سرخط خبرها

رزمایش در کانون «موسی‌بن‌جعفر»/ تولید ۵۲ هزار ماسک در ۱۵ روز

  • کد خبر: ۲۸۴۸۱
  • ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۸
رزمایش در کانون «موسی‌بن‌جعفر»/ تولید ۵۲ هزار ماسک در ۱۵ روز
«مهر میهنی» از مجموعه‌ای فعال در محله پنجتن کلید خورد.
سیرجانی/شهرآرانیوز - هر برهه تاریخی که نگاه کنی، در نوع‌دوستی و مهربانی، مردمان ایران‌زمین کم‌نظیرند. در روزگاری که شیوع ویروسی مرگ‌بار، جهانی را در ترس و ناامیدی از مرگ، کمبود‌ها و ناتوانی‌ها فرو برده است، مردم کشور ما نشان داده‌اند با همدلی و مهربانی می‌شود چراغ امید را روشن نگه داشت. این‌روز‌ها کمک‌های مؤمنانه و دست‌های مهربانی که برای کار‌های خیر از هم پیشی می‌گیرند، به ظرفیت اجتماعی عظیمی تبدیل شده‌اند؛ ظرفیتی که نمونه عینی آن را از دوران دفاع مقدس به خاطر داریم. یکی از پایگاه‌هایی که مرکز و خاستگاه اقدامات جهادی و داوطلبانه در منطقه ماست، کانون امام موسی‌بن‌جعفر (ع) است؛ کانونی که به مرکزی برای تجمیع و سامان‌دهی فعالیت‌های خیرخواهانه تبدیل شده است، آن‌هم به‌واسطه گروه‌های جهادی، مسجدی‌ها و . . . .

 فعالیت‌های این کانون تحت پویشی به نام «مهر‌میهنی» از همان روز‌های آغازین شیوع ویروس کرونا، با تولید ماسک و مواد شوینده کلید خورد و با توزیع غذای گرم در ایام ماه مبارک رمضان، اهدای بسته‌های معیشتی و . . . همچنان ادامه دارد.

با ضدعفونی معابر شروع کردیم
یکی از مهره‌های اصلی راه‌اندازی این حرکت، اسماعیل طبسی است. پویشی که با ۶ نفر عضو اصلی کار خود را شروع کرد و به گفته وی هر روز افراد بیشتری برای یاری‌رساندن به این جمع اضافه می‌شوند و آن‌ها را همراهی می‌کنند که برخی از شورا‌های اجتماعی محلات از آن جمله‌اند.
او قبل از هر توضیحی می‌گوید: مهرمیهنی همان‌طور که از نامش پیداست، پویشی مردمی است. خیلی‌ها در این مسیر با ما بوده و خواهند بود و اگر همراهی و مساعدت دوستان نبود، شاید کار در همان ابتدای نقطه شروع بر زمین می‌ماند؛ اما به‌همت همه نیکوکاران و خیّران این راه ادامه دارد و امیدواریم موفقیت پویش در مسیری که پیش گرفته است، الگویی برای تمام مناطق حاشیه شهر باشد.
او ادامه می‌دهد: گند‌ز‌دایی و ضدعفونی معابر و منازل را از همان روزهای‌ آغازین شیوع کرونا در محلات منطقه شروع کردیم. خوشبختانه یکی از ظرفیت‌های خوب مناطق حاشیه‌شهر، حضور جهادی در فعالیت‌های جمعی و گروهی است. کافی است فراخوان جذب نیرو برای ضدعفونی یا توزیع غذای گرم بدهیم، پشت درِ کانون صف می‌ایستند. جالب است بدانید بچه‌های گروه آن‌قدر با اشتیاق کارشان را دنبال کرده‌اند که مسئول خدمات شهری منطقه، ضدعفونی محدوده پنجتن را به گروه‌های جهادی پویش میهنی سپرد.

تولید ۵۲ هزار ماسک در ۱۵ روز
راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی ماسک مکمل برنامه ضدعفونی‌کردن معابر است که وی به آن اشاره می‌کند: با نایاب‌شدن یک‌باره ماسک به فکر افتادیم خودمان اقدام به تولید آن کنیم. کار را با راه‌اندازی یک کارگاه و تولید ۲ هزار عدد شروع کردیم. کمتر از  ۱۵ روز یک کارگاه به ۱۰ کارگاه افزایش پیدا کرد و در همین مدت کوتاه موفق به تولید ۵۲ هزار ماسک شدیم.

