دخالت خودروسازان در صادرات خشکبار | کاهش آمار صادرات در ۳ سال اخیر رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها، خلاف مطالبه صریح بخش‌خصوصی است قیمت امروز موبایل‌های هوآوی (۱۶ مهر ۱۴۰۳) | از موبایل‌های ۱ تا ۲۹۰ میلیون تومانی هفتمین نمایشگاه تخصصی تجهیزات ورزشی در مشهد برگزار می‌شود آیا می‌توان سقف قیمت طلا تا پایان سال ۱۴۰۳ را پیش‌بینی کرد؟ از دست رفتن یک حمایت مهم در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۶ مهر ۱۴۰۳) پلمب ۳ واحد صنفی متخلف در محدوده ثامن مشهد برگزاری نمایشگاه تخصصی مادر، سیسمونی، کودک در مشهد نمایشگاه تخصصی شیرینی و شکلات در مشهد برگزار می‌شود قیمت مصوب نان هزینه‌های نانوایان سنتی را پوشش نمی‌دهد رشد ۵۰۰ هزار تومانی قیمت سکه در مشهد (۱۶ مهر ۱۴۰۳) بررسی قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۱۶ مهر ۱۴۰۳) + جدول قیمت کدام بازار‌های سرمایه تحت تأثیر ناآرامی‌های منطقه قرار گرفته‌اند؟ قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۶ مهر ۱۴۰۳) | افزایش ۱۸ میلیونی قیمت رانا پلاس دلار مبادله‌ای به مرز ۵۰ هزار تومان نزدیک شد (۱۶ مهر ۱۴۰۳) دلار کانال ۶۳ هزار تومان را از دست داد | قیمت ارز، طلا، سکه، بیت کوین (۱۶ مهر ۱۴۰۳) فراورده‌های لبنی ۱۴ درصد گران شد آغاز حراج گسترده سکه از ساعت ۱۲ امروز (دوشنبه، ۱۶ مهر ۱۴۰۳) | حداکثر ثبت سفارش چقدر است؟ خلاصه ساخت‌وساز در مشهد؛ عرصه محدود، اما ساخت‌وسازها در متراژ بالا | دست کوتاه خانه‌اولی‌ها از خانه‌دارشدن جزئیات تازه از تغییر قیمت آب | تغییر تعرفه‌های آب برای بدمصرف‌ها، از ابتدای مهرماه ۱۴۰۳ بیش از ۱۵ همت از درآمد‌های عمومی در خراسان رضوی وصول شد (۱۶ مهر ۱۴۰۳) سوخت‌گیری بیشتر از ۵۰ لیتر در روز مشمول پرداخت هزینه بیشتر برای بنزین می‌شود؟ چرا کارفرمایان در برابر افزایش مزد کارگر مقاومت می‌کنند؟ رانت، فساد و امضا‌های طلایی؛ ثمره چندنرخی‌بودن ارز درباره کمبود و گرانی قیمت برنج در مشهد | چه کسی برنج را گران کرد؟ قیمت عمده فروشی امروز میوه و صیفی جات در مشهد (۱۶ مهر ۱۴۰۳) | «به» به بازار آمد
سرخط خبرها

سوخت‌گیری بیشتر از ۵۰ لیتر در روز مشمول پرداخت هزینه بیشتر برای بنزین می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۹۲۹۶۷
  • ۱۶ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۹
سوخت‌گیری بیشتر از ۵۰ لیتر در روز مشمول پرداخت هزینه بیشتر برای بنزین می‌شود؟
روز گذشته، شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی اعلام کرد: «سقف سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی در سراسر کشور (جز استان‌های مرزی) که تا پیش از این ۶۰ لیتر در هر نوبت بود، به ۵۰ لیتر در هر نوبت تغییر کرده است.»

به گزارش شهرآرانیوز، دارندگان کارت سوخت شخصی خودرو‌ها با کارت خود در هر نوبت سوخت‌گیری تا سقف ۵۰ لیتر می‌توانند بنزین دریافت کرده و فقط دو بار در شبانه‌روز از کارت خود استفاده کنند.

محدود کردن سوخت‌گیری با کارت سوخت شخصی و کاهش سهمیه کارت سوخت جایگاهداران پیش از این در مرداد ماه سال گذشته اجرایی شده بود. در آن زمان تیم اقتصادی دولت و البته نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیدند که شوک قیمتی بنزین، آثار ناگواری بر جامعه دارد. اما همزمان گزارش‌های متعددی هم از افزایش مصرف بنزین در رسانه‌ها منتشر و گفته می‌شد که مصرف بنزین به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر نیز رسیده است.

در تازه‌ترین رخداد‌ها رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاهداران کشور گفته بود: «بررسی میزان مصرف و سهم سوخت‌گیری بنزین به نرخ آزاد و دولتی نسبت به زمان مشابه سال قبل نشان می‌دهد تمایل مردم به مصرف بنزین با نرخ آزاد افزایش چشمگیر داشته و در برخی ایام و شهر‌ها تا حدود ۳۰ درصد با رشد همراه است.»

