وزیر صمت: برای خودروسازان محدودیت‌های ارزی قائل می‌شویم | آیا سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی حذف می‌شود؟ آخرین وضعیت بازار سرمایه | ریزش ۱۰ هزار واحدی شاخص کل در اولین روز هفته (۳۰ تیر ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۰ تیر ۱۴۰۳) فردا (۳۱ تیر ۱۴۰۳)، آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی اشخاص حقوقی و صاحبان املاک اجاری تشدید نظارت بر بازار عرضه محصولات کشاورزی در مشهد نتایج قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی فردا (۳۱ تیر ۱۴۰۳) اعلام می‌شود توزیع بیش از ۹۰۰ تُن اقلام تنظیم‌بازار بین هیئات مذهبی مشهد در ماه محرم ۱۴۰۳ تدوین ۵ برنامه برای رشد امنیت غذایی و تأمین سفره مردم | خرید گندم از کشاورزان از مرز ۸.۲ میلیون تُن گذشت مصرف برق ایران معادل ۶۰ درصد مصرف ۲۷ کشور اتحادیه اروپاست قیمت انواع موبایل در مشهد (۳۰ تیر ۱۴۰۳) قیمت خودرو‌های وارداتی چقدر است و با چه قیمتی قیمتی به ایران می‌رسند؟ چراغ سبز به بازار خودرو | شهرآرانیوز تأثیر آزادسازی واردات خودرو‌های کارکرده بر بازار را بررسی می‌کند نحوه ثبت‌نام وام مستأجری سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات قیمت امروز دلار، طلا، سکه و بیت کوین (۳۰ تیر ۱۴۰۳) | دلار بازار آزاد در کانال ۵۷ هزار تومان وزیر نیرو: دستور قطع برق ادارات پرمصرف صادر شد قیمت امروز خودرو‌های صفر خارجی (۳۰ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز خودرو‌های صفر داخلی (۳۰ تیر ۱۴۰۳) | قیمت‌ها افزایش یافت یارانه تیرماه ۱۴۰۳ ویژه دهک‌های چهارم تا نهم چه زمانی واریز می‌شود؟ + جدول واریز یارانه نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۳ درصد افزایش یافت + جدول (۳۰ تیر ۱۴۰۳) میوه امروز در مشهد چند؟ (۳۰ تیر ۱۴۰۳) | کاهش ۱۵ هزارتومانی هلو و شلیل نبود رونق خرید و فروش در بازار مسکن تهران | بازار اجاره داغ‌تر است معامله بیش از ۶ تن شمش طلا در مرکز مبادله ایران طی ۶ ماه (۲۹ تیر ۱۴۰۳) قیمت امروز محصولات سایپا و ایران‌خودرو (۲۹ تیر ۱۴۰۳) | ادامه ارزانی در بازار خودرو اما و اگر‌های آیین‌نامه واردات خودرو | دولت باید ابهامات واردات خودرو را برطرف کند اختلال سایبری جهانی دردسرساز شد | اختلال در بورس لندن
سرخط خبرها

قیمت خودرو‌های وارداتی چقدر است و با چه قیمتی قیمتی به ایران می‌رسند؟

  • کد خبر: ۲۳۹۹۱۴
  • ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۲
قیمت خودرو‌های وارداتی چقدر است و با چه قیمتی قیمتی به ایران می‌رسند؟
پس از اعلام سخنگوی دولت مبنی بر تصویب آیین نامه واردات خودروی کارکرده برای همه ایرانیان، سرانجام این آیین نامه منتشر شد که جزئیات آن نشان می‌دهد اشخاص حقیقی امکان استفاده از ارز با منشا داخلی را ندارند و حتماً منشا ارز برای واردات خودرو باید خارجی باشد.
به گزارش شهرآرانیوز، همچنین طبق اظهارات مقام مسئول وزارت صمت، امکان واردات یک خودرو برای این اشخاص فراهم است و در عین حال امکان واردات هر برندی وجود ندارد. با این اوصاف، باید گفت کماکان برخی ابهامات درباره این آیین نامه باقی مانده است. 
 
چهارشنبه گذشته بهادری جهرمی سخنگوی دولت از آزادسازی واردات خودرو‌های کارکرده برای همه ایرانیان خبر داد. دیروز خبرگزاری تسنیم آیین نامه واردات این خودرو‌ها را منتشر کرد. همچنین «آقایی» سرپرست معاون حمل و نقل وزارت صمت نیز در برنامه تلویزیونی جزئیات بیشتری را درخصوص آیین نامه یادشده بیان کرد که مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در این زمینه به شرح زیر است.

