برپایی ۶۷ ایستگاه سلامت در مسیر‌های منتهی به حرم مطهر رضوی تمام امکانات در مشهد مهیاست | به مرحله مراقبت و اعمال مدیریت در خدمات رسیدیم درباره گوسلوک مزرعه‌ای قدیمی که روزگاری پشت دروازه مشهد قرار داشت | زدودن گرد غربت از چهره «گود سلوک» ارزیابی آخرین وضعیت خدمات‌رسانی به زائران ایام پایانی ماه صفر در مشهد قول‌های شهردار منطقه ۳ برای حل مشکلات محله قرقی مشهد آتش‌سوزی منزل مسکونی در قاسم‌آباد مشهد (۱۱ شهریور ۱۴۰۳) + عکس گلایه مردمی از تردد خودرو‌های دولتی از مسیر‌های ویژه حمل و نقلی استقبال زائران درراه‌مانده از سرویس‌دهی رایگان اتوبوس‌رانی مشهد طرح‌های اجراشده شهرداری مناطق مشهد برای دهه آخر صفر | میزبانی از زائران در طبق اخلاص ورود بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار زائر به مشهد (از ۴ تا ۱۰ شهریور ۱۴۰۳) برنامه‌های مدیریت شهری مشهد برای تسهیل تردد زائران دهه آخر صفر ۱۴۰۳ فرهمندی: خط قرمز مدیریت شهری مشهدمقدس، زائر امام‌رضا(ع) است | با تاکسی‌رانان متخلف برخورد می‌کنیم خدمت‌رسانی شبانه‌روزی مواکب به زائران دهه آخر صفر ۱۴۰۳ در پایانه مسافربری مشهد شهرداری مشهد سطح خدمات‌رسانی به زائران دهه آخر صفر ۱۴۰۳ را در محور‌های جاده‌ای ارتقا داد اجرای اقدامات گسترده پدافند غیرعامل و پیشگیری از بحران در آستانه شهادت امام‌رضا(ع) در مشهد افزایش ساعت خدمات‌رسانی اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد در محور حرم مطهر رضوی از امروز (۱۱ شهریور ۱۴۰۳) راه‌اندازی پویش مردمی پاکبان افتخاری به مناسبت دهه آخر صفر ۱۴۰۳ محصورسازی فضای سبز مسیر‌های پرتردد زائرین در دهه آخر صفر ۱۴۰۳ در مشهد ممنوعیت تردد وسایل نقلیه عمومی در خیابان اندرزگو مشهد از امروز (۱۱ شهریور ۱۴۰۳) جابه‌جایی رایگان ۱۳۰۰ زائر دهه آخر صفر ۱۴۰۳ با استفاده از خطوط شاتلی اتوبوس‌رانی مشهد ممنوعیت نصب چادر در بوستان‌های شهر مشهد در روزهای پایانی صفر ۱۴۰۳ سرویس‌دهی متروی مشهد از امشب رایگان می‌شود (۱۱ شهریور ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

گلایه مردمی از تردد خودرو‌های دولتی از مسیر‌های ویژه حمل و نقلی

  • کد خبر: ۲۴۸۵۸۱
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۹
گلایه مردمی از تردد خودرو‌های دولتی از مسیر‌های ویژه حمل و نقلی
مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل ترافیک مشهد: استفاده خودرو‌هایی به غیر از حمل و نقل عمومی از مسیر ویژه حمل و نقل ممنوع است و ثبت تخلف می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ یکی از معضلاتی که شهروندان بار‌ها به آن انتقاد داشته‌اند درباره استفاده خودرو‌های شهرداری از مسیر‌های ویژه است. مسیری که برای حمل‌ونقل عمومی و خودرو‌های اضطراری اختصاص داده شده است. این مسئله به‌ویژه در شهر مشهد و در مسیر‌های پرترددی مانند بولوار ملک‌آباد به‌وضوح دیده می‌شود. سؤالی که شهروندان مطرح می‌کنند این است که چرا به خودرو‌های شهرداری که این قوانین را نقض می‌کنند، تذکری داده نمی‌شود؟ آیا دوربین‌های ثبت تخلف عملکرد درستی ندارند؟

مسیر‌های ویژه: ضرورت یا مزاحمت؟

مسیر‌های ویژه در شهر‌های پرجمعیت مانند مشهد، به منظور کاهش ترافیک و افزایش سرعت حرکت خودرو‌های حمل‌ونقل عمومی ایجاد شده‌اند. این مسیر‌ها اغلب به وسیله تابلو‌ها و خط‌کشی‌های خاص مشخص شده و برای جلوگیری از تداخل سایر وسایل نقلیه با این خطوط، قوانین سخت‌گیرانه‌ای وضع شده است. اما آیا این مسیر‌ها فقط برای اتوبوس‌ها و آمبولانس‌ها محفوظ است؟ شهروندان مشهدی با ارسال پیام‌هایی بیان کرده‌اند که خودرو‌های شهرداری و دیگر دستگاه‌های دولتی نیز از این مسیر‌ها عبور می‌کنند، بدون اینکه هیچ نظارتی بر عملکرد آنها وجود داشته باشد.

عبور خودرو‌های دولتی از مسیر‌های ویژه

یکی از شهروندان مشهدی در‌این‌باره گفت: من هر روز در مسیر بولوار ملک‌آباد رفت‌وآمد می‌کنم و می‌بینم که خودرو‌های شهرداری و دولتی به‌راحتی از مسیر‌های ویژه استفاده می‌کنند، انگار این مسیر‌ها فقط برای آنها ساخته شده است. اگر ما به عنوان شهروندان عادی بخواهیم از این مسیر‌ها استفاده کنیم، احتمالا با جریمه‌های سنگین روبه‌رو خواهیم شد، اما به نظر می‌رسد که خودرو‌های شهرداری و دولتی از این قانون مستثنا هستند.

