مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

ماجرای گُنگ کَنگ/ طرح هادی «کنگ» سه هزار ساله بازنگری می‌شود

  • کد خبر: ۲۶۲۸۹
  • ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
ماجرای گُنگ کَنگ/ طرح هادی «کنگ» سه هزار ساله بازنگری می‌شود
انتشار تصاویری از تخریب بافت «کنگ» که به ماسوله خراسان معروف است دوباره همه را نگران این روستای تاریخی کرده‌است
امیررضا وثوقی/ شهرآرانیوز - روزگذشته تصاویر تخریب خانه‌های قدیمی و سنتی روستای کنگ واکنش‌های متفاوتی را در فضای مجازی به‌دنبال داشت. موضوع جنجالی تخریب بخشی از این روستای تاریخی که قدمتی بیش از هزار سال دارد و با معماری پلکانی به ماسوله خراسان‌رضوی مشهور است، به بهمن سال قبل برمی‌گردد؛ زمانی که برخی سمن‌های گردشگری، فعالان محیط‌زیستی و اهالی روستا به تخریب‌های این منطقه به بهانه اجرای طرح هادی روستایی واکنش نشان دادند.
در آن روزها، حسین پور، مدیر یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستای کنگ در گفتگو با شهرآرا اعلام کرده بود که جاده‌ای که در طرح هادی آورده شده است درست از وسط روستا می‌گذرد و هدف از ساخت آن عملا دوقسمت‌کردن روستاست.
 
به‌عقیده او، متولیان روستای کنگ خدمات‌رسانی و گازرسانی به روستا را از دلایل اجرای این پروژه مطرح و با این روش برخی اهالی روستا را راضی به سکوت در برابر این تخریب‌ها کرده‌اند.

به هرحال پس از گذشت چند ماه از توقف اجرای طرح هادی در این روستا، تصاویری در فضای مجازی منتشر شده است که نشان از جدیت متولیان این محدوده در تخریب بافت‌های روستایی کنگ دارد.

پس از پرس‌وجو‌های پی‌درپی و پاسخ‌گونبودن مسئولان بنیادمسکن و میراث‌فرهنگی استان درباره تخریب‌های صورت‌گرفته در کنگ، ماجرای تخریب دوباره این منطقه را از حسین‌پور، فعال گردشگری و مدیر یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی این محدوده که پیگیری زیادی برای جلوگیری از تخریب‌های آسیب‌زننده در روستای کنگ انجام داده است، جویا شدیم.
 
به گفته او، با وجود مخالفت رؤسای ادارات، فرمانداری، معاونت‌های مختلف استانداری و مدیرکل میراث‌فرهنگی استان با این تخریب‌ها، یکی از اعضای شورای روستا شخصا شروع به تخریب ۳ خانه در مسیر طرح کرده است. او افزود: در روز‌های گذشته جلساتی با رئیس شورا و دهیار این روستا گذاشتیم؛ با اینکه آن‌ها تخلفات را قبول کرده‌اند، اما هنوز به نتیجه قابل قبولی نرسیده‌ایم.

حسین پور با بیان اینکه تخریب‌ها برای احداث جاده کمربندی داخل بافت پلکانی روستاست، گفت: با پیگیری‌های صورت‌گرفته، همه ادارات مربوط تأیید کردند که این تخریب‌ها به بافت و معماری روستا آسیب خواهد زد، اما افرادی در پی آن هستند تا با دورزدن قانون، تخریب‌های این منطقه را ادامه دهند. او افزود: روز جمعه با اعضای شورای این منطقه جلسه‌ای داشتیم و درباره تخریب این منطقه سخن گفتیم که نتیجه جلسه و جواب اعضای شورا این بود که «همین که هست!» این فعال گردشگری مدعی است که رؤسای سازمان‌های متولی به شکل‌های مختلف و با ارسال نامه، مخالفت خود را با این تخریب‌ها اعلام کردند و تصاویر آن‌ها را در اختیار شهرآرا قرار می‌دهد.

تخریب توسط اهالی برای بازسازی منازل

این در حالی است که بخشدار طرقبه در این باره گفته است: چند ماه قبل قرار بود یک خیابان ۶متری در روستای کنگ احداث شود و منازل تخریب‌شده نیز در همین مسیر بوده‌اند. طی مکاتبات انجام‌شده با شورا و دهیاری روستای کنگ، قرار شد اگر قرار است طرحی اجرا شود، زیر نظر بنیاد مسکن و اداره‌کل میراث فرهنگی باشد.

به‌گزارش فارس، محمد قربانی بیان کرد: بافت باارزش و میراث فرهنگی روستای کنگ در سال جاری با بازنگری طرح هادی این روستا مدنظر قرار می‌گیرد؛ شورا و دهیاری روستا نقشی در این تخریب‌ها ندارند، خود اهالی روستا در حال تخریب و بازسازی منازل خود هستند و متأسفانه در این زمینه ما ابزار قانونی برای ممانعت و جلوگیری از این کار نداریم. اهالی برای ساخت‌وساز منازل باید از بخشداری مجوز بگیرند، اما برای تخریب منازل خود نیازی به مجوز از بخشداری ندارند.

سیدمصطفی هاشمیان، دهیار روستای کنگ نیز گفت: فردی بدون دریافت مجوز‌های لازم اقدام به تخریب برای ساخت‌وساز کرده، اما این اقدام ارتباطی به تخریب بافت تاریخی روستای کنگ نداشته است.

همچنین محمود طغرایی، مسئول دفترآثار ثبت تاریخی و حرایم میراث فرهنگی خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا، با اشاره به تصویب پرونده ثبتی بافت تاریخی کنگ در استان گفت: این پرونده پس از تصویب به تهران ارسال شده است، اما به دلیل کرونا جلسه تصویب آن برگزار نشد؛ با این‌حال به زودی ثبت و ابلاغ خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->