پردرآمدترین شغل‌های آزاد ایران کدامند؟ پیش‌بینی قیمت دلار دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ خانوار‌ها برای مصرف اعتبار مرحله چهارم کالابرگ تا چه زمانی مهلت دارند؟ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی: استان باید در حوزه نشان‌دار کردن مالیات‌ها پیشگام و پیشرو باشد رئیس اتاق اصناف مشهد: در چند سال اخیر به شهرک‌های صنفی توجه نشده است آغاز واردات روغن خام با ارز ترجیحی از ۲۲ شهریور تکمیل ۱۳۲۳ پروژه کشوری در طرح نشان‌دارکردن مالیات در سال ۱۴۰۳ بررسی قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) | افت قیمت خانواده پژو افزایش ۱۹ درصدی پرداخت مالیات توسط مردم در خراسان رضوی قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی اعلام شد (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) | افت ۴۰ میلیونی هایما ۸S کاهش رضایت فعالان اقتصادی از عملکرد دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی فردا (۱۷ شهریور ۱۴۰۴)؛ چهارمین مرحله پیش فروش سکه رونمایی از پویش مالیاتی «من انتخاب می‌کنم» | تکمیل ۴۱ پروژه استان خراسان رضوی با اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومان + فیلم قیمت حبوبات از ابتدای مهر ماه کاهش خواهد یافت خسارت ۱۰ همتی قطع برق در ۵ ماه گذشته از سال‌ ۱۴۰۴ برای کشاورزان خراسان رضوی سبقت تقاضا از عرضه در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) بررسی وضعیت بلیت هواپیما تهران به مشهد در آستانه ولادت پیامبر اکرم (ص) قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) | نوسان اندک در کانال ۱۰۲ هزار تومان مدیر پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد سرخس: در ذخیره‌سازی گاز جلوتر از برنامه هستیم بی‌ثباتی، این بار در بازار گوشت قیمت طلا در مشهد اعلام شد (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) دلار در مشهد کانال عوض کرد (۱۶ شهریور ۱۴۰۴) بررسی ظرفیت های همکاری اقتصادی خراسان رضوی با چین | فرصت چینی برای اقتصاد خراسان واریز مرحله چهارم کالابرگ الکترونیک دهک‌های اول تا سوم چهارشنبه ۱۹ شهریور | دهک‌های ۴ تا ۷ چه زمانی واریز می‌شود؟ مشهد تا پایان سال ۱۴۰۴ به شبکه فیبر نوری متصل می‌شود | ۵ همت اعتبار جدید برای تکمیل پروژه مشهد از نظر رئیس سازمان بورس، وضعیت امروز بورس متعادل است! خاموشی‌های ۴ ساعته چه زمانی تمام می‌شود؟
سرخط خبرها

کرونا ضربه‌ای بی‌سابقه به صنعت خودرو وارد کرد

  • کد خبر: ۲۸۷۵۶
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۳
کرونا ضربه‌ای بی‌سابقه به صنعت خودرو وارد کرد
صنعت خودروسازی حتی پیش از شیوع کرونا نیز با چالش‌های جدی روبرو بود.

به گزارش شهرآرانیوز، در دو ماه گذشته، بسیاری از نمایشگاه‌های فروش اتومبیل تعطیل بودند، آژانس‌های کرایه خودرو تقریبا مشتری نداشتند و تعداد کمی از افراد نیز اقدام به رانندگی با خودروهایشان کردند زیرا در بسیاری جاها، رانندگی خلاف قوانین قرنطینه محسوب می‌شد.

 

به همین دلیل جای شگفتی نیست اگر بنا بر داده‌های انجمن تولید کنندگان اتومبیل در اتحادیه اروپا (ACEA) در ماه آوریل ثبت نام خودروی نو در سراسر اروپا با افت ۷۶.۳ درصدی در مقایسه با دوره مشابه در یکسال پیش از آن روبرو بود.

