ویدئو | ماجرای درگیری یک راننده با مأمور پلیس راه چه بود؟ (۲۵ مرداد ۱۴۰۳) بیش از یک میلیون زائر ایرانی به عراق وارد شدند فرهنگستان علوم پزشکی از گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت حمایت و برای همکاری اعلام آمادگی کرد خراسان رضوی دارنده رتبه اول کشور در بیمه مادران دارای بیشتر از سه فرزند است آغاز به کار دادگاه‌های صلح در خراسان رضوی (۲۵ مرداد ۱۴۰۳) انحراف اتوبوس مشهد - شلمچه، ۴۷ مصدوم برجای گذاشت (۲۵ مرداد ۱۴۰۳) ساواک علیه ساواک | درباره تیمور بختیار، از بنیان‌گذاران ساواک که ۵۴ سال پیش توسط ساواک کشته شد پیش‌بینی‌ها از موفقیت سیمایی‌صراف در وزارت علوم خواب بعدازظهر برای بدن مفید است یا مضر؟ تصادف مرگبار تریلر با ۱۱ خودرو در خیابان استخر تهران (۲۵ مرداد ۱۴۰۳) + عکس افراد بالای ۶۰ سال این گونه پیاده روی کنند، سلامت مغزشان تضمین می‌شود نکاتی برای راحتی مادران و کودکان در پیاده روی اربعین دستگیری زورگیران خشن که دختر جوان را بیهوش کرده بودند ️وزیر آموزش‌وپرورش: امسال، ۱۲۹ هزار نفر در وزارت آموزش‌وپرورش استخدام شدند توصیه‌های بهداشتی که زائران اربعین باید به آن توجه کنند پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنجشنبه، ۲۵ مرداد ۱۴۰۳) | آغاز روند نسبی کاهش دما از فردا کاهش تصادفات زائران اربعین در جاده‌های کشور سیگارکشیدن پشت فرمان چقدر جریمه دارد؟ ۵ کامیون ایرانی در آتش‌سوزی گمرک هرات آسیب دید قابل‌توجه آقایان! مصرف روزانه گوجه‌فرنگی را فراموش نکنید کمبود این ویتامین منجر به سکته مغزی می‌شود کاهش قاچاق مواد مخدر با خروج اتباع غیرمجاز از کشور حاصل خواهد شد
سرخط خبرها

توصیه‌هایی برای حفظ سلامتی و امنیت کودکان در پیاده‌روی اربعین

  • کد خبر: ۲۴۵۲۵۶
  • ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۷
توصیه‌هایی برای حفظ سلامتی و امنیت کودکان در پیاده‌روی اربعین
طریق اربعین، طریق حسینی است و باید با خانواده، حسینی شد و کودکان بخش اعظمی از اعضای خانواده را تشکیل می‌دهند.

به گزارش شهرآرانیوز، گرمای هوا بیش از ۴۰ درجه است، راه طولانی است، امکانات کم است و میزبانان تمام تلاش خود را می‌کنند تا وسایل رفاهی شما را فراهم کنند، اما کودکان آسیب‌پذیرترند و با کوچکترین تغییری بدنشان واکنش نشان می‌دهد. چنانچه قصد دارید در این سفرکه جاذبه مغناطیسمی حسینی است کودکانتان را با خود همراه کنید، باید تدابیر ویژه‌ای بیاندیشید. با ما همراه باشید تا شما را با توجه تجربه والدینی که در سال‌های گذشته با کودکان خود به این سفر رفته‌اند، راهنمایی کنیم.

تمهیدات پیش از پیاده روی اربعین

قبل از سفر با کودکان خود در خصوص اهداف و چرایی رفتن به این پیاده‌روی سخن بگویید. چنانچه کودکانی بالای ۶ سال دارید به آنها توضیح دهید که چرا به این سفر می‌روید و سختی و مشقت را به جان می‌خرید. کودکان شما درک بالایی دارند و با این کار کمی از گله و شکایت‌های آنها در طی مسیر کاسته می‌شود.

پیش از سفر واکسن‌های ضروری کودک خود را بزنید

پیش از سفر آموزش‌های بهداشتی مانند؛ استفاده از ماسک در محیط‌های شلوغ و آلوده، شستشوی مداوم دستها، استفاده از محلول‌های ضد عفونی و دستمال‌های مرطوب و حفظ فاصله اجتماعی را به آنها بیاموزید. به کودکان خود یادآوری کنید از لمس چشم و بینی و دهان با دست‌های آلوده خودداری کنند.

