مراسم تکریم و معارفه وزیر کار دولت چهاردهم برگزار شد درخواست اوکراین برای دستگیری پوتین در مغولستان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روز «پدافند هوایی» را تبریک گفت هشدار جدی سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه (۱۰ شهریور ۱۴۰۳) حمایت صریح اردوغان از فلسطین| به قدس پشت نخواهیم کرد انهدام انبار تسلیحات اوکراین به دست روسیه (۱۰ شهریور ۱۴۰۳) صاعقه تنها نیروگاه اتمی ارمنستان را متوقف کرد حمایت دبیرکل ناتو از حمله اوکراین به منطقه کورسک روسیه حقوق کارکنان ۹ دستگاه دولتی بیش از ۲۰ درصد ضریب سالانه افزایش یافته است ۵ کشته و ۳۷ زخمی در حمله اوکراین به بلگورود روسیه زخمی شدن ۶ صهیونیست با سلاح سرد در مصر حادثه دریایی جدید در شرق عدن واکنش وزارت خارجه به ادعای حضور نظامی ایرانی در خاک اوکراین ادعاهای جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران| پزشکیان با دیدار دوجانبه موافقت کرد بازداشت ۱۱۹ عضو مرتبط با داعش در ترکیه (۹ شهریور ۱۴۰۳) اعتراض خانواده‌های اسرای صهیونیست به نتانیاهو ادامه دارد (۹ شهریور ۱۴۰۳) نامه جالب امام موسی صدر به مرحوم شیخ احمد کافی عملیات نظامی ارتش صهیونیستی در خان‌یونس و دیرالبلح به پایان رسید امیر حیدری: اجرای صددرصدی طرح انسداد مرزی، به‌کمک هوش مصنوعی انجام خواهد شد فرمانده کل ارتش با وزیر اقتصاد دیدار کرد آیت‌الله علم‌الهدی: دوقطبی‌سازی و سهم‌خواهی مانع شکل‌گیری وفاق ملی است | چهار الزام تحقق «وفاق ملی»
سرخط خبرها

هشدار جدی سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه (۱۰ شهریور ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۴۸۲۹۵
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
هشدار جدی سازمان ملل درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه (۱۰ شهریور ۱۴۰۳)
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد با تاکید بر ضرورت کاستن از تنش‌ها در منطقه غرب آسیا، نسبت به خطر بروز یک جنگ بین‌المللی بزرگ در این منطقه هشدار جدی داد.

به گزارش شهرآرانیوز، «ژان پی‌یر لاکروآ»، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور عملیات‌های صلح در مصاحبه با شبکه «یورو نیوز» پیش از رفتن به نشست شورای وزرای دفاع اتحادیه اروپا در شهر بروکسل بر ضرورت کاستن از تنش‌ها در غرب آسیا تاکید کرد.

این مقام سازمان ملل خاطرنشان کرد: «ریسک تشدید تنش‌ها بسیار بسیار جدی است. ما به این دلیل درباره تشدید تنش منطقه‌ای هشدار می‌دهیم، چون وضعیت در نوار غزه و وضعیت‌های دیگر در خاور میانه همگی بسیار در هم تنیده هستند.»

از زمانی که رژیم صهیونیستی عملیات و محاصره جنایتکارانه علیه نوار غزه را در پی عملیات هفتم اکتبر طوفان الاقصی توسط رزمندگان حماس به جریان انداخته تنش‌ها را در منطقه غرب آسیا بیش از پیش تشدید کرده است.

لاکروآ عنوان کرد: «ما به دفعات شاهد حملات تلافی‌جویانه‌ای بوده‌ایم که موجب ریسک بالای تشدید تنش منطقه‌ای فراتر از آنچه که ما تا کنون در نوار غزه دیده‌ایم بوده‌اند. بنا بر این واضح است تلاش‌های جاری در مذاکرات صلح در غزه اهمیت بسیار زیادی دارند.»

رژیم صهیونیستی در اول آوریل سال جاری میلادی (۱۳ فروردین ۱۴۰۳) با دست زدن به حملات هوایی علیه ساختمان کنسولگری ایران در شهر دمشق، پایتخت سوریه و به شهادت رساندن چند مستشار نظامی ارشد ایران در سوریه، عامل یکی از شدیدترین تشنج‌ها و تنش‌ها در منطقه غرب آسیا شد که ۲ هفته بعد از آن با حمله تنبیهی ایران با شلیک صد‌ها موشک و پهپاد به مواضع خود در سرزمین‌های اشغالی مواجه شد.

