استقلال و پرسپولیس چقدر دارایی دارند؟+ ویدیو نتیجه بازی مس و پیکان در جام حذفی+ ویدئو ضربات پنالتی| برد بزرگ نویدکیا قایدی – استقلال؛ جدی شد ژاوی رسما در بارسا ماندنی شد نحوه خرید بلیت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس + لینک و قیمت انتقاد جواد خیابانی از واگذاری سرخابی‌ها در برنامه زنده تلویزیونی شمسایی: ایران-ازبکستان جذاب‌ترین بازی جام ملت‌ها است وحید امیری برای استقلال کری نمی‌خواند لیگ برتر فوتبال با کیفیت HD پایان بارگذاری مدارک حرفه‌ای پرسپولیس حضور حزباوی در جمع برترین‌های لیگ قطر مهدی مهدوی وارد دنیای مربیگری شد تاریخ و ساعت بازی فوتسال ایران و ازبکستان در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا | یک قدم تا فینال تاریخ و ساعت بازی تراکتور و ذوب آهن در جام حذفی | رونمایی از مطهری در تبریز تاریخ و ساعت بازی آلومینیوم اراک و پرسپولیس در جام حذفی | کار سخت اوسمار مقابل گربه سیاه سرخ‌ها طلای زهرا کیانی در ووشوی انتخابی جهان عذرخواهی کلوپ از هواداران پورعلی‌گنجی از جمع سرخ‌ها جدا می‌شود تغییر نام فراری در فرمول یک نتیجه و ویدیو خلاصه بازی منچستریونایتد و شفیلد| برونو، ستاره بی‌نقص
سرخط خبرها

جای خالی پهلوانان خراسانی در قاب‌های شهری

  • کد خبر: ۲۹۲۴۴
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
  • ۱
جای خالی پهلوانان خراسانی در قاب‌های شهری
حمیدرضا معصومیان - مسئول ضمیمه ورزش
اول/ یکی از کار‌های خوبی که شورای شهر و شهرداری در دوره جدید انجام داده است، تقدیر از مفاخر شهر مشهد در قالب تابلو‌هایی است که احتمالا همگی در میادین اصلی شهر دیده‌ایم؛ ایده‌ای که البته ما‌به‌ازای آن را پیش‌از‌این در شهر‌های دیگر هم دیده‌ایم، اما تفاوتی که این طرح با نمونه‌های مشابه دارد، حضور طیف‌های مختلف در بین مشاهیر است. بزرگانی در رشته‌ها و صنوف مختلف از پدران شهدا و قاریان و حافظان برجسته قرآن تا کارآفرینان و کارخانه‌داران شهیر مشهد در این فهرست دیده می‌شوند که بسیاری از آن‌ها در عین معروفیت برای اهالی شهر چهره‌هایی آشنا نبودند. بسیاری از این افراد چهره‌های شاخص رشته و حرفه تخصصی خودشان بوده‌اند، اما غیر از فعالان آن عرصه کسی آن‌ها را نمی‌شناخت تا اینکه این فکر خوب باعث شد مشهدی‌ها بدانند غیر از انگشت‌شمار‌چهره‌هایی که پیش‌تر می‌شناختند، شهرشان بازهم آدم‌های نخبه و مهم دارد.
دوم/ آن‌گونه که گفتیم، چهر‌ه‌هایی که در قاب‌های فرهنگی شهر جای گرفته‌اند، طیف‌های گوناگونی دارند؛ اما جالب اینجاست جای ورزشی‌ها در این فهرست خالی است! با اینکه معلوم می‌شود نگاهی که در ایده‌پردازی این طرح انجام شده صرفا فرهنگی نبوده و اقشار مختلف حتی چهره‌های اقتصادی هم در آن دیده می‌شود، بااین‌همه معلوم نیست چرا توجه شایسته‌ای به ورزشکاران نشده است؛ آن‌هم درحالی‌که شهر مشهد، کم مفاخر ورزشی ندارد. اگر به تاریخ نزدیک به هشتادساله ورزش در این شهر بنگریم، چهره‌های برجسته‌ای را می‌بینیم که برخی از آن‌ها نه‌تن‌ها وجهه ملی بلکه جایگاه بین‌المللی هم دارند. بزرگانی در کشتی، ورزش باستانی، چوخه، فوتبال، والیبال، ورزش‌های رزمی و... که بسیاری از آن‌ها هم‌اکنون در قید حیات هم هستند و مسلما یادکردن از آن‌ها اقدام شایسته‌ای خواهد بود. البته انصافا از این واقعیت هم نباید گذشت که نام‌گذاری میدانی به پهلوان «وفادار» و آوردن نام یکی‌دو چهره برجسته ورزش مشهد مثل محمد خادم را در این قاب‌ها دیده‌ایم، ولی بی‌تردید این مقدار از توجه، تناسبی با ظرفیت بزرگ و انبان ارزشمند بزرگان ورزش مشهد ندارد.
سوم/ سه‌شنبه هفته‌ای که پیش‌رو داریم، روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای است؛ حرفه‌ای که خراسانی‌ها و به‌ویژه مشهدی‌ها در آن پیشینه‌ای قوی دارند، به‌طوری‌که اگر بگوییم مهد این رشته در این خطه است، سخنی به گزافه نگفته‌ایم. بسیاری از بزرگان و ابرچهره‌های ورزش باستانی در مشهد حیات داشته‌اند و دارند و اگر شهرداری بخواهد فقط طرف همین قشر بیاید تا ماه‌ها باید قاب‌های فرهنگی خود را به این آدم‌ها اختصاص بدهد. مرشدین برجسته، صاحبان زنگ و میدان‌دارانی بزرگ در مشهد هستند که مناسبت این هفته می‌تواند بهترین بهانه برای معرفی آن‌ها باشد. کاش این پیشنهاد در مجموعه‌فرهنگی شهرداری جدی گرفته شود و دست‌کم همین یک هفته در میادین شهر نامی از بزرگان این رشته به شایستگی (چون دیگران) برده شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
میترا گلکاریان
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
0
0
باسلام چراازپهلوان نامی استان خراسان که زبان زدپهلوانان زمان خود وحال است به نام غلامرضاگلکاریان که جزوجوانمردان وبزرگمردان دوران خود بود ودر جریان درگیری کلاه پهلوی در حرم مقدس به پشتیبانی مردم در امدند نامی برده نشده است
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->