 

در تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا درصد افت فروش خودروی نو در ماه آوریل، عددی دو رقمی را نشان می‌دهد و بیشترین کاهش فروش نیز متعلق به ایتالیا و اسپانیا بوده است. در این دو کشور میزان ثبت نام برای خودروی جدید به ترتیب ۹۷.۶ درصد و ۹۶.۵ درصد افت داشته است.

در آلمان میزان فروش ۶۱.۱ درصد و در فرانسه ۸۸.۸ درصد افت داشته و در بریتانیا نیز فروش خودرو با افت ۹۷.۳ درصدی مواجه بوده است.

ضربه‌ای بی‌سابقه بر صنعت خودروسازی

بسیاری از این موضوع نگرانند که این میزان افت فروش خودرو، آنچنان ضربه‌ای به صنعت تولید خودرو در این قاره وارد کند که تولیدکنندگان هرگز نتوانند آن را پشت سر بگذارند و حتی باعث وقوع اتفاقات ناگوار بیشتری شود.

به عنوان مثال شرکت رنو روز دوشنبه اول ژوئن اعلام کرد که ب ۱۴۶۰۰ شغل را حذف خواهد کرد. به‌علاوه کارخانۀ نیسان، هم‌گروه شرکت رنو در بارسلون در ماه دسامبر تعطیل می‌شود؛ به این ترتیب ۲۸۰۰ نفر شغل خود را تنها در یک کارخانه در اسپانیا از دست می‌دهند.

اعلام این اخبار از هم اکنون باعث اعتراض گسترده کارکنان بخش خودروسازی بویژه در اسپانیا شده است.

نیسان همچنین هفته گذشته اعلام کرد که در سال مالیِ گذشته، با ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو ضرر خالص مواجه بوده که بدترین نتیجه در بیش از یک دهه گذشته محسوب می‌شود.

اتحادیه اروپا مقابل خودروسازان

صنعت خودروسازی حتی پیش از شیوع کرونا نیز با چالش‌های جدی روبرو بود. رسوایی‌های ناشی از انتشار کربن یکی از چالش‌های جدی محسوب می‌شد.

دولت‌ها نیز در تلاش بودند تا خودروسازان را وادار به تولید خودروهایی با سازگاری بیشتر با محیط زیست از جمله وادار به تولید خودروهای برقی کنند. بویژه آنکه اگرچه میزان ثبت خرید خودروی برقی در اتحادیه اروپا در سه ماه اول سال جاری میلادی ۵۷.۴ افزایش یافته اما سهم این دست خودروها در میان تعداد کل خودروهای موجود در جاده‌ها تنها ۴.۳ درصد است.

دیگر چالش اینکه در آینده برندهای سنتی خودروسازی نیز باید سرمایه‌گذاری بیشتری در زمینه تولید خودروهایی با اتوماسیون بیشتر و توسعۀ فناوری خودروی بدون راننده بکنند.

در چند ماه گذشته در برخی از شهرهای اروپایی از جمله بروکسل بخشی از خطوط تردد خودروها به نفع دوچرخه سواران بسته شد. این امیدواری نیز وجود دارد که با افزایش تمایل عمومی به کار از خانه، مسافرت کمتر و به تبع آن خودروی کمتری در شهرها دیده شود.

اگرچه در دهه‌های گذشته به کمک اتوماسیون، میزان استفاده از نیروی کار در کارخانه‌های خودروسازی اروپا کم شده بود اما فروش صعودی خودرو همچنان ادامه داشت.

اما اکنون این نگرانی به وجود آمده است که بحران کرونا، نقطه عطفی برای صنعت خودروسازی باشد. در این حالت پرسش این است که آیا پس از زمانی بیش از ۱۰۰ سال که اتومبیل همواره زندگی ما را متحول کرده است، سرانجام نقطۀ اوج استفاده از خودرو را پشت سر گذاشته‌ایم؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->