این رژیم، اما به این حد از تشدید تنش بسنده نکرده و در ۳۰ ژوئیه در یک حمله هوایی «فواد شکر» فرمانده ارشد حزب‌الله را در بیروت به شهادت رساند و یک روز بعد، «اسماعیل هنیه» رهبر سیاسی حماس در تهران در حمله‌ای به شهادت رسید که رژیم صهیونیستی مسئولیت مستقیم آن را برعهده نگرفته، اما عاملیت تل‌آویو در شهادت هنیه بر کسی پوشیده نیست.

یک روز بعد از شهادت رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، ارتش آمریکا آرایش تجهیزات نظامی خود در غرب آسیا را در پی وعده انتقام و خونخواهی ایران و حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی، تشدید کرد.

معاون دبیرکل سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: «ایران به وضوح بازیگر مهمی در منطقه بوده و به طُرُق مختلف در بحث‌هایی که با هدف تلاش برای تحقق صلح انجام می‌شوند دخیل است. بعد از اتفاقاتی که در تهران افتاد گمانه‌زنی‌هایی در ارتباط با واکنش احتمالی ایران صورت گرفته که من نمی‌خواهم آنها را تشدید کنم.»

این مقام مسئول سازمان ملل همچنین به مذاکرات اخیر چند عضو شورای امنیت سازمان ملل درباره امکان ایجاد یک هیات صلحبانی در آینده برای نوار غزه واکنش نشان داده و گفت یک چنین مذاکراتی «زودهنگام» است، چون لازم است برای استقرار چنین نیروی طرف‌هایی که مستقیم و غیرمستقیم در جنگ دخیل هستند توافق کرده و همه پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل نیز به آن رای مثبت دهند.

لاکروآ همچنین اظهار کرد: «باید جوامع و طرف‌های محلی نیز با حضور هر طرف ثالثی که مطمئنا هیات‌های صلحبانی سازمان ملل هم شاملش است موافقت کنند. آنها باید در نظر داشته باشند که چنین هیاتی باعث یک تغییر مثبت در زندگی آنها می‌شود.»

اخیرا رژیم صهیونیستی و جنبش حماس با یک آتش‌بس به منظور اجازه به اجرای عملیات واکسیناسیون فلج اطفال برای حدود ۶۴۰ هزار کودک در نوار غزه موافقت کرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد شامگاه پنج‌شنبه (۸ شهریور) در جلسه‌ای که با هدف بررسی شیوع ویروس فلج اطفال در نوار غزه برگزار شد، پیشنهاد آتش‌بس انسانی هفت روزه در نوار غزه را مطرح کرد که آن مورد تایید حماس و اسرائیل قرار گرفت.

اما از سوی دیگر مذاکرات بر سر حصول توافق بر سر آتش‌بس بلندمدت که توسط ایالات متحده آمریکا پیشنهاد شده و با میانجی‌گری قطر و مصر در دست مذاکرات است در یک بن‌بست قرار گرفته است.

لاکروآ به یورونیوز اظهار کرد آتش‌بس به منظور اجرای واکسیناسیون «یک تلاش انساندوستانه مهم برای یک دوره بسیار کوتاه است»، اما فقط متوقف شدن کامل جنگ باعث کاسته شدن از ریسک گسترش جنگ در سطح منطقه‌ای شده و به همین دلیل اتحادیه اروپا باید به اعمال فشار‌های دیپلماتیک ادامه دهد.

او گفت: «اتحادیه اروپا و چند کشور عضو آن در حال مشارکت سیاسی و با اختصاص دادن سرباز به عملیات‌های صلح‌بانی در خاورمیانه هستند.»

او افزود: «کشور‌های عضو باید در رابطه با ماموریت‌های صلحبانی به ارائه پشتیبانی سیاسی بیشتر علاوه بر اعزام سرباز بپردازند. ماموریت‌های صلحبانی اهداف نظامی نداشته بلکه اهداف سیاسی دارند.»

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->