پنجمین جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت پزشکیان پایان یافت | صلاحیت وزیر دفاع در نوبت عصر بررسی خواهد شد وزیر پیشنهادی دادگستری: کارآمدی نظام در گروی تعامل قوای سه گانه است تاکید سخنگوی وزارت خارجه برحق مشروع ایران به تنبیه متجاوز کمیسیون امنیت ملی و صنایع و معادن مجلس صلاحیت وزیر پیشنهادی دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را تائید کرد شهادت یک خبرنگار دیگر در نوار غزه | شمار شهدای خبرنگار در جنگ غزه به ۱۶۹ نفر رسید رئیس‌جمهور در جلسه هیئت‌دولت: مهم‌ترین دغدغه دولت چهاردهم کاستن از فاصله جامعه و حاکمیت با تأمین رضایتمندی مردم است سخنگوی وزارت خارجه: همه دولت‌ها، ملت‌ها و سازمان‌ها در مقابل فاجعه در غزه مسئولیت دارند نوری‌قزلجه: فسادستیزی در دستورکار من در وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی دادگستری در جلسه بررسی صلاحیت او چه گفتند؟ نمایندگان موافق و مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی چه گفتند؟ کمیسیون کشاورزی با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی موافقت کرد آغاز پنجمین جلسه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی پزشکیان (۲۹ مرداد ۱۴۰۳) نخست وزیر پیشین اسرائیل خواستار برکناری فوری نتانیاهو از قدرت شد طرح جدید ستادکل نیرو‌های مسلح برای جذب سربازان متخصص| «امریه» دانش‌بنیان‌ها در شرکت‌های تخصصی اعتراف یک رسانه صهیونیستی: اسرائیل در بدترین دوره تاریخ خود است حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان در شامگاه یکشنبه (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) تشدید حملات به رفح و خان‌یونس در جریان مذاکرات آتش‌بس انتصاب معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) اعترافات جنجالی یک پزشک صهیونیست درباره شکنجه اسرای فلسطینی (۲۸ مرداد ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نوری‌قزلجه: فسادستیزی در دستورکار من در وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود

  • کد خبر: ۲۴۶۰۵۶
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
نوری‌قزلجه: فسادستیزی در دستورکار من در وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود
وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: در هرجا که خدمت کردم، از شروع خدمت، مشی‌ام پاکدستی و فسادستیزی بوده و یک مورد خلاف آن اتفاق نیفتاده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ غلامرضا نوری‌قزلجه در جلسه نوبت صبح امروز (دوشنبه، ۲۹ مرداد ۱۴۰۳) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی برنامه و صلاحیت خود اظهار کرد: یکی از نمایندگان مخالف گفتند که با بخش کشاورزی آشنایی نداری و احتمالاً در ارتباط با لایه‌های موجود دچار مشکل شوی که تذکر بجا و بموقعی بود؛ آشنایی‌ام با بخش کشاورزی بیش از ۳۰ سال است و من شاید کسی هستم که با بخش کشاورزی و تمام وجوه آن بیشترین آشنایی را دارم.

وی ادامه داد: می‌توانم این را بگویم که شاید جزء معدود کسانی باشم که از وجوه مختلفی بخش کشاورزی را دیده‌ام و می‌شناسم و زوایای پیدا و پنهان آن را می‌دانم. معتقدم اتفاقاً بخش کشاورزی بخشی است که حتماً کسی که می‌خواهد آنجا کار کند باید از مزرعه و سالن تولید شروع کرده باشند دستوراتی که از تهران می‌دهد را باید بداند که در گستره پهنه کشور توسط بیش از ۴ میلیون بهره‌بردار اجرا خواهد شد، بنابراین باید بهره‌بردار، کشاورز و رده‌های سازمانی را بشناسد.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه من با فساد هیچ نسبتی نداشتم اما با فسادستیزی و پاکدستی نسبت دیرینه دارم، گفت: در هر کجا که خدمت کردم از شروع خدمت، مشی‌ام پاکدستی و فساد ستیزی بوده و یک مورد خلاف آن اتفاق نیفتاده است؛ بنابراین این محکم‌ترین وعده‌ای است که در مجلس و در محضر شما می‌توانم بدهم چرا که نیاز به پول و اعتبار ندارد و ارتباطی نیز به تحریم ندارد که مدیریت مبتنی بر پاکدستی، سلامت، کارآمدی و روحیه جهادی را در این وزارتخانه، به کمک همکاران عزیز و با روحیه جهادی و پاکدستی که در آنجا هستند، برقرار خواهم کرد؛ من این وعده را محکم به نمایندگان مجلس می‌دهم.

