آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اعلام کرد:

۱۲۴ بنای تاریخی در سال گذشته مرمت شدند

  • کد خبر: ۲۵۰۷۲
  • ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
۱۲۴ بنای تاریخی در سال گذشته مرمت شدند
مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از مرمت ۱۲۴ بنای تاریخی خراسان رضوی طی سال ۹۸ خبر داد.
به گزارش شهرآرانیوز، ابوالفضل مکرمی‌فر با بیان این مطلب افزود: برای مرمت این تعداد بنا‌ها مبلغ ۸۲ میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال هزینه شده است.

او برج و باروی توس، تاسیسات آرامگاه فردوسی، آسباد‌های نشتیفان خواف، رباط شرف و مدرسه غیاثیه خرگرد را از مهم‌ترین پروژه‌های مرمتی سال گذشته اعلام کرد و گفت: احیای برج و باروی توس در سال ۹۸ با پی کاوی آغاز شده و به طول ۳۵۰ متر باروی توس از محل دروازه کشف در حال اجراست.

او با اشاره به پروژه نوسازی تاسیسات آرامگاه فردوسی اظهار کرد: همچنین طرح نوسازی تأسیسات سرمایشی و گرمایشی آرامگاه فردوسی مشهد در عرصه‌ای ۵.۵ هکتاری در سال ۹۸ بهره برداری شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تصریح کرد: از آن جایی که پرونده آسباد‌های ایران با محوریت آسباد‌های خراسان رضوی در فهرست موقت میراث جهانی قرار گرفته است و بیشترین آسباد‌ها در شهر نشتیفان شهرستان خواف قرار دارد، اقدامات مهمی از جمله آواربرداری، تثبیت و استحکام بخشی سازه برخی از آسبادها، ساماندهی محوطه و مسیر‌های دسترسی، بازپیرایی بافت نشتیفان و ساماندهی و تجهیز ساختمان پایگاه و آزاد سازی حریم برای آسباد‌های نشتیفان انجام شده است.

مکرمی‌فر ادامه داد: اثر تاریخی رباط شرف نیز یکی از آثار تاریخی با ظرفیت ثبت در فهرست میراث جهانی است که همواره مورد توجه میراث فرهنگی بوده و در سال ۹۸ نیر اقداماتی از جمله ادامه آوار برداری و پاک سازی محیطی در پیرامون بنا، خواناسازی بخشی از فضای معماری مقابل رباط و تکمیل سیستم برق‌رسانی و ساماندهی و تجهیز ساختمان شماره ۲ پایگاه رباط شرف و پیگیری و تخصیص اعتبار سفر ریاست جمهوری برای خرید آزاد سازی حریم برای آن انجام شده است.

او با بیان این که مدرسه غیاثیه خرگرد در شهرستان خواف از آثار تاریخی مرمت شده است، گفت: عملیات مرمتی در چند بخش ازجمله ورودی، بخشی از نما و پشت‌بام این اثر تاریخی انجام‌شده است هم چنین ساخت و نصب پنجره چوبی، اصلاح کف غلام‌گردش بادگیر (کلاه‌فرنگی) از دیگر اقدامات مرمتی این اثر تاریخی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به ثبت ۸۷ اثر میراث فرهنگی خراسان رضوی در فهرست ملی ایران طی سال ۹۸ اظهار کرد: آثار میراث فرهنگی ثبت‌شده استان شامل میراث فرهنگی غیرمنقول (بنا‌ها محوطه‌های تاریخی) میراث فرهنگی منقول (اشیای تاریخی منحصربه‌فرد و یا مهم باستان‌شناسی) میراث فرهنگی ناملموس (آیین‌ها و مراسم سنتی، بازی‌های قدیمی و یا استادان برجسته در هنر‌های سنتی) و همچنین میراث طبیعی استان بوده‌اند.

مکرمی‌فر درباره موزه‌های استان خراسان رضوی گفت: این استان با ۹۲ موزه فعال، بعد از تهران، رتبه دوم تعداد موزه‌های استانی کشور را داراست و با توجه به وجود ۷۰۰ موزه در ایران، حدود ۱۴ درصد موزه‌های کشور به خراسان رضوی اختصاص دارد. از این تعداد، ۱۶ موزه متعلق به آستان‌قدس، ۲۲ موزه متلعق به میراث‌فرهنگی که ۱۱ مورد نیز در حال اضافه شدن به آن‌هاست و بقیه موزه‌ها متعلق محیط زیست، سازمان زمین شناسی، دانشگاه فردوسی و سایر دستگاه‌ها، نهاد ها، دستگاه‌ها و بخش خصوصی هستند.

او ادامه داد: ایجاد ۱۱ موزه در شهرستان‌های تایباد، تربت‌جام، فریمان، تربت‌حیدریه، بایگ، گناباد، کاشمر، بردسکن، بجستان، خلیل آباد و رشتخوار آغاز شد و این طرح در موزه‌های مدنظر، تا‌کنون به‌طور میانگین ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای آن هزینه شده است.

مکرمی‌فر به استقبال مردم از موزه‌های استان طی سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: میزان بازدیدکنندگان از موزه‌ها و مجموعه‌های تاریخی فرهنگی طی سال گذشته یک میلیون و ۲۹۷ هزار و ۵۷۳ نفر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است.

او تصریح کرد: در سال ۹۸ شاهد افزایش بازدید از موزه‌ها و اماکن فرهنگی در خراسان‌رضوی بوده‌ایم، در این بین پربازدیدترین موزه‌ها و اماکن فرهنگی به ترتیب آرامگاه فردوسی و موزه توس، آرامگاه خیام و موزه نجوم، باغ موزه آرامگاه نادری و همچنین آرامگاه عطار بوده‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->