جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

تنوع ۲۵۰ گونه گیاهی در تفرجگاه ارتفاعات جنوبی مشهد

  • کد خبر: ۲۷۳۶۴
  • ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
تنوع ۲۵۰ گونه گیاهی در تفرجگاه ارتفاعات جنوبی مشهد
مدیر کمربند سبز شهرداری مشهد گفت: تاکنون یک میلیون و۱۳۰ هزار اصله درخت در کمربند سبز مشهد کاشته شده است و با کاشت ۱۲۰ هزار اصله درخت در سال ۹۹، این تعداد به یک‌میلیون و۳۵۰ هزار اصله درخت می‌رسد.
به گزارش شهرآرا نیوز، مدیر کمربند سبز شهرداری مشهد گفت: کمربند سبز مشهد بستر مناسبی برای گیاهان دارویی است که در این منطقه رشد کرده‌ است.

«سیدمرتضی مرجانی بجستانی» افزود: در این منطقه حدود ۲۵۰ گونه گیاهی وجود دارد و ۴۵ گونه درخت در این منطقه کاشته شده است. تاکنون یک میلیون و۱۳۰ هزار اصله درخت در کمربند سبز مشهد کاشته شده است و با کاشت ۱۲۰ هزار اصله درخت در سال ۹۹، این تعداد به یک‌میلیون و۳۵۰ هزار اصله درخت می‌رسد.
درخت‌کاری‌ها در این منطقه نیز به سمت کاشت درختان مثمر مانند سنجد، زرشک جنگلی، پسته وحشی و... سوق داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: درباره واگذاری بهره‌برداری برخی از این زمین‌ها برای کشت گیاهان دارویی نیز در کارگروه مربوط بررسی لازم انجام می‌گیرد.

معاون مدیرکل هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شهرداری مشهد نیز با اشاره به طرح مشکلات و موانع دست‌اندرکاران تولیدات دارو‌های گیاهی در زمینه‌های بازاریابی، خام فروشی، فراوری‌ها، جمع‌آوری و نبود استاندارد‌ها گفت: موارد مطرح‌شده در اتاق‌فکر‌های این حوزه بررسی می‌شود و تلاش می‌کنیم مشکلات و موانع موجود را برطرف کنیم.

«محسن داودی» افزود: رسالت اصلی معین‌های اقتصادی، موضوع اشتغال و تولید است. هدف ما این است که از ظرفیت‌های موجود، در موضوع اشتغال استفاده شود و در جلسات بعدی از دیگر مسئولان مربوط از جمله در حوزه‌های بهداشت و اصناف نیز دعوت می‌شود.

وی افزود: پیشنهادی نیز درباره به‌کار‌گیری کارگران روزمزد در زمینه جمع‌آوری محصولات دارو‌های گیاهی مطرح شد که حتما ارزیابی می‌شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۶۰ درصد سطح زیر کشت گیاهان دارویی کشور به استان خراسان رضوی اختصاص دارد، گفت: از مجموع ۲۸ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان، حدود ۲۰ هزار تن محصول خشک تولید می‌شود که در مجموع حدود ۳۵ درصد تولید این محصولات در کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

«سید هاشم نقیبی» افزود: بیشترین تولیدات گیاهان دارویی در استان، زیره سبز و ارزشمندترین محصولات تولید شده نیز محصولاتی مانند کتیرا و باریجه است.

وی با اشاره به ایجاد فن‌بازار گیاهان دارویی در بازار بین‌المللی سپاد افزود: بازاریابی، تکمیل زنجیره ارزش و رعایت استاندارد‌ها در فراوری گیاهان دارویی، از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود.

وی تأکید کرد: تسهیل در روند دریافت مجوز‌ها و استانداردها، مانع از عرضه نامناسب گیاهان دارویی می‌شود.
مدیر فن‌بازار گیاهان دارویی مشهد نیز در این جلسه گفت: سامان‌دهی درست این محصولات از نظر بهداشت و نحوه ارائه به مشتری، نیازمند یک شبکه هم‌افزاست.

«امیرحسین خسروی» افزود: به دلیل مشکلات در فراوری و بسته‌بندی، محصولات به صورت خام‌فروشی صادر می‌شود، بنابراین در این زمینه فعالیت‌هایی انجام شد تا محصولات با کیفیت بهتر ارائه شود. این امکان وجود دارد تا با فراوری این محصولات، مانع از خروج این سرمایه از کشور شویم. وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، در زمینه گردشگری سلامت نیز فن‌بازار در حال مذاکره برای افتتاح دفاتر طب سنتی و ارائه گیاهان دارویی در کشور‌های گرجستان و عمان است.

خسروی با اشاره به اینکه خیابان سبز سلامت نیز در مجموعه گردشگری سپاد ایجاد می‌شود، افزود: با وجود مشکلات، به سهم خود فعالیت‌هایی انجام دادیم. برند ما به نام گیاهان دارویی ایران ثبت شده و فرایند ثبت شرکت در قالب شرکت تعاونی کشاورزی نیز در حال پیگیری است. در یک‌سال‌ونیم گذشته برای ۱۴۰ نفر اشتغال ایجاد کرده‌ایم. پیش‌بینی می‌کنیم این تعداد تا پایان خردادماه به ۴۰۰ نفر و با تکمیل و افتتاح رسمی این مجموعه به حدود ۲۰۰۰ نفر برسد.
 
منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->