بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند!
سرخط خبرها

شمارش معکوس پایان مهلت ۳ ماهه قبوض آغاز شد

  • کد خبر: ۲۶۵۰۶
  • ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲
شمارش معکوس پایان مهلت ۳ ماهه قبوض آغاز شد
«با‌توجه‌به مهلتی که برای پرداخت قبوض دادیم، پول آب و برق را تنها ۲۰ درصد از مشترکان داده‌اند و این موضوع ما را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. به طوری که حتی پول نداشتیم حقوق فروردین‌ماه کارکنان را بدهیم.» این مطلب را یکی از مسئولان وزارت نیرو می‌گوید. موضوعی که وزیر نیرو نیز در هفته گذشته کم‌وبیش اشاره‌ای به آن داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، اما کمبود منابع مالی به اندازه‌ای است که حتی امکان پرداخت حقوق کارکنان نیز وجود ندارد؛ آن هم در برهه‌ای که در آستانه پیک مصرف آب و برق قرار داریم و هر روز باید رقم قابل توجهی برای آماده‌سازی این دو صنعت هزینه شود. وزیر نیرو نیز هفته گذشته در این باره گفت که با شیوع ویروس کرونا در کشور تنها ۲۰ درصد هزینه آب و برق کشور وصول شده است. رضا اردکانیان با اشاره به اینکه شرکت‌های آب و برق اتکای چندانی به بودجه دولت ندارند، حتی ابراز نگرانی کرد که دو صنعت آب و برق در عرضه محصولات خود در برخی از نقاط کشور با مشکل مواجه شوند. اکنون این سؤال مطرح است که آیا این دو صنعت می‌توانند خودشان را برای ورود به فصل گرم سال آماده کنند.


 مهلت دادیم، اما قرار نبود همه پرداخت‌ها به تعویق بیفتد


شرکت‌های توانیر و آب و فاضلاب کشور در یک تصمیم واحد در اسفندماه به مشترکان آب و فاضلاب و برق مهلت دادند تا قبوض آب و برق خود را تا پایان اردیبهشت 99 پرداخت کنند. این سیاست با هدف جلوگیری از شیوع ویروس کرونا با کاهش مراجعات حضوری و البته کاهش هزینه خانوار‌ها از طریق تأخیر در دریافت هزینه آب و برق مصرفی اجرایی شد. اما در دوماه گذشته به صنعت آب و برق فشارهایی را وارد کرده است. بویژه به صنعت برق که باید خودش را برای اوج مصرف برق تابستان آماده کند و تأسیسات و تجهیزات را تعمیر، اصلاح و بهسازی کند.
درباره چرایی اتخاذ این تصمیم و اینکه آیا به عواقب آن توجه شده بود یا خیر، سخنگوی صنعت برق می‌گوید: «از همان ابتدا فکر می‌کردیم که احتمالاً بسیاری از مشترکان پرداخت‌های خود را به تعویق می‌اندازند، اما شرایط برای بخشی از کسب و کارها با شیوع ویروس کرونا سخت شده بود و باید به این بخش کمک می‌شد. لذا این تصمیم را گرفتیم تا آن عده از مردم کشور که با شیوع ویروس کرونا با مشکل اقتصادی مواجه شده بودند و کسب و کارشان از رونق افتاده بود، مهلت‌هایی برای پرداخت هزینه آب و برق داشته باشند.» مصطفی رجبی مشهدی، در گفت‌و‌گو با «ایران» ادامه می‌دهد: «قرار نبود، همه پرداخت‌ها به تعویق بیفتد. اکنون هم امید داریم که بقیه مشترکان برای سرپا ماندن شرکت‌های وزارت نیرو و کاهش فشار به این دو صنعت، نسبت به پرداخت هزینه‌های خود اقدام کنند. هرچند که پایان اردیبهشت ماه مهلت داده شده، به اتمام می‌رسد.»