 از او درباره مواد اولیه و هزینه‌های تهیه آن که می‌پرسم، می‌گوید‌: شاید باور نکنید، اما این مردم حتی در اوجِ نداری، در کار خیر، دست ودل‌باز هستند. بخشی از هزینه تولید ماسک و برنامه‌هایی که در ادامه اشاره می‌کنم، به‌همت مردم همین محلات و خیرین تأمین شده است؛ اما بخشی هم تهاتری بود. به‌عنوان‌مثال تولید سفارشی ۱۵ هزار ماسک ازسوی ارگانی دولتی را داشتیم. از آن تعداد، ۵ هزار عدد به مجموعه ما اهدا می‌شد. ماسک‌هایی که به‌همراه یک شیشه مایع ضدعفونی در مناسبت‌هایی، چون میلاد امام زمان (عج) و امام حسن عسکری (ع) خانه‌به‌خانه بین حاشیه‌نشینان منطقه اهدا شد. این را هم اضافه کنم روزانه ۲۰۰ عدد ماسک نیز به نیرو‌های زحمتکش خدمات شهری منطقه اهدا می‌شد.

همراهی کمیته امداد و پویش میهنی
او در ادامه می‌گوید: ارتباطات و تعاملات آقای ابراهیم‌پور، مسئول کانون، خیلی از کارها را برای ما آسان کرده است. به‌عنوان نمونه در زمینه تهیه مواد شوینده با مساعدت بهداشت، مقدار زیادی مواد ضد‌عفونی برای توزیع عمومی در اختیار ما قرار گرفت. در ادامه دوست پزشکی که در تولید مواد ضدعفونی تخصص داشت، وارد گود شد و بخش بزرگی از کار را عهده‌دار شد.
 البته در کنار حضور پررنگ مردمی و گروه‌های جهادی در این حرکت خداپسندانه، همراهی ارگان‌ها و سازمان‌هایی، چون کمیته امداد، شهرداری منطقه و... نیز خالی از لطف نیست.
  طبسی در‌حالی‌که به بسته‌های معیشتی که مرتب در محوطه کانون چیده شده است اشاره می‌کند، ادامه می‌دهد: کانون ما به‌عنوان یکی از پایگاه‌های کمیته امداد امام خمینی است. بسته‌هایی هم که می‌بینید، اهدایی این مجموعه برای مددجویان تحت‌پوشش کانون است.

رمضانِ مهربانی
تهیه و توزیع غذای گرم بین نیازمندان منطقه، دیگربرنامه این گروه جهادی است. طبسی دراین‌باره توضیح می‌دهد: با توجه به شرایط موجود و دغدغه معیشت خانواده‌های نیازمند، تصمیم گرفتیم اطعام غذای گرم را در ماه مبارک رمضان داشته باشیم. شب‌های اول بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ پرس غذا به‌همراه سوپ بود، اما به‌مرور و مشارکت مردم، هم تعداد غذا‌ها تا ۲ هزار و ۲ هزارو ۵۰۰ پرس افزایش یافت و هم تنوع بیشتری پیدا کرد.

 وی در پایان به‌عنوان عضوی از خانواده بزرگ پویش مردمی مهرمیهنی، از همه آن‌هایی که در این مسیر قدمی برداشتند،  قدردانی می‌کند؛ از بچه‌مسجدی‌ها و بچه‌های بسیج و گروه‌های جهادی گرفته تا اهالی محله که از همان آغاز راه، مردانه پای‌کار آمدند و ماندند. از مهندس غلامی شهردار منطقه و برخی معاونان که حضورشان در کنار این جمع قوت‌قلبی برای مهرمیهنی‌ها بود. او تأکید می‌کند: کرونا بالاخره تمام می‌شود، اما پایان راه مواسات و همدلی نخواهد بود. شاید شکل خدمت عوض شود، اما بی‌تردید خدمت به مردم خوب حاشیه‌شهر به اَشکال دیگری ادامه خواهد داشت.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->