مجازات زورگیری چیست؟ افزایش مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای شهادت یک سرباز در پی صاعقه سردشت (چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳) بروز اختلالات خواب در ۴۷ درصد از زنان یائسه تاکید معاون رئیس جمهور بر نقش زنان در مدیریت تعادل بین کار و زندگی مهار آتش سوزی در «پارک ملی تندوره» درگز خراسان رضوی پس از ۸ ساعت تقدیر دهه هشتادی‌های مشهد از «وعده صادق ۲» پاسداران انقلاب اسلامی کشف جسد جوان افغان در جنوب تهران برخورد پراید با تیر چراغ برق در بلوار نماز مشهد + تصاویر (چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳) قتل خونین میهمان همسایه به بهانه یک پیاله ترشی زنجیره آسیب‌ها و آنچه سرقت را در راس بزه‌ها قرار می‌دهد آتش‌سوزی منزل مسکونی در چهارراه مجلسی مشهد + تصاویر (چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳) افزایش تعداد جان‌باختگان حادثه معدن طبس به ۵۲ نفر دستگیری ۵ جوان شرور در شهرک رجائی مشهد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) مسمومیت الکلی در مازندران ۱۳ فوتی برجای گذاشت (۱۱ مهر ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: خودکفایی در تأمین مواد اولیه دارویی نیازمند سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است کمبود نیروی متخصص بیهوشی، از بزرگ‌ترین چالش‌های حوزه بیهوشی کشور است تیم دانش‌آموزان مخترع ایران در مسابقات جهانی علوم و اختراعات انگلستان ۲ مدال نقره کسب کردند ترافیک نیمه‌سنگین در بولوار سجاد، میدان قائم(عج) و تقاطع خسروی در مشهد (۱۱ مهر ۱۴۰۳) حدود ۷۰ درصد سهم مالیات مودیان مالیاتی به مدرسه‌سازی اختصاص داده شده است تذکر دوباره قالیباف: دولت باید قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا کند + فیلم (۱۱ مهر ۱۴۰۳) درباره مهم‌ترین پیامد‌ منفی استفاده زیاد از گوشی تلفن همراه | همراه آزار چرا مردم از دسترسی به نان سالم و استاندارد، محروم هستند؟
سرخط خبرها

زنجیره آسیب‌ها و آنچه سرقت را در راس بزه‌ها قرار می‌دهد

  • کد خبر: ۲۹۲۱۵۵
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳
زنجیره آسیب‌ها و آنچه سرقت را در راس بزه‌ها قرار می‌دهد
اختصاص بیش از ۹۰ درصد جرائم صورت گرفته در کشور به سرقت و تداوم این روند طی چند سال گذشته نشان از اهمیت دلائل شکل گیری این دسته از جرائم و ارائه راهکار‌های زیربنایی برای کاهش آن دارد

اختصاص بیش از ۹۰ درصد جرائم صورت گرفته در کشور به سرقت و تداوم این روند طی چند سال گذشته نشان از اهمیت دلائل شکل گیری این دسته از جرائم و ارائه راهکار‌های زیربنایی برای کاهش آن دارد. سرقت به معنای ربودن است و ابعاد و اشکال مختلفی دارد که یکی از قابل مشاهده‌ترین آن‌ها سرقت‌های خیابانی مانند زورگیری و سرقت موبایل از شهروندان است که مهم‌ترین بازتاب آن ایجاد احساس ناامنی در جامعه می‌باشد.

علل وقوع سرقت و رفتار‌های مجرمانه‌ای از این دست در سه حوزه قابل بررسی است که نخستین آن‌ها که شاید متبلورترین دلائل نیز باشد، مسائل مادی است. موضوعات اقتصادی، فقر و لزوم دستیابی به منابعی برای حل مسائل ناشی از آن افراد را به سمت مسیرهایی، چون انجام سرقت پیش میبرد.

گروه بعدی دلائل وقوع رفتار مجرمانه سرقت ناشی از موضوعات فردی و احساس ناکامی، حسادت و ... است که طی آن افراد برای رفع عقده‌های ذهنی و گا‌ها تخلیه روانی به آن دست می‌زنند، همچنین شکل گیری احساس غرور کاذب یا خودبزرگ بینی که بعد از رفتارهایی، چون زورگیری در مجرم شکل میگردد می‌تواند انگیزه‌ای برای افراد دارای آسیب‌های رفتاری باشد.

با این توضیح می‌توان گفت بستر شکل گیری بسیاری از مشکلات و احساسات نادرست درونی افراد، وجود مشکلات اجتماعی، خانواده‌های نابسامان، ضعف‌های اخلاقی و مذهبی و از این دست است که با کاهش ارزش‌هایی که مانع شکل گیری چنین رفتار‌هایی هستند زمینه را برای جرم فراهم می‌آورد.

نهایتا با تاکید بر اینکه فقر، بیکاری و احساس محرومیت ناشی از آن زنجیره‌های به هم متصلی ایجاد می‌کند که نتیجه آن ارتکاب به دزدی است؛ باید گفت عامل موثر دیگری که انجام و تکرار چنین رفتار‌هایی را شدت می‌بخشد محاسبه سود و زیان برای انجام آن است.

درواقع مجرم موجودی دارای منطق است که اگر منفعت انجام چنین رفتاری را بیش از مجازاتش بداند به تکرار آن دست خواهد زد، هرچند هیچ قطعیتی وجود ندارد که ثابت کند افزایش مجازات می‌تواند عامل بازدارنده موثری باشد، اما تناسب میزان جرم با مجازات در نظر گرفته شده شاید بتواند فرد را از ارتکاب و یا تکرار جرم بازدارد.

در کنار این موضوعات نباید سیاست‌های غلط پولی را از نظر دور داشت. زمانی که در یک جامعه با اعمال سیاست‌های غلط کلان و کاهش اعتماد به بانک ها، افراد به نگهداری نقدینگی روی بیاورند احتمال افزایش سرقت در اشکال مختلف نیز بالا خواهد رفت چرا که دسترسی به چنین منابعی سهولت بیشتری دارد.

بر این مبنا راهکار‌های کاهش جرم سرقت باتوجه به علل بوجود آورنده قابل بررسی است. شاید مهم‌ترین آن‌ها کاهش فقر عمومی، رفع بیکاری و کاهش احساس نابرابری در افراد از طریق ارائه خدمات باشد. همچنین تقویت پلیس به عنوان یک عامل بازدارنده از یک سو و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و ارتقای فرهنگ می‌تواند از سوی دیگر خواهد توانست به کاهش آمار جرم سرقت کمک نماید. با کاهش سرقت همچنین احساس ناامنی نیز در جامعه کاهش یافته و امنیت اجتماعی تقویت خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->