شهردار مشهد خبر داد: اجرای عملیات تراش و روکش آسفالت بولوارهای نامجو و ارشاد نجات فضای سبز مشهد با آب خاکستری | فضای سبز یاری‌گر منابع آبی آخرین وضعیت خطوط مترو از زبان شهردار مشهد | با تکمیل خطوط متروی مشهد، سرویس‌دهی به زائرانی که با قطار، هواپیما و اتوبوس وارد مشهد می‌شوند، امکان‌پذیر می‌شود ترافیک سنگین در بزرگراه امام‌علی(ع)، میدان امام‌خمینی(ره) و خیابان شیرازی (۱۳ تیر ۱۴۰۳) کیفیت هوای ۴ منطقه کلانشهر مشهد در شرایط «پاک» قرار دارد (۱۳ تیر ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۲۰۳۸ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۸ نفر در تصادفات مصدوم شدند (۱۳ تیر ۱۴۰۳) ویدئو | برقراری تخفیفات نقدی ۲۲ درصدی عوارض پرداخت و پایان کار شهرداری مشهد برگزاری مراسم چهلمین روز شهادت رئیس‌جمهور شهید در مشهد + فیلم و عکس آغاز عملیات اجرایی بهسازی و نوسازی گذر تاریخی نوغان مشهد گذری بر تاریخ قدیمی‌ترین هتل مشهد | «پارس» با پنجره‌هایی رو به ارگ قدیم تصادف مرگ‌بار کامیونت با موتورسیکلت در محور چناران-مشهد (۱۱ تیر ۱۴۰۳) صدور بیش از ۱۵۹ هزار مجوز بهره‌برداری از غرف بازار‌های سیار شهرداری مشهد اعلام نرخنامه مصوب عکس پرسنلی اتحادیه عکاسان و فیلمبرداران مشهد تأمین ۱۰۰ لیتربرثانیه آب موردنیاز فضای سبز مناطق غربی مشهد در یکصدوهفدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۱۱ تیر ۱۴۰۳) | تقدیر شورا از عملکرد شهرداری مشهد در برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری درباره کوچه تاریخی «وحدت» مشهد | عبور از تاریخ کوچه شرکت «کانتور» ترافیک سنگین در اطراف میدان آزادی و بزرگراه شهید چراغچی | سرعت بالا، جان راکب موتورسیکلت را گرفت (۱۱ تیر ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آخرین اخبار چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

پیک‌نیک با کرونا / بی توجهی شهروندان به فاصله گذاری اجتماعی و هجوم به ییلاقات طرقبه و شاندیز و ارتفاعات جنوبی مشهد

  • کد خبر: ۲۴۱۸۹
  • ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
پیک‌نیک با کرونا / بی توجهی شهروندان به فاصله گذاری اجتماعی و هجوم به ییلاقات طرقبه و شاندیز و ارتفاعات جنوبی مشهد
هوای بهاری و حذف برخی محدودیت‌های ترددی باعث نادیده گرفتن فاصله اجتماعی در بسیاری از ییلاقات و محور‌ها از سوی شهروندان شده است
امیررضا وثوقی - شهرآرانیوز؛  «بعد از ۵۰ روز خانه‌نشینی کرونایی دلمان رو زدیم به دریا و اومدیم بیرون»، «دیگه نمی‌شد دوام آورد. توخونه داشتیم می‌پوسیدیم. الان هم با فاصله از بقیه نشستیم که فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت بشه»، «وزیر گفته اوج کرونا پاییزه. نمی‌شه کل سال تو خانه باشیم که! حیف این هوا نیست آخه؟» این‌ها دلایل تعدادی از خانواده‌های مشهدی برای بیرون آمدنشان از خانه و حضورشـــان در ییـــلاقــات خوش‌آب‌و‌هوای طرقبه و شاندیز است.

به گفته متخصصان، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مؤثرترین اتفاق در ادامه شیب کاهشی ابتلا به ویروس کرونا در روز‌ها و ماه‌های آینده است که باید از سوی مردم و البته مدیران تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز جدی گرفته شود. به‌هرحال از طرفی هوای مطبوع آخر هفته که پس از چندین روز بارش بی‌وقفه به وجود آمده و از طرفی بازگشایی محور مشهد-‌طرقبه-شاندیز، عاملی شده است تا طاقت عده‌ای پس از ۲ ماه طاق شود و دست خانواده خود را بگیرند و دل به طبیعت بزنند، البته طبیعت آمیخته با کرونا!

