دستگیری دزد خودروی همراهان بیماران با ردیابی «جی‌پی‌اس» نتایج نهایی آزمون ارشد علوم پزشکی چه زمانی اعلام می‌شود؟ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (یکشنبه، ۱۶ شهریور ۱۴۰۴) | تداوم آلودگی هوای مشهد تا روز‌های پایانی هفته درباره سهم دانش‌آموزان غیردولتی از رتبه‌های برتر کنکور | رتبه‌های طلایی از مدارس پولی واکنش ناسا به بحران جهانی آب | چقدر آب روی کره زمین باقی مانده است؟ + عکس افزایش ۷ درصدی مشارکت بانوان در اهدای خون و نیاز مداوم به خون در کشور معاون وزیر آموزش و پرورش: همه کلاس‌ها باید تا مهر آماده شوند، هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست بیماران سرطانی واکسن آنفلوانزا تزریق کنند اجرای طرح سلام در مدارس با هدف سلامت اجتماعی دانش‌آموزان وزیر سابق آموزش و پرورش: مشکل کمبود معلم با افزایش سقف سنی رفع نمی‌شود پیش‌بینی هواشناشی امروز (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) | رگبار در شمال و جنوب کشور نتیجه آزمون دکتری تخصصی دانشگاه آزاد اعلام شد + سایت مشاهده کارنامه (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) اسباب‌بازی خطرناک نسل Z | اعتیاد مدرن پشت نقاب میوه‌ای پیگیری مجلس برای معرفی روسای بانک‌های خاطی به دستگاه قضا به دلیل عدم پرداخت وام‌ اشتغال نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس: ظرفیت متعهدین خدمت پزشکی در کنکور ۱۴۰۴ ثابت است برخورد قضایی با داروخانه‌هایی که مسئول فنی ندارند قالیباف: مسئله ظرفیت‌‌های رشته پزشکی و دندان پزشکی حل شده است مهلت انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۴ تمدید شد | رشته‌محل‌های جدید اعلام می‌شود وزیر آموزش و پرورش: می‌خواهیم در همه مدارس ورزش صبحگاهی اجرا شود مهم‌ترین راهکار کنترل چربی خون را بشناسید تشکیل کارگروه ملی برای احیای تالاب بند علیخان | ریزگرد‌ها ۴ استان را تهدید می‌کند قابلیت‌های جدید به سامانه نسخه‌نویسی بیمه سلامت اضافه شد خواص شیر مادر برای دوران نوزادی و بزرگسالی سرگذشت واقعی کارمندی که با یک تصادف فهمید ناخواسته پیک مواد مخدر شده است! دستگیری ۲ زورگیر مسلح که فقط ۱۶ سال سن داشتند | اعترافات تلخ و هولناک متهمان در کلانتری سپاد مشهد ریزش پل در کربلا حادثه آفرید + فیلم (۱۵ شهریور ۱۴۰۴) آغاز ثبت‌نام آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۵ - ۱۴۰۴ + لینک چگونه در ۲۰  گام فرزندانمان را برای آغاز سال تحصیلی جدید آماده کنیم؟ | شروع بی دغدغه مهر یک لبخند چندمیلیونی ترسناک
سرخط خبرها

کرونا و انزوای اجتماعی در نظام‌های آموزشی

  • کد خبر: ۲۶۲۸۸
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
کرونا و انزوای اجتماعی در نظام‌های آموزشی
علیرضا صابری - پژوهشگر اجتماعی
این روزها، جهان در ترس از ویروس کرونا به‌سر می‌برد. شیوع ویروس کرونا ازسویی حیات فردی صدهاهزارنفر را تهدید کرده و نگرانی‌ها را افزایش داده و ازسوی دیگر حیات اجتماعی انسان و نظام‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و آموزشی او را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. نظام آموزشی به‌عنوان یکی از نظام‌های مهم اجتماعی و درعین‌حال به‌عنوان مهم‌ترین ابزار تحقق اهداف و مقاصد اجتماعی از این قاعده مستثنا نبوده و با شیوع ویروس کرونا، دچار نوعی چالش شده است که تاکنون تجربه نکرده بود و در بدبینانه‌ترین حالت، هیچ‌یک از دست‌اندرکاران و کارشناسان نظام آموزشی، گمان نمی‌کردند با چنین چالشی روبه‌رو شوند. شیوع ویروس کرونا، میزان آسیب‌پذیری نظام‌های آموزشی را در جنبه‌های مختلف علمی، فناوری و اجتماعی نشان داد. از لحاظ اجتماعی، شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، بنیان‌های حیات جامعه را دچار اختلال کرده و به حالت تعلیق درآورده و کارکرد‌های اجتماعی نظام‌های آموزشی را با چالش روبه‌رو کرده است. ویروس کرونا تعریف بسیاری از مفاهیم اجتماعی ازقبیل جامعه، فرد، حقوق اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، مشارکت اجتماعی و حضور اجتماعی را تغییر داد و شکاف اجتماعی و نابرابری آموزشی در نظام‌های آموزشی را بیش از پیش نمایان کرد. آموزش‌های حضوری، جای خود را به آموزش‌های از راه دور داده است و احتمالا منجر به افزایشِ بی‌عدالتی آموزشی و تحکیم نابرابری در این حوزه خواهد شد. با ظهور ویروس کرونا ممکن است بزرگ‌ترین چالش اجتماعی نظام‌های آموزشی یعنی انزوای اجتماعی پدید آید. مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، فضا‌هایی برای تعاملات اجتماعی هستند. با تعطیلی آن‌ها، میلیون‌ها دانش‌آموز و هزاران دانشجو و طلبه امکان مراوده و ارتباط با دوستان، آشنایان، همشهریان و... را از دست می‌دهند و ادامه این روند، ممکن است منجر به انزوای اجتماعی آن‌ها شود که این پیامد، شرایط پساکرونایی نظام آموزشی را پیچیده و دشوار خواهد کرد. انزوای اجتماعی به‌عنوان مفهومی که در حوزه‌های گوناگون جامعه‌شناسی شهری به آن پرداخته می‌شود، به وضعیت ارتباط نداشتن کامل یا تقریباکامل بین یک فرد و جامعه اطلاق می‌شود. در این حالت، پیوند‌های اجتماعی فرد با خانواده، دوستان و همسایگان قطع می‌شود و شخص پیوند‌های کافی برای جذب حمایت و منابع اجتماعی را از دست می‌دهد و این مسئله در طول زمان می‌تواند بر همه جنبه‌های وجودی شخص تأثیر بگذارد. در این‌گونه شرایط ممکن است اشخاص، ظاهر بسیار سرزنده و شادابی داشته باشند، اما در خلوت خود از نوعی تنهایی عمیق، رنج ببرند.
انزوای اجتماعی پیامد‌های ناگواری را برای نظام‌های آموزشی جهان به‌دنبال خواهد داشت. احساس تنهایی، کاهش مشارکت اجتماعی، کاهش مبادله و دلبستگی اجتماعی، جلوگیری از تبادل افکار و احساسات، تضعیف یا قطع روابط گرم و گفتمانی، صمیمانه و انسانی، کاهش اعتمادبه‌نفس، سلب همکاری اجتماعی، یاس و کاهش تحمل اجتماعی، تعارض اجتماعی، ترس از دیگران، برقرار نکردن مکالمات عادی و روزمره با دیگران و حتی با اعضای خانواده و... بخشی از این پیامد‌ها محسوب می‌شود که بدون شک موجب خواهد شد نشاط اجتماعی، همیاری و مشارکت اجتماعی در درون و برون نظام آموزشی ضعیف شود و کاهش یابد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->