شهردار مشهدمقدس: دستگاه حفار تونل خط ۳ متروی مشهد به زودی وارد قاسم‌آباد می‌شود گل‌های پاییزی به زودی میهمان مشهد می‌شوند  یادی از حاج علی شمقدری، یار دیرین رهبر معظم انقلاب | نیم قرن غیرت و صدق و وفا درباره محله «مهرآباد» که روزگاری از گزینه‌های سرمایه‌گذاری انگلیسی‌ها و یهودیان بود | توطئه‌چینی با تریاک مشهد علیه چین ترافیک پرحجم در بزرگراه شهید چراغچی، میدان فهمیده و پیرامون حرم امام‌رضا(ع) (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) اعمال‌قانون ۱۵۴۲ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۵۵ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۷ شهریور ۱۴۰۳) خیابان ثنایی۳ در محله خاتم‌الانبیا(ص) مشهد در انتظار بازگشایی تهیه مدل جامع ریسک فرونشست زمین در مشهد لزوم تغییر محدوده کلان‌شهر مشهد شهروند خبرنگار | درخواست تغییر مسیر برخی از خطوط اتوبوسرانی مشهد + پاسخ نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: شورای ششم با شعار توجه به حاشیه شهر، از مردم رأی گرفت بازدید شهردار و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر مشهدمقدس از پروژه‌های منطقه ۵ | بازگشایی بولوار کرامت مشهد ظرف یک ماه آینده رئیس کمیسیون بانوان و خانواده شورای اسلامی شهر مشهد: ایران ۳۰ سال دیگر کشور سالمند است | از سیاست‌های جوانی جمعیت حمایت می‌کنیم ثبت نام ۶۸ هزار و ۵۰۰ نفر برای استفاده از خدمات شهرداری در حوزه سرویس مدارس در مشهد هزینه نگهداری معابر شهر مشهد: ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال درباره کوچه «مهرافروز»، یکی از فرعی‌های محله سرشور مشهد | میان «چهنو» و «آرام» باغ بی‌برگی است اعمال‌قانون ۱۷۹۳ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۶۷ خودروی متخلف توقیف شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۳) ترافیک پرحجم در بزرگراه شهید چراغچی و اطراف حرم امام‌رضا(ع) (۲۶ شهریور ۱۴۰۳) اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در مشهد ۸۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: بسیاری از چالش‌های محلات با پروژه‌های زودبازده برطرف شد مدیریت شهری مشهد به استقبال مهر می‌رود | سرویس‌دهی ویژه حمل و نقل عمومی به دانش‌آموزان مشهدی آماده باش کامل خدمات شهری مشهد در پی بارش باران (۲۵ شهریور ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

لزوم تغییر محدوده کلان‌شهر مشهد

  • کد خبر: ۲۵۱۲۹۷
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
لزوم تغییر محدوده کلان‌شهر مشهد
با در نظر گرفتن برخی علل و عوامل، به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده است که در مرز‌های کلان‌شهر مشهد بازنگری صورت گیرد.

با در نظر گرفتن برخی علل و عوامل، به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده است که در مرز‌های کلان‌شهر مشهد بازنگری صورت گیرد.
مرز شهر، قیمت زمین و مسکن و قرار دادن مرز و حریم برای شهر‌ها باعث طرد بخشی از جمعیت به حاشیه شهر‌ها از طریق افزایش قیمت زمین‌های داخل محدوده می‌شود. می‌توان گفت بخشی از سکونتگاه‌های غیررسمی معلول قوانین و ضوابط محدودکننده توسعه شهر هستند. در نظر گرفتن محدوده شهر به مقداری که نیاز‌های موجود و آینده قابل‌پیش‌بینی را تأمین کند، سبب متعادل‌سازی عرضه و تقاضای بازار زمین و مسکن می‌شود.

تحقق عدالت اجتماعی و فضایی 

محروم کردن شهروندان از حق یا امکانی که استحقاق آن را دارند یا شایسته برخورداری از آن هستند، مغایر با اصول عدالت اجتماعی است. در‌همین‌راستا محروم و محدودکردن ساکنان سکونتگاه‌های مستعد پیرامون کلان‌شهر مشهد از امکان رشد و توسعه، مغایر با عدالت اجتماعی است. همچنین محروم کردن این سکونتگاه‌ها از زیرساخت‌ها و منابع موجب ایجاد نابرابری و بی‌عدالتی فضایی است.

شکل شهر، کارایی عملکردی و صرفه اقتصادی 

شهر‌های فشرده و پیوسته (ناپراکنده) ظرفیت بیشتری برای صرفه‌جویی اقتصادی در تأمین زیر ساخت‌های شهری دارند. از طرفی کوتاه‌تر بودن فاصله‌ها، امکان دسترسی بهتر به خدمات مختلف را ممکن می‎سازد. با‌توجه‌به توسعه نامتوازن و تقریبا خطی شهر مشهد در سمت غرب، اصلاح محدوده و مرز شهر در راستای رسیدن به فرمی فشرده و پیوسته، موجب ارتقای کارایی عملکرد‌های شهری و دستیابی به توسعه‌ای کم‌هزینه‌تر در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی خواهد شد.

لزوم توسعه چند‌هسته‌ای کلان‌شهر مشهد

عموما شهر‌ها طی مراحل زندگی خود از هسته‌ای کوچک به شهری بزرگ تبدیل می‌شوند. این رشد طی مراحل اولیه همچنان در پیرامون هسته اولیه است، اما پس از آن الزامات کارکردی یا محدودیت‌های مختلف موجب شکل‌گیری هسته‌های جدید می‌شوند که توسعه‌های نو پیرامون خود را درپی دارند.

چنین مراحلی در کلان‌شهر مشهد نیز طی شده است و عمدتا به‌دلیل عدم‌صرفه‌های مختلف پیش آمده، هسته‌های جدید شهری شکل گرفته یا در حال شکل‌گیری است. لازم است در راستای توسعه اقتصادی و پایدار کلان‌شهر مشهد، هسته‌های سکونتگاهی و اراضی مناسب که ظرفیت شکل‌گیری هسته جدید شهری در آنها وجود دارد، درون محدوده قانونی شهر قرار گیرند. به‌عبارت‌دیگر، محدوده شهر باید به اندازه‌ای وسعت یابد که هسته‌های جدید موجود و آینده قابل‌پیش‌بینی را شامل شود.

مدیریت یکپارچه شهری

پیوستگی مسائل شهر در موضوع و در فضای جغرافیایی از جمله ویژگی‌هایی است که نیازمند شیوه مواجهه مناسب و ویژه خود است. در‌همین‌زمینه ارتباط و پیوستگی تحولات مرکز و پیرامون شهر، رویکرد جدیدی را در برنامه‌ریزی و مدیریت‌شهری ایجاب می‌کند. مدیریت واحد یا یکپارچه شهری رویکرد‌هایی است که در‌این‌راستا شکل گرفته است. یکپارچگی فضایی محدوده تحت‌تأثیر یا زیر‌نفوذ سیستم شهری از جمله شروط تحقق مدیریت یکپارچه و واحد است. شبکه شهری روزانه مجموعه شهری (سکونتگاه‌هایی که رفت‌و‌آمد روزانه بین همدیگر دارند) پذیرفته‌ترین وسعت یکپارچگی فضایی در‌این‌خصوص است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->