تغییر مسیر پرواز تهران- زاهدان- مشهد مذاکرات مزدی کانون بازنشستگان تامین اجتماعی ادامه دارد| مبنای افزایش حقوق کدام قانون است؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) سیلاب به سنگان خواف رسید سلامت روان ایرانی‌ها پایش می‌شود پیش بینی آلزایمر ۱۲ سال قبل از بروز علائم با آزمایش چشم مشاغل ذهنی خطر زوال عقل را کاهش می‌دهند نحوه اضافه کردن دوران سربازی به سوابق بیمه تامین اجتماعی اعلام شد تخلیه برخی از روستا‌های زیرکوه در خراسان‌جنوبی به‌علت سیلاب + عکس (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) فوق‌العاده حقوق معلمان حق‌التدریس از مهر ماه ۲ برابر می‌شود نارضایتی توأمان مردم و متولیان درمان از  تعرفه‌های جدید پزشکی تشکیل باند سرقت پس از آزادی از زندان | دزدی از ده‌ها خودرو پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی و مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تداوم بارندگی‌ها تا شنبه هفته آینده خوراکی‌هایی که موجب کم‌آب شدن پوست می‌شوند تالاب کجی نمکزار نهبندان در خراسان جنوبی، ۳۰ درصد آبگیری شد همه مناطق آلوده به مواد مخدر در مشهد تا پایان سال برچیده می‌شوند اگر ضد آفتاب بزنیم آیا دچار کمبود ویتامین D می‌شویم؟ | بهترین عدد SPF برای ضد آفتاب زمان پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد؟
سرخط خبرها

کرونا و اهمیت سلامت مادران باردار

  • کد خبر: ۲۸۳۳۸
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
کرونا و اهمیت سلامت مادران باردار
دکتر محمد احمدیان - مدیر سلامت خانواده و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد
کرونا بیماری ناشناخته‌ای است که هنوز هم ابعاد و مرارت‌های بسیاری در درون خود نهفته دارد. طبعا گروه‌ها و طبقات اجتماعی مختلفی از حضور کرونا آسیب دیده‌اند. بی‌تردید نمی‌توان از کنار این بیمار مرموز به‌سادگی گذشت، زیرا در آن صورت با تبعات و آسیب‌های زیادتری روبه‌رو خواهیم شد. باتوجه‌به اهمیت حفظ سلامتی مادران در دوران بارداری و اینکه خانم‌های باردار تغییراتی را در بدن خود تجربه می‌کنند که ممکن است خطر بروز عفونت را در آن‌ها افزایش بدهد، در دوران شیوع بیماری کرونا مراقبت‌های دوران بارداری و پس از زایمان، مطابق با دستورالعمل‌های وزارتی برای مادران باردار کم‌خطر و پرخطر در مراکز خدمات جامع سلامت با جدیت پیگیری می‌شود. همچنین هم‌زمان در هربار مراقبت، آموزش‌های لازم درباره پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا و همچنین بررسی علائم بیماری در مادر، به مادران آموخته می‌شود. در این راستا، وضعیت مادران باردار پرخطری که برای ادامه دریافت مراقبت‌ها به مراکز مراجعه نکرده‌اند، ازطریق تلفن یا در موارد نیاز با مراجعه به در منازل پیگیری می‌شود و مراقبت‌های تمامی مادران تا ۴۲ روز بعد از زایمان ادامه می‌یابد. در دوران شیوع بیماری کرونا باتوجه‌به ابراز نگرانی برخی مادران از امکان ابتلا به بیماری درصورت مراجعه به مراکز یا پایگاه‌ها، ۱۴ پایگاه اختصاصی سلامت مادروکودک در سطح شهر به‌عنوان پایگاه‌هایی که فقط مادران باردار و کودکان بدون علامت را پذیرش می‌کنند، معرفی شد تا مادرانی که به‌دلیل ترس از ابتلا به بیماری کرونا از مراجعه به مراکز و پایگاه‌ها امتناع می‌کردند، با خاطری آسوده برای دریافت مراقبت به این پایگاه‌ها مراجعه کنند.
در این دوران، با همت کارکنان شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، مادران باردار در دو مرحله برای تشخیص داشتن یا نداشتن علائم بیماری کرونا غربالگری شدند. مرحله اول از ۱۵ اسفند سال گذشته تا ۲۰ فروردین سال جاری بود که برای صددرصد مادران باردار تحت پوشش مراکز خدمات جامع سلامت انجام شد و مرحله دوم غربالگری، از ۲۰ فروردین تاکنون بوده است که افزون‌بر ۹۹ درصد از مادران باردار در این مرحله نیز غربالگری شده‌اند و افراد دارای علامت برای مشاوره و معاینه رایگان، به مراکز خدمات جامع سلامت دعوت می‌شوند و اقدامات لازم برای آن‌ها با توجه به شدت علائم پیگیری می‌شود. در این دوران با به‌کارگیری تدابیر و اقدامات مناسب در حوزه درمان دانشگاه، مادران باردار برای زایمان در بیمارستان‌ها مشکلی نداشته‌اند و فضا برای انجام زایمان مادران مبتلا یا مشکوک به کرونا، کاملا از سایرین جدا بوده است و تحت شرایط ویژه، اقدامات لازم مطابق با دستورالعمل‌های وزارتی برای حفظ سلامتی مادر و نوزاد انجام می‌شود. با تعامل مناسب بین حوزه‌های بهداشت و درمان، مادران پرخطر مبتلا به کرونا یا مشکوک به این بیماری پس از ترخیص از بیمارستان، از نظر وجود علائم بیماری در مادر، به مدت دو هفته هر روز تحت پیگیری کارکنان شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت قرار می‌گیرند و حتی درصورت نیاز، مراقبت‌های لازم در منزل برای آن‌ها اعمال می‌شود. درمجموع می‌توان گفت انجام کار تیمی و تعامل مناسب بین حوزه‌های مختلف دانشگاه ازقبیل حوزه بهداشت، درمان و آموزش و همچنین تعامل و هماهنگی‌های مناسب بین دستگاه‌ها و حوزه‌های مختلف در استان ازقبیل آستان قدس رضوی، استانداری، شهرداری‌ها و... با دانشگاه، نقش بسزایی در کنترل بیماری کرونا ایفا کرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->