به گزارش شهرآرانیوز؛ حسین سیماییصراف در صحن علنی مجلس امروز، سهشنبه، به بیان دیدگاههای خود در حوزه دانشگاهها، پیشرفتهای علمی، ارتقای جایگاه علمی ایران و... پرداخت.
حسین سیماییصراف در دفاع از برنامههای خود گفت: قدرشناس همه وزرای آموزش عالی از ابتدا تا انتها هستم و امیدوارم میراثدار خوبی باشم.
وی افزود: نمایندگان مجلس با جدیدت پیگیر مسائل کشور و حوزه های انتخابیه هستند و چالش های حوزه آموزش عالی را پیگیری و بسترهای قانونی خوبی برای رفع برخی چالش ها ایجاد کردند که نمونه آن قانون برنامه هفتم، قانون جهش تولید دانش بنیان و قانون جهش تولید مسکن است.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مجلس بودجه خوبی برای بخش فرهنگی درنظر گرفته است، گفت: مفتخرم که فرزند نهاد علم هستم؛ تحصیل مستمر در دو نهاد علمی و خوشه چینی از خرمن پربرکت اساتید و بزرگان داشتم.
وی بیان کرد: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی تفاوت و بی طرف نخواهند بود.
سیمایی صراف با بیان اینکه احترام به علم جز احترام به عالم میسر نیست، گفت: کرامت استاد و دانشجو اقتضا می کند که استقلال نهاد علم و آزادگی و پرسشگری را به رسمیت بشناسیم.
وی با اشاره به صحبتهای نمایندگان مخالف گفت: گزارش مرکز پژوهشها درباره چالشها بسیار کارشناسی است؛ پیوند مناسبی بین تقاضا و عرضه آموزش عالی و انسجام ساختاری بین مراکز آموزش عالی و دستگاههای بهرهبردار مشاهده نمیشود. در حوزه مهارتی، ضعیف هستیم و مدرکهای بیمهارت به جامعه تحویل داده میشود و بازار، خریدار فارغالتحصیلان نیست.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اقبال نسبت به علوم پایه و انسانی با کاهش جدی روبرو است، گفت: در شرایطی که ۶۵۰ هزار نفر داوطلب علوم تجربی وجود دارد که در علوم انسانی و پایه جمعاً حدود ۴۰۰ هزار نفر داوطلب است؛ حال اینکه علوم انسانی و پایه مهم هستند.
سیمایی صراف افزود: پژوهشها مسئلهمحور نیستند و کتابخانهها پر از پژوهشهای دانشگاهی است که بهجای بیان راهحل برای مسائل کشور، فقط باعث ارتقای رتبه میشوند. در آیندهپژوهی و آیندهنگری ضعف جدی داریم و از روند جهانی علوم و فنون و فناوری عقب میمانیم.
وی سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی را اندک خواند و گفت که در بهترین حالت سهم نیمدرصدی دارد؛ تازه اگر تخصیص پیدا کند، در حالی که سهم آن در کشورهای بهمراتب کوچکتر ۵ درصد است.
سیمایی صراف افزود: زیرساختها اعم از ساختمان، آزمایشگاه، کتابخانه و کارگاه و ابزار تحقیق بسیار فرسوده و مستهلک است. تحریمهای نظام سلطه و محاصره و انزوای علمی، فشار سنگینی را بر آموزش عالی تحمیل کرده است. در این بین سهم نشاط در دانشگاه ها رضایت بخش نیست البته که سرزندگی دانشگاه ها بدون آرامش و امید در تصمیم سازی ها ممکن نیست.
وی اضافه کرد: بنا بر یک پیمایش و خوداظهاری، دانشجویان نیازمند خدمات مربوط به سلامت روان و اجتماعی هستند که البته امری پر هزینه است.
وزیر پیشنهادی علوم گفت که گسست بین نسلی و فرهنگی رو به گسترش است؛ مهم است حرف یکدیگر و حرف نسل زد را بفهمیم که این یک واقعیت است.
وی ادامه داد: دانشگاه پساارتباطات را نمیتوان با دستفرمان قبلی اداره کرد. باید عالم به زمان باشیم تا در گرداب اشتباهات فرونرویم. اما برای رفع این چالشها چه راهبردها و چه راهکارهایی وجود دارد؟ برای فائقآمدن بر این چالشها اولویتهای راهبردی وجود دارد که به بعضی از آنها اشاره میکنم.
وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: محور اول، ارتقاء کیفیت نظام آموزش عالی است. ما به اندازه بسیاری از کشورهای بزرگ، واحد آموزش عالی داریم. به برکت انقلاب اسلامی آموزش عالی رفت تا سرحدات کشور و این مایه افتخار بزرگی است. دیگر، کسی به دلیل دوری از مرکز به دلیل فقر معیشت به دلیل ناتوانی مالی و اقتصادی محروم از آموزش عالی نیست.
سیمایی صراف گفت: از اولویتهای من اتقان و ارتقاء کیفیت آموزش عالی است. محور دوم و اولویت دوم تحول نظام آموزشی کشور مبتنی بر مهارت افزایی است. ما درصدد هستیم مهارت افزایی را طی کنیم. همچنین یک بازنگری در برنامههای درسی لازم است. همه موسسات آموزش عالی موظف میشوند که به صورت مشخص به اقتضای بازار کار و آینده پیش رو بخشی از واحدهای درسی خود را در قالب مهارت آموزی و کسب مهارت تعریف کنند. مطابق قانون برنامه، سهم آموزشهای مهارتی و حرفهای باید به ۴۰ درصد برسد. امیدوارم محقق شود و برنامه تحقق آن را هم نوشتند. در تربیت سرمایههای انسانی مورد نیاز خود مشارکت کنند. همچنین بازنگری در استانداردها و ارزشگذاریهای حاکم بر آموزش عالی از جمله آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی بر اساس مأموریتهای زیر نظامهای آموزش عالی باید اتفاق بیفتد.
سیمایی تاکید کرد: ضمن احترام به همه گرایشهای سیاسی، مشی من همیشه مشخص بوده است و من اعتدالی بودهام. سوابق من نیز اعتدالیبودنم را نشان میدهد. کسانی هم که به کار گرفتم از همه گرایشهای سیاسی بودند اما با شرط اعتدال و صلاحیتهای علمی و فنی و کارآمدی. در قضیه بورس، عضو شورای بورس نبودم. گفتند که تو درباره امربهمعروف در روز عاشورا چیزی گفتی. فقط اشاره میکنم که من گفتم حداقل رابطه جوانان با سیدالشهدا(ع) را باید حفظ بکنیم. این اعتقاد من است که امام حسین علیهالسلام برای همه است.
وزیر پیشنهادی علوم در پایان گفت: در پایان از نمایندگان محترم که برنامههای من را در کمیسیونها هم شنیدند و هم راهنمایی و توصیه کردند، سپاسگزارم. از نمایندگان محترمی که در نطق رسمی خود و در مذاکرات حضوری اظهار موافقت کردند نیز سپاسگزارم. از مخالفان محترم هم ممنونم.