اعمال‌قانون ۱۴۲۰ دستگاه خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۱۴ دستگاه خودروی متخلف توقیف شدند (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) برای دکتر محمدتقی صراف شیرازی، چشم امید مادران مشهدی درباره چگونگی آموزش سواد مالی به فرزندان و لزوم آن ترافیک سنگین در بزرگراه‌ها و هسته مرکزی شهر مشهد | فوت راکب موتور سیکلت در تصادف با کامیونت (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (شنبه یکم اردیبهشت ١۴٠٣) | افزایش ابرناکی و وزش باد شدید طرح دغدغه‌های شهروندان با فرماندار مشهد برای تهیه مسکن ملی حریق در یک مهمان‌پذیر اطراف حرم رضوی اطفا شد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) قرعه‌کشی زمین برای خانه‌دار‌شدن ۵۰۰ خانواده روستایی در شهرستان مشهد سرطان روده بزرگ به لحاظ تعداد مبتلا در جایگاه سوم قرار دارد زیرمیزی در کار حقوقی جزئیاتی تازه از کشف نیم‌تن مواد مخدر در تایباد بیمارستان‌های کودک در مشهد خدمات درمانی رایگان به کودکان زیر ۷ سال ارائه می‌دهند به‌صدا‌درآمدن زنگ‌خطر شیوع آبله‌مرغان، سرخک و آنفلوانزا در خراسان‌رضوی افزایش دوبرابری زندانیان مهریه و پرونده‌های قضایی در پی گران‌شدن سکه احتمال افزایش ۲۵ درصدی بودجه طرح «امنیت غذایی» ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

۷۰۰۰ عضو قابل اهدا به خاک سپرده شد/ ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار دریافت عضو

  • کد خبر: ۲۶۹۹۲
  • ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۵
۷۰۰۰ عضو قابل اهدا به خاک سپرده شد/ ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار دریافت عضو
رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌‌های وزارت بهداشت با بیان اینکه سال گذشته ۷۰۰۰ عضو قابل اهدا به خاک سپرده شده است، گفت: ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار دریافت عضو قرار دارند. اهدای عضو در ۱۱ ماه گذشته افزایش سه پله‌‌ای داشت.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر مهدی شادنوش در گفت وگویی تلویزیونی با اشاره به روز ملی پیوند عضو اظهارکرد: اهدای عضو یک روش درمانی ضروری است یعنی یا عضوی پیدا و اهداء می‌شود و خانواده‌ای از رنج نجات می‌یابد و یا عضوی پیدا نمی‌شود و بیمار از دنیا می‌رود.


وی افزود: روزانه ۷ تا ۱۰ نفر به دلیل انجام نشدن پیوند عضو از دنیا می‌روند. در ایام کرونایی به دلیل متوقف شدن پیوندعضو، برخی از خانواده‌ها مصیبت دیدند، اما با اطلاع رسانی خوبی که صورت گرفت روحیه ایثار و اهدای عضو بیش از پیش ترویج یافت و در ۱۱ ماه سال گذشته با همکاری تمام دست اندرکاران شاهد این بودیم که اهدای عضو، افزایش سه پله‌ای داشت؛ البته کرونا اجازه نداد که حلاوت این امر را جشن بگیریم.

شادنوش با اظهار امیدواری نسبت به افزایش روحیه و فرهنگ اهدای عضو در کشور، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار دریافت عضو قرار دارند؛ در هر مرگ مغزی، می‌توان ۸ عضو و ۵۳ بافت را اهدا کرد.

وی ادامه داد: پیوند عضو قله رفیع علم پزشکی در دنیاست و ما در خاورمیانه رتبه اول پیوند اعضا را داریم؛ بهترین متخصصین و زیرساخت‌ها را داریم و در ۳۴ مرکز پیوند عضو در سراسر کشور، خدمات را ارائه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۷۰۰۰ عضو قابل اهدا به خاک سپرده شده است، یادآور شد: اگر این ۷ هزار مورد، به این ۲۵ هزار نفری که در لیست انتظار دریافت عضوند اهدا می‌شد اتفاق بسیار خوبی می‌افتاد؛ بنابراین مهم‌ترین مقوله فرهنگسازی و عملکرد رسانه هاست. حتی یک صدم درصد امکان بازگشت بیمار دچار مرگ مغزی به زندگی وجود ندارد. الان تیم‌های تأییدکننده مرگ مغزی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با حکم مستقیم وزیر بهداشت حضور دارند؛ در کشور‌های دیگر اگر پزشک معالج بیمار، مرگ مغزی را تأیید کند، اهداء اتفاق می‌افتد، اما در کشور ما به دلیل حساسیت‌های عاطفی و مذهبی و سنتی بیشتری که وجود دارد، سه نفر از تیم مرگ مغزی در فواصل زمانی مختلف به صورت مستقل مرگ مغزی را به صورت بالینی تأیید می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر مستندات بالینی توسط این افراد تأیید شود؛ این مستندات به تیم مذکور فرستاده و تأیید می‌شود و پس از آن نیز پزشک قانونی به نمایندگی از قوه قضائیه به قضیه ورود می‌کند تا کامل بودن مستندات را بررسی کند و هیچ گونه احتمالی غیر از مرگ مغزی وجود نداشته باشد. وقتی مرگ مغزی تأیید شد هیچ احتمالی برای بازگشت فرد وجود نخواهد داشت.

زمان طلایی در اهدای عضو

وی با بیان اینکه بیمار دچار مرگ مغزی نهایتاً تا یک هفته می‌تواند با دستگاه زنده بماند، تأکید کرد: اگر در ساعات اولیه مرگ مغزی رضایت برای اهدای عضو داده شود، امکان اهدای تعداد بیشتری از اعضا وجود دارد؛ هر بافتی یک زمان طلایی دارد که این زمان هرچقدر بگذرد عضو‌های کمتری قابلیت اهدا پیدا می‌کنند.

تفاوت کما با مرگ مغزی چیست؟

مدیرکل بیماری‌های پیوند وزارت بهداشت با اشاره به متفاوت بودن "کما" و "مرگ مغزی" یادآور شد: در مرگ مغزی آنچه که اتفاق می‌افتد، مرگ است و فقط قلب و ریه‌ها با کمک دستگاه امکان ادامه فعالیت دارند؛ در کما ممکن است فرد سال‌ها در کما باشد و بعد، ادامه حیات، میسر شود، اما در مرگ مغزی امکان ادامه حیات وجود ندارد.

چگونه کارت اهدای عضو دریافت کنیم؟

شادنوش خاطرنشان کرد: از نظر قوانین حقوقی کشور ما، گرفتن کارت اهدای عضو به معنی اعلام آمادگی برای اهدای عضو در صورت مرگ است؛ دو راه برای دریافت کارت اهدای عضو وجود دارد. افراد می‌توانند برای دریافت کارت اهدای عضو شماره ملی خود را به شماره ۳۴۳۲ پیامک کنند و یا با مراجعه به سایت ehdacenter.ir می‌توانند فرم را پر و برای روز مبادا اعلام آمادگی کنند. 




منبع: تسنیم
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->