آیا تخم مرغ‌های قهوه‌ای ارزش غذایی بالاتری دارند؟ مشعل گردانی تجلی گر میراث مشترک و ناملموس ایران و عراق هشدار یک متخصص: درمان سنتی جایگزین درمان‌های پزشکی سرطان نیست شکسته شدن حکم متهم پرونده آزار بانوان در پارک مهرگان تکذیب شد هشدارهای ایمنی استفاده از وسایل سرمایشی زندگی محیط‌بانان فیلم سینمایی می‌شود ایجاد خانه‌های همیار طبیعت برای مشارکت مردم در نگهداری محیط زیست حجم بالای استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در محرم| این ظرف‌ها تا ۵۰۰ سال تجزیه نمی‌شوند فعالیت ۱۰ پایگاه انتقال خون خراسان رضوی در تاسوعا و عاشورای حسینی آیا همه باید مولتی ویتامین مصرف کنند؟ زلزله بجنورد را لرزاند (۲۵ تیر ۱۴۰۳) صدور گذرنامه اربعین تنها با ۶۵ هزار تومان + جزئیات پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی دوشنبه (۲۵ تیر ۱۴۰۳) | افزایش سرعت باد و گردوخاک در جنوب و شرق استان چرا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با تاخیر واریز می‌شود؟ تداوم وزش باد و رگبار در برخی استان‌های کشور (۲۵ تیر ۱۴۰۳) خوردن دمنوش زیاد ممنوع | عوارض جایگزینی شیر گیاهی به جای شیر گاو دفع سموم بدن در ۳۰ دقیقه به روش چینی‌ها وحشت کسبه از پرنده شکاری در یافت آباد+عکس هشدار به والدین: اختلال در هورمون رشد برای کودکانتان جبران ناپذیر است تقاضای بالای بازار دارویی کشور برای وارفارین شرور نارمک دستگیر شد (۲۴ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیا همه باید مولتی ویتامین مصرف کنند؟

  • کد خبر: ۲۳۹۲۹۱
  • ۲۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
آیا همه باید مولتی ویتامین مصرف کنند؟
مولتی‌ ویتامین‌‌ها برای هر کسی مناسب نیست و برخی افراد اصلا به آن نیاز ندارند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مصرف مولتی ویتامین به صورت خوراکی و معمولا یک بار در روز یا طبق دستورالعمل مشخصی انجام می‌شود. از این رو بهتر است همه دستورالعمل­‌های موجود بر روی بسته دارو را مطالعه کنید یا در مورد نحوه مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید. سعی کنید بیش از دوز توصیه ­شده از این دارو مصرف نکنید.

سالمندان، گیاه‌خواران و زنان باردار و شیرده به مولتی‌ویتامین نیاز دارند. همچنین مولتی ویتامین برای افرادی که جراحی کاهش وزن انجام دادند یا رژیم غذایی کم کالری دارند نیز نیاز است.


احتیاط لازم هنگام مصرف مولتی ویتامین


پیش از مصرف مولتی ویتامین در مورد هرگونه حساسیت به مواد سازنده آن یا سویا و بادام­ زمینی که در برخی از برند‌ها از آنها استفاده می‌شود یا هرگونه حساسیت دیگر با داروساز یا پزشک خود صحبت کنید. زیرا این محصول ممکن است حاوی موادی غیرفعالی باشد که می‌­توانند باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک یا مشکلات دیگر شوند. پیش از مصرف این دارو، داروساز یا پزشک خود را در مورد سابقه پزشکی خصوصا مصرف یا سوءمصرف الکل، مشکلات کبد، مشکلات معده و روده (مانند زخم معده و کولیت مطلع کنید.

عوارض جانبی مصرف مولتی ویتامین را بشناسید

در اثر مصرف مولتی ویتامین ممکن است یبوست، اسهال یا ناراحتی معده رخ دهد. این عوارض معمولا موقتی هستند و با سازگاری بدن با این دارو ممکن است از بین بروند. در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این عوارض، بهتر است در اسرع وقت با داروساز یا پزشک خون تماس بگیرید.

در اثر مصرف مولتی ویتامین ممکن است دچار ضایعات پوستی، خارش یا تورم به ویژه در صورت، زبان و گلو، سرگیجه شدید و در تنفس دچار مشکل شوید. عوارض جانبی احتمالی دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در صورت وقوع واکنش­‌های آلرژیک رخ دهند. اگر متوجه هرگونه عارضه دیگری شدید که در فهرست بالا وجود ندارد، با داروساز یا پزشک خود تماس بگیرید.

از مولتی ویتامین‌ها معمولا برای تامین ویتامین‌هایی که از طریق رژیم غذایی در اثر تغذیه نامناسب دریافت نمی‌شوند و یا برای درمان کمبود ویتامین ناشی از انواع بیماری، بارداری و اختلالات گوارشی استفاده می‌شود. در مقابل مصرف بیش از حد ویتامین‌های A، D، E یا K می‌تواند عوارض جانبی جدی یا تهدیدکننده زندگی ایجاد کند.

درون مولتی ویتامین‌ها چه چیز‌هایی وجود دارد؟

بر اساس مطالعاتی که تا به حال در محافل مختلف منتشر شده، وجود سیزده ویتامین و پانزده ماده معدنی برای سلامتی فرد ضروری است. به طور کلی، اغلب ویتامین‌ها و مواد معدنی، پیش‌ساز‌هایی برای ترشح آنزیم و هورمون‌ها محسوب می‌شوند. همچنین تقویت دستگاه ایمنی بدن و فعالیت مطلوب دستگاه عصبی و اندام‌ها مدیون حضور ویتامین و مواد معدنی است. جدا از این موارد، بدن انسان به مواد معدنی و ویتامین‌ها به چشم مواد مغذی برای تکثیر، پایداری، رشد و تنظیم فعالیت‌های بدن نگاه می‌کند.

بنابراین، فقدان ویتامین‌ها به هر دلیلی، چه ذاتی و چه اکتسابی می‌تواند اختلال‌های بسیار شدیدی را در بدن انسان رقم زند. داروسازان برای حل این بحران، محصولی را تحت عنوان مولتی ویتامین‌ها ابداع کرده‌اند؛ محصولی که در سراسر دنیا به یک محصول روتین برای مصرف تبدیل شده است. برخی از مولتی ویتامین‌ها ممکن است ترکیباتی داشته باشند که در واقع یک نوع مداخله‌ی دارویی به حساب آیند.

مولتی ویتامین‌ها ترکیباتی هستند که شامل تعداد زیادی ویتامین و مواد معدنی می‌شوند. با این حال، درون مولتی ویتامین‌ها ممکن است اسید چرب، مواد گیاهی و همچنین آمینو اسید، کوچک‌ترین واحد سازنده‌ی یک رشته‌ی پروتئینی هم وجود داشته باشد. سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) نسبت به محصولات مولتی ویتامین شبیه به دارو‌های شیمیایی و گیاهی دیگر سختگیری نمی‌کند. بنابراین، طیف بسیار وسیعی از مولتی ویتامین‌ها توسط مردم مصرف می‌شود. با این حال، این‌گونه نباید برداشت شود که مصرف مولتی ویتامین‌ها در هر مقداری برای سلامتی بدن مشکلی ایجاد نمی‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->