توله بازمانده «هلیا» شناسایی شد چطور اضطراب کنکور و امتحانات نهایی را کنترل کنیم؟ | وظیفه خانواده و مسئولان مدرسه چیست؟ آخرین جزئیات درمورد جزایر حرارتی تهران | این جزایر چه تاثیری بر محیط زیست دارند؟ پرداخت وام ۵۰ میلیون تومانی به بازنشستگان تأمین اجتماعی | کدام بازنشستگان در اولویت دریافت وام هستند؟ ظرفیت پیوند مغز استخوان کودکان در مشهد جوابگوی نیاز شهر نیست  بیمه‌های تکمیلی از بیماران چشمی حمایت کافی ندارند ۲۱ مصدوم و یک فوتی بر اثر وزش شدید باد و اصابت صاعقه در کشور (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) رژیم لاغری طولانی‌مدت می‌تواند موجب کاهش شانس باروری شود اهدای عضو بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۳ بیمار زندگی دوباره بخشید (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) درگیری‌ها و شرارت‌های خیابانی در کشور کاهش یافت آخرین جزئیات برگزاری امتحانات نهایی از فردا (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) آخرین آمار از ورود زائران ایرانی به عربستان (۲۷ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۴) درباره سهم ما از پویش‌هایی که به غذای مراسم ترحیم نه‌ می‌گویند | نه به  ضیافت سوگ دستگیری شرور بدنام بولوار بهمن مشهد در نیمه شب گم‌شدن سارق در صحنه سرقت حمله پهپادی جدید رژیم صهیونیستی علیه یک خودرو در لبنان (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) ۴۳۶ قاچاقچی میراث فرهنگی در سال ۱۴۰۳ دستگیر شدند رئیس پلیس فتا فراجا: به تبلیغات عمل تغییر رنگ چشم و آمپول‌های لاغری ورود می‌کنیم چند روش طبیعی برای از بین بردن چین و چروک صورت هشدار درباره فروش دارو‌های کودکان در فروشگاه‌های سیسمونی روند افزایشی شیوع بیماری‌های تنفسی | اُمیکرون دوباره اوج گرفت (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) یک میلیون نفر در خراسان رضوی، مبتلا به فشارخون هستند | گزارش شهرآرانیوز از «قاتل خاموش» و راهکار‌های پیشگیری و درمان آن پیش‌بینی هواشناسی کشور امروز (شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) | افزایش دما در برخی استان‌ها از امروز آیا احکام حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی و مستمری بگیران امروز (شنبه، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) صادر می‌شود؟ معمای گم‌شدن ۲۰۰ کیلوگرم مواد مخدر، راز قتل قاچاقچی را افشا کرد نقشه ناکام قتل همسر سابق برای حضانت فرزند! فهرست سیاه تبهکاران سایت دیوار در مشهد فاش شد اسامی محصولات و خوشبوکننده‌های غیرمجاز اعلام شد(۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) واژگونی خودرو در سبزوار یک کشته و ۵ مصدوم برجای گذاشت (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴) آیا مدارس مشهد در روز شنبه (۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴) تعطیل است؟ ۲ کشته و ۲ مصدوم در پی تصادف مرگبار پژو و کامیون در نیشابور (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۴)
سرخط خبرها

کرونا و انزوای اجتماعی در نظام‌های آموزشی

  • کد خبر: ۲۶۲۸۸
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
کرونا و انزوای اجتماعی در نظام‌های آموزشی
علیرضا صابری - پژوهشگر اجتماعی
