آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد مواد غذایی که هرگز آنها را نباید با معده خالی بخورید با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید، بخوانید چرا دمای روغن زمان سرخ کردن اهمیت دارد؟ چرا باید به قول‌هایی که به فرزندتان می‌دهید عمل کنید؟ ۵ ماده غذایی که مصرف منظم آنها به افزایش هوش کمک می‌کند ویزیت‌های نجومی روانشناسان | از ۳۵۰ هزارتومان تا ۲ میلیون تومان! کلاس‌های دانشگاه‌ها تعطیل شدند (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره + جدول اهمیت خوردن صبحانه برای دانش‌آموزان | کودکان به چه ویتامینی نیاز دارند؟ آیا راهی برای افزایش قد کودکان و نوجوانان وجود دارد؟ درد در سنین رشد را جدی بگیرید آیا استفاده از تابه‌های نچسب را باید کنار گذاشت؟ آیا مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی در اردیبهشت پرداخت می‌شود؟ افزایش حقوق بازنشستگان منتظر تایید هیات دولت است جزییات افزایش وام بازنشستگان و مبلغ اقساط و توضیحات بانک رفاه کارگران (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

کرونا؛ آژیرقرمز برای همه دنیا (۴)

  • کد خبر: ۲۵۶۵۷
  • ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
کرونا؛ آژیرقرمز برای همه دنیا (۴)
احمدرضا مسعودی‌فر - پژوهشگر فرهنگی ‌اجتماعی
‌برخی آثار منفی فرهنگی کرونا مواردی از این دست خواهد بود:
۱- ازدست‌دادن پرشمار عزیزان و صدمه اقتصادی و روانی در سرتاسر جهان؛ که موجب اضطراب، فشار روانی و روحی و عدم تعادل حیاتی و روانی شده است که به‌احتمال قوی اثرات آن تا مدت‌های مدید استمرار می‌یابد.
۲- صدمه جدی به روح و روان و جسم مردم؛ آثار منفی این ضربات ادامه می‌یابد و به‌دلیل تأثیر متقابل ابعاد وجودی انسان، به‌احتمال قوی، بیماری‌های «روان‌تنی» در آینده افزایش می‌یابد.
۳- اثرات مخرب فرهنگی و مذهبی؛ این اثرات منفی در دنیا، به‌ویژه در جوامع مذهبی دیده می‌شود، به‌طوری‌که تلقی ناکارآمدی برخی ساختار‌های مذهبی، چالشی مهم برای این جوامع خواهد بود.
۴- تنش‌های شدید اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و...؛ که باعث اعتراضات مدنی به دولت‌ها و حکومت‌ها می‌شود و احتمالا منجر به تغییر و تحولات جدید و عجیب در آینده خواهد شد.
۵- ضربه شدید به روند پیشرفت و توسعه دنیا، به‌ویژه در کشور ما؛ با توقف فعالیت‌ها و تعطیلی بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها، خصوصا مشاغل خرد، افزایش هزینه‌های مسکن، بیکاری و ابهام در زندگی، افزایش یأس از بهبود اوضاع، شیوع افسردگی را در جامعه افزایش می‌دهد.
۶- قطع نسبی صله رحم؛ محدودیت دیدار‌های حضوری با بستگان و دورهمی‌های فامیلی که از نظر روانی و عاطفی عامل مهمی در ایجاد محبت، صمیمیت و حمایت عاطفی و اجتماعی محسوب می‌شود، مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد، چون از دل برود هر آنکه از دیده برفت.
۷- تقویت احساس ناامنی در جامعه؛ بر اثر گسترش فقر و فلاکت، زورگیری و خفت‌کردن و... به‌احتمال قوی افزایشی خواهد یافت. هم‌اینک نیز نمونه‌های عجیبی اتفاق افتاده است.
۸- افزایش آسیب‌های اجتماعی و روانی؛ پیامبر می‌فرماید: «کاد الفقر أن یکون کفرا» برمبنای آموزه‌های مکتبی و روان‌شناختی، در صورت عدم ارضای نیاز‌های پایه و اساسی در حد معقول مانند گرسنگی، جنسی، فیزیولوژیکی و... به‌علت فقر و بیکاری به‌عنوان «ام‌الفساد»، میل به امنیت، تعلق و وابستگی، احترام، تأیید و تحسین و... بروز نخواهد کرد و به‌احتمال قوی نرخ سرقت، جنایت، قتل، طلاق و اختلالات روانی افزایش خواهد یافت.
۹- تعطیلی همه محافل و مراکز آموزشی، فرهنگی، هنری، ورزشی، تفریحی و...؛ این مسئله موجب انفعال و فضای مأیوس‌کننده فرهنگی، هنری و ورزشی می‌شود و از سوی دیگر تا حدود زیادی نشاط فرهنگی جامعه را در رکود فرو می‌برد و این وضع به‌احتمال قوی در آینده استمرار می‌یابد.
۱۰- حمله افراطیون به حرم‌ها؛ این گروه برخلاف دستورالعمل‌های مسئولان، به‌اصطلاح خودجوش (!) به حریم و حرم امام رئوف (ع)، امام گفتگو و عالم‌آل‌محمد در شهر شهادت، مشهد مقدس و حرم حضرت معصومه (س) حمله کردند و نشان دادند که آبشخور فکری و نگرشی آنان با اسلام ناب فاصله دارد.
۱۱- ادعای یک روحانی متخصص طب اسلامی و درمان مضحک بیماران و تکرار این کار توسط شاگردان او که با حضور در بستر بیمار کرونایی مایه وهن اسلام ناب و نشانه کم‌سوادی و تداعی‌کننده سخنان معجزه هزاره‌سوم (!) درباره غنی‌سازی اورانیوم در زیرزمین منزل مسکونی توسط دانش‌آموز دبیرستانی بود و یادآور ضرب‌المثل عربی «هذه ما تضحک به الثکلی؛ این کار مادر بچه‌مرده را هم می‌خنداند!» که توهین بزرگی به علم و ایمان توأمان، روحانیت و جمهوری‌اسلامی بود.
۱۲- ازدست‌دادن تعداد پرشماری از اقشار مختلف جامعه به‌ویژه شهادت پزشکان، پرستاران، کادر درمان و سایر مسئولان و...؛ که جبران جای خالی آن عزیزان نیازمند سرمایه‌گذاری ذهنی، زمانی و مادی فروان است، بی‌شک‌وگمان.
۱۳- ضربه ناشی از تعطیلی‌ها به فرایند آموزش‌وپژوهش دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی، فرهنگی، هنری و... از طریق آموزش مجازی و ارزیابی‌های نیم‌بند و نه‌چندان مؤثر با کمبود امکانات؛ این مسئله در ذهن و روان معلمان، مربیان و استادان آثار نامطلوب و فراموش‌نشدنی به‌جا خواهد گذاشت.
۱۴- ظهور کاسبکاران کرونا، بدتر از کرونا؛ اینان به‌دلیل ضعف برخورد مسئولان که کم‌کاری را پاسکاری می‌کنند، یک روز ماسک و دستکش و الکل، روز دیگر لیموترش و لیموشیرین و... را به چندین برابر قیمت می‌رسانند و تعادل روانی مردم را برهم می‌زنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->