفند ۹۸ بود که همه سرباز‌ها به خانه‌های خود برگشتند و وارد دوران مرخصی کرونایی شدند...
 
سمیرا شاهیان- شیوع ویروس کووید۱۹ در ایران اعزام مشمولان نظام‌وظیفه را سه‌بار به‌تأخیر انداخت، مرخصی‌گونه‌ای که هرچند کرونایی و رعب‌آور بود به‌مذاق سربازان ناخوش نیامد.

به‌گزارش شهرآرانیوز، اول اسفند ۹۸ بود که مشمولان سربازی شال‌وکلاه کردند و راهی معاونت نظام‌وظیفه عمومی شدند. طبق‌روال، پس از ساعت‌ها انتظار، بالأخره نتیجه تقسیم‌بندی‌ها به همه آن‌ها اعلام شد و گروهی با اتوبوس راهی شهر‌های مقصد خود شدند، اما پیش از بامداد دوم اسفند همه سرباز‌ها به خانه‌های خود برگشتند و وارد دوران مرخصی کرونایی شدند. حالا، پس از گذشتِ قریب به دو ماه از این مرخصی، معاون احضار و اعزام سازمان وظیفه عمومی نیروی‌انتظامی خبر از آغاز غربالگری مشمولان اعزامی در روز‌های یکم و سوم اردیبهشت داده است.

غربالگری سربازان در سه مرحله
رئیس گروه بیماری‌های واگیرِ دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز می‌گوید: فرماندهی انتظامی استان به دانشگاه اعلام کرده است که سربازان در دو روز کاریِ اوایل اردیبهشت اعزام خواهند شد.
دکتر زهرا نهبندانی بااشاره‌به اینکه پایش وضعیت سلامتی سربازان در سه مرحله در بدو اعزام، در روز‌های اعزام و در زمان ورود به پادگان انجام می‌شود می‌افزاید: با همکاری متخصصانِ دوره‌دیده نیروی‌انتظامی و همکاران دانشگاه علوم‌پزشکی و بسیج جامعه پزشکی، سلامتی سربازان پایش می‌شود.
این اقدام در زمان مراجعه اولیه سربازان به معاونت وظیفه عمومی در شهرهایشان -مرحله بدو اعزام- با تب‌سنجی حرارتی و اندازه‌گیری اکسیژن خون و بررسی علائم بالینی به‌دست تیم‌های مراقبتی دوره‌دیده انجام می‌شود. هماهنگ شده است که در روز‌های اعزام مشمولان وظیفه عمومی تیم‌های بهداشتی و درمانی در مبدأ مستقر شوند و مراقبت‌ها کامل انجام شود.
رئیس گروه بیماری‌های واگیرِ دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در توضیح پایش سلامت سربازان در دو مرحله دیگر ادامه می‌دهد: در مسیر اعزام هم پرسنل دوره‌دیده را همراه گروه‌های سربازان می‌فرستیم تا اگر سربازی علائمی مثل تب داشت از او مراقبت شود و اگر نیاز بود با مراکز پزشکی و درمانی مربوطه مبادله‌اطلاعات کنند که سرباز به خانه‌اش برگردد یا در مراکز بهداشتی و درمانی بستری شود.
دکتر نهبندانی می‌افزاید: مرحله نهاییِ پایش در زمان ورود به پادگان است. در مراکز بهداشت مستقر در پادگان‌ها، اول مراقبت‌های دقیق تری انجام می‌شود و بعد سربازان وارد پادگان‌ها می‌شوند.

با بروز علائم بیماری، سربازان به خانه برمی‌گردند
رئیس گروه بیماری‌های واگیرِ دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌گوید: با بروز علائم بیماری در سربازان، آن‌ها، در هر مرحله‌ای که باشند، بدون معطلی، با هماهنگی نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی مربوطه درمان یا قرنطینه خواهند شد.
این حرف به‌این‌معنی است که هیچ محدودیتی در ترخیص سربازان نیست و تشخیص بیماری در آن‌ها، چه در بدو اعزام و ورود به اتوبوس باشد و چه حین ورود به پادگان، نتیجه یکسانی خواهد داشت.
دکتر نهبندانی تأکید می‌کند: حتی اگر سربازی در پادگان دچار علائم بیماری کرونا شد هم با هماهنگی مراکز بهداشتی در محل پادگان و بخش اداری نیروی‌انتظامی قرنطینه می‌شود.

در پادگان‌ها همه‌گیری نداریم
او اظهار می‌کند: همه پادگان‌ها ازطریق بهداری نیروی‌انتظامی و سپاه درنظر گرفته شدند که اگر احیانا فردی در پادگان علائم بیماری را داشت بدون فوت‌وقت جداسازی و ترخیص او از خدمت انجام گیرد، تا از آلودگی پادگان‌ها به ویروس کووید۱۹ جلوگیری شود.
رئیس گروه بیماری‌های واگیرِ دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد باتوجه‌به زمانِ تقریبیِ دوماهه شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گوید: تاکنون همه‌گیری کرونا در پادگان‌ها به ما گزارش نشده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->