قبل از سفر چندین مرتبه با خانواده به پیاده‌روی طولانی بروید و تجهیزات خود همچون کالسکه، کفش راحت، آب آشامیدنی، کرم ضدآفتاب و... را بررسی کنید تا چنانچه ایراد و کم و کاستی دارد در این مانور تمرینی آنها بررسی شده و رفع مشکل شود.

حتما همسفر خوبی برای خود انتخاب کنید. کسی که کمک شما در نگهداری کودکتان باشد. چنانچه کودک همسن شما داشته باشد تا در موکب‌ها همبازی کودک شما باشد، بسیار عالی است. اگر کودک نوزاد همراه دارید حتما با کسی همسفر شوید تا بتواند شما را در این سفر یاری دهد.

نام کودک با بازی گره خورده است. با توجه به اینکه باید سبکبال به این سفر رفت، با همراه داشتن بادکنک به تعداد زیاد که به دیگر بچه‌ها هم بدهید، مداد رنگی و دفتر نقاشی کوچک و سایر سرگرمی‌های سبک و در صورت لزوم تبلت کودکان خود را حین این پیاده‌روی سرگرم کنید. تفنگ‌های آبپاش کوچک وسیله سرگرمی خوبی در زمان‌های گرم روز است.

پوشک و شیر

اولین و مهم‌ترین مسئله پوشک و شیر است. نیاز نیست یک ساک پوشک همراه داشته باشید. پوشک به تعداد برای طول مسیر کافی است. در داروخانه‌های عراق بسیاری از مارک‌های پوشک ایرانی پیدا می‌شود. چنانچه نوزادتان از شیر مادر استفاده می‌کند که مشکلی ندارید، اما اگر شیر خشک می‌خورد، به اندازه مصرف هر وعده آن را در ساشه‌های کوچک گذاشته تا هم استفاده آن راحت‌تر باشد و هم جای کمتری بگیرد.

غذای مناسب نوزادان

طی مسیر مواد غذایی به وفور باب هر سلیقه‌ای پیدا می‌شود، اما باب میل و دندان شیرخواران بی‌دندان یا با دندان‌های نورس نیست. موکب‌ها معمولا برای پخت غذا‌های کودک همکاری می‌کنند، آرد برنج، نشاسته و بادام آسیاب شده همراه داشته باشید تا غذای فوری درست کنید. اکثر موکب‌ها سیب‌زمینی، هویج و تخم مرغ آبپز برای کودکان دارند. علاوه بر این پوره‌های میوه آماده، سرلاک و غذا‌های آماده و بسته بندی و قرص‌های سوپ فوری که با ترکیب آبجوش درست می‌شوند گزینه‌های مناسبی برای تغذیه کودکان شما هستند. پیش از سفر حتما این ترکیبات را امتحان کنید تا متوجه شوید کودکتان طعم آن را دوست دارد یا نه.

پیاده‌روی پیش از اربعین

بهتر است به گونه‌ای سفر خود را برنامه‌ریزی کنید که چند روز قبل از اربعین سفر شما به پایان برسد. این یک توصیه مهم از چند خانواده است که با کودک به این سفر رفتند. نگران فضیلت اربعین نباشید، چون طبق نظر بسیاری از مراجع فضیلت سفر اربعین از ابتدای ماه سفر مشمول افراد می‌شود.

برنامه ‎ریزی زمانی مناسب

 اگر سفر زمینی می‌روید، به نحوی برنامه‌ریزی کنید که زمان رسیدنتان به مرز با گرمای ظهر تداخل نداشته باشد، برای مثال نزدیک نماز صبح به مرز برسید و قبل از ظهر از مرز خارج شوید.

انتخاب موکب مناسب کودکان

حین پیاده روی هرجا موکبی دیدید که شرایط خوبی برای استراحت بچه‌ها دارد، مدتی را در آنجا منزل کنید.

انتخاب کفش و لباس نخی و مناسب

حتما صندل و دمپایی و لباس نخی خنک برای کودک خود همراه داشته باشید. کلاه آفتابی، عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب الزامی است.

همراه داشتن تجهیزات پزشکی

یک جعبه‌ی کوچک شامل، بانداژ، چسب زخم، پماد‌های ضدعفونی‌کننده، دارو‌های ضروری همراه داشته باشید. چنانچه کودکتان از داروی خاصی استفاده میکند، آن را فراموش نکنید. پودر بچه، پماد زینک اکساید و کالاندولا فراموشتان نشود. دارو‌های اضطراری مانند؛ استامینوفن یا پروفن، شربت سینه، سیتیریزین، شربت دل درد، شربت سرماخوردگی و ... را همراه داشته باشید.

از دارو‌های طبیعی غافل نشوید

نبات، پودر پونه، آویشن، دارچین و هر داروی طبیعی دیگر کم حجم را به همراه داشته باشید.

سفری آرام و پیوسته

قرار نیست این مسیر را با سرعت طی کنید اگر سایرین ۳ روزه میروند، شما ۶ روزه بروید. مهم فیض سفر است و سلامت کودکان. حتما بیاد داشته باشید برای طی این مسیر با کودکان صبر را چاشنی اول این سر خود بدانید.

شب رو باشید

برای جلوگیری از گرمازدگی بچه‌ها، حتما شب‌ها پیاده‌روی کنید و روز‌ها استراحت کنید.

والدینی همراه باشید

این سفر نیاز به همکاری بیشتر پدر و مادر با یکدیگر را دارد. برای اینکه زمان استراحت بیشتری داشته باشید، پدر و مادر نوبتی مراقب بچه‌ها باشند و دیگری استراحت کند. پس حتما پدر پیش از سفر خود را آماده پوش عوض کردن، ارام کردن و نگهداری از بچه‌ها کند. َ

پیاده روی در زمان خواب کودکان ممنوع

هرگز در زمان خواب بچه‌ها حرکت نکنید. زمان هوشیاری و بیداری آنها حرکت کنید تا آنها نیز با شما خسته شوند و در زمان خواب شما آنها نیز بخواند در غیر این صورت زمان برای استراحت کم می‌آورید.

انتخاب مسیر مناسب

از نجف تا کربلا مسیر‌های مختلفی وجود دارد مسیر مناسب برای پیاده روی با کودکان را انتخاب کنید. برای مثال طریق العلما هوای بهتری دارد و فضای قشنگ‌تری دارد، اما تعداد موکب‌ها و امکانتش کمتر است. برای خانواده‌هایی که کودک بالای ۴ سال دارند بهتر است. از انتخاب مسیر‌های طولانی و صعب العبور خودداری کنید و در صورت امکان، از مسیر‌هایی که دارای سایه‌بان و امکانات رفاهی هستند استفاده کنید.

تمهیداتی برای امنیت کودکان

برای کودکانی که راه میروند و ممکن است از ما دور شوند حتما یک کیف کوچک به گردنشان آویزان کنید و شماره تماس، اسم بچه و عمودی که قرار اسا در آنجا استراحت طولانی کنید را قرار دهید. غیر از شماره خودتان حتما شماره تماس یکی از اقوام در ایران را هم بنویسید. سعی کنید کودکانتان کمتر از زیورآلات استفاده کنند و در تمام طول مسیر در کنارتان باشند.

مراقب گرد و غبار راه باشید

برای کودکانی روی کالسکه مینشینند، حتما یک چفیه روشن یا یک ملحفه سفید بردارید تا حین پیادهروی روی کالسکه را بپوشانید، چون علاوه بر محافظت از آفتاب گرد و غبار روی بدن آنها مینشیند و موجب گلودرد و تب می‌شود.

همراه داشتن خوراکی‌های مناسب

خوراکی‌های سالم مناسب سن کودکتان مانند؛ ذرت بوداده، میوه خشک، مغذی‌جات، پاستیل، چوب شور، نخودچی کشمش، بیسکوییت و... همراه داشته باشد تا کودکتان گرسنه نماند. حتما قاشق و چنگال و ظرف دربدار همراه داشته باشید. تا چنانچه در حین مسیر کودکتان گرسنه شد به او غذا بدهید.

شناسایی هلال احمر‌های ایرانی حین مسیر

در صورت مشاهده علائم خطر مانند عفونت تنفسی، اسهال، عفونت گوش، گزش حشرات، مسمومیت غذایی و… در خود و کودکانتان سریعا خود را به نزدیکترین حلال حمر برسانید.

آب یخ ممنوع

برای جلوگیری از گرمازدگی از دادن آب یخ به کودک خود خودداری کنید و تا حد امکان آب را همراه، تخم شربتی و خاکشیر، گلاب و... بنوشید.

حتما لیمو ترش و عسل همراه داشته باشید

لیمو افزودنی آنتی باکتریال خوبی برای حین این پیاده روی است. برای جلوگیری از مسمومیت و گرمازدگی همراه با آب و غذای لیمو ترش به کودکان بدهید. افزودن کمی عسل به آب باعث جلوگیری از افت فشار و گرمازدگی می‌شود.

در پایان باید یادآوری کنم منظور از این سفر شناسایی اهداف این سفر به کودکان است نه فقط طی طریق و سختی کشیدن. با کودکانتان با زبان خودشان سخن بگویید و در کنار سختیها، زیبایی‌های آن‎را تعریف کنید. سعی کنید تجربیات و خاطرات شیرینی از این پیاده‌روی معنوی در ذهن کودکان خود به جا گذاشته و کودکانی اربعینی و حسینی تربیت کنید.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->