این روزها، جهان در ترس از ویروس کرونا به‌سر می‌برد. شیوع ویروس کرونا ازسویی حیات فردی صدهاهزارنفر را تهدید کرده و نگرانی‌ها را افزایش داده و ازسوی دیگر حیات اجتماعی انسان و نظام‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و آموزشی او را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. نظام آموزشی به‌عنوان یکی از نظام‌های مهم اجتماعی و درعین‌حال به‌عنوان مهم‌ترین ابزار تحقق اهداف و مقاصد اجتماعی از این قاعده مستثنا نبوده و با شیوع ویروس کرونا، دچار نوعی چالش شده است که تاکنون تجربه نکرده بود و در بدبینانه‌ترین حالت، هیچ‌یک از دست‌اندرکاران و کارشناسان نظام آموزشی، گمان نمی‌کردند با چنین چالشی روبه‌رو شوند. شیوع ویروس کرونا، میزان آسیب‌پذیری نظام‌های آموزشی را در جنبه‌های مختلف علمی، فناوری و اجتماعی نشان داد. از لحاظ اجتماعی، شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، بنیان‌های حیات جامعه را دچار اختلال کرده و به حالت تعلیق درآورده و کارکرد‌های اجتماعی نظام‌های آموزشی را با چالش روبه‌رو کرده است. ویروس کرونا تعریف بسیاری از مفاهیم اجتماعی ازقبیل جامعه، فرد، حقوق اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، مشارکت اجتماعی و حضور اجتماعی را تغییر داد و شکاف اجتماعی و نابرابری آموزشی در نظام‌های آموزشی را بیش از پیش نمایان کرد. آموزش‌های حضوری، جای خود را به آموزش‌های از راه دور داده است و احتمالا منجر به افزایشِ بی‌عدالتی آموزشی و تحکیم نابرابری در این حوزه خواهد شد. با ظهور ویروس کرونا ممکن است بزرگ‌ترین چالش اجتماعی نظام‌های آموزشی یعنی انزوای اجتماعی پدید آید. مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، فضا‌هایی برای تعاملات اجتماعی هستند. با تعطیلی آن‌ها، میلیون‌ها دانش‌آموز و هزاران دانشجو و طلبه امکان مراوده و ارتباط با دوستان، آشنایان، همشهریان و... را از دست می‌دهند و ادامه این روند، ممکن است منجر به انزوای اجتماعی آن‌ها شود که این پیامد، شرایط پساکرونایی نظام آموزشی را پیچیده و دشوار خواهد کرد. انزوای اجتماعی به‌عنوان مفهومی که در حوزه‌های گوناگون جامعه‌شناسی شهری به آن پرداخته می‌شود، به وضعیت ارتباط نداشتن کامل یا تقریباکامل بین یک فرد و جامعه اطلاق می‌شود. در این حالت، پیوند‌های اجتماعی فرد با خانواده، دوستان و همسایگان قطع می‌شود و شخص پیوند‌های کافی برای جذب حمایت و منابع اجتماعی را از دست می‌دهد و این مسئله در طول زمان می‌تواند بر همه جنبه‌های وجودی شخص تأثیر بگذارد. در این‌گونه شرایط ممکن است اشخاص، ظاهر بسیار سرزنده و شادابی داشته باشند، اما در خلوت خود از نوعی تنهایی عمیق، رنج ببرند.
انزوای اجتماعی پیامد‌های ناگواری را برای نظام‌های آموزشی جهان به‌دنبال خواهد داشت. احساس تنهایی، کاهش مشارکت اجتماعی، کاهش مبادله و دلبستگی اجتماعی، جلوگیری از تبادل افکار و احساسات، تضعیف یا قطع روابط گرم و گفتمانی، صمیمانه و انسانی، کاهش اعتمادبه‌نفس، سلب همکاری اجتماعی، یاس و کاهش تحمل اجتماعی، تعارض اجتماعی، ترس از دیگران، برقرار نکردن مکالمات عادی و روزمره با دیگران و حتی با اعضای خانواده و... بخشی از این پیامد‌ها محسوب می‌شود که بدون شک موجب خواهد شد نشاط اجتماعی، همیاری و مشارکت اجتماعی در درون و برون نظام آموزشی ضعیف شود و کاهش یابد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->