حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا
سرخط خبرها

وکلای خراسان رضوی در خانه ملت چه کسانی هستند؟

  • کد خبر: ۲۸۳۷۰
  • ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
وکلای خراسان رضوی در خانه ملت چه کسانی هستند؟
روز چهارشنبه مجلس یازدهم افتتاح شد و نمایندگان استان خراسان رضوی با تغییری حدود ۶۱ درصدی نسبت به مجلس دهم چهار سال در پارلمان سبز ایران حضور خواهند داشت.
به گزارش شهرآرانیوز، اما تغییر نسبتا چشمگیر دیگری که ترکیب نمایندگان استان در مجلس یازدهم به خود دیده اکثریت نسبتا مطلق اصولگرای منتخبان است، به طوری که از ۱۸ نماینده استان، ۱۶ نفر از آنان با عبور از  لیست شورای ائتلاف اصولگرایان وارد مجلس یازدهم شدند.

این در حالی است که تنها یک نماینده اصلاح‌طلب و یک نماینده مستقل از خراسان رضوی توانستند  به بهارستان بروند، مساله‌ای که با توجه به عدم ارائه لیست انتخاباتی از سوی اصلاح‌طلبان چندان دور از ذهن نبود.

در مجلس دهم، اما تعداد نمایندگان اصلاح‌طلب استان ۷ نفر، نمایندگان اصولگرا ۸ نفر و نمایندگان مستقل نیز ۳ نفر بوده است.

در انتخابات مجلس دهم، در استان خراسان رضوی با دو میلیون و ۸۱۱ هزار و ۸۸۲ رای که از سوی واجدین شرایط به صندوق‌های رای انداخته شد، مشارکت ۶۴ درصدی به ثبت رسید، همچنین در حوزه انتخابیه مشهد و کلات نیز یک میلیون و ۱۶۳ هزار و ۳۳۹ رای به صندوق‌های رای انداخته شد و آمار مشارکت ۵۱ درصدی برای مردم مشهد به ثبت رسید.

در انتخابات مجلس یازدهم خراسان رضوی مشارکت ۴۸ درصدی داشت و در حوزه انتخابیه مشهد و کلات نیز در مجموع ۸۳۶ هزار و ۵۸ رای از تعداد دو میلیون و ۴۰۰ واجد شرایط اخذ شد، بدین ترتیب مشارکت در حوزه انتخابیه مشهد و کلات به ۳۷ درصد رسید.

ترکیب سیاسی نمایندگان مشهد و کلات دست نخورد

از ۵ نماینده حوزه انتخابیه مشهد و کلات در مجلس دهم به جز رضا شیران‌خراسانی که جایش را به فاطمه رحمانی داد، امیرحسین قاضی‌زاده، نصرالله پژمانفر، جواد کریمی قدوسی و محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی بار دیگر با لیست شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب به عنوان منتخبان مشهد راهی مجلس شدند.

نمایندگان نیشابور و سبزوار یک دست شدند

شهرستان‌های نیشابور و سبزوار که هر کدام با دو نماینده از حوزه‌های انتخابیه مهم استان به شمار می‌روند نیز با تغییرات اساسی در مجلس یازدهم رو به رو شدند، در نیشابور حمید گرمابی نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم جایش را به احسان ارکانی اصولگرا داد و او در کنار هاجر چنارانی از مسیر شورای ائتلاف اصولگرایان به بهارستان رسید.

نمایندگان شهرستان سبزوار، اما تغییر صد در صدی کردند و رمضانعلی سبحانی‌فر اصلاح‌طلب و حسین مقصودی مستقل جایشان را به علی اصغر عنابستانی و بهروز محبی نجم‌آبادی از لیست شورای ائتلاف دادند.

جهان‌آبادی تنها اصلاح‌طلب خراسانی در بهارستان

تنها نماینده اصلاح‌طلب خراسان رضوی در مجلس یازدهم جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی از حوزه انتخابیه تربت جام، تایباد و باخرز است، او در مجلس دهم نیز نماینده این شهرستان در پارلمان بوده است.

نماینده حوزه انتخابیه فریمان و سرخس نیز در انتخابات مجلس یازدهم تغییر نکرد و احسان قاضی‌زاده هاشمی با حمایت شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب برای دومین بار به بهارستان رسید.

در تربت حیدریه هم سعید باستانی که به لحاظ مشی سیاسی معتدل محسوب می‌شد در مجلس یازدهم جایش را به محسن زنگنه اصولگرا داد.

امامی جایگزین نماینده حقوقدان

محمد دهقانی عضو حقوقدان کنونی شورای نگهبان که گرایش اصول‌گرا دارد، در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی منتخب چناران، طرقبه و شاندیز شد، جای خالی او در بهارستان را در این دوره حسین عباس‌زاده امامی که اصولگرا هم هست، پر می‌کند.

اما حوزه انتخابیه قوچان و فاروج که در دو دوره هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی نماینده‌ای اصلاح‌طلب داشت در دوره یازدهم پس  از رد صلاحیت هادی شوشتری، علی آذری به عنوان کاندیدایی مستقل، ۴  سال در پارلمان ایران حضور خواهد داشت.  

حوزه انتخابیه خواف و رشتخوار هم از این موضوع مستثنی نبود و بعد از انصراف محمود نگهبان‌سلامی، نماینده اصلاح‌طلب این حوزه انتخابیه در مجالس نهم و دهم از حضور در انتخابات مجلس یازدهم، احمد اکبرپور با حمایت شورای ائتلاف اصولگرایان در انتخابات پیروز شد.

کرسی نماینده درگز در مجلس دهم هم که در اختیار یک نماینده اصلاح‌طلب بود بعد از رد صلاحیت او در انتخابات مجلس یازدهم، به یک کاندیدای اصولگرا رسید و حسن رزمیان مقدم به مدت ۴ سال نماینده مردم این حوزه انتخابیه در مجلس خواهد بود.

کاشمر پس از مدت‌ها به اصولگرایان رسید

قطعا یکی از شهرستان‌هایی که مردم در آن همواره در انتخابات‌ها به گرایش اصلاح‌طلبی و کاندیدای این جریان گرایش داشتند حوزه انتخابیه کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن بوده است، این حوزه انتخابیه در دوره‌های چهارم، پنجم، ششم، هشتم، دهم نماینده‌ای اصلاح‌طلب و در دوره نهم نیز نماینده‌ای با گرایش مستقل به پارلمان فرستاده است که اصولگرایان بعد از حدود ۶ دوره موفق شدند از این حوزه انتخابیه کاندیدایی اصولگرا راهی بهارستان کنند، حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین نماینده این حوزه انتخابیه در مجلس یازدهم خواهد بود.

در حوزه انتخابیه گناباد هم حمید بنایی که با گرایشی مستقل در مجلس دهم حضور داشت جایش را به محمد صفایی‌دلویی با گرایش سیاسی اصولگرا داد.

در مجموع از میان ۱۸ نماینده استان خراسان رضوی، ۱۶ نفر از نمایندگان گرایش سیاسی اصول‌گرا دارند و دو نماینده دیگر مستقل و اصلاح‌طلب هستند و تنها ۷ نفر از نمایندگان مجلس دهم موفق شدند در مجلس یازدهم هم حضور داشته باشند.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه بعد از چندین دوره سرانجام دو زن –فاطمه رحمانی از حوزه انتخابیه مشهد و کلات و هاجر چنارانی از حوزه انتخابیه نیشابور و فیروزه- موفق شدند در ترکیب نمایندگان خراسان رضوی حضور داشته باشند.
 
منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->