روایتی از آخرین دستاورد‌های مدیریت شهری مشهد در دوازدهمین نمایشگاه تخصصی خدمات شهری | از دستگاه ریشه‌کن تا پهپاد‌های اطفای حریق + فیلم شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی‌بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی شش‌هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد + تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی‌کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

خرداد؛ آغاز تحویل‌گیری طرح‌های تفصیلی مشهد

  • کد خبر: ۲۶۵۹۵
  • ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
خرداد؛ آغاز تحویل‌گیری طرح‌های تفصیلی مشهد
طبق آخرین جلسه کمیسیون شهرسازی، شهرداری موظف شد از اول خرداد ماه هر ماه یکی از طرح‌های تفصیلی را تحویل‌گیری و به شورا ارسال کند.

به گزارش شهرآرانیوز، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد با اعلام این خبر افزود: اول خرداد حوزه جنوب غرب خواهد بود و شهرداری به تناسب تا آبان ماه این کار را برای هفت حوزه انجام خواهد داد. این آخرین تعهدی بوده که شهرداری داشته است.

 

محمدهادی مهدی‌نیا، در خصوص طرح تفصیلی مشهد، اظهار کرد: شورا در راستای وظایف نظارتی خود چندین بار به شهرداری اخطار داده که طرح‌های تفصیلی را ارسال کند، متاسفانه هنوز این اخطار‌ها از جمله اخطاری که بنده در صحن علنی به شهرداری دادم هنوز به نتیجه نرسیده است.

 

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی سه فرایند دارد، افزود: یکی تحویل‌گیری بوده که توسط شهرداری به عنوان کارفرما صورت می‌گیرد، فرایند دوم تایید است که طبق تبصره ۳۴ ماده ۸۰ قانون تشکیل شوراها، شورا‌های شهر تایید می‌کنند. فرایند سوم تصویب توسط مرجع قانونی یعنی کمیسیون ماده ۵ است که این کمیسیون طرح‌ها را تصویب می‌کند.

 

مهدی‌نیا گفت: امیدواریم شهرداری ظرف هفت ماه آینده، هفت حوزه را تایید و به ما ارسال کند. هر زمان که شهرداری طرحی را برای ما ارسال کند، شورا ظرف یک ماه آن طرح را بررسی و در خصوص آن اظهار نظر کرده و به مرجع تصویب‌کننده یعنی کمیسیون ماده ۵ ارسال می‌کند. شورا به هیچ عنوان در این فرایند اطاله زمان نداشته و کاملا آمادگی دارد تا آنچه قانون مصوب کرده مبنی بر اینکه هر طرحی که وارد شورا می‌شود را ظرف یک ماه تعیین تکلیف کند، انجام دهد.

 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد در خصوص طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم، افزود: این طرح جزو مواردی نیست که در اختیار شورا باشد، وزارت راه و شهرسازی آن را دنبال می‌کند و دانشگاه تهران را نیز به عنوان مسئول تهیه‌کننده طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم تعیین کردند. اقدامات اولیه صورت گرفته، اما به این دلیل که خود وزارت‌خانه این طرح را دنبال می‌کند، من اطلاعات دقیقی در خصوص آخرین اقدامات و بازه زمانی که تعهد کردند، ندارم.

 

وی با اشاره به مهم‌ترین دلایل تصویب نشدن این طرح‌ها، اظهار کرد: در کل نظام شهرسازی ما یک ایراد ساختاری دارد، در دهه ۵۰ شهر را پروژه می‌دیدند نه فرایند، یعنی شهر یک پروژه است، یک موجودی به نام شهرداری دارد، ناظر آن مسکن و شهرسازی است و طرحی دارد که مشاور تهیه می‌کند، اینگونه با شهر برخورد شده، در حالی که شهر چنین موجودی نیست، شهر یک موجود زنده است که هر لحظه سیالیت، حرکت و تکاپو دارد و نمی‌ایستد.

 

مهدی‌نیا گفت: شهر یک پروژه عمرانی نیست که اگر به آن دست نزنی همان‌گونه باقی بماند، اما نگاه در آن مقطع اینگونه بوده، بر همین مبنا نیز بخش‌های مختلف اینگونه دیده شدند که شهرداری پیمانکار بوده، ناظر مسکن و شهرسازی است، طرح توسط مشاور طرح تهیه می‌شود، مرجعی باید طرح را اجرا کرده و ناظری بر آن نظارت کند، اما این الگو سال‌ها جواب نداده و خود را در فرایند تهیه طرح هم نشان می‎دهد. طرح تهیه می‌شود، الزامات روزمره شهرداری وجود دارد و با نگاه مسکن و شهرسازی تناقض پیدا می‌کند.

 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: در این اتفاقات گذشته و اختلاف نظر‌ها در هر پروژه عمرانی، همیشه پیمانکار با ناظر و با کارفرما اختلاف دارد. این در سطح شهر نیز اتفاق افتاده و خروجی این شده که اکنون بعد از ۱۲، ۱۳ سال و با عوض شدن سه شورا، هنوز طرح تفصیلی مشهد درگیر است. راه و شهرسازی با شهرداری، شهرداری با راه و شهرسازی و استانداری اختلاف نظر دارند.

 

وی گفت: طولانی شدن طرح جامع نیز بی‌تاثیر نبوده، یکی از دلایل این امر، اختلافی بود که خط حریم محدوده شهر مشهد با شهرستان طرقبه شاندیز داشت که هنوز هم حل نشده و این باعث اطاله زمانی طرح جامع شده است. وقتی طرح جامع وجود نداشته باشد، طبیعی است که طرح تفصیلی نیز زیرمجموعه آن بوده و آن هم دچار اطاله زمانی می‎شود. ما در دوره خود طرح جامع را ابلاغ کردیم، الان هم به شدت پیگیر هستیم تا این اختلاف مرزی بین طرقبه شاندیز و مشهد حل شود.

 

مهدی‌نیا خاطرنشان کرد: این کار دست دو وزارتخانه است که باید با محوریت استانداری حل و فصل شود، چندان در اختیار مدیریت شهری نیست، زیرا شهرستان دیگری است. ما طرح‌های تفصیلی را به شدت از شهرداری پیگیری می‌کنیم تا هرچه زودتر ارسال شود و ما شاهد طرح تفصیلی شهر مشهد باشیم.

 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر مشهد گفت: شورا در راستای وظایف نظارتی خود چندین بار تاکنون به شهرداری اخطار داده که طرح‌های تفصیلی را ارسال کند، متاسفانه هنوز این اخطار‌ها از جمله اخطاری که من در صحن علنی به شهرداری دادم به نتیجه نرسیده، امیدوارم قبل از اینکه به اقدامات قانونی بعدی توسط شورا بکشد، خود شهرداری هرچه زودتر آن را ارسال کند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->