صبح روز جمعه عکس‌ها و فیلم‌هایی از شلوغی حاشیه بولوار‌های مشهد که به واسطه باران سرسبزتر از همیشه شدند در فضای مجازی پخش شد. همین موضوع ما را نیز مجاب کرد تا سری به بولوار نماز، بولوار امام علی (ع) و طرقبه- شاندیز بزنیم تا از نزدیک وضعیت آخرین جمعه فروردین‌ماه را بررسی کنیم. البته شلوغی دیروز فقط به حاشیه خیابان‌ها و ییلاقات ختم نمی‌شد و مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان رضوی دیروز از پرحجم بودن تردد خودرو‌ها در مسیر مشهد-چناران خبر داد.

بولوار امام علی (ع) شبیه شمال
امسال هم مانند سال گذشته افزایش بارش در ارتفاعات طرقبه و لبریز شدن بند گلستان، آب بیش از ظرفیت این بند را روانه کال چهل‌بازه در امتداد بولوار امام علی (ع) کرده و همین موضوع باعث سرسبز شدن پوشش خاک این منطقه و ایجاد جریان آب در این کال شده است. با نزدیک شدن به بولوار امام علی (ع)، خودرو‌های پارک‌شده در حاشیه این محدوده و آدم‌هایی که برای پایین رفتن از سرازیری کال شتاب دارند، بیش از هرچیز چشم عابران را به خود جلب می‌کنند. به تپه‌ای مرتفع در حاشیه کال می‌رویم تا تسلط بیشتر به منطقه داشته باشیم. تا جایی که چشم کار می‌کند خانواده‌هایی را می‌بینی که قسمتی هموار در کال را برای نشستن انتخاب کرده‌اند و فارغ از غم و سختی رعایت شرایط روز‌های کرونایی، آب‌بازی بچه‌ها را در کال تماشا می‌کنند.
 

سبقت شاندیز از طرقبه
انتهای بولوار وکیل آباد با اینکه از روز‌ها و هفته‌های پیش شلوغ‌تر بود، از نظر ترافیکی شرایط عادی داشت. ابتدا به سمت طرقبه رفتیم. خودرو‌های در رفت‌و‌آمد نسبتا زیاد بودند، اما به دلیل بسته بودن رستوران‌های این منطقه خودرو‌های پارک‌شده در حاشیه خیابان بسیار کم بودند. با‌این‌حال برخلاف تمام مسیر، در قسمتی از جاده منتهی به جاغرق حجم خودرو‌های پارک‌شده زیادتر از قسمت‌های دیگر به چشم می‌آمد و همین موضوع انگیزه‌ای شد تا به حاشیه رود و محل اصلی اتراق سرنشین‌های خودرو‌های پارک‌شده برویم. زمانی‌که از رعایت فاصله اجتماعی با یکی از خانواده‌ها سخن به میان می‌آوریم آن‌ها با بهانه‌هایی مانند «حوصله‌مون سر رفته» و «با فاصله می‌شینیم که کرونا نگیریم» سعی در توجیه کار خود دارند.

به شاندیز هم سری زدیم. این منطقه به دلیل وجود پهنه‌های بیشتر در دامنه کوه فضای بهتری را برای نشستن شهروندان فراهم کرده بود و آن‌ها هم از این فرصت بهترین استفاده را کرده و پس از پارک در حاشیه بولوار ویرانی در دامنه کوه‌ها و با اندکی فاصله از دیگرخانواده‌ها نشسته بودند و آخرین جمعه فروردین‌ماه خود را می‌گذراندند.

کوه‌های نماز، لبریز از آدم
با اینکه عمود شدن خورشید و گرمای هوا در زمان رسیدن ما به بولوار نماز گمانه حضور جمعیت کمی را در ذهن ما به وجود آورده بود، پس از عبور از تقاطع بولوار دلاوران و نماز، صف خودرو‌های پارک‌شده در حاشیه خیابان تا تقاطع این بولوار با بولوار کاوه صحنه‌ای جالب را رقم زده بود تا جایی که ما برای گپ‌و‌گفت با خانواده‌‍‌های اتراق‌کرده در دامنه سرسبزشده کوه باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن جای پارک می‌کردیم. به‌هرحال با گذر از میان خانواده‌ها تنها دغدغه‌ای که در کنار بادبادک‌پرانی، پختن جوجه و کشیدن قلیان دیده نمی‌شد دغدغه شیوع ویروس کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی بود.

حالا با این فرمان که پیش می‌رویم معلوم نیست سفر‌های ییلاقی هفته بعد و هفته‌های بعد که هوای شهر رو به گرما می‌رود به چه شکلی خواهد بود. شاید گفته سیدحسن حسینی، فرماندار بینالود، مبنی بر اعمال محدودیت‌های هوشمندانه در روز‌های آینده از سوی پلیس خبر خوشایندی برای کنترل این‌محور پرتردد باشد، اما همچنان خطر شیوع کووید ۱۹ از طریق این راه‌های ییلاقی جدی است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
در دور دوم، شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->