انفجار مهیب در رشت با دست‌کم ۱۳ مصدوم + فیلم و جزئیات (۲۹ تیر ۱۴۰۴) قتل وکیل دادگستری با تصادف عمدی در خیابان زعفرانیه تهران قاتل بازار میوه تره‌بار تهران قبل از فرار به ترکیه در دام قانون افتاد ابتلای ۱.۴ میلیون ایرانی به بیماری صرع | میگرن شایع‌ترین نوع سردرد هشدار جدی سازمان غذا و دارو درباره ظروف تفلون بازسازی شده هشدار یک مهندس درباره حوادث ناشی از تغییرات غیرمجاز توسط مالکان ساختمان در مشهد همدستی زن خیانتکار با دو جوان برای قتل شوهر تزریق داروی بیهوشی به دختر بیمار برای سرقت گوشواره وقوع آتش سوزی در پارک ملی تندوره خراسان رضوی (۲۹ تیر ۱۴۰۴) راهکارهایی برای صرفه‌جویی در مصرف کولرهای گازی در روزهای داغ تابستان | سرما در گرما وزیر آموزش و پرورش: راه شهیدان باید در زندگی ما متجلی شود ورود بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ معلم تازه‌نفس به مدارس خراسان رضوی در سال تحصیلی ۰۵-۱۴۰۴ خودرو‌های عازم اربعین با ۸۰ درصد تخفیف بیمه می‌شوند احیای تالاب بندعلیخان در دستورکار سازمان حفاظت محیط زیست هر ۷دقیقه یک ایرانی مبتلا به آلزایمر می‌شود تدوین طرح جامع و ملی مدیریت قاچاق حیات وحش در کشور (۲۹ تیر ۱۴۰۴) نجات ایران با آب وارداتی؟ | سناریوی رفع بحران تا ۱۴۰۹ چه اشتباهاتی در تابستان به پوست آسیب می‌زند؟ آموزش و پرورش خراسان رضوی برای پیگیری حقوق داوطلبان سمپاد اعلام آمادگی کرد | صدای مردم، لبیک مسئولان پرونده شهید هدایت‌الله دیده‌بان برای دستگیری ضارب سوم همچنان باز است زنگ خطر تابستانی برای دستگاه گوارش زندان، پایان بازی سارقان خشن گیم نت‌ها کشف ۱۶ میلیون لیتر سوخت قاچاق از کارت‌های مهاجر (۲۹ تیر ۱۴۰۴) نحوه صحیح برخورد با کودکان و نوجوانان در دوران پساجنگ | آیا آگاهی‌بخشی سیاسی به کودک ضرورت دارد؟ واریز حقوق تیرماه بازنشستگان تأمین‌اجتماعی و مستمری‌بگیران آغاز شد (۲۹ تیر ۱۴۰۴) | بازنشستگان حساب خود را چک کنند بیمارستان ام‌البنین(س)، قطب سلامت مادران و نوزادان در شرق کشور، ICU ندارد! بازنشستگان برای هزینه‌های روزمره خود به دنبال وام و تسهیلات بانکی هستند تأمین‌اجتماعی برای ایفای تعهدات خود به بازنشستگان و کارگران، باید منابع حق‌بیمه را به‌موقع دریافت کند آیا ارتقای درجه شغلی بر حقوق و مستمری بازنشستگی کارگران تأمین‌اجتماعی تاثیر دارد؟
سرخط خبرها

کرونا و انزوای اجتماعی در نظام‌های آموزشی

  • کد خبر: ۲۶۲۸۸
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
کرونا و انزوای اجتماعی در نظام‌های آموزشی
علیرضا صابری - پژوهشگر اجتماعی
