آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها از مرز ۲۴۰۰ نفر گذشت (اسفند ۱۴۰۲) مهر تردد دانشجویی به چه افرادی تعلق می‌گیرد؟ اسکان موقت نوروزی فرهنگیان در ۴۲۴ مرکز آموزشی رفاهی مدیریت غیرعلمی زباله‌ها خسارت ۸۷ هزار میلیارد تومانی به محیط‌زیست وارد کرد توماج صالحی از اتهام نشر اکاذیب تبرئه شد نجات نوزادی بی پناه در یک شب زمستانی در پارک مشهد + فیلم بخشی از معوقات فرهنگیان تا انتهای سال و بخشی دیگر تا ۶ فروردین ۱۴۰۳ واریز می‌شود شیر باغ وحش وکیل‌آباد مشهد احتمالا سرطان دارد اعتراض۲۷۲ هزار معلم به رتبه‌بندی پذیرفته شد | معلمان هر ۳ سال یک‌بار ارزیابی می‌شوند مشهد و کربلا رکورد دار پروازهای نوروزی ضرورت محدودیت ورزش‌های هوازی از امروز تا فردا در مشهد مقدس (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) معدوم‌سازی ۵۰۰ تُن غذای فاسد در طرح سلامت نوروزی ۳ شرکت هواپیمایی به دلیل گران‌فروشی از فروش بلیت منع شدند + اسامی قتل هولناک زن گمشده به خاطر یک گردنبند و ۶ النگوی طلا در تهران چرا نباید برای سفره هفت‌سین ماهی قرمز بخریم؟ واریز ۳ میلیون تومان به حساب خانواده زندانیان تهران تیراندازی در یک عروسی ۱۳ نفر را راهی بیمارستان کرد آب و هوای شهرستان‌های خراسان رضوی در ۱۰ روز اول تعطیلات چه وضعیتی دارد؟ (۲۸ اسفند ۱۴۰۲) ۲۹ اسفند آخرین مهلت بخشودگی جرایم فاقد بیمه شخص ثالث موتورسیکلت اعلام زمان ثبت‌ نام ۵ آزمون مهم ۱۴۰۴
سرخط خبرها

آخرین وضعیت حذف کنکور و سهمیه ورود به دانشگاه‌ها

  • کد خبر: ۲۸۰۳۵
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳
آخرین وضعیت حذف کنکور و سهمیه ورود به دانشگاه‌ها
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها را یکی از مهمترین برنامه‌های تعاملی شورا با مجلس فعلی عنوان کرد

 به گزارش شهرآرا نیوز، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاح سهمیه ورود به دانشگاه‌ها و حذف کنکور را موضوع اصلی قابل طرح و بررسی با مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: امیدواریم در بحث سهمیه‌ها با تعامل مجلس جدید که از فردا فعالیت خود را آغاز می‌کند، بتوانیم بخشی از سهمیه ورود به دانشگاه‌ها را تعدیل و سهمیه مازاد را تعریف کنیم.

دکتر سعیدرضا عاملی ضمن بیان این مطلب به آخرین وضعیت ساماندهی سهمیه های ورود به دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به این که بخش عمده‌ای سهمیه‌ها نظیر سهمیه ایثارگران که سهم 25 درصدی ورود به دانشگاه‌ها را شامل می‌شود، بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی است و بخشی از سهمیه‌ها نیز مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است بنابراین حل این موضوع مستلزم همکاری بین این شورا و مجلس می‌باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما در این دوره از فعالیت‌های مجلس شورای اسلامی تلاش کردیم این همکاری شکل بگیرد و بتوانیم بخش‌هایی از لایحه‌ای که وزارت علوم با همکاری وزارت بهداشت در بخش سهمیه‌ها تدوین کرد و مرتبط با مجلس شورای اسلامی بود را اصلاح کنیم و بخش مرتبط با شورا نیز در خود شورا مورد بررسی قرار بگیرد که متاسفانه هنوز این امکان فراهم نشده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین بررسی سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها را یکی از مهمترین برنامه‌های تعاملی این شورا با مجلس فعلی عنوان کرد و گفت: این موضوع جزء محورهای اصلی برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد و با مجلس آینده در این زمینه همکاری خواهیم داشت. امیدواریم بتوانیم در باره این موضوع ابتدا با هیات رئیسه مجلس و بعد با کمیسیون آموزش تعامل کنیم تا این موضوع بررسی شود. اما به طور کلی کار مجلس را شورای عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند انجام بدهد و کار شورا نیز مجلس نمی‌تواند پیگیر شود. این موضوع یک موضع مشترک است که امیدواریم با همکاری مجلس آینده که از فردا فعالیت خود را شروع می‌کند، به انجام برسانیم.

سهمیه‌ها باید تعدیل شوند

وی همچنین تاکید کرد: موضوع ما صرفا حذف سهمیه‌های ورود به دانشگاه‌ها نیست و می‌تواند سهمیه‌های مازاد نیز تعریف شود چراکه اگر سهمیه‌های مازاد تعریف شود به نوعی جلوی ورود عموم مردم به دانشگاه‌ها را نخواهد گرفت. بنابراین سهمیه‌ها باید تعدیل شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین تاکید کرد: بحثی که وجود دارد این است که در حال حاضر در برخی از موارد برای ورود به دانشگاه‌ها سهمیه 35 تا 40 درصد داریم. بنابراین این حجم از سهمیه‌ها بسیار زیاد است. ضمن اینکه عملا متقاضی نیز در برخی از حوزه‌ها وجود ندارد. فقط مشکل در بعضی از رشته‌های خاص و برخی رشته‌های پزشکی وجود دارد اما در سایر رشته‌ها عملا صندلی خالی وجود دارد و باعث رقابت سهمیه مواجه نیستیم.

عاملی همچنین به آخرین وضعیت حذف کنکور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این موضوع بحث شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست. خوشبختانه کنکور یکی از معتبرترین روش‌هایی است که اعتماد بالای ملی در این حوزه وجود دارد اما این فرایندی که در یک حوزه برای ورود دانشجویان تصمیم‌گیری صورت بگیرد و آینده دانشجو در یک بازه زمانی چهار ساعت مشخص شود، روش مناسبی نیست. ما در بسیاری از روش‌های آموزش عالی کشور مشاهده می‌کنیم که دانشجویان یک فرایند چهار ساعته تعیین تکلیف می‌شوند و متقاضی در چه رشته‌هایی تحصیل کند. بنابراین برای این موضوع ریز نمرات فرد و میانگین معدل ملاک قرار می‌گیرد و همچنین چهار سال آخر تحصیلی فرد در ارزیابی تاثیرگذار است.

وی در پایان تاکید کرد: ما یک روش ارزیابی متفاوتی را باید برای ورود به دانشگاه‌ها دنبال کنیم که در این زمینه دغدغه‌هایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود دارد اما این موضوع جزء تابوهای آموزش عالی کشور شده است که سال‌ها است که می‌خواهیم در عرصه کنکور تصمیم‌گیری کنیم اما عملا محقق نشده است و امیدواریم این موضوع نیز در تعامل با مجلس شورای اسلامی نیز به نتیجه برسد.

منبع :ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->