سرخط خبرها
به بهانه روز ماما با ماماهای جهادی محله هاشمیه هم‌صحبت شدیم

کار جهادی دغدغه‌ ماست

  • کد خبر: ۲۶۰۲۶
  • ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴
کار جهادی دغدغه‌ ماست
سمیرا منشادی/شهرآرانیوز - این روز‌ها بیشتر از هر زمان دیگر نقش گرو‌ه‌های جهادی دیده می‌شود. حالا تخصصشان هر چه می‌خواهد باشد، مانند دو مامای جهادگر منطقه ما که جهادی بودن یک بعد زندگی‌شان است. فاطمه اکبری و مینا عابدین‌زاده هر دو دهه هفتادی‌هایی هستند که این روز‌ها حتی با وجود بیماری کرونا دست از خدمت‌رسانی به همشهریانشان برنداشته‌اند. به مناسبت روز ماما با این دو مامای جوان ساکن هاشمیه گپ‌وگفت دوستانه‌ای داشتیم.

آموزش هم‌زمان قرآن و ورزش 
فاطمه اکبری کارشناسی مامایی دارد و طرح پایان‌نامه‌اش این روز‌ها به دلیل بیماری کرونا به تعویق افتاده است. از دوران دانش‌آموزی عضو بسیج بوده و در فعالیت‌های آن حضوری  مستمر داشته و چند سالی است که با عضویت در پایگاه بسیج شهید جاجرمی فعالیت‌های جهادی‌اش را دنبال می‌کند. علاوه‌بر آن مربی طرح «شهید بهنام محمدی» رابط بین مدرسه و مسجد است. مدرک مربیگیری قرآن دارد و مسئول حلقه صالحین نوجوانان است و در ورزش تکواندو شاخص «آی‌کی‌دو» را دنبال می‌کند. او می‌گوید: «از فعالیت‌های  پایگاه شهید جاجرمی زیاد شنیده بودم با آنکه مسافت این مسجد تا منزلمان کمی دورتر است، اما به دلیل فعالیت‌های زیاد و اخلاق و رفتار خوب فرمانده پایگاه جذب این مکان شدم. سال ۹۵ که صحبت از اردو‌های جهادی و شکل‌گیری این اردو‌ها به میان آمد جزو اولین نفر‌هایی بودم که قبول کردم در این اردو‌ها شرکت کنم. ما هر پنجشنبه به همراه تیم جهادی شهید سنجرانی به دورترین مسجد محله‌ها می‌رویم و به همراه دوست دیگرم خدمات مامایی را ارائه می‌کنیم. در این ارود‌ها قرآن و آی‌کی‌دو را به دختران آموزش می‌دهم.»

روحیه جهادی، لازمه کار جهادی
اکبری درباره روحیه کار جهادی توضیح می‌دهد: «روحیه جهادی یعنی کار را برای خدا انجام دادن، کار را وظیفه خود دانستن، همه  نیرو‌ها را در راه کار درست به میدان آوردن؛ این روحیه جهادی است. به نظرم حضور در اردو‌های جهادی نه‌تنها وقت تلف‌کردن نیست؛ بلکه دانشگاه کوچکی است که می‌توان از آن درس‌های بزرگی گرفت و از وقت‌هایی که در اردو‌ها بود بهترین استفاده را برد.»
وی ادامه می‌دهد: «بسیاری از دختران و بانوان از خدماتی که ماما‌ها می‌توانند ارائه کنند بی‌اطلاع هستند. در صورتی که یک ماما می‌تواند از هنگام بلوغ تا دوران سالمندی یک بانو همراه او باشد. بسیاری از بانوان با این تصور که باید برای مشکلی که دارند به پزشکان متخصص زنان مراجعه کنند، ساعت‌ها در مطب‌های شلوغ وقتشان را می‌گذرانند این در حالی است که ماما‌ها هم می‌توانند آن‌ها را ویزیت کنند. هنگامی که ما در محله‌های حاشیه‌ای چنین خدماتی را ارائه می‌کنیم آن‌ها بسیار استقبال می‌کنند و حتی می‌خواهند که کارمان را ادامه بدهیم.»

احساس تافته جدابافته بودن برای انسان خطرناک است
مینا عابدین‌زاده دیگر نیروی جهادی ما هم کارشناسی مامایی دارد. او از سال ۹۷ وارد پایگاه شهید جاجرمی شده و به‌عنوان مسئول فرهنگی این پایگاه فعالیت دارد. او می‌گوید: «با کار جهادی انجام‌دادن از دوران دانشجویی آشنایی دارم. اما همواره دغدغه کار کردن برای افراد نیازمند و قشر آسیب‌دیده را داشته‌ام. به همین دلیل پیشنهاد فرمانده پایگاه شهید جاجرمی را مبنی بر همکاری بیشتر پذیرفتم.»
عابدین‌زاده می‌گوید: «فعالیت جهادی این خوبی را دارد که شما را آگاه می‌کند که تافته جدابافته نیستید. یکی از خطراتی که گریبان‌گیر افرادی می‌شود که امتیازاتی دارند، این است که احساس کنند تافته جدابافته‌اند، احساس کنند یک سر و گردن از همه بالاترند؛ این خطر بزرگی است. این درحالی است که اردو‌های جهادی و کار در مناطق حاشیه‌ای محروم این را به شما آموزش می‌دهد که خودتان را از دیگران بالاتر و برتر نبینید. به نظرم برای اینکه نگذاریم این حس در ما زیاد شود باید کار جهادی و روحیه جهادی را در خودمان تقویت کنیم.»

اول ماما بعد پزشک متخصص
عابدین‌زاده در ادامه توضیح می‌دهد: «ماما‌ها کمتر در جامعه شناخته می‌شوند و گاهی مردم اطلاعات اشتباهی را از یک ماما شنیده‌اند به همین دلیل مراجعه کمتری به ماما‌ها دارند. در صورتی که ماما‌ها در بسیاری از کشور‌های دیگر رکن اولیه مراجعه هستند و در صورتی که ماما نتواند برای فرد کاری انجام دهد، او را به یک متخصص ارجاع می‌دهد. ما در این اردو‌های جهادی خدمات رایگان مامایی را ارائه می‌دهیم تا بانوان بیشتر با این خدمات آشنا شوند.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->