گذری بر تاریخ تعدادی از روستاهایی که حالا جزو حریم شهری مشهد شده‌اند | باغ‌هایی مدفون زیر آهن و سیمان ایستگاه‌های دوچرخه بایدو خیابان سناباد مشهد به‌زودی توسعه می‌یابد بی‌توجهی شهروندان به جایگاه‌های استقرار کارگران ساختمانی | وقتی به ایست‌کار بها نمی‌دهیم شهروند خبرنگار | درخواست توسعه ایستگاه‌های دوچرخه بایدو در مشهد اعمال‌قانون ۱۵۱۶ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۲۶ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۵ مهر ۱۴۰۳) ترافیک سنگین در بزرگراه‌های شهید سلیمانی و آزادی و معابر منتهی به حرم امام‌رضا(ع) (۱۵ مهر ۱۴۰۳) تأمین ۲۵ درصد منابع آب فضای سبز مشهد از بازچرخانی و پساب فاضلاب + فیلم اصلاح الگوی کشت فضای سبز مشهد مطابق با منابع آبی آمار متوفیان مشهد در شش‌ماه نخست ۱۴۰۳ | به طور میانگین روزانه ۶۳ نفر در مشهد فوت کرده‌اند مه و باران در بعضی محور‌های خراسان رضوی باعث لغزندگی جاده‌ها شده است (۱۵ مهر ماه ۱۴۰۳) احداث بیش از ۱۰۹ کیلومتر راه روستایی آسفالته در خراسان رضوی صدور بیش از ۳۰۰ هزار مجوز بهره‌برداری از غرفه‌های بازار‌های سیار در مشهد (۱۵ مهر ۱۴۰۳) سیلوی گندم مشهد در فهرست میراث صنعتی کشور ثبت شد طرح بازنگری قلعه وکیل آباد مشهد در کمیسیون ماده ۵ تصویب شد| تراکم منطقه بین ۲ تا ۶ طبقه پیش‌بینی تمهیدات ویژه مدیریت شهری مشهد برای برگزاری مسابقه ایران _ قطر برگزاری سومین رویداد «عطر و طعم پاییز» در مشهد  سقوط کارگر جوان مشهدی از ارتفاع (۱۴ مهر ۱۴۰۳) سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد: امروز هژمونی آمریکا و اسرائیل نابود شده است افزایش ظرفیت ساماندهی و آموزش آسیب‌دیدگان اجتماعی در مشهد رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: حضور مردم در نماز جمعه نصر نمایانگر استحکام کافی مبنایی و مردمی نظام جمهوری اسلامی است + فیلم اعمال‌قانون ۱۴۷۵ خودروی حادثه‌ساز در مشهد | ۴۷ خودروی متخلف توقیف شدند (۱۴ مهر ۱۴۰۳) حکایت ناشنیده از آغاز حکومت شاه عباس صفوی در مشهد | بدشگونی تاج‌گذاری در کوهسنگی
سرخط خبرها

اصلاح الگوی کشت فضای سبز مشهد مطابق با منابع آبی

  • کد خبر: ۲۹۲۷۴۴
  • ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
اصلاح الگوی کشت فضای سبز مشهد مطابق با منابع آبی
مدیرکل بهبود محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد از اصلاح الگو‌ی کشت مطابق الگوهای علمی برای حفظ فضای سبز شهر می‌گوید.

به گزارش شهرآرانیوز؛ رشد فضای سبز شهر مشهد در این سال‌ها به اندازه‌ای زیاد بوده است که امروز بیش از ۶ هزار هکتار از انواع فضای سبز در شهر وجود دارد و سرانه فضای سبز برای هر شهروند به ۱۹ مترمربع رسیده است و این سرانه تقریبا هفت متر بیشتر از استاندارد‌های کشور است. اما کم بارشی و خشک‌سالی دو سه سال اخیر، نگهداری این حجم عظیم از فضای سبز و پارک را با چالش رو‌به‌رو کرده است و حالا کمبود منابع آبی، اولین و بزرگ‌ترین معضل پیش روی مدیریت شهری برای حفظ این ۶ هزار هکتار فضای سبز است.

از سال گذشته برنامه‌های ویژه و گسترده‌ای برای تأمین آب و صرفه‌جویی در مصرف آب در معاونت خدمات شهری مشهد آغاز شده که اصلاح الگوی کشت در فضا‌های سبز و باغچه‌های شهر یکی از مهم‌ترین آنهاست؛ طرحی که از سال گذشته به‌طور گسترده و جدی در مناطق مختلف شهر شروع شده است و در آن گیاهان کم‌آب و متناسب با اقلیم مشهد جایگزین گونه‌های پرآب و قدیمی می‌شوند.