به گفته وی «کاهش ارزش پول، تمایل مردم به سفر که در همه جهان رشد داشته است، مصرف بالای خودرو‌های تولید داخل، استفاده از کولر خصوصا در فصول گرم سال، به‌صرفه بودن استفاده از خودروی شخصی نسبت به عمومی به دلیل تثبیت قیمت سوخت طی سال‌ها و برخی عوامل دیگر موجب شده است تمایل مردم به استفاده از بنزین به نرخ آزاد به صورت روزافزون افزایش یابد.»

در شرایطی که اظهارات رییس‌جمهور درباره نرخ «غیرمنطقی» بنزین، این گمانه‌زنی را که دولت چهاردهم به دنبال شوک قیمتی تازه‌ای در حوزه نرخ سوخت باشد؛ تقویت کرده بود؛ حالا به نظر می‌رسد که دولت جدید نیز همان مکانیسم «غیرقیمتی» را برای کنترل مصرف بنزین در پیش گرفته است.

در واقع شرایط حال حاضر که مصرف بنزین را به دلیل نرخ پایین آن در مقایسه با دیگر کالا‌ها بالا برده است و جامعه نیز آماده یک شوک قیمتی جدید در شرایط تورمی نیست؛ راهکار «کنترل مصرف» از طریق «محدودیت در سوخت‌گیری» به شیوه‌ای جدید در پیش گرفته شده است.

با توجه به اینکه این راهکار پیش از این نیز اجرایی شده، خوب است در این باره یک گزارش عملکرد نیز منتشر شود تا میزان موفقیت «راهکار غیرقیمتی» برای کاهش مصرف بنزین نیز مشخص شود. هم‌اکنون از میانه اظهارنظر‌ها می‌توان دریافت که مصرف بنزین نه تنها کاهشی نشده، بلکه همزمان با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، رو به افزایش نیز گذاشته است. پس چرا راهکار اینچنینی دوباره به شکلی دیگر اجرایی شده و حتی این‌بار محدودیت‌ها هم بیشتر شده؟ این محدودیت‌ها قرار است تا کجا ادامه پیدا کند و چرا یک تصمیم واحد برای بنزین گرفته نمی‌شود؟

دولت چاره‌ای جز مدیریت در سوخت‌رسانی ندارد

محمود خاقانی، کارشناس انرژی در خصوص کاهش سقف سوخت‌گیری گفت: این تصمیم نشان داد که دولت چاره‌ای جز تغییر در فرآیند سوخت‌رسانی ندارد. البته در این خبر اعلام نشده که برای افرادی که بیش از ۵۰ لیتر بنزین نیاز دارند چه تصمیمی گرفته می‌شود، اما به نظر می‌رسد که به زودی اعلام شود که اگر افراد می‌خواهند بیشتر از ۵۰ لیتر بنزین استفاده کنند قیمت آن متفاوت خواهد بود و گران‌تر محاسبه می‌شود.

افزایش کسری بودجه

او با اشاره به وضعیت بودجه‌ریزی کشور افزود: تنها در بودجه ۱۴۰۳ که در دولت سیزدهم تنظیم و اعلام شد که کشور با ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه همراه است و در شرایط فعلی این کسری بودجه بسیار بیشتر هم شده است.

این کارشناس صنعت انرژی خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب یک قانونی در کشور مطرح بود به نام قانون «از کجا آورده‌ای» و باید دید برخی افرادی که در سیستم‌های مختلف مشغول فعالیت هستند و ثروت‌های کلانی هم دارند این ثروت را از کجا آورده‌اند؟
هدررفت انرژی در کشور کم نیست

خاقانی با بیان اینکه دولت چاره‌ای جز گران کردن نرخ بنزین ندارد، افزود: در خصوص فرآورده‌های دیگر هم همین اتفاق خواهد افتاد؛ اما در صورتی که دولت بتواند به ازای گران کردن بنزین، مالیات‌ها و تعرفه‌ها را تغییر دهد، قیمت کالا‌ها هم همسو با افزایش نرخ بنزین رشد نمی‌کند.

این کارشناس حوزه بنزین در پاسخ به این پرسش که آیا با این تصمیم اخیر دولت در مورد کاهش سقف سوخت‌گیری ناترازی انرژی برطرف خواهد شد، گفت: ما در خانه‌های‌مان از پکیج آبگرمکن به عنوان وسایل گرمایشی استفاده می‌کنیم و این پکیج‌ها هم برقی هستند و هم گازی که در هر دو مورد راندمان پایینی دارند و بخش اعظم انرژی از محلی که تولید تا محلی که مصرف می‌شود، هدر می‌رود که بخشی به دلیل ناکارآمدی مدیریتی در طول سال‌های گذشته بود و بخش دیگر به دلیل عدم سرمایه‌گذاری‌ها در فناوری‌های نوین و بخش دیگر هم به دلیل شعار‌های توخالی بود که می‌دادند.

خاقانی ادامه داد: خوشبختانه طرح ایران‌هراسی و تروریسم جلوه دادن ارگان‌های وابسته به جمهوری اسلامی ایران شکست خورده است و امروز نتانیاهو به قیمت نابودی بیروت و غزه می‌خواهد تعاملی که آقای پزشکیان می‌خواهد با جهان و تحریم‌کنندگان داشته باشد را از بین ببرد.

منبع: اعتماد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->