نوری قزلجه در ادامه درباره دغدغه‌های یکی از نمایندگان مجلس درباره مرغ آرین گفت:  اینکه ما خود اتکا باشیم خوب است و برنامه‌های اصلاح نژادی ما ادامه داشته باشد و ما یک لاین به عنوان رقیب لاین‌های خارجی داشته باشیم ضروریست و حتماً آن را دنبال خواهیم کرد اما با این سیاست که  یک لاینی که از نظر ضریب تبدیل و بهره‌وری درجه پایینی را دارد و اجبار کنیم که مرغدار باید از آن استفاده کند و با مشکلات موجود ارز تخصیص دهیم تا از آمریکای جنوبی دان بیاوریم و به مرغ آرین بدهیم تا آن را به فضولات تبدیل کند و بیرون بریزیم مخالفم. من با اینکه یک مرغ لاینی را به صورت ملی و مال خودمان داشته باشیم حتما روی آن کار خواهیم کرد و پیش خواهیم برد.

وی با بیان اینکه سیاست‌گذاری‌های من همان سیاست‌گذاری‌هایی است که در قوانین بالادستی بوده است، عنوان کرد: رسیدن به امنیت غذایی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است به ویژه از روش‌های دانش بنیان و اتکای بهره‌وری که شاید بتوان گفت تنها مسیر پیش رو در این بخش است سیاست‌گذاری من در این بخش است. با وجود مباحثی که وجود دارد خیل عظیمی از همکاران پاکدست با روحیه خدمتی بالا و جهادی در مجموعه جهادی کشاورزی هستند که همه برنامه‌ها را با کمک آن‌ها پیش خواهیم بود و حتماً نیز به مشکلات معیشتی آن مجموعه توجه خواهیم کرد.

وزیر پیشنهاد جهاد کشاورزی درباره دغدغه یکی از نمایندگان در خصوص برنامه‌هایش در حوزه آب تاکید کرد: یکی از موانع اصلی و اساسی در مسیر توسعه بخش کشاورزی، آب است و مسأله بسیار جدی و مهم و حتی تکلیف قانونی نیز کاهش مصرف در این بخش است و چاره‌ای جز توسعه سیستم‌های آبیاری نداریم؛ در این زمینه حدود ۳ میلیون هکتار اجرا شده و حدود ۳ میلیون هکتار نیاز داریم و همین سه میلیون هکتار به ۱۵۰ همت اعتبار نیاز دارد که امیدوارم در قالب برنامه هفتم تامین شود و ما آن را اجرایی کنیم.