این روزها، جهان در ترس از ویروس کرونا به‌سر می‌برد. شیوع ویروس کرونا ازسویی حیات فردی صدهاهزارنفر را تهدید کرده و نگرانی‌ها را افزایش داده و ازسوی دیگر حیات اجتماعی انسان و نظام‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و آموزشی او را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. نظام آموزشی به‌عنوان یکی از نظام‌های مهم اجتماعی و درعین‌حال به‌عنوان مهم‌ترین ابزار تحقق اهداف و مقاصد اجتماعی از این قاعده مستثنا نبوده و با شیوع ویروس کرونا، دچار نوعی چالش شده است که تاکنون تجربه نکرده بود و در بدبینانه‌ترین حالت، هیچ‌یک از دست‌اندرکاران و کارشناسان نظام آموزشی، گمان نمی‌کردند با چنین چالشی روبه‌رو شوند. شیوع ویروس کرونا، میزان آسیب‌پذیری نظام‌های آموزشی را در جنبه‌های مختلف علمی، فناوری و اجتماعی نشان داد. از لحاظ اجتماعی، شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، بنیان‌های حیات جامعه را دچار اختلال کرده و به حالت تعلیق درآورده و کارکرد‌های اجتماعی نظام‌های آموزشی را با چالش روبه‌رو کرده است. ویروس کرونا تعریف بسیاری از مفاهیم اجتماعی ازقبیل جامعه، فرد، حقوق اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، مشارکت اجتماعی و حضور اجتماعی را تغییر داد و شکاف اجتماعی و نابرابری آموزشی در نظام‌های آموزشی را بیش از پیش نمایان کرد. آموزش‌های حضوری، جای خود را به آموزش‌های از راه دور داده است و احتمالا منجر به افزایشِ بی‌عدالتی آموزشی و تحکیم نابرابری در این حوزه خواهد شد. با ظهور ویروس کرونا ممکن است بزرگ‌ترین چالش اجتماعی نظام‌های آموزشی یعنی انزوای اجتماعی پدید آید. مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، فضا‌هایی برای تعاملات اجتماعی هستند. با تعطیلی آن‌ها، میلیون‌ها دانش‌آموز و هزاران دانشجو و طلبه امکان مراوده و ارتباط با دوستان، آشنایان، همشهریان و... را از دست می‌دهند و ادامه این روند، ممکن است منجر به انزوای اجتماعی آن‌ها شود که این پیامد، شرایط پساکرونایی نظام آموزشی را پیچیده و دشوار خواهد کرد. انزوای اجتماعی به‌عنوان مفهومی که در حوزه‌های گوناگون جامعه‌شناسی شهری به آن پرداخته می‌شود، به وضعیت ارتباط نداشتن کامل یا تقریباکامل بین یک فرد و جامعه اطلاق می‌شود. در این حالت، پیوند‌های اجتماعی فرد با خانواده، دوستان و همسایگان قطع می‌شود و شخص پیوند‌های کافی برای جذب حمایت و منابع اجتماعی را از دست می‌دهد و این مسئله در طول زمان می‌تواند بر همه جنبه‌های وجودی شخص تأثیر بگذارد. در این‌گونه شرایط ممکن است اشخاص، ظاهر بسیار سرزنده و شادابی داشته باشند، اما در خلوت خود از نوعی تنهایی عمیق، رنج ببرند.
انزوای اجتماعی پیامد‌های ناگواری را برای نظام‌های آموزشی جهان به‌دنبال خواهد داشت. احساس تنهایی، کاهش مشارکت اجتماعی، کاهش مبادله و دلبستگی اجتماعی، جلوگیری از تبادل افکار و احساسات، تضعیف یا قطع روابط گرم و گفتمانی، صمیمانه و انسانی، کاهش اعتمادبه‌نفس، سلب همکاری اجتماعی، یاس و کاهش تحمل اجتماعی، تعارض اجتماعی، ترس از دیگران، برقرار نکردن مکالمات عادی و روزمره با دیگران و حتی با اعضای خانواده و... بخشی از این پیامد‌ها محسوب می‌شود که بدون شک موجب خواهد شد نشاط اجتماعی، همیاری و مشارکت اجتماعی در درون و برون نظام آموزشی ضعیف شود و کاهش یابد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->