۲ محل تامین ارز

مطابق ماده ۲ این آیین نامه، سالانه سقف تعداد و ارزش واردات خودرو‌های کارکرده توسط کارگروهی متشکل از دستگاه‌های مختلف تعیین خواهد شد. ماده ۳ این دستورالعمل به تشریح چگونگی تامین ارز واردات این خودرو‌ها اختصاص دارد. در این قسمت قید شده که منابع ارزی مورد نیاز، با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل حاصل از صادرات (اعم از کالا و خدمات)، سرمایه گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی (با تاییدیه سازمان سرمایه گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تایید بانک مرکزی از جمله منابع ارزی با منشا خارجی تامین خواهد شد. در این زمینه آقایی سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت افزوده است: اگر کسی ارز داخل کشور داشته باشد، باید مطابق ضوابط بانک مرکزی آن را خارج کند تا بتواند خرید خود را انجام دهد.

ضوابط فنی

سن خودرو‌ها در زمان واردات، باید بیشتر از سه سال و کمتر از ۵ سال باشد. این خودرو‌ها باید ضمن انطباق با استاندارد‌های سازمان ملی استاندارد، استاندارد یورو ۵ و بالاتر را داشته باشند. همچنین در این دستورالعمل قید شده که واردات خودرو‌های با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی ممنوع است.

دامنه خودرو‌های قابل قبول

ماده ۴ دستورالعمل یادشده نشان می‌دهد که فارغ از ضوابط فنی یادشده، دامنه انتخاب این خودرو‌ها توسط وزارت صمت تعیین خواهد شد. به این صورت که این وزارتخانه مکلف شده است فهرست نام‌های تجاری خودرو و مشخصات فنی قابل قبول را با در نظر گرفتن مصرف سوخت و نیز سهولت در دسترسی عمومی به قطعات و خدمات پس از فروش منتشر کند. البته «آقایی» مقام مسئول وزارت صمت تاکید کرده که اگر واردکننده‌ای قصد داشت تا از خارج از فهرست اعلامی وزارت صمت، خودرو وارد کند، باید تعهد کند که خدمات پس از فروش را تامین می‌کند.

شرایط واردات توسط ۳ گروه

در آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده، سه گروه شامل شرکت‌های واردکننده، شرکت‌های حمل و نقل و نیز اشخاص حقیقی با شروطی علاوه بر موارد فوق، مجاز به واردات شده اند. در این راستا شرکت‌های واردکننده یعنی شرکت‌هایی که دارای تاییدیه خدمات پس از فروش مورد تایید وزارت صمت هستند، به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی می‌توانند ثبت سفارش انجام دهند. دومین گروه، شرکت‌های حمل و نقل یعنی شرکت‌های مورد تایید وزارت راه و شهرسازی هستند که صرفاً به منظور تامین خودرو‌های مورد نیاز شبکه حمل و نقل عمومی می‌توانند از محل ارز حاصل از صادرات خدمات، ثبت سفارش داشته باشند. البته تاکید شده که خودرو‌های واردشده از این طریق، تا ۱۰ سال قابلیت تعویض پلاک به خودروی شخصی را ندارند. اما سومین گروه، اشخاص حقیقی هستند که صرفاً به منظور استفاده شخصی می‌توانند خودرو وارد کنند با این شرط که ضمن رعایت سایر ضوابط از جمله ضوابط ارزی، امکان واگذاری خودروی وارداتی تا ۵ سال را ندارند. «آقایی» مقام مسئول وزارت صمت در این باره توضیح داده و گفته است که به نظر می‌رسد هر فرد با کد ملی، فقط امکان واردات یک خودرو را دارد، اما هنوز اطلاع رسانی دقیقی در این باره انجام نشده است. اما در ابتدای کار و با توجه به شرایط تامین ارز، به هر فرد اجازه داده می‌شود که یک خودرو وارد کند. به گفته وی، در این راستا، نیاز به داشتن کارت بازرگانی نیست بلکه هر فرد می‌تواند با ثبت آماری در گمرک و اخذ تاییدیه از گمرک خودرو وارد کند.

تعرفه واردات همچنان نامشخص

اگر چه «آقایی» مقام مسئول وزارت صمت گفته است که خودرو‌های بنزینی باید بر اساس حجم موتور و قیمت آن، تعرفه گمرکی پرداخت کنند و در این راستا، تعرفه گمرکی برای خودرو‌های کارکرده و نو به یک اندازه است، با این حال آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده، به مطلب دیگری اشاره دارد. بر این اساس قید شده که پیشنهاد نرخ سود بازرگانی خودرو‌های کارکرده وارداتی به گونه‌ای تعیین می‌شود که ضمن کاهش قیمت خودرو‌های یادشده، از شکل گیری هرگونه امتیاز ویژه اقتصادی برای واردکنندگان جلوگیری کند.

قیمت وارداتی‌ها به چه ارقامی می‌رسد؟

اگر چه همان طور که بیان شد، تعرفه واردات خودرو‌های کارکرده مشخص نشده، اما اگر بخواهیم برآوردی از قیمت چند خودرو داشته باشیم، می‌توان به جدول خودرو‌های زیر از بازار‌های منطقه‌ای اشاره کرد:
قیمت خودرو‌های وارداتی چقدر است و با چه قیمتی قیمتی به ایران می‌رسند؟
منبع: ایران جیب
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->