بیسکویت‌های خونی «بهر نبردی بی امان» | درباره حاج صادق آهنگران که در سال‌های جنگ تحمیلی با نوای ماندگار خود قوت قلب رزمندگان بود منتظران امام زمان (عج) اهل خودسازی‌اند انتظار یعنی سرشار از امید بودن نقش تأثیرگذار موقوفات در تعالی جوامع اسلامی دفاع مقدس مظلوم مانده است غفلت از گنجینه دفاع مقدس قهرمانانِ خاکی‌پوش و غریب! رفت که زود بیاد، دیگه نیومد ارادتمندی که به چندین هنر آراسته بود | درباره آینه‌کار نامدار حرم رضوی دروغگو‌ها طعم ایمان را نمی‌چشند مروری بر ویژ‌گی‌های دوستی در کلام امام رضا(ع) | رفاقتی برای دنیا و آخرت اختصاص بخش عمده‌ای از موقوفات آستان قدس به پروژه‌های عام‌المنفعه تجمع بزرگ حوزویان خراسان در حمایت از جبهه مقاومت و اعتراض به جنایات رژیم اشغالگر قدس نخستین اجلاسیه بین‌المللی واقفان و ناذران رضوی برگزار شد تولیت آستان قدس رضوی در دیدار خطبای مشهد: وعاظ با مطالعه عمیق و مخاطب‌‏شناسى منبر‌ها را پرجاذبه کنند برپایی محفل روایتگری دوران دفاع مقدس در حرم امام‌رضا(ع) گردان نانوا‌ها فرهنگ عاشورا؛ پیشران دفاع از ایران
سرخط خبرها

مروری بر ویژ‌گی‌های دوستی در کلام امام رضا(ع) | رفاقتی برای دنیا و آخرت

  • کد خبر: ۲۹۰۵۵۱
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۵
مروری بر ویژ‌گی‌های دوستی در کلام امام رضا(ع) | رفاقتی برای دنیا و آخرت
یار و یاوری که نمی‌توانیم نقشش را در زندگی فرزندانمان نادیده بگیریم و بجاست که با کمک آموزه‌های دین و سیره اهل‌بیت (ع)، آن را در مسیر درست هدایت کنیم.

حمیده ذاکری | شهرآرانیوز؛ ماه مهر، ماه شروع دوستی‌های ماندگار است؛ دوستی‌هایی که از پشت میز مدرسه و دانشگاه شروع می‌شود و گاه تا پایان عمر با ماست؛ رفاقت و مهری که گاه بسیار ساده به بهانه هم‌نشینی در یک نیمکت یا نزدیکی اسامی در جدول حروف الفبا آغاز می‌شود، اما نقش پررنگی در مسیر زندگی‌مان دارد. برای بسیاری از ما، دوستان دوران تحصیل، رفقای همه عمر شده‌اند؛ رفقایی که مصاحبت و همراهی با آنها، گاه آن‌قدر عمیق بوده که بر سبک زندگی ما یا آینده زندگی‌مان نیز تأثیر گذاشته است.

یار و یاوری که نمی‌توانیم نقشش را در زندگی فرزندانمان نادیده بگیریم و بجاست که با کمک آموزه‌های دین و سیره اهل‌بیت (ع)، آن را در مسیر درست هدایت کنیم و از آن به‌عنوان کمکی در راه سعادت فرزندانمان بهره ببریم. به همین مناسبت آیین دوست یابی و هم‌نشینی با دیگران را در کلام علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) مرور کرده‌ایم.

دوست خوب از خوشی‌های دنیاست

نخست، خوب است بدانیم دوستی و معاشرت نه‌تن‌ها لازمه زندگی اجتماعی است که اهمیت بسیاری در شکل‌گیری شخصیت فرزندانمان دارد، با این حال برخی والدین با سخت‌گیری‌های بیجا، مانع معاشرت فرزندانشان با افراد هم‌سن‌و‌سال آنها می‌شوند و حضور دوستان را گاه مخرب و گاه بی‌اهمیت می‌دانند، این درحالی است که براساس سیره اهل‌بیت (ع)، دوستی و معاشرت یکی از نعمت‌های الهی و از سرمایه‌های زندگی است. دوست خوب نه‌تن‌ها خوب است که فراوانش هم توصیه شده است. از امام‌رضا (ع) درباره خوشى دنیا سؤال شد، حضرت فرمودند: وسعت منزل و فراوانى دوستان. (بحارالانوار، جلد‌۷۶، ص‌۱۵۲).

روزت را با افراد آگاه بگذران!

مسلم است که در باب دوستی نیز مانند هر عمل دیگری بایدونباید‌هایی وجود دارد؛ بایدونباید‌هایی که به ما کمک می‌کنند تا از این نعمت، بهره درست را ببریم و دچار نقمت نشویم. انتخاب معاشران آگاه و معتمد، یکی از راه‌های بهره‌برداری از دوستان است. امام‌رضا (ع) در این‌باره می‌فرمایند: «در زندگى روزانه خود، بخشى را براى معاشرت و مذاکره با افراد آگاه و معتمد قرار دهید و از افرادى که باطن‌هاى سالم و روحیه خیرخواهانه دارند، بخواهید که شما را از عیوبتان آگاه کنند و معایب و اشتباهاتتان را تذکر دهند».

یاوری در راه خدا

امام‌رضا (ع) دوستى با مردم را نیمی از عقل دانسته‌اند (انوارالبهیه، ص‌۳۴۵) و درباره حسن معاشرت و دوستی با مردم به نقل از پدر بزرگوارشان فرمودند: لقمان حکیم به فرزندش گفت: «اى پسر! هزار دوست بگیر، درحالى‌که هزار دوست کم است و یک دشمن مگیر که یک دشمن، بسیار است» (وسائل‌الشیعه، جلد‌۵، ص‌۴۰۷). دوستانی که بناست در راه خدا یار و یاور ما باشند. ایشان در حدیثی در این زمینه می‌فرمایند: «هرکه در راه رضاى خدا از یک برادر دینى بهره ببرد، درحقیقت جایگاهى را در بهشت استفاده کرده است» (میزان‌الحکمه، ج یک، ص ۴۰).

دور آدم‌های گناهکار را خط بکش!

ابوهاشم جعفرى، یکى از شاگردان امام‌رضا (ع)، نقل می‌کند که امام‌رضا (ع) درباره معاشرت با یکی از اقوامش به او هشدار دادند و فرمودند: «یا با او هم‌نشین باش و ما را ترک کن یا با ما هم‌نشین باش و از او دورى کن». عرض کردم: «او هر عقیده‌اى دارد، بر من چه زیانى دارد با اینکه من بر عقیده حق خود استوار هستم و از عقیده او دورى مى‌کنم؟». امام‌رضا (ع) فرمودند: «آیا نمى‌ترسى که بلایى به او برسد و تو نیز به بلاى او بسوزى؟». (اصول کافى، جلد‌۲، ص‌۳۷۴ و ۳۷۵). | شهرآرانیوز؛ 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->