پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

کمبود نهاده‌های دامی و کشتار گاوهای مولد/ منتظر افزایش شدید قیمت گوشت و شیر باشید!

  • کد خبر: ۲۷۳۵۹
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
کمبود نهاده‌های دامی و کشتار گاوهای مولد/ منتظر افزایش شدید قیمت گوشت و شیر باشید!
۲ روز پیش مدیرعامل اتحادیه مرغ با گلایه از کمبود نهاده نسبت به کشتار بیش از یک میلیون مرغ تخم‌گذار هشدار داده بود، حالا مدیرعامل فعال صنعت دام‌پروری خراسان رضوی نیز با انتقاد از تزریق قطره‌چکانی نهاده دامی می‌گوید: ...
سعیده ساجدی‌نیا/شهرآرانیوز – ... حتی ۱۰ درصد از نیاز دامداران هم تأمین نمی‌شود و با این روش نه‌تن‌ها جهش تولید اتفاق نخواهد افتاد، بلکه با چالش جدی در این حوزه مواجه خواهیم شد.
آرش فرزادنیا در گفت‌‎وگو با شهرآرانیوز با اشاره به راه‌اندازی سامانه «بازارگاه» با هدف سروسامان دادن به بازار آزاد، اظهار کرد: در عمل این سامانه هم فشل است و تاکنون نتوانسته است تأمین‌کننده نیاز تولیدکنندگان باشد و راهکار درست این است که دولت به‌جای اجرای سیاست‌های سوسیالیستی دهه ۵۰ و ۶۰ به سمت تأمین ارز دولتی واردکنندگان نهاده‌های دامی برود.
او افزود: جهش تولید با بهره‌وری بیشتر محقق می‌شود و بهره‌وری بیشتر هم زمانی اتفاق می‌افتد که مواد اولیه تأمین شود، اما در شرایطی که ما در تأمین ماده اولیه مانده‌ایم، به‌طور قطع در مسئله بهره‌وری هم دچار مشکل خواهیم بود.

بازارگاه جواب‌گوی نیاز‌ها نیست
فرزادنیا با بیان اینکه به‌جای حل صورت مسئله نهاده‌های دامی، آن را پاک کرده‌اند، گفت: سامانه بازارگاه به هیچ‌وجه جواب‌گوی نیاز‌ها نیست و همه گاودار‌ها مجبورند نیاز اصلی خود را از بازار آزاد تأمین کنند و این در حالی است که قیمت‌ها در این بازار بالاتر از نرخ مصوب و فاکتور‌ها دچار مشکل است و به‌دلیل ۲ نرخی شدن، دردسر مالیاتی عظیمی برای دامداران به همراه خواهد داشت.

حذف گاو مولد یعنی کاهش تولید
این فعال اقتصادی ادامه داد: گاوداران خراسان‌رضوی در تلاش برای برقراری تعادل بین جیره و تولید خود هستند و به این ترتیب گاو‌های مولد را تا حد امکان حذف کرده‌ایم؛ این حذف به معنای حذف سرمایه و کاهش تولید است و کاهش تولید یعنی پس‌رفت در سال جهش تولید! زیرا من نوعی سهمیه جیره‌خوار را از گله کم می‌کنم و به محض اینکه تولید مقداری پایین می‌آید، گاو را حذف می‌کنم و به محض اینکه مریض می‌شود، به‌جای اینکه درمانش کنم، ذبحش می‌کنم.

به‌موقع به داد صنعت نمی‌رسیم
فرزادنیا با بیان اینکه کاهش تولید و کاهش گاو مولد و کاهش گوشت و شیر در آینده خود را نشان می‌دهند، گفت: اتفاقی که سال گذشته هم افتاد و مجبور شدند زیر بار هزینه‌های گران حمل‌ونقل هوایی بروند و با هواپیما گوسفند تازه وارد کردند؛ یعنی به‌موقع به داد صنعت نمی‌رسیم و درمان نمی‌کنیم و وقتی به یک غده سرطانی چرکی تبدیل شد، تازه به فکر می‌افتیم. این در حالی است که در حوزه محصولات لبنی و پروتئینی، اگر دولت به‌موقع چاره‌اندیشی نکند، از شهریورماه به بعد شاهد افزایش قیمت خیلی شدید گوشت و لبنیات خواهیم بود، زیرا هزینه قیمت تمام‌شده با نهاده‌های آزاد با هم تناسب ندارد و برای دامداران به‌صرفه نیست.

دغدغه لازم مدیریتی وجود ندارد
وی، معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی را بی‌کفایت ارزیابی کرد و گفت: ایشان توانمندی و دغدغه لازم برای مدیریت این بخش را ندارند و باید توجه داشت که برای جایگزینی هر دام مولد ۲ تا ۵/۲ سال زمان لازم است و حذف جمعیت مولد دام سنگین خسارت بزرگی به کشور وارد می‌کند.
فعال اقتصادی به زحمات دهه ۷۰ اشاره کرد و گفت: همه این تلاش‌ها موجب شد که کشور را از واردات در این بخش بی‌نیاز کنیم و حتی صادرکننده شویم، اما با وضعیت کنونی احتمال بازگشت به شرایط قبلی وجود دارد.

آزادسازی و توزیع نهاده‌های کشاورزی به میزان کافی
این در حالی است که ۱۰ اردیبهشت، وزیر جهاد کشاورزی از آزادسازی و توزیع نهاده‌های کشاورزی و دام و طیور مورد نیاز تولیدکنندگان به میزان کافی خبر داده است.
کاظم خاوازی با اشاره به آزاد‌سازی و توزیع بسیار زیاد دانه ذرت، گفته است: ذخایر و موجودی کشور در استان خوزستان در دانه‌های ذرت به حدی است که می‌تواند تمامی ذرت مورد نیاز کشور را تامین کند.

اولتیماتوم جهاد کشاورزی به شرکت‌های توزیع کننده نهاده‌های دامی
۲۷ فروردین، مدیرکل نظارت بر توزیع کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای به شرکت‌های توزیع کننده نهاده‌های دامی هشدار داد در صورت تخلف در تحویل نهاده به تولیدکنندگان، فعالیت‌شان تعلیق خواهد شد. محمد قدیری ابیانه اولتیماتوم داده بود تحویل ندادن کالا در زمان تعیین شده، گرانفروشی، تبلیغات یا اطلاع‌رسانی از طریق فضای مجازی مبنی بر اعلام باری که وجود ندارد یا اعلام مبلغ بالاتر از قیمت مصوب برای نهاده‌هایی که با ارز رسمی دولتی وارد کشور شده‌اند و…از مصادیق تخلف بوده و بلافاصله فعالیت این افراد در سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی تعلیق و علاوه بر معرفی آنان بر روی تابلوی اصلی سامانه جهت اطلاع خریداران در کشور، طبق ضوابط و مقررات با آنان رفتار خواهد شد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->