 مجبور شدیم برای پرداخت حقوق‌ها وام بگیریم


هزینه‌های وزارت نیرو به جز مواردی خاص، متکی به منابع بودجه نیست. مانند حقوق کارکنان و بخش عمده‌ای از طرح‌ها و پروژه‌ها که باید از محل فروش آب و برق تأمین منابع شود. همین مسأله باعث شده تا کمک دولت به کسب و کارها از طریق استمهال هزینه‌های آب و برق، حتی پرداخت حقوق کارکنان این دو صنعت را به تعویق بیندازند.
رجبی مشهدی در این باره می‌گوید: «در بخش برق به جز مواردی نظیر برق‌رسانی روستایی، تمامی هزینه‌ها وابسته به منابع داخلی است. از پرداخت به تولیدکنندگان برق و پیمانکاران گرفته تا بهینه‌سازی و اصلاح مصرف. وابستگی این صنعت به منابع عمومی بودجه بسیار کم است. این مسأله در کنار استمهال پرداخت قبوض، باعث شده که حدود 10 روز پرداخت حقوق در بعضی از شرکت‌ها با تأخیر مواجه شود و برای تأمین منابع آن هم مجبور شدیم که وام بگیریم.» او ادامه می‌دهد: «اما مهمتر از حقوق کارکنان، موضوع سرپا نگهداشتن صنعت، تعمیر و اصلاح در نیروگاه‌ها و خطوط انتقال، شبکه توزیع و اجرای طرح‌های توسعه‌ای است. ما در آستانه پیک و آغاز فصل گرم سال هستیم و باید محدودیت‌های شبکه را رفع کنیم تا به خاموشی برخورد نکنیم. شیوع ویروس کرونا و تأخیر در وصول پول برق، فشار را بر صنعت بیشتر کرده است. البته تمام تلاشمان را کرده‌ایم که در طرح‌ها وقفه‌ای رخ ندهد و صنعت برای پیک آماده شود.»


 اردیبهشت، پایان مهلت پرداخت قبوض تعویق افتاده


مسئولان می‌گویند که مهلت پرداخت قبوض تمدید نمی‌شود. رضا اردکانیان، وزیر نیرو نیز اخیراً تأکید کرده بود: «شرایط کرونایی باعث شد که صنعت آب و برق در حد تحمل خود که وقفه‌ای هم در خدمت‌رسانی پیش نیاید، دریافت بهای آب و برق را با مهلت پرداخت مواجه کند، اما مردم می‌پذیرند که سقف این تحمل اواخر اردیبهشت است و انتظار داریم در حالی که همکاران من این روز‌ها حتی در پرداخت کامل حقوق و مزایای خود و کارکنان مشکل جدی دارند، با گرم شدن و تجدید وضعیت دما و افزایش مصرف آب و برق بویژه در مناطق گرمسیری استمرار خدمت‌رسانی در صورتی که مصرف‌کنندگان وظیفه خود را در این ارتباط به نحو شایسته‌ای انجام ندهند با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.»
در همین حال شرکت ملی گاز نیز که مهلتی 3 ماهه به مصرف‌کنندگان داده بود، کم و بیش با این مشکلات مواجه است و شنیده می‌شود که اردیبهشت ماه زمان اتمام فرصت داده شده توسط این شرکت خواهد بود.

 چقدر از پول برق وصول شد؟

آن‌طور که سخن‌گوی صنعت برق می‌گوید؛ میزان قبوض صادره برای فروردین ماه 1800 میلیارد تومان بوده اما تنها 360 میلیارد تومان آن وصول شده است. یعنی همان 20 درصد از مبالغ وصول شده است. صنعت برق سالانه حدود 22 هزار میلیارد تومان درآمد دارد که بیش از این رقم برای هزینه‌های تعمیر، نگهداشت و توسعه در شبکه‌های تولید و انتقال و توزیع و حتی حقوق پرداخت می‌کند. این موضوع در مورد بخش آب نیز صادق است. با این حال وزارت نیرو سالانه می‌تواند تنها 7 درصد افزایش سالانه تعرفه‌های آب و برق را بر اساس قانون اعمال کند.

 

منبع: ایران آنلاین

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->