او در ادامه بیان کرد: دوبار متوجه عبور خودرو پلیس ساختمان از مسیر ویژه شدم. چرا خودرو پلیس ساختمان از این مسیر تردد دارد؟ آیا برای آنها مجوز جداگانه‌ای صادر شده است؟
این شهروند تنها نیست، بسیاری از دیگر ساکنان مشهد نیز از این مسئله گلایه دارند و معتقدند که اگر قرار باشد خودرو‌های شهرداری و دولتی از این مسیر‌ها استفاده کنند، چرا تذکری به آنها داده نمی‌شود؟ یا چرا این مسئله به صورت شفاف برای مردم توضیح داده نمی‌شود؟

دوربین‌های ثبت تخلف و عملکرد آنها

در پی این گزارش‌ها، یکی از مسائلی که مورد توجه قرار گرفته، عملکرد دوربین‌های ثبت تخلف در این مسیرهاست. اخیرا مشاهده شده که دوربین ثبت تخلف در بولوار ملک‌آباد شهر مشهد (روبه‌روی بزرگمهر) فعال شده است. این دوربین‌ها برای ثبت تخلفات رانندگی سرعت غیرمجاز نصب شده‌اند، اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا این دوربین‌ها تخلفات تردد در مسیر‌های ویژه را نیز ثبت می‌کنند؟

نکته دیگری که وجود دارد این است که آیا این دوربین‌ها در تمامی مسیر‌های ویژه فعال هستند؟ به نظر می‌رسد که مشکل اصلی در اینجاست که بسیاری از مسیر‌های ویژه در مشهد، بدون دوربین‌های ثبت تخلف هستند یا دوربین‌ها به دلایل فنی قادر به ثبت همه تخلفات نیستند. این مسئله سبب شده تا برخی از رانندگان، با خیال راحت از این مسیر‌ها استفاده کنند.

یکی دیگر از شهروندان مشهدی در‌این‌باره اظهار کرد: مسیر‌های ویژه در بخش‌هایی از شهر مثل خیابان احمدآباد یا بولوار وکیل‌آباد، اصلا دوربین ثبت تخلف ندارند یا اگر هم دارند، به‌درستی کار نمی‌کنند. این سبب شده تا برخی از رانندگان با بی‌توجهی به قوانین، از این مسیر‌ها عبور کنند.

نظارت نداشتن بر خودرو‌های دولتی

شهروندان از نظارت کافی نداشتن بر عملکرد خودرو‌های شهرداری و دولتی گلایه دارند. این خودرو‌ها به عنوان نماد‌های مسئولیت‌پذیری در سطح شهر باید خود الگوی رعایت قوانین باشند، اما به نظر می‌رسد که در برخی موارد خود نیز قوانین را نقض می‌کنند. یکی از شهروندان در‌این‌باره گفت: اگر قرار باشد خودرو‌های شهرداری هم مثل ما از قوانین پیروی نکنند، چه انتظاری می‌توان از دیگر رانندگان داشت؟

لزوم شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی

یکی از مشکلاتی که در‌این‌باره وجود دارد، عدم شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی مناسب به شهروندان است. بسیاری از شهروندان نمی‌دانند که آیا خودرو‌های شهرداری مجاز به استفاده از مسیر‌های ویژه هستند یا خیر. این مسئله سبب شده است تا شایعات و سؤالات بسیاری در این زمینه مطرح شود.

در همین باره مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌و‌نقل با بیان اینکه مسیر ویژه برای اولویت‌دهی به سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی است، گفت: مسیر ویژه برای اولویت دادن به وسایلی انبوه‌بر است؛ بنابراین این مسیر برای استفاده اتوبوس و تاکسی و خودرو‌های امدادی منظور شده است. از سوی دیگر استفاده دیگر خودرو‌ها از این مسیر ممنوع است. خودرو‌های شهرداری و دولتی اگر از این مسیر تردد کنند، چون متعلق به پیمانکار هستند از طریق دوربین‌ها رصد و اعمال قانون می‌شوند.

علی سمیعی با اشاره به اینکه دوربین‌های ثبت تخلف به طور مکانیزه، پلاک خودرو‌های متخلف را ثبت می‌کنند، افزود: تخلفات خودرو‌ها در سامانه تجمیعی ثبت تخلفات بارگذاری و به سرور پلیس راهور ارسال و از سوی اپراتور پلیس چک و در سابقه جریمه خودرو ثبت می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت و مهندسی شبکه حمل‌ونقل ادامه داد: در گذشته عبور از مسیر ویژه بولوار ملک‌آباد از ساعت ۶ صبح تا ۲۲ شب ممنوع بود که با درخواست پلیس راهور و برای کاهش ترافیک محور غرب به شرق در ساعات ابتدایی صبح، ساعت ممنوعیت تردد در مسیر ویژه از ۹ صبح تا ۲۲ تغییر کرده است.

او یادآور شد: دوربین مسیر ویژه بولوار ملک‌آباد مجددا فعال شده است. در حال حاضر فقط یک مسیر ویژه برای خیابان خسروی داریم که نصب دوربین ثبت تخلف برای این مسیر در دستور کار سازمان قرار دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->