سرخط خبرها

حمید کیانیان، تئاتردرمانی و «مهمانی خانه ما»

  • کد خبر: ۲۴۰۲۵۹
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۵
حمید کیانیان، تئاتردرمانی و «مهمانی خانه ما»
کارگردان نمایش «مهمانی خانه ما» می‌گوید: در این نمایش قرار است ارتباطات مضر را بیان کنیم و در عین حال سعی کردیم ارتباطاتی را که یک زندگی را به نابودی می‌کشد به تصویر بکشیم و از حواشی دوری کنیم.

به گزارش شهرآرانیوز، اهالی تئاتر، حمید کیانیان را بیشتر با نمایش‌های کودک و نوجوان، کار با توان‌یابان و تئاتر درمانی می‌شناسند. این کارگردان تئاتر در اثر جدید خود به سراغ روابط پنهانی و مضر زوجی رفته است تا ترکیب هنر و درمان را در این نمایش نیز استفاده کند. تئاتر درمانی یکی از روش‌های روان درمانی است که از عناصر تئاتر و نمایش برای حل بحران‌های روحی، روانی و اجتماعی فرد استفاده می‌کند. در این روش افراد به گونه‌ای پویا در فعالیت‌های نمایشی شرکت می‌کنند؛ از این طریق است که به نحو مستقیم یا غیرمستقیم باعث تغییر و بهبود وضعیت روانی آنان می‌شود. حمید کیانیان که سالیان زیادی است با تمرکز بر روی این اهداف، فعالیت نمایشی خود را ادامه می‌دهد اکنون درباره نمایش «مهمان خانه ما» و موضوع این نمایش توضیح می‌دهد.

«مهمانی خانه ما» و دوره‌های تئاتر درمانی

حمید کیانیان برای صحبت درباره اثر جدید خود یعنی «مهمانی خانه ما»، ابتدا کمی درباره تئاتردرمانی صحبت می‌کند و می‌گوید: کار اصلی من تئاتر درمانی است. کار‌های زیادی را با توان‌یابان انجام دادم، اما به این نتیجه رسیدم که این نوع کار‌ها مربوط به قشر خاصی می‌شود در صورتی که من می‌توانم اطلاعاتم را در اختیار عموم مردم قرار دهم. توان‌یابان هرچقدر تغییر کنند تا زمانی که نگاه جامعه به آنها تغییر نکند معجزه‌ای صورت نمی‌گیرد. از این‌رو تصمیم گرفتم با تئاتردرمانی در این زمینه زیربنایی‌تر کار کنم. دوره‌های تئاتردرمانی را در کلان شهر‌هایی مانند تهران، شیراز، کرج و مشهد برگزار کرده و مجموعه از مشکلات مردم را جمع‌آوری کرده و به نمایشنامه‌ای تبدیل‌اش کردم. نمایش «مهمانی خانه ما» حاصل همین دوره‌های تئاتر درمانی است.

تولد بازی و تجربه‌های متفاوت

این هنرمند درباره هنر تئاتر درمانی و تاثیر آن در زندگی آدم‌ها نیز می‌گوید: زمانی که ما به دنیا می‌آییم، بازی نیز با ما متولد می‌شود. ما با بازی کردن همه چیز را یاد می‌گیریم. اگر دقت کنید بسیاری از حیوانات نیز شکار و استتار را با بازی یاد می‌گیرند. زمانی که ما بزرگ می‌شویم از بازی کردن فاصله می‌‍گیریم و می‌خواهیم همه چیز را آن چیزی که آدم‌ها در ذهنشان است به ما یاد بدهند در صورتی که خیلی از چیز‌ها را باید خودمان یاد بگیریم. تئاتر درمانی شما را وارد بازی می‌کند و قرار است چیز‌هایی را در زمان حال به شما آموزش دهد. انسان‌ها در دوران مختلف، به اقتضای زمان، تجربیات متفاوتی به دست می‌آورند.

آموزش و رسیدن به خود واقعی

 کارگردان نمایش «مهمانی خانه ما» صحبت‌هایش را با پرداختن به موضوع آموزش ادامه می‌دهد: ما هیچ وقت نمی‌توانیم از آموزش غافل شویم و هر لحظه باید چیز جدیدی یاد بگیریم. تئاتر درمانی یک بازی هدفمند است که انسان‌ها را در شرایط بدون بازخورد قرار می‌دهد. به عبارت بهتر اگر داخل یک میهمانی جورابتان پاره باشد هزار معنی برای دیگران ایجاد می‌کند. این بازخورد‌ها در تمام موارد زندگی ما باعث می‌شود تا از خود واقعی‌مان فاصله بگیریم. شما در تئاتر درمانی یاد می‌گیرید بازخورد آدم‌ها را نادیده بگیرید. شما در این موقعیت قابی که به صورتتان زدید را برمی‌دارید و با خود حقیقیتان آشنا می‌شوید. این خود حقیقی به ما کمک می‌کند ایرادات، تروما، نقاط مثبت و منفی شخصیتمان را شناسایی کرده و در مرحله بعد آنها را درمان کنیم.

کیانیان با اشاره به نمایش «مهمانی خانه ما» و ارتباط آن با تئاتر درمانی نیز توضیح می‌دهد: نمایش «مهمانی خانه ما» دو شخصیتی است و ما فکر کردیم هر چه داستان خلاصه‌تر باشد، ارتباطات راحت‌تر است. ما در این نمایش قرار است ارتباطات مضر را بیان کنیم و در عین حال سعی کردیم ارتباطاتی که یک زندگی را به نابودی می‌کشد به تصویر بکشیم و از حواشی دوری کنیم. قرار بود نقش مرد این نمایش را خودم بازی کنم، زمانی که متن نمایش را برای آقای مداح‌حسینی ارسال کردم تا نظرش را بپرسم او گفت می‌شود این نقش را من بازی کنم من نیز از این مسئله استقبال کردم. پیشنهاد من به همه زوج‌ها این است که حتما از این نمایش دیدن کنند.

نمایش «مهمانی خانه ما» از چهارشنبه ۳ مرداد ساعت ۲۰ در تماشاخانه استاد حسین نوری در حوزه هنری بین هاشمیه ۲۰ و ۲۲ روی صحنه می‌رود علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت به سایت «گیشات» مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->