آن‌طور که مدیرکل بهبود محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد گفته، سال گذشته در بیش از ۱۴۰ نقطه شهر و با هزینه‌ای در حدود ۱۴۰ میلیارد تومان، این طرح اجرا شد و امسال هم ۲۴ میلیارد تومان برای اصلاح الگوی کشت در نظر گرفته شده است.

تلاش برای حفظ ۶ هزار هکتار فضای سبز شهر

مدیرکل بهبود محیط‌زیست شهری شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا به تشریح اتفاقاتی که در یک‌سال گذشته در طرح اصلاح الگوی کشت رخ داده است پرداخت و در این باره گفت: با کسری منابع آبی روبه‌رو هستیم و پیش‌ازاین، در مشهد این ایده مطرح شده بود که به دلیل همین کم‌آبی، بخشی از فضای سبز شهر را باید خشک کنیم که ایده و کار اشتباهی بود. 

ما با اجرای طرح‌هایی مثل همین اصلاح الگوی کشت و... تلاش می‌کنیم تا این ۶ هزار هکتار فضای سبز و هفتصد پارکی که در شهر داریم سبز و زنده بمانند. اصلاح الگوی کشت این نیست که چمن کاملا از سطح شهر جمع شود، این کار شدنی نیست، چون چمن جزو طراحی فضای سبز شهری است و چمن‌هایی هم که درحال حاضر در مشهد کاشته می‌شود، براساس مطالعاتی است که دانشگاه فردوسی انجام داده و کاملا کم‌نیاز و کم‌آب است.

تغییر ساختار طبق الگوی علمی

حامد فیض‌الهی با بیان اینکه کارگروهی برای اصلاح الگوی کشت در همه مناطق تشکیل شده و اولویت اجرای طرح در مکان‌هایی است که بیشترین تخریب فضای سبز در آنها رخ داده است توضیح داد: در اصلاح الگوی کشت به سمت این موضوع رفتیم که در همه ارکان فضای سبز از گونه‌های کم نیاز آبی استفاده کنیم. در این طرح در بعضی از نقاط با ساخت ابنیه، تغییر ساختار انجام دادیم، در یک آیلند به این نتیجه رسیدیم که چمن قدیمی است و نیاز به بازپیرایی دارد یا در جای دیگری یک باغچه جدید ایجاد و گونه‌های جدید کاشته شده است. همه این گونه‌ها هم براساس دفترچه‌ای است که با همکاری دانشگاه فردوسی تهیه شده و همه کاملا مناسب بوم و اقلیم شهر مشهد است. 

وی در پاسخ به این سؤال که سال گذشته این طرح در چند نقطه از شهر اجرایی شده است ادامه داد: سال گذشته و در گام اول در هفتاد نقطه شهر مشهد اصلاح الگوی کشت انجام شد که ۳۲ میلیارد تومان برای آن اعتبار در نظرگرفته شده بود، با اختصاص ۸ میلیارد تومان از اعتبارات عمرانی به این ماجرا، یازده نقطه دیگر به طرح اضافه شد و در استقبال از بهار ۱۴۰۳ هم ۷۵ نقطه با اعتبار ۱۸ میلیارد تومانی اصلاح شد.

فیض‌الهی در ادامه و با اشاره به جزئیات برنامه سال ۱۴۰۳ این اداره کل برای اصلاح الگوی کشت، افزود: برای امسال هم بیست نقطه و آدرس برای اصلاح الگوی کشت درنظر گرفته شده و اعتباری که برای آن پیش‌بینی شده حدود ۲۴ میلیارد تومان است؛ البته که ممکن است در اصلاح بودجه اعتبار و آدرس‌ها از این بیشتر شود و در استقبال از بهار هم احتمال این افزایش وجود دارد. در مجموع برنامه ما این است که امسال این‌کار را پررنگ‌تر انجام بدهیم.

مدیرکل بهبود محیط‌زیست شهرداری مشهد تأکید کرد: اصلاح الگوی کشت فرایندی ادامه‌دار است و فعلا متوقف نمی‌شود، ما برای این‌کار تیم تشکیل داده‌ایم تا فضا‌های سبز شهر را بررسی کنند و در هر نقطه مثل بوستان‌ها، لچکی‌ها، آیلند‌ها و... که نیاز به تغییرات در کاشت دارد، کار اصلاح الگوی کشت انجام شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->