اجرای نمایش «آسمان هشتم» رضا صابری در حرم مطهر امام‌رضا(ع) و استقبال زائران حضور مسلمانان میانمار در حرم مطهر امام‌رضا(ع) درباره مجموعه تلویزیونی «ذره و خورشید» که ویژه ایام پایانی صفر تولید شد اجتماع جامعه قاریان همزمان با شب رحلت پیامبر اعظم (ص) در حرم مطهر رضوی بسیج نوجوانان و جوانان امام رضایی برای خدمت رسانی به زائران حضرت رضا (ع) حرم رضوی غرق در سوگ رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) (۱۲ شهریور ۱۴۰۳) برگزاری گرامیداشت حماسه زنان نوغان در سالروز شهادت امام رضا (ع) اعمال شب و روز ۲۸ صفر (۱۲ شهریور ۱۴۰۳) ورود بیش از ۶۲ هزار زائر پیاده به مشهد تا امروز (۱۲ شهریور ۱۴۰۳) «حسینیه حرم» میزبان هیئات عزاداری ۲۰ استان کشور حُسن جهان از نام حسن (ع) است آمادگی اسکان موقت ۴۳ هزار زائر در داخل و خارج حرم مطهر رضوی (۱۱ شهریور ۱۴۰۳) بخشش و مهربانی میراث مشترک کتاب «وصف آفتاب؛ از ولادت تا شهادت امام رضا (ع)» معرفی شد یادی از مرحوم حجت الاسلام محمد ابراهیم آیتی مؤلف اثر ماندگار «تاریخ پیامبر اسلام (ص)» اثر نیایش در بیان پیامبر خدا (ص) سیره پیامبر اسلام در بخشش و ایثار و مهربانی | رحمت بی‌پایان رسول خاتم (ص) برگزاری پویش «رحمة‌للعالمین» در حرم امام‌رضا(ع) مفروش شدن ۳۵ هزار مترمربع از اماکن متبرکه رضوی در دهه آخر صفر ۱۴۰۳ نصب المان امام حسن‌ مجتبی(ع) در حرم رضوی + تصاویر
سرخط خبرها

حُسن جهان از نام حسن (ع) است

  • کد خبر: ۲۴۸۶۰۳
  • ۱۲ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴
حُسن جهان از نام حسن (ع) است
به زیبایی و معنای اسم حسن فکر می‌کنم، به امام دوممان، به غربتشان به حُسن خُلقشان.

وقتی پدر و مادر‌ی در انتظار به دنیا آمدن فرزندشان هستند، یکی از چالش‌هایی که پیش رو دارند انتخاب نام برای جگر گوشه شان است؛ و بسیارند پدرومادر‌هایی که به سمت اسم‌های امروزی سوق پیدا کرده اند. یکی نام دخترش را رامش می‌گذارد و دیگری رستا، یکی عاشق فلسفه است و به خاطر علاقه به ملاصدرا اسم پسرش را صدرا می‌گذارد. مانی، هانی، حامی همه این اسم‌ها زیبایی‌های خاص خودشان را دارند.

اسم‌ها برای انسان‌ها هویت می‌آورند و شخصیت می‌سازند. حتی به نظرم اسم‌ها رنگ دارند.همین اسم علی را ببینید چقدر زیباست. علی برای من سفید است، سفید مطلق که در دلش نور دارد. یا اسم لیلا انگار سبز است. پویاست. زنده است. برای من اسم‌ها رنگ و بوی خاص خودشان را دارند. من را یاد خاطرات می‌اندازند. یاد اولین صاحبان نام ها. حتی گاهی به اسم‌ها فکر می‌کنم. به اینکه اگر در یک انتحاری در افغانستان روی جنازه دختری نوشته اند ماهچهره چقدر خانواده اش برای انتخاب این اسم وسواس به خرج داده اند؟ 

این روز‌ها که سعیده دوست صمیمی ام اسم پسر تازه متولد شده اش را گذاشته محمدحسن، راستش یاد صاحب این دو نام می‌افتم. به زیبایی و معنای اسم حسن فکر می‌کنم، به امام دوممان، به غربتشان به حُسن خُلقشان، حالا که اسم زیبای حسن بعد از نام زیبای پیامبر گرامی مان (ص) آمده زیبایی اش صدچندان شده و یکی یکی در صفحات اجتماعی به دنبال روایات پیغمبر (ص) می‌گردم در مورد امام حسن مجتبی (ع)، که چشمم می‌خورد به این کلام مبارک حضرت رسول (ص) که فرموده اند: «سُمِّیَ الحَسَنُ، حَسَناً لِأنّ بإحسانِ اللهِ قامتِ السّمواتُ والأرَض حسن، حسن نامیده شد به خاطر اینکه با «احسان» خداوند آسمان‌ها و زمین‎ برپا شد.» یعنی تمام حُسنی که در جهان دیده می‌شود، به دلیل اثرگذاری اسم «حسن» است. یعنی حضرت باری تعالی به واسطه آن امام بزرگوار تمام دنیا را حُسن بخشیده است و هرجا که ما حُسنی می‌بینیم، به برکت نام امام حسن مجتبی (ع) است. 

در ایام شهادت این دو بزرگوار هستیم و به نام محمدحسن فکر می‌کنم می‌بینم این اسمِ تلفیقی می‌تواند یادآور چهل وهشتم باشد؛ و با تمام وجود محمدحسنِ سعیده را به حضرت محمد (ص) و امام حسن مجتبی (ع) می‌سپارم. راستی غیر از ما مشهدی‌ها آیا شهر‌های دیگر هم به این روز چهل وهشتم می‌گویند؟ تا جایی که من می‌دانم این نام گذاریمختص ما مشهدی هاست و چه نام گذاری زیبایی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->