نوری قزلجه در ادامه عنوان کرد: برنامه‌ای که تقدیم شده بر اساس توصیه‌های رئیس جمهور محترم و اسناد بالادستی اعم از قانون اساسی، برنامه هفتم پیشرفت و همچنین اسنادی نظیر سیاست‌های ابلاغی در حوزه‌های مختلف مرتبط با بخش کشاورزی و قوانین مادری است که در بخش کشاورزی داریم. بخش کشاورزی به عنوان بخشی که به عنوان یک زنجیره طولانی با ذی‌نفعان و ذی‌نقشان متعدد یکی از بخش‌های مهم در کشور برای رسیدن به امنیت غذایی به عنوان یک رکن مهم از امنیت ملی است. در این برنامه بر دانش بنیان کردن بخش کشاورزی و همچنین روستا پایه کردن و کشاورز محوری آن در کنار توجه به زنجیره‌ها توجه ویژه‌ای شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بسیار پایین است، اظهار کرد: فقط در بخش آب و خاک استهلاک سرمایه در این بخش سالانه ۴۰ همت و آنچه که سرمایه‌گذاری می‌کنیم حدود ۵ همت است یعنی حتی وضع موجود را نیز نمی‌توانیم حفظ کنیم. وزارت جهاد کشاورزی بر اساس قانون مصوب مجلس و سایر قوانین موضوعه و همچنین اسناد بالادستی وظیفه مهم سیاست گذاری و نظارت بر اجرای برنامه‌ها، امور پژوهش و آموزش و ترویج را برای اصول و تامین امنیت غذایی و رشد سرمایه‌گذاری در این بخش بر عهده دارد؛ بنابراین بدیهی است که وزیر با این حجم از وظایف و مسئولیت‌ها بدون داشتن اشراف کامل به بخش، هدف، راهبرد و سیاست و مدیریت هماهنگی اقدامات اجرایی از طریق اضلاع موجود در حکمرانی این قضیه نمی‌تواند به اهداف دست پیدا کند.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی تاکید کرد: هدف اصلی من در دوره ۴ ساله جهت اصول به اهداف مندرج در اسناد بالادستی، تامین امنیت غذایی به استناد اسناد بالادستی و همچنین پیاده سازی اصول حکمرانی خوب در زنجیره ارزش کشاورزی و غذا است. همچنین بخشی از راهبردها و سیاست‌های مورد نظر من ارتقای ضریب خودکفایی کالاهای اساسی و اقلام غذایی، جهش سرمایه‌گذاری دولتی و غیردولتی در بخش کشاورزی، اتخاذ سیاست‌های حمایتی موثر و کارآمد از بخش کشاورزی، کاهش سهم خام فروش محصولات کشاورزی برای دست یافتن به ارزش بالاتر و اصلاح الگوی مصرف است.

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی ادامه داد: گسترش اقتصاد دریامحور را که می‌شود گفت مغفول مانده است و اتفاقاً مورد تاکید مقام معظم رهبری است، در دست اجرا خواهیم داشت. همکاران عزیز مرغوب‌ترین اراضی کشاورزی ما همین سه‌چهارپنج میلیونی هستند که نوعاً در حاشیه روستاها و شهرها قرار دارند. اگر از این‌ها درست حفاظت نکنیم مطمئن باشید برای همیشه باید نسل‌های آینده ما هم دست نیاز امنیت غذایی به بیرون دراز بکند. حتماً بایستی از این منبع و پایه تولید که زمین‌های حاصلخیز هستند، حفاظت بکنیم و اگر لازم شد قانون را هم در این مورد اصلاح بکنیم اما با رویکردهای واقع‌گرایانه و با این رویکرد که نیازهای واقعی بخش را هم باید ببینیم.

نوری قزلجه یادآور شد: در بحث اصلاح ساختارها که اصلاح ساختار خود وزارت جهاد کشاورزی خصوصاً غفلتی که در این بحث شده، این بخش را تقویت می‌کنیم. موضوع دانش بنیان را در ساختار وزارت‌خانه نهادینه می‌کنیم و با آن سیاست‌هایی که شما ابلاغ فرموده‌اید در برنامه هفتم مطابق آن وزارت‌خانه را چابک و متناسب با شرایط موجود درست می‌کنیم. به ویژه تشکیل سازمان پیشرفت و آبادانی روستایی و عشایری که یکی از وظایف مغفول مانده در ماده یک قانون تشکیل وزارت‌خانه جهاد کشاورزی هست و بسیار هم مورد تاکید دلسوزان و نمایندگان محترم است که این کار هم ان‌شاءالله به‌زودی انجام خواهد گرفت. بهبود مدیریت کلان بخش کشاورزی با مشارکت تشکل‌های صنفی تخصصی و فراگیر و اصلاح نظام بهره‌برداری نیاز است. بنده به مشارکت مردم بسیار معتقد هستم. مجموعه‌ای که من 18 سال یا ۲۰ سال قبل مدیریت می‌کردم همه رمز و راز این موفقیت مشارکت مردم و جلب اعتماد مردم بود.

نوری قزلجه در پایان خاطرنشان کرد: بنده آماده هستم که با رای اعتماد شما بزرگواران که در صورت صلاحدید انجام گیرد با قدرت بیشتر و با تکیه بر توان تولید داخلی خود و با تکیه بر توان مدیریتی آن وزارت‌خانه و همکارانم کارها را با قدرت بیشتر شروع کنم و مشکلاتی را که شمرده شد حداقل بتوانیم طبق برنامه بخشی از آن‌ها را حل کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->