بیش از یک میلیون زائر ایرانی به عراق وارد شدند فرهنگستان علوم پزشکی از گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت حمایت و برای همکاری اعلام آمادگی کرد خراسان رضوی دارنده رتبه اول کشور در بیمه مادران دارای بیشتر از سه فرزند است آغاز به کار دادگاه‌های صلح در خراسان رضوی (۲۵ مرداد ۱۴۰۳) انحراف اتوبوس مشهد - شلمچه، ۴۷ مصدوم برجای گذاشت (۲۵ مرداد ۱۴۰۳) پیش‌بینی‌ها از موفقیت سیمایی‌صراف در وزارت علوم خواب بعدازظهر برای بدن مفید است یا مضر؟ تصادف مرگبار تریلر با ۱۱ خودرو در خیابان استخر تهران (۲۵ مرداد ۱۴۰۳) + عکس افراد بالای ۶۰ سال این گونه پیاده روی کنند، سلامت مغزشان تضمین می‌شود دستگیری زورگیران خشن که دختر جوان را بیهوش کرده بودند ️وزیر آموزش‌وپرورش: امسال، ۱۲۹ هزار نفر در وزارت آموزش‌وپرورش استخدام شدند توصیه‌های بهداشتی که زائران اربعین باید به آن توجه کنند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۲۵ مرداد ۱۴۰۳) | آغاز روند نسبی کاهش دما از فردا کاهش تصادفات زائران اربعین در جاده‌های کشور سیگارکشیدن پشت فرمان چقدر جریمه دارد؟ ۵ کامیون ایرانی در آتش‌سوزی گمرک هرات آسیب دید قابل‌توجه آقایان! مصرف روزانه گوجه‌فرنگی را فراموش نکنید کمبود این ویتامین منجر به سکته مغزی می‌شود کاهش قاچاق مواد مخدر با خروج اتباع غیرمجاز از کشور حاصل خواهد شد دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: نیازمند سند ملی وقف و امور‌ خیریه هستیم
سرخط خبرها

توصیه‌های بهداشتی که زائران اربعین باید به آن توجه کنند

  • کد خبر: ۲۴۵۳۲۵
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۱
توصیه‌های بهداشتی که زائران اربعین باید به آن توجه کنند
سفر اربعین می‌تواند مستعد برخی بیماری‌های باشد، اما بنا بر توصیه‌های سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به کاروان‌دار‌ها و زائران، می‌توان این زیارت را به سلامت پشت‌سر گذاشت.

به گزارش شهرآرانیوز، پژمان عقدک، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دربارۀ سفر به آیین اربعین، اظهار کرد: زائران می‌توانند سفر خود را به سلامت و بدون مشکلات پشت‌سر بگذارند، اما این مسئله به دقت‌نظر کارون‌دار‌ها و شناخت آنان از وضعیت سفر وابسته است. بدون تردید توجه زائران هم اهمیت دارد.

او با تأمل در این نکته که زیارت اربعین در فصل تابستان رقم می‌خورد، توضیح داد: مباحث سلامت زائران را باید در پیوند با فصل گرما تعریف کرد. گرمازدگی قطعاً یکی از آنهاست. افراد باید آگاهی کامل در این زمینه داشتند تا بتوانند مراقبت و پیشگیری کنند.

این پزشک با تأکید بر اینکه مراقبت از پوست و چشم نیز اهمیت دارد، یادآور شد: در این سفر یک تجمع شکل می‌گیرد، بنابراین مسائلی، چون مشکلات و عفونت‌های تنفسی هم مطرح می‌شود. انواع گزیدگی‌ها از یک حشره تا عقرب ممکن است برای افراد اتفاق بیفتد. پس در اینجا پشه آئدس و تب دنگی هم یک مسئله می‌شود.

عقدک، شرایط نگهداری از آب و خوراک را هم بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: توجه به تغذیۀ خوراک و آشامیدنی و دقت به سالم و پاکیزه‌بودن آنها حائز اهمیت است، چراکه بی‌توجهی در این زمینه می‌تواند پیامد‌های ناگواری در سیستم گوارشی افراد داشته باشد. شدت گرفتن اسهال و استفراغ یکی از آنهاست. احتمال شیوع و بروز وبا نیز وجود دارد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: عمل پیاده‌روی نیز ممکن است باعث خستگی و بی‌حالی شود. افراد ممکن پایشان تاول‌های پوستی بزند. درد و ساییدگی مفاصل نیز جزئی از این آنهاست. در یک جمع‌بندی از مسائل بهداشتی و سلامتی در سفر اربعین باید بگوییم که احتمال دارد یک سرماخوردگی ساده، آنفلوآنزا، کرونا و تب دنگی یا انواع بیماری‌های گوارشی زائران را درگیر کند.

او تأکید کرد: بر اساس شرحی که گذشت از تمام کاروان‌دار‌ها و موکب‌داران و هرکسی که بر سفر زائران نظارت دارد و آن را اداره می‌کند، درخواست دارم که در رعایت اصولی بهداشتی نهایت دقت را داشته باشد. بنابراین، باید توجه داشت که سفر اربعین را می‌توان به سلامت و بدون آسیب به پایان رساند، اما به همکاری و دقت همه‌جانبه، مخصوصاً اداره‌کنندگان کاروان‌ها نیاز دارد.

عقدک با اشاره به این نکته که مسائل پیش رو همواره و هر سال بوده و سفر اربعین هم برگزار شده است، افزود: از زائران اباعبدالله الحسین می‌خواهم که در محیط‌های تجمعی حتماً از ماسک استفاده کنند. در خوردن خوراک هم می‌خواهیم دقت بسیاری داشته باشند.

او توضیح داد: خوراکی که نگهداری آن روی اصول نبوده است، به‌هیچ‌وجه مصرف نکنند تا سلامت‌شان هم به خطر نیفتد. خوراکی که درست نگهداری نشده است، احتمال دارد فاسد باشد. زائرانی که داروی خاصی مصرف می‌کنند، حتماً در همراه داشتن و تهیۀ به اندازۀ دارو دقت داشته باشند که مبادا با کمبودی مواجه شوند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دربارۀ پیاده‌روی نیز بیان کرد: از زائران می‌خواهم که پیاده‌روی خود را طبق برنامه پیش ببرند، یعنی یک برنامه‌ریزی داشته باشند و مشخص کنند چه مواقع و در مدت پیاده‌روی خواهند کرد. برای استراحت خود نیز در برنامه وقت بگذارند. در تعیین این زمان‌بندی می‌توان به میزان تابش آفتاب هم دقت کرد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->