سرخط خبرها

ادبیات مقاومت، رودی هنوز جاری | نگاهی به ادبیات پایداری با موضوع شهدای مدافع حرم

  • کد خبر: ۲۴۳۹۱۰
  • ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱
ادبیات مقاومت، رودی هنوز جاری | نگاهی به ادبیات پایداری با موضوع شهدای مدافع حرم
آثار مربوط به موضوع شهدای مدافع که در این سال‌ها منتشر شده است، به نوعی، در همان چهارچوب تحلیلی ادبیات دفاع مقدس جای می‌گیرد.

به گزارش شهرآرانیوز، بی گمان، ادبیاتی را که با موضوع شهدای مدافع به چاپ می‌رسد باید ادامه ادبیات دفاع مقدس تعریف کرد؛ بنابراین، این ادبیات و آثار مربوطی که در این سال‌ها منتشر شده است، به نوعی، در همان چهارچوب تحلیلی ادبیات دفاع مقدس جای می‌گیرد. البته این آثار به لحاظ محتوایی دریچه جدیدی را به روی ادبیات مقاومت گشود که این محتوا‌ها مفاهیم جدیدی را هم وارد حوزه شعر و داستان مقاومت کرد. شهادت در غربت، کمک به مظلومان مسلمان، و نبرد با تروریسم تکفیری و داعش در عراق و بیشتر در سوریه و دفاع از حریم حرم اهل بیت عصـمت و طهـارت (ع) از نمونه‌های شاخص این مفاهیم در ادبیات شهدای مدافع حرم است.

در این بین، موضوع خاطره نگاری مدافعان حرم گونه نو و تازه‌ای در ادبیات پایداری است. درواقع، مبانی و زیرساخت‌های این ادبیات هنوز درحال شکل گیری است که می‌تواند با تولید آثار فاخر بازتاباننده رشادت‌ها و شجاعت‌ها و ایثار کسانی باشد که در حوزه ایثار و شهادت فراتر از مرز‌ها جنگیدند و فراتر از مرز‌ها به دفاع از حرم و حریم پرداختند.

اگر بخواهیم فقط به حوزه ادبیات داستانی و خاطره نویسی نظری بیفکنیم، شاید به لحاظ تعداد عنوان قابل اعتنا باشد، اما به نظر می‌رسد برای رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند کوشش بیشتری هستیم. به گفته مریم بصیری، نویسنده کتاب «و تن دادم، وطن»، در گفت وگویی با «ایبنا» در سال گذشته، از هشتادواندی عنوان کتاب در این موضوع حتی یک اثر هم در قالب داستان نبوده است؛ البته خود او تصمیم گرفته اثری در این گونه بنویسد. 

رمان او داستان زندگی ۱۰ شخصیت مثبت و ۱۰ شخصیت منفی از ملیت‌ها و مذاهب مختلف است که برخی در مناطق تحت اشغال داعش زندگی می‌کنند، برخی از مدافعان حرم هستند، برخی از داعش، و برخی از ساکنان شهر‌های مختلف سوریه. دراین باره، نکته مهم این است که، چون از زمان این اتفاقات خیلی نگذشته است و نیز به دلیل حضورداشتن راویان دست اول برای روایت گری، کلیشه و اغراق بسیار کم است. 

خانواده و هم رزمان شهدا هم ناظر بر روند چاپ و نشر آثار هستند و چنانچه مطالب نادرست باشد آن‎ را اصلاح می‌کنند؛ و درنهایت نباید از این موضوع غافل شد که همانند ادبیات هشت ساله، روایت زنانه گویی و زنانه نویسی به خوبی آشکار است و بلکه می‌توان گفت، نسبت به ادبیات دفاع مقدس، جدی‌تر است. در ادبیات دفاع مقدس نویسندگان زن خیلی دیر وارد این عرصه شدند، ولی در این میدان گویا میدان دارترند.

کتاب‌هایی با محوریت زندگی شهدای مدافع حرم

با همه این صحبت ها، از آثار مختلفی می‌توان نام برد که با همین دغدغه نوشته شده و منحصرا دست گذاشته اند روی زیست و زمانه شهدای مدافع حرم، آثاری که بخشی از آن‌ها تقریظ رهبر انقلاب را هم بر پیشانی خود دارند و به همین سبب می‌توان گفت اسامی شان بیش از دیگر کتاب‌های این حوزه سر زبان‌ها افتاده است. اما چه کتاب هایی؟

«خاتون و قوماندان» یکی از این کتاب هاست که به زندگی شهید علیرضا توسلی می‌پردازد و ــ به عبارت دقیق ترــ روایت زندگی ام البنین حسینی، همسر شهید، است که فرمانده لشکر فاطمیون بود. این کتاب به قلم مریم قربانزاده، نویسنده مشهدی، و به همت نشر «ستاره ها» و مشارکت مرکز رسانه‌ای فاطمیون و دفتر حفظ آثار و نشر ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس خراسان رضوی منتشر شده است.

از «سرباز روز نهم» به عنوان کتاب دیگر این حوزه می‌توان نام برد که زندگی مصطفی صدرزاده را به قلم کشیده است، شهیدی که شجاعت و دلیری اش او را شهره کرد به «شیر بیشه فاطمیون». این کتاب، که مجموعه‌ای از نویسندگان در نوشتن آن مشارکت داشته اند، به همت انتشارات «راهیار» روانه بازار شده است.

«یادت باشد» یکی از روایت‌های عاشقانه با محوریت زندگی شهدای مدافع حرم است، رمانی درباره شهید حمید سیاهکلی مرادی که پاییز ۹۱ عقد کرد، پاییز ۹۲ ازدواج کرد و در پاییز ۹۴ به شهادت رسید. آنچه در این اثر بیان شده روایت همسر اوست که محمدرسول ملاحسنی آن را نوشته و نشر «شهید کاظمی» آن را منتشر کرده است.

دیگرکتابی که بازهم به همت همین نشر منتشر شده و به زندگی محسن حججی پرداخته است کتابی است با عنوان «سربلند». آنچه در این اثر بیان شده روایات دوستان، همکاران، اقوام و خانواده این شهید است که به دست داعش به شهادت رسید. کتاب در شش بخش تنظیم شده و یک آلبوم تصویر نیز ضمیمه انتهای آن است.

در این فهرست، کتاب «حکایت زخم ها» را نباید فراموش کرد، کتابی که زندگی چهار جانباز مدافع حرم لبنانی، افغانستانی، پاکستانی و ایرانی را و زخم هایشان را روایت می‌کند. این اثر را الهه آخرتی نوشته و انتشارت «روایت فتح» روانه بازار کرده است.

ادبیات مقاومت، رودی هنوز جاری

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->