جمع‌آوری داروی «رانیتیدین» از داروخانه‌ها و شرکت‌های مشهد آغاز شد

  • کد خبر: ۲۳۹۸۱
  • ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
جمع‌آوری داروی «رانیتیدین» از داروخانه‌ها و شرکت‌های مشهد آغاز شد
مدیر نظارت بر امور دارو و موادمخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: براساس ابلاغ روز گذشته سازمان غذا و دارو، امروز به همه شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها ابلاغ کردیم که داروی «رانیتیدین» را جمع‌آوری کنند.

تکتم جاوید- دکتر علی روح‌بخش، در گفت‌وگو با شهرآرانیوز، افزود: نمی‌توان به‌طور قطع درباره تأثیر منفی این دارو اظهارنظر کرد؛ شاید در بررسی‌های طولانی‌مدت مشخص شود که داروی برخی شرکت‌ها مشکلی نداشته است و محصول تولیدی برخی دیگر اثر سرطان‌زایی داشته است، اما چون اطلاعی دقیق از دارویی خاص موجود نیست دستور جمع‌آوری همه انواع «رانیتیدین» داده ‌شده ‌است.


وی ادامه داد: «رانیتیدین» داروهای مشابه زیادی دارد، به‌ویژه «فاموتیدین» که می‌توان آن را به‌جای «رانیتیدین» به بیماران تجویز کرد؛ و نگرانی‌ای ازاین‌بابت وجود ندارد.


اینجا بخوانید: عوارض خطرناک مصرف داروی رانیتیدین


اواخر تابستان سال گذشته، سازمان غذا و داروی ایالات‌متحده اعلام كرد نوعی ناخالصی در داروی «رانیتیدین» ممکن است سرطان‌زا باشد؛ به‌همین‌دلیل دستور جمع‌آوری انواع داروهای «رانیتیدین» از بازار آمریكا صادر شد و کشورهای دیگر نیز به بررسی جزئیات ترکیب این دارو پرداختند. در مطالعه‌ای كه محققان درباره داروی «رانیتیدین» انجام داده‌اند، وجود نوعی آلودگی هم در ماده اولیه این دارو و هم در محصول نهایی آن آشکار شده است؛ برهمین‌اساس، روز گذشته، سازمان غذا و داروی کشور اعلام کرد همه انواع داروی «رانیتیدین» باید از بازار